Aflivning af fredet vildt
Fra : Morten Holst

Dato : 22-01-05 17:39

Der er her på egnen set en rå men "snabelsko" det er tydeligt at se at den
lider men må man aflive den nu hvor den er fredet?

Fra : Arne Jensen

Dato : 22-01-05 19:17

On Sat, 22 Jan 2005 17:39:12 +0100, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Der er her på egnen set en rå men "snabelsko" det er tydeligt at se at den
>lider men må man aflive den nu hvor den er fredet?

Nej det må du ikke, men du kan indsende en ansøgning i x antal
eksemplarer og måske få et svar om 3 mdr...... Så må du MÅSKE.
Det er nemlig dyrevelfærd når det er bedst.. I danmark altså!

Venlig hilsen
Arne

Fra : Peder Porse

Dato : 22-01-05 19:37

Hvor ved du det fra.?

Jeg tror på den anden side ikke, nogen på forhånd kan svare ja eller nej.

Der er for mig at se ikke nogen hjemmel til at aflive lidende dyr
bortset fra denne bestemmelse i dyreværnsloven:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Det vil altså være en konkret vurdering om dyret lider så meget at
jagtlovgivningens bestemmelser kan fraviges.

Var jeg dig, ville jeg nok tale med den lokale politimester eller en af
hans svende om spørgsmålet på forhånd.

pp

Fra : Morten Holst

Dato : 22-01-05 23:50

Ja det var nok ikke en tosset idé.

Nogen der ved hvad der er skyld i denne misdannelse?

Fra : Arne Jensen

Dato : 23-01-05 10:42

On Sat, 22 Jan 2005 23:49:44 +0100, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Ja det var nok ikke en tosset idé.
>
>Nogen der ved hvad der er skyld i denne misdannelse?

Ikke entydigt.. Hos grise/køer ser man ind imellem de samme problemer
med klovene, og her bliver det af dyrlægen ofte betragtet som en form
for forfangenhed.

Man mener der i nogle tilfælde kan være tale om vitamin/mineral mangel
under en eller anden form.. Hyppig klovbeskæring hjælper, men det er
jo nok vanskeligt med en rå:)

Arne Jensen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 23-01-05 14:22

"Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote in
news:41f2d904$0$48717$edfadb0f@dread15.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> Ja det var nok ikke en tosset idé.

Lad os lige høre svaret fra politiet, det kunne jo være interessant i
forhold til lignende situationer.

/Søren Hjelholt

Fra : Arne Jensen

Dato : 23-01-05 10:39

On Sat, 22 Jan 2005 19:36:55 +0100, Peder Porse
<pp@FJERNESpederporse.dk> wrote:

> [...]
>jagtlovgivningens bestemmelser kan fraviges.
>
>Var jeg dig, ville jeg nok tale med den lokale politimester eller en af

I stand corrected. Det var bare min almindelige irretation over ikke
altid hensigtsmæssige regler og love der alt for ofte bliver tolket i
misforstået godhed over for dyrene.

Men du har naturlgvis ret!

Arne Jensen

Fra : Kito

Dato : 23-01-05 12:33

Jer er ikke enig med dig, hvis lidelsen kan henføres under dyreværnsloven og
dyret lider, er det ingen problem.
Dermed ikke sagt at uvidende og bambi fikserede personer sikkert vil syntes
at en aflivning ville være noget af det forfærdeligste der findes og hellere
vil indfange dyret og sende det til dyrlæge.

vh
Poul

Fra : jpo

Dato : 24-01-05 08:13

"Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Der er her på egnen set en rå men "snabelsko" det er tydeligt at se at den
> lider men må man aflive den nu hvor den er fredet?

Sådan en rå må antagelig komme ind under betegnelsen - nødstedt vildt.

Miljøministeriet har udstedt en bekendtgørelse om bl.a. aflivning af
nødstedt vildt.
Og efter den bekendtgørelse, kan Skov- og Naturstyrelsen bemyndige
hundeførere og andre til opspore og aflive nødstedt vildt.
Hundeførerne er dem med schweisshunde, men "andre" kan godt være en alm.
jæger.

