CSS - Rulle kolonne under overskrift
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-01-05 17:11

Er det muligt at lave nedenstående ved brug af CSS og uden brug af frames?

Øverst en overskrift som altid står øverst på siden.
Nedenunder i:
Venstre kolonne en menu som altid står øverst i venstre kolonne.
Højre kolonne sidens egentlig indhold som kan fylde så meget at der er behov
for at rulle højre kolonne op for at læse det hele.

Desuden har jeg behov for at kunne indlæse den samlede side med overskrift,
menu og indhold ved at bookmarke et stykke nede i indholdskolonnen. Dette
bookmarkede punkt ønsker jeg øverst i indholdskolonnen akkurat som ved et
lign link på en simpel webside.

----Overskrift----
Menu Indhold
------
------
------
------
------
------

Jeg havde forestillet mig noget CSS der ser sådan ud:

#overskrift {position:fixed;
display:block;
top:10px;
height:100px;
width:100%;
}

#menu{position:fixed;
display:block;
top:110px;
left:10px;
height:100%;
width:130px;
border-right:1px solid #000;
}

#indhold {position:relative;
display:block;
top:110px;
margin-left:140px;
padding:10px;
}

Men det går ikke da indholdet rulles op over overskriften.

Hjælp til at komme videre modtages meget gerne.

Mvh
Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-01-05 21:42

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Øverst en overskrift som altid står øverst på siden.

Position fixed.

> Venstre kolonne en menu som altid står øverst i venstre
> kolonne.

Samme.

> Desuden har jeg behov for at kunne indlæse den samlede side
> med overskrift, menu og indhold ved at bookmarke et stykke
> nede i indholdskolonnen.

Ikke forstået.

> Jeg havde forestillet mig noget CSS der ser sådan ud:

Har du et link til en prøveside? Det er lettere at vurdere en side
online.

> #indhold {position:relative;
> display:block;
> top:110px;
> margin-left:140px;
> padding:10px;

Det er noget tid siden jeg har leget med position fixed som frames
- men jeg mener ikke du skal bruge positionering af indholdet. Prøv
i stedet bare at vælge margin (evt. padding) så du kommer fri af de
fikserede elementer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-01-05 11:18

> Position fixed.

> Samme.

> Ikke forstået.

> Har du et link til en prøveside? Det er lettere at vurdere en side
> online.

Desværre ikke da det ligger på Intranet.

> [...]
> - men jeg mener ikke du skal bruge positionering af indholdet. Prøv
> i stedet bare at vælge margin (evt. padding) så du kommer fri af de

Tak for tippet det vil jeg kigge nærmere på.

Mvh
Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-01-05 12:45

> Desværre ikke da det ligger på Intranet.

Samme svar som til alle andre uden et link: læg det op alligevel. Der er
gratis webhoteller - fx www.frac.dk - og hvis indholdet på siden er
hemmeligt, så erstat det med mumletekst eller lignende.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater - læs evt. min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen