Hvorfor anderledes i mac...?
Fra : TL

Dato : 24-01-05 19:37

Hej alle..

Er ved at lave www.virenhem.dk og html og css validerer.

Men har fået at vide at på siden (bortset fra index med logo'et)
der ryger teksten fra divCenter ned under billederne og starter først under
de 8 navigations links.

Desværre ved pigen ikke hvilken browser siden er set med
i Mac, og jeg har ikke selv én at se den på... Og her gik jeg at troede at
når den validerede,
så var siden (nogenlunde) ens i alle browsere....

Nogen der kan hjælpe...?

På forhånd tak.

--
www.lindkold.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 19:52

Den 24-01-05 19.37 skrev TL følgende:

> Desværre ved pigen ikke hvilken browser siden er set med
> i Mac, og jeg har ikke selv én at se den på...

Internet Explorer er vist ikke kommet længere end til version 5.01, og
den har ikke helt styr på CSS. Måske det er den?

> Og her gik jeg at troede at når den validerede, så var siden (nogenlunde) ens i alle browsere....

Nogenlunde ens i nyere browsere, men slet ikke i de gamle. Problemerne
kan dog også være forholdsvis store med de nyere browsere, hvis man lige
netop har brugt nogle af de koder som der ikke er enighed om
fortolkningen af.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : TL

Dato : 24-01-05 19:57

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Internet Explorer er vist ikke kommet længere end til version 5.01, og den
> har ikke helt styr på CSS. Måske det er den?

Vil det sige, at man ikke kan se sider stylet med CSS i IE på Mac...? Det
lyder da ikke godt...

TL

Fra : TL

Dato : 24-01-05 20:04

PS: der skulle da minimum være en IE 5.5 til mac...?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 25-01-05 08:59

TL wrote:

> PS: der skulle da minimum være en IE 5.5 til mac...?

De er kun nået til IE version 5.02 på Mac. Og den browser har intet
tilfælles med windows udgaven udover navnet.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 20:07

Den 24-01-05 19.57 skrev TL følgende:

> Vil det sige, at man ikke kan se sider stylet med CSS i IE på Mac...?

Jo, det kan man godt, men der er nogle ting, som absolut ikke virker. Så
vidt jeg husker, for eksempel div'er placeret under hinanden (eller er
det inde i hinanden?). Andre kan sikkert give et mere korrekt svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og gratis lommeregner i proceslinjen, så den altid

Fra : TL

Dato : 24-01-05 20:12

Eller kan slå CSS fra..?

Så vidt jeg husker, for eksempel div'er placeret under hinanden (eller er
> det inde i hinanden?). Andre kan sikkert give et mere korrekt svar.

Dem vil jeg så meget gerne høre fra.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-05 20:36

Den 24-01-05 20.12 skrev TL følgende:

> Så vidt jeg husker, for eksempel div'er placeret under hinanden (eller er
>
> Dem vil jeg så meget gerne høre fra.....

En hurtig søgning på Google gav denne side:
http://www.macedition.com/cb/ie5macbugs

Der står dog ikke noget om den fejl, jeg nævnte.

Fra : TL

Dato : 24-01-05 20:43

> Jo, det kan man godt, men der er nogle ting, som absolut ikke virker. Så
> vidt jeg husker, for eksempel div'er placeret under hinanden (eller er det
> inde i hinanden?). Andre kan sikkert give et mere korrekt svar.

Ak, ak, ak...hvad går andre så for at optimere...Mac brugere skal jo ikke
snydes, og
det virker som et skridt i den forkerte retning at designe i tabeller for at
få et ens lay-out...?

Hvad gør I...?

Fra : Benny Nissen

Dato : 24-01-05 21:12

TL pretended :

> [...]
> snydes, og
> det virker som et skridt i den forkerte retning at designe i tabeller for at

Designer efter standarderne i xhtml.
Mac brugerne er jo allerede blevet snydt ved at installere IE 5.x, når
de nu kan få Firefox.
Det er da op til dem selv at vælge et system der virker; det skal du
som designer ikke spekulere på

--
Benny

Fra : TL

Dato : 24-01-05 21:14

> Designer efter standarderne i xhtml.

Giver det ikke andre problemer mht. CSS og ensartet visning i lidt ældre
browsere..?

Jo lidt, når kunden gerne vil have det.

Fra : Benny Nissen

Dato : 24-01-05 21:25

TL pretended :

> Jo lidt, når kunden gerne vil have det.

Det er ikke alt i denne verden der kan lade sig gøre:

"Jeg vil ha' en meget sikker bil, med airbag, ABS bremser o.s.v.
Det SKAL dog være at mærket Trabant (læs: IE)"

Kan du se, hvad jeg mener ?
Man kan sikkert godt opbygge en Trabant med ovenstående
sikkerhedsudstyr, men omkostningerne er alt for høje.
Det samme kan siges om at opbygge websider, der skal vøre up-todate, og
stadig virke på en gammel IE 5.x til mac.

--
Benny

Fra : TL

Dato : 24-01-05 21:30

> [...]
> Det samme kan siges om at opbygge websider, der skal vøre up-todate, og
> stadig virke på en gammel IE 5.x til mac.

Jeg er helt enig med dig - bare ikke så ferm, og troede i min naivitet at
det kunne løses enkelt,
og problemet ikke ville opstå med valid html og css.
Men jeg er klar over, at ikke alle sider kan vises ens i alle browsere.
Satser dog samtidig stærkt
på, at Safari og Mozilla ikke laver de samme problemer i Mac...

TL

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-01-05 21:44

TL <lindkoldNEJTIL@SPAMcity.dk> skrev:

> [...]
> skal jo ikke snydes, og det virker som et skridt i den forkerte
> retning at designe i tabeller for at få et ens lay-out...?

Intet specielt - andet end at sørge for at html og css validerer.
På den måde er der størst chance for at det også bliver vist på
en nogenlunde fornuftig måde i de fleste browsere.

http://www.thecounter.com/stats/2005/January/os.php siger 2%
på verdensplan (ved ikke om der er flere eller færre i Danmark),
og mac-brugere ved godt at de fleste hjemmesider er udviklet
på en pc, og derfor ikke altid ser ud som det burde se ud.

Du kan også finde en mac-bruger til at teste for dig, eller tilmelde
dig http://www.danvine.com/icapture/ - hvis det er meget vigtigt
at få de sidste procent med.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : TL

Dato : 24-01-05 21:50

> Intet specielt - andet end at sørge for at html og css validerer.
> På den måde er der størst chance for at det også bliver vist på
> en nogenlunde fornuftig måde i de fleste browsere.

Det er da lykkedes

> [...]
> og mac-brugere ved godt at de fleste hjemmesider er udviklet
> på en pc, og derfor ikke altid ser ud som det burde se ud.

Ja, det er åbenbart dobbelt surt at være IE+Mac bruger...

> Du kan også finde en mac-bruger til at teste for dig, eller tilmelde
> dig http://www.danvine.com/icapture/ - hvis det er meget vigtigt
> at få de sidste procent med.

Tak - var igang med den, men siden er kraftigt belastet.

Tak for hjælpen.

TL

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-01-05 08:51

TL skrev:

> TL

For at hylde IE/mac lidt, skal det siges, at det var browseren der
satte det hele igang! Da den kom frem var det den browser der havde den
bedste understøttelse af html 4 og css1, og den er faktisk bedre end
IE6/win. Desværre valgte MS at nedlægge gruppen da safari kom frem, og
så blev de sure og sagde at den næste IE til Win også ville blive
integreret i styresystemet, for når Apple må, så må MS også. (og det
selvom MS havde fået besked på noget andet af retten!)

Claus

PS. Tantek sad i den IE/mac gruppe hos MS.
http://www.tantek.com/projects/resume.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-05 22:32

Benny Nissen skrev:

> Mac brugerne er jo allerede blevet snydt ved at installere IE
> 5.x, når de nu kan få Firefox.

Der findes flere ganske udmærkede browsere til Mac - IE er bare
ikke blandt dem. De store alternativer på windowsplatformen -
Mozilla (incl. Firefox) og Opera - har også nye udgaver til Mac.
Derudover findes der flere browsere skrevet specielt til Mac -
først og fremmest Safari og Camino.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-05 22:34

TL skrev:

> Satser dog samtidig stærkt
> på, at Safari og Mozilla ikke laver de samme problemer i Mac...

Det kan du også roligt regne med.

Jeg tror også at mange Mac-brugere allerede har skiftet, dels fordi
der ikke længere udvikles på IE/Mac og dels fordi Safari-browseren
har kunnet tilbyde en del mere end IE har at byde på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-01-05 14:16

TL wrote:

> [...]
>
> Men har fået at vide at på siden (bortset fra index med logo'et)
> der ryger teksten fra divCenter ned under billederne og starter først under

Jeg har netop prøvet siden i IE 5.2.3 til Mac og der opstår omtalte
problem ganske rigtigt. Jeg kan se at du ønsker et 3-kolonne design, og
derfor prøvede jeg samtidig <URL: http://glish.com/css/7.asp > i IE. Den
side står fint i IE (pånær en vandret scrollbar), så det er altså muligt
at få det til at virke som tiltænkt, også i IE til Mac.

Prøv at gennemgå din kode linje for linje, og se hvad der evt. kan gøres
anderledes i henhold til førnævnte eksempel. God arbejdslyst

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : TL

Dato : 25-01-05 17:12

> [...]
>
> Prøv at gennemgå din kode linje for linje, og se hvad der evt. kan gøres
> anderledes i henhold til førnævnte eksempel. God arbejdslyst

Tak for linket - jeg vil kigge min efter og sammenligne...

Bortset fra det - så er der ligger koden:

voice-family: "\"}\"";
voice-family: inherit;

i centercontent på det link du sendte - kan du (eller andre) fortælle hvad
det gør...?

TL

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-01-05 17:37

TL skrev:

> [...]
>
> voice-family: "\"}\"";
> voice-family: inherit;
>

> i centercontent på det link du sendte - kan du (eller andre) fortælle

dette er Tantek's Box-model Hack. Læs alt om den her:
http://www.tantek.com/CSS/Examples/boxmodelhack.html

Claus

Fra : TL

Dato : 25-01-05 18:32

> dette er Tantek's Box-model Hack. Læs alt om den her:
> http://www.tantek.com/CSS/Examples/boxmodelhack.html
>
> Claus

Kanon - takker....det er jo sådan noget der kan drille og drive folk til
alkoholisme...

Ville det ikke være dejligt at leve i en perfekt verden hvor alle browsere
fortolkede alt ens...

TL

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-01-05 23:32

TL skrev:

> Ville det ikke være dejligt at leve i en perfekt verden hvor alle
> browsere fortolkede alt ens...
>
> TL

Jo, men så længe der er mere end en måde at lave en funktion på, så vil
det ikke ske!

Claus