Man skal altså i praksis henvende sig til den lokale jagtkonsulent - som så
vil afgøre hvad der skal ske.
Politiet kan ikke give disse tilladelser - men de skal dog underrettes,
inden man går igang.

mvh.
jpo

Fra : Thomas Søgaard

Dato : 26-01-05 18:40

Hej Morten og Gruppe

Jeg kan ikke lade være med at blande mig. Når du siger at den tydeligvis
lider...hvad bygger du det på ? Er den afmagret...halter den ?
Såfremt den er afmagret eller evt støtte halt, så vil det være min
personlige holdning at den kan aflives på stedet. Desværre er det sådan at
der skal en fagmand til at vurdere tilfældet...dvs dyrlæge. Hvis du har
mulighed for at optage det på video kan du forevise optagelsen din lokale
praktiserende dyrlæge....det kan være at han/hun udfra dette materiale kan
vurdere om aflivning er påkrævet. NB: Jeg ved godt at en sådan optagelse vil
tage mindst lige så lang tid at få i kassen som en tilladelse fra selve
JustitsMinisteren! Derfor må du som jæger selv vurdere tilfældet (du skriver
den er set.......har du selv set den ?). Personligt vil jeg aflive den hvis
den halter, men jeg har desværre også hjemmel til det, modsat andre.....

med venlig hilsen
Thomas Søgaard
dyrlæge
buejæger

Fra : jpo

Dato : 27-01-05 18:07

Kunne da egentligt godt tænke mig at få oplyst, hvor den hjemmel står, hvor
en dyrlæge kan gå ud på et revir og skyde nødstedt fredet vildt uden
tilladelse fra Skov- og Naturstyrelsen.
Prøv at se på det med krybskyttens briller - man ville kunne omgås
fredningstiderne på den måde.

mvh.
jpo

Fra : Thomas Søgaard

Dato : 31-01-05 22:44

Hej jpo og andre

Du har fuldstændig ret. Der skal foreligge en tilladelse fra S&N. De
forskellige love og bekendtgørelser er desværre præget af flere
gråzoner........er det "anden mands dyr" der er nødstedt har jeg faktisk
pligt til det i samarbejde med politiet, men der er jo ikke nogen der "ejer"
og dermed har ansvaret for vildt (i de fleste tilfælde). Derfor har du ret i
at jeg ikke har hjemmel til det, men som jeg vurderer denne sag, så drejer
det sig sandsynligvis om et dyr der lider...så en aflivning er på sin plads
! uanset hjemmel :)

mvh thomas

Fra : Morten Holst

Dato : 28-01-05 19:29

Hej Thomas.

Ja jeg har selv set den. Den er ikke så afmagret men det er nok fordi der
ikke er faldet sne endnu (Så kan den jo ligge og æde hele dagen) Da jeg
opdagede den lå den 2-3 m. fra vejen og jeg undrede mig over at den lå så
tæt på en befærdet vej. Dan den rejste sig kunne man tydeligt se at hovene
var meget lange og den kunne faktisk ikke gå. Den gik ca. 80 m. og lagde sig
igen.

Morten Holst

Fra : Thomas Søgaard

Dato : 31-01-05 22:50

Hej Morten

Du har måske ret i at den kan ligge og æde endnu, men man skal også tænke på
at den er/bliver med lam, så den vil muligvis tage på i vægt såfremt den kan
finde føde....derved belastes den endnu mere og lidelserne forværres. Jeg
synes du skal søge den tilladelse i Skov og Naturstyrelsen...evt i
samarbejde med en legitimeret hundefører og så få den aflivet hurtigst
muligt.
NB: Jeg vil gerne høre hvordan det går :)

mvh thomas

Fra : Morten Holst

Dato : 03-02-05 21:20

Nu har den ikke vist sig siden jeg skrev indlægget... Den læser sgu nok med
:)

Men jeg vil alligevel søge tilladelsen så det er på plads hvis den skulle
dukke op igen.
Jeg så til min store forskrækkelse at vores tamme buk som har trukket på det
ene forben et stykke tid også er ved at få det på det ene forben... Kan det
være en sygdom der smitter eller er det bare et tilfælde?

Morten Holst

Fra : Arne Jensen

Dato : 05-02-05 05:47

On Thu, 3 Feb 2005 21:19:32 +0100, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>ene forben et stykke tid også er ved at få det på det ene forben... Kan det
>være en sygdom der smitter eller er det bare et tilfælde?

AFAIK smitter det ikke! Som jeg tidligere skrev kalder mange dyrlæger
det for en form for forfangenhed. Det kan muligvis tilskrives
vitamin/mineral mangel, og hvis dette er tilfældet, kan der være tale
om evt. fodring (af andre dyr?) som giver en nem, men forkert
fødekilde for rådyrene.

Umiddelbart vil jeg dog gætte på at der er tale om et tilfælde.

Som du ser skriver jeg dette med nogen usikkerhed. Dette skyldes at
jeg aldrig rigtigt har fået nogen helt plausibel forklaring på
problemet, til trods for at jeg har arbejdet med grise/køer i over 10
år, og har spurgt rigtigt mange dyrlæger om hvad man gør ved
problemet. Svaret har altid været slagtning/aflivning.

Arne Jensen