Egypten..
Fra : Jesper Christiansen

Dato : 20-01-05 22:49

Hejsa

Min kæreste og jeg tager til egypten i én uge nu på lørdag - nærmere
betegnet Hurghada. Selvom jeg har læst mig til at byen skulle være lidt af
et hul uden oplevelser, så må jeg indrømme at vi glæder os enormt alligevel!
:) Planen er at se Luxor, Pyramiderne ved Giza, Ras Mohamed og hvad man
ellers kan finde på og nå.. Vi kommer nok ikke til at kede os! Håber di da
ihvertfald ikke! :)

Vi har dog et lille i-sidste-øjeblik spørgsmål.. Hvordan og hvorledes med
valuta? Man læser mange forskellige steder at man kan betale med dollars,
euro og egyptiske pund.. Men er der nogle af disse der er at foretrække?
Eller skal man kombinere, og i så fald - hvad anvender vi til hvad, og
hvorfofr? :)

Er der bortset fra det andet i mener vi skal være opmærksomme på i vores
første møde med den egyptiske kultur, er der visse måder man skal reagere på
hvis visse ting sker - eller hvordan og hvorledes?

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-01-05 10:00

Jesper Christiansen wrote:
> [...]
> ellers kan finde på og nå.. Vi kommer nok ikke til at kede os! Håber di da

Glæd jeg, jer har selv boet i Sharm i 6 måneder hvor jeg arbejdede som
Dykkerinstruktør

Pyramiderne er en FED oplevelse, og det er Ras Mohamed også (laaaang
sejltur fra Hurghada)

> [...]
> euro og egyptiske pund.. Men er der nogle af disse der er at foretrække?
> Eller skal man kombinere, og i så fald - hvad anvender vi til hvad, og

Jeg ville tage dollars med, det skyldes at de er billige i øjeblikket,
og godt nok havde egypterne opdaget dette (efter lang tid) men medio
december fik man alligevel flere egyptiske pund per krone ved at gå via
dollar end man gjorde per euro.

Men der er hæveautomater dernede, hvor du kan hæve direkte fra
visa/master/American Express osv.

> Er der bortset fra det andet i mener vi skal være opmærksomme på i vores
> første møde med den egyptiske kultur, er der visse måder man skal reagere på
> hvis visse ting sker - eller hvordan og hvorledes?

Nogle restauranter kan godt være lidt følsome over for kvinder der
f.eks. har frie skuldre, eller enorme udskæringer.

Man bliver desværre tiltalt af mange på gaderne, der lige vil give jeg
et super tilbud på et eller andet turist junk, det bedste i kan gøre er
totalt at ignorere dem, og først gå ind i deres butik hvis i vil købe
noget. Det samme gælder taxaerne, deres ejere kan også være ret nærgående.

Ellers er der egentligt ikke så meget at tænke på, i Hurghada og Sharm
el Sheikh, er de rimeligt åbne i turistområderne, selvfølgeli hvis man
kommer ud til en beduin stamme, er det måske ikke smart at specielt
kvinderne vimser rundt i en minimal top og hotpants, det kunne nok skabe
en del problemmer.

Når i nu er der nede, skulle i tage og prøve at snorkle eller dykke
(hvis det ikke allerede er planen) over land er egypten goldt, lige
bortset fra omkring nilen) men undervandet er der ENORMT flot.

Skulle i havde lyst kan i få en lille forsmag på både Cairo's
serværdigheder og hvad der er under vand ved at kigge i mit galleri som
findes på www.dykkeren.dk

Med venlig hilsen
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com Gratis online dykkermagasin

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 21-01-05 16:39

Hejsa

Har lige siden jeg ikk var ret gammel været vildt glad for vand.. Har
ligeledes blevet slæbt med på ferie til grækenland af mine forældre, hvor
jeg har snorklet til den store guldmedalje sammen med min mor.. Var
ligeledes igang med at tage dykkercertifikat herhjemme for en del år siden,
men blev pludselig syg mens jeg var igang så jeg ikke kunne gennemføre - og
så har jeg aldrig fået taget mig sammen til at prøve igen.. Men helt klart
noget jeg skal en dag! :)

Glæder mig ufattelig meget til at snorkle i rødehavet, specielt efter jeg
har læst det som ALLE skriver.. Min kæreste er dog ikke så tryg ved at
snorkle, eller dvs. hun har aldrig prøvet det før - men når man spørger, er
hun ikke så tryg! :) Men det er helt klart noget jeg vil få hende til at
prøve, og hvis så ikke det er hende, så må det bare være sådan! :) Jeg skal
ihvertfald uanset hvad.. Er meget meget spændt på undervandslivet, og
egypten generelt..

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 25-01-05 10:54

"Jesper Christiansen" <raze@ostenfeld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> ihvertfald uanset hvad.. Er meget meget spændt på undervandslivet, og

Der er et fantastisk liv under vandet selv helt inde ved land, så hun
behøver ikke svømme længere ud end hun kan bunde. Så snart der er lidt
koralrev så er der liv. I kan købe nogle engangsundervandskameraer og tage
med - de tager helt fine billeder så længe det ikke er på dybt vand. Jeg har
selv købt et undervandskamera, men engangskameraerne er næsten ligeså gode.

