Regular expresion
Fra : torben

Dato : 23-01-05 17:57

Jeg har en string f.eks

String oprTekst= "Ole, Hans og Knud går en tur.";

Den ønsker jeg nu splittet i to stringe, som splitter ved knud.

String split1="Ole, Hans og ";
String split2= "Knud går en tur.";

Det ser ud til at virke, hvis jeg bruger flg. pattern:

Pattern pattern= Pattern.compile("([\\d\\D]*)(Knud[\\d\\D]*)");
Matcher matcher=pattern.matcher(oprTekst);
split1=matcher.group(1);
split2=matcher.group(2);

Men hvad gør man, hvis alle kombinationer af store og små bogstaver i
KnUd skal give anledning til et split (Og ikke som i eksemplet kun Knud) ?

Mvh. Torben

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-01-05 19:11

torben wrote:

> Men hvad gør man, hvis alle kombinationer af store og små bogstaver i
> KnUd skal give anledning til et split (Og ikke som i eksemplet kun Knud) ?

Kig på CASE_INSENSITIVE flaget i Pattern.

F.eks. Pattern.compile("([\\d\\D]*)(Knud[\\d\\D]*)", CASE_INSENSITIVE);

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : torben

Dato : 23-01-05 23:38

Jonathan Stein wrote:

> Kig på CASE_INSENSITIVE flaget i Pattern.
>
> F.eks. Pattern.compile("([\\d\\D]*)(Knud[\\d\\D]*)", CASE_INSENSITIVE);
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Tak, det var lige det jeg søgte efter.

Et tillægsspørgsmål:

Hvis man nu har en String som:
"Ole, Hans og Knud går tur med Knud's hund".

Kan man få den splittet så man får
String split1="Ole, Hans og ";
String split2= "Knud går en tur med Knud's hund.";

Det ser ud til, at jeg får splitningen

String split1="Ole, Hans og Knud går en tur med Knud";
String split2= "'s hund.";

Torben

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-01-05 18:26

torben wrote:

> [...]
> String split2= "Knud går en tur med Knud's hund.";
>
> Det ser ud til, at jeg får splitningen
>
> String split1="Ole, Hans og Knud går en tur med Knud";

Du gør faktisk dine udtryk noget mere indviklede end nødvendigt. Så vidt
jeg kan se, opnår du det ønskede med:
splits = pattern.split("knud", 2);
split1 = splits[0] + "Knud";
split2 = splits[1];

- læg dog mærke til, at "Knud" kommer til at stå, som du har skrevet det
uanset hvordan det stod i teksten.

Fra : torben

Dato : 24-01-05 20:14

Jonathan Stein wrote:

> Du gør faktisk dine udtryk noget mere indviklede end nødvendigt. Så vidt
> [...]

Mange tak for hjælpen. Det var lige det, jeg skulle bruge.

Hvorfor har man en tendens til at gå over efter vand ?

Mvh. Torben