Powerbook og IrDa port.
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 21-05-01 10:01

Hejsa.

Da jeg er ved at købe en brugt pismo, ville det være til stor hjælp at få
lidt bruger erfaringer med IrDa porten.

Jeg har en Nokia 7110, som computeren kan identificere. Er det hermed
muligt, uden ekstra mobil-data abonnement, at ringe f.eks. World Onlines
opkaldspunkt op via Nokiaen, for dermed at gå på nettet? (om end med en lav
hastighed...)

Gunnar

Fra : *nico*

Dato : 21-05-01 10:49

> [...]
> muligt, uden ekstra mobil-data abonnement, at ringe f.eks. World Onlines
> opkaldspunkt op via Nokiaen, for dermed at gå på nettet? (om end med en

ja, det skulle du kunne gøre.
jeg kan med min Powerbook G4 og Nokia 8210-
Husk at sætte PPP til at connecte via irda
og under modem skal du huske at vælge Nokia driveren.

Så burde det virke.

held og lykke

Nicolai

Fra : Ronty

Dato : 21-05-01 18:29

Hejsa,
Jeg kan ikke lige hjælpe med pismoen, men du kan sagtens bruge 7100'eren til
at komme på nettet uden noget ekstra abb. De fleste teleudbydere kræver
data-abb. når man modtager et data opkald. Jeg mener at 7100'eren har en
overførselshastighed på 9600 bps. Jeg har prøvet med en HP Jornada og en
Nokia 8210/6210, og det fungerer fint nok.

Ronty

in article B72EA5F9.832C%funkpost@mac.com, Gunnar Kristiansen at

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 24-05-01 00:00

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Jeg mener at 7100'eren har en overførselshastighed på 9600 bps.

9600 hos operatører med Ericsson-udstyr (f.eks. TDk), 14400 hos
operatører med Nokia-udstyr (f.eks. Sonofon), men det er ikke hele
historien. Latency på GSM stinker: ca. 600-900 ms mod ca. 120-150 ms på
et analog fastnet-modem, eller 20-40 ms på ISDN fastnet. Dette gør at
throughput selv i bedst fald næppe kommer over ca. halvdelen af et
fastnet modem med samme båndbredde.

Latencyen kan reduceres med ca. 100 ms ved at køre v.110-protokollen,
forudsat at ISPen har et dial in-punkt der understøtter v.110 og er sat
op optimalt.

/hc