Du kan se lidt billeder her fra jeg var i Egypten:

Hurguada: http://www.commerzial.dk/hurguada/ (mange af dem taget med
engangskamera)
Sharm El Sheik: http://www.commerzial.dk/sharmweb/

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-01-05 12:15

> Min kæreste og jeg tager til egypten i én uge nu på lørdag - nærmere
> betegnet Hurghada. Selvom jeg har læst mig til at byen skulle være lidt af

Jeg har selv været samme sted i slutningen af januar - der var ikke så varmt
som jeg havde håbet og måtte købe en langarmet fleecetrøje dernede der kunne
lynes op i halsen. Det blæste ret meget og føltes ret varmt, jeg ville pakke
et par lange bukser og en varm trøje for en sikkerheds skyld. Det kan også
være jeg bare har ramt et uheldigt tidspunkt.

Men så snart man kom under vandet med snorkel, gummitæer og en halv våddragt
så kunne det for min skyld have sneet på land - det er helt fantastiskt. Jeg
var også oppe og se pyramiderne ved Giza, men ville ønske det kun var en
éndagstur, så man ikke gik glip af så meget undervandsliv. I min øjne er det
bedste ved Egypten Rødehavet

Fra : Anders

Dato : 21-01-05 13:44

> [...]
> euro og egyptiske pund.. Men er der nogle af disse der er at foretrække?
> Eller skal man kombinere, og i så fald - hvad anvender vi til hvad, og

Jeg har osse været i Hurghada, og havde osse hørt at man vik bedst valuta
for dollars.

Men enlig fik vi lige så god valuta for dollar euro, og danske kroner.

dengang. november 2003, fik man cirka 1 egyptisk pund for en dansk krone.

Hvad angår oplevelser, vi snakkede med nogle der var med på turen til cairo
og pyramiderne, som der osse havde været i kongernes dal.

De sagde hel klart pyramiderne og det at se Tu tan kamon (staves det sådan)
maske og en masse andre ting på museum i cairo var en meget større
oplevense.

Men god ferie da.

/Anders

Fra : Ole

Dato : 21-01-05 23:38

> [...]
> alligevel! :) Planen er at se Luxor, Pyramiderne ved Giza, Ras Mohamed og
> hvad man ellers kan finde på og nå.. Vi kommer nok ikke til at kede os!

Hurgada er lidt historien om et gammelt fiskerleje, der blev et sted med
mange turister, og der er store områder mellem de to bydel samt rundt i
byen, hvor der ikke er meget andet end hoteller.

Når du er i Luxor, må du endelig ikke gå glip af Karnak templet samt
Kongernes Dal. I Cairo er der selvfølgelig Giza pyramiderne (pas på her er
MANGE sælgere), en tur op i Cairo tower, Khan El-Khalili markedet, spise på
en restaurantbåd på Nilen og Det Egyptiske Museum, og man kunne sikkert
blive ved.

> [...]
> euro og egyptiske pund.. Men er der nogle af disse der er at foretrække?
> Eller skal man kombinere, og i så fald - hvad anvender vi til hvad, og

Handlende vil meget gerne tage imod amerikanske dollars, men på mange
turiststeder, samt i Hurgada er Euro også gangbare, men du får umiddelbart
mest ud af dollars. Bare lige før for at have vekslet lidt penge til
egyptiske pund. Dette skyldtes, at det officielt kun er egyptiske pund, der
er gangbare, og man får en kvittering, når man veksler penge. Man ved jo, at
man vil bruge penge, så det er godt at have dokumentation for at have
vekslet, da man KAN blive bedt om at vise dette ved afrejse, selvom
sandsynligheden er lille.

> Er der bortset fra det andet i mener vi skal være opmærksomme på i vores
> første møde med den egyptiske kultur, er der visse måder man skal reagere
> på hvis visse ting sker - eller hvordan og hvorledes?

Det er ikke for godt at have alt for nedringet tøj, ved religiøse steder er
man dog specielt penippen. Måden at handler på er også meget anderledes. Man
handler om prisen. Man lokale sælgere kan jo kende en turist på lang
afstand, og vil derfor prøve at handle med en, hvilket kan blive meget
irriterende i længden

Ole

Fra : Keldo

Dato : 25-01-05 14:44

....du må også gerne kigge på mine egypten billeder fra Julen 04. Der er
billeder fra Cairo, Sharm og Ras Muhammed. Glæd jer. Der er sol garanti

http://www.keldorff.dk/Egypten%20links.htm

En stor Egypten fan.

Fra : Søren Reinke

Dato : 25-01-05 14:53

Keldo wrote:
> ...du må også gerne kigge på mine egypten billeder fra Julen 04. Der er
> billeder fra Cairo, Sharm og Ras Muhammed. Glæd jer. Der er sol garanti
>
> http://www.keldorff.dk/Egypten%20links.htm

Kan ikke huske om det var denne tråd jeg før nævnte det i, men her er
mine undervandsgallerier fra Sharm el Sheikh. Billederne er alle taget
med digitale kameraer i undervandshus, da de laver bedre billeder end
enganskameraer, men er dyrere.
http://dykkeren.dk/modules.php?op=modload&name=gallery&file=index&include=albums.php&set_albumListPage=2

Hilsen Søren Reinke

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 31-01-05 18:26

Vi kom hjem fra egypten i lørdags..

Det var en uforglemmelig og meget meget fantastisk tur som vi ikke vil
glemme! Kunne godt tænke mig at komme tilbage igen, når man havde vænnet sig
til folks pågåenhed og væremåde var de utrolig flinke og det var et
interessant land. Specielt var det MEGET interessant at køre taxa med
140km/t mens han overhaler ud i alle andre biler.. :)

Vi var ligeledes ude på et prøvedyk, der endnu mere slog fast at jeg må se
at få taget det dykker certifikat.. Desværre hændte der dog det