undren vdr. Kikkert
Fra : J.C.Kløve

Dato : 23-01-05 11:55

Hej NG
Jeg undrer mig ofte over hvilke kikkerter der ser ud til at være
mest populære blandt jægere

Baggrund
Jeg er ved at tage jagttegn, og skal således ud og investere i
våben, herunder vil jeg også have riffel og således også kikkert.

Jeg har gennem mange år skudt på såvel bane som i terræn med riffel
(konkurrence) og også med kikkert i terræn. Således har jeg da nogen
erfaring med skydning.(jeg er også uddannet skyde-instruktør)

De kikkerter jeg bliver anbefalet, og som jeg (bla. her på NG) ser
anvendt og som angiveligt er mest populære, er kikkerter der på det
nærmeste kan gøre den sorteste nat til dag - og som kan forstørre i
et omfang så man kan se en flue i panden på en rå på 600m afstand.

Hvorfor vælges / hyldes disse kikkerter så ofte?

er der et eller andet jeg fuldstændigt har overset?
hvir i består fordelene?
er det "potens forlængere"?
eller er det "tyv-jægere" der er flest af herhjemme?

håber ikke der er nogen der tager det ilde op - det er seriøst ment,
og når jeg har tegnene vil jeg jo helst investere i det mest
anvendelige udstyr, så mere viden på området er meget efterspurgt

--
Dun@nt
XJ600 - 51J - til salg for 23Kkr

Fra : ST

Dato : 23-01-05 13:55

Du har nok ret - og hvorfor har alle ikke en Baikal og hvorfor kører ikke
alle rundt i en Korea-bil osv.

Det er nu meget rart/ praktisk, når man indskyder/ træningsskyder, at man
kan se træffernes placering i kikkerten mellem skudserierne, - især på de
baner hvor man går frem til skiverne for markering.
Det er vel sjovt, at eje noget man tror er lidt bedre ?
Mvh. Søren T.

Fra : Kim

Dato : 23-01-05 14:10

Du har ret, her i dk er der faktisk ingen grund til at have en kikkert med
mere end 4x forstørrelse, da de fleste skudhold ikke er på mere end 100m,
men for mit vedkommende syntes jeg at det er rart at have en kikkert der
står i mål med den riffel jeg har, jeg har det bedst når jeg kan skyde hul i
hul på 100m, og jeg syntes at der er rart at kunne se hullerene fra
standpladsen. Men ønsker man "bare" at ramme inden for eks. 5cm i diameter,
så er det nok skudt lidt over målet med en kikkert med 16x forstørelse.

Men hvis man skulle dyrke en masse driv jagt, så ville jeg lige så gerne
have en kikkert der hed noget med 1.5-4x, da det er en fin kikkert til det
formål.

Mvh Kim

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 24-01-05 11:28

On Sun, 23 Jan 2005 11:54:38 +0100, "J.C.Kløve"
<dunantFjernX@mail.tele.dk> wrote:

>Hej NG
>Jeg undrer mig ofte over hvilke kikkerter der ser ud til at være
>mest populære blandt jægere

Hvordan måler du det, populariteten ?

annoncer i jagtbladet ?

> [...]
>et omfang så man kan se en flue i panden på en rå på 600m afstand.
>
>Hvorfor vælges / hyldes disse kikkerter så ofte?

Man har måske for mange penge ?
farmand har en hobby.

>er der et eller andet jeg fuldstændigt har overset?
>hvir i består fordelene?
>er det "potens forlængere"?

sikkert potensforlængere, ja

Personligt prøver jeg at have en anden stil. Jeg skyder med en gammel
Midland 308'er med en Leupold 3-9x40.

Der er skam også nogle, der har fortalt mig, at mere end 6x bliver man
bare usikker af.

Jeg mener da, at have hørt at Leupold og den billigere Weaver er meget
populære. Køber man dem i USA, bliver man bestemt ikke fattig af det.

Det er noget med 300 $.
http://www.cabelas.com
men postordre er næppe en god ide. Toldvæsenet pålægger told og moms.

Hvorfor i det hele taget en kikkert ? Man kan jo bruge sigtekornet
meget godt ved afstande op til 100 m, helt fint ialfald op til 50m.
Når man tager i betragtning besvær med indskydning og stabilitet i
denne, - så kan en dårlig kikkert skade mere end den gavner.
Grønlændere skyder utrolig godt med billigt udstyr, har jeg hørt.

mvh

John

Fra : driver

Dato : 24-01-05 13:36

"J.C.Kløve" <dunantFjernX@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> når jeg har tegnene vil jeg jo helst investere i det mest anvendelige
> udstyr, så mere viden på området er meget efterspurgt

I et af de sidste nr. af Jægeren er der en udemærket test af kikkerter.
mvh
driver

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 27-01-05 22:52

On Sun, 23 Jan 2005 11:54:38 +0100, "J.C.Kløve"
<dunantFjernX@mail.tele.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>et omfang så man kan se en flue i panden på en rå på 600m afstand.
>
>Hvorfor vælges / hyldes disse kikkerter så ofte?

En kombinasjon av optisk og mekanisk kvalitet. Den optiske kvaliteten
er det du ser, den mekaniske kvaliteten er det du ser om 20 år.

Dersom man er finværsjeger, og kun jakter på høylys dag når solen
skinner og fuglene kvitrer, er det liten vits i å legge i såpass mye
for et kikkertsikte.

Men så er det altså de som jakter når lysforholdene ikke er helt topp,
når det er mer vann enn luft over bakkenivå, når vannet akkurat fryser
til is når det treffer bakken, og når fuglene har frosset fast til
kvisten de sitter på.

Generelt sett er kulde kombinert med fuktighet den dårligste
kombinasjonen en kikkert kan utsettes for, spesielt med tanke på
temperatursvingninger mellom innendørstemp. og utendørstemp, når
kikkerten er dynket i vann på forhånd.

Da er det greit å ha en kikkert som tåler litt mer - og som har en god
garantiordning dersom forholdene blir for ekstreme...