Valutaindekserede obligationer til pension~
Fra : Anders Mørk

Dato : 24-01-05 09:00

Jeg er lige faldet over Nordeas nyeste vidunder indenfor obligationer. Det
ser ud til at være en valutaindekseret nul-kopon-obligation som udstedes til
kurs 100,50 og indfries til en værdi, der er justeret efter den tyrkiske
liras forhold til euro. Se f.eks.:
http://www.nordea.dk/sitemod/upload/Root/main_dk/investering/Brochure.pdf

Umiddelbart ser det jo ud til at være et fornuftigt sats med 'tålmodige
penge' i f.eks. en pensionsopsparing. En styrkelse af tyrkiske lira mod
euro, må alt andet lige forventes, hvis den Tyrkiet forsætter kursen mod EU
og den tyrkiske økonomi fortsat styrkes.

Hvad mener man her i gruppen? Det værste der kan ske er naturligvis at man
taber det der svarer til 2 års alternativforrentning plus den halve procent
man betaler i overkurs for obligationen ved udstedelsen.

../Anders

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 24-01-05 14:19

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote in message

> [...]
EU
> og den tyrkiske økonomi fortsat styrkes.

Med en befolkningstilvækst på godt 5% p.a. kan Tyrkiet ikke gøre andet end
at gå ad Helvede til. Både som land og i forhold til EU. EU kan simpelthen
ikke levere de 3 Millioner Jobs per år det kræver at absorbere Tyrkernes
befolkningstilvækst og Tyrkiets økonomi kan slet ikke bære det. Uanset hvor
meget politikere og betalte "experter" lyver om det.

> Hvad mener man her i gruppen?

At hvis det er så god en handel ville "de" slet ikke sælge den til pøbelen,
dvs os

> Det værste der kan ske er naturligvis at man
> taber det der svarer til 2 års alternativforrentning plus den halve
procent
> man betaler i overkurs for obligationen ved udstedelsen.

Tjah - overkursen kan være værre end det:

Jeg købte en Bankinvest aktieindexeret obligation i 2002 hvor væddemålet er
om Nasdaq vil være over 2200 i 2006; Jeg er lidt ligeglad med Nasdaq fordi
jeg købte den på KFX til kurs 87 ... men Bankinvest solgte altså det her til
nogen til kurs 102 i 2000!! Ud fra nogle gode argumenter.

Og eftersom den kostede 102000 kroner ved udstedelsen er "det værste der kan
ske" altså et TAB på 30000 i forhold til at have sat de samme penge i
almindelige rentebærene papirer (og langt mere hvis man havde købt
"Højrentelande"-investeringsbeviser).

M.A.O:

Selv hvis jeg var meget optimistisk over for Tyrkiet, ville Jeg vente og se
om man ikke kunne købe det væddemål billigere i markedet efter eet eller to
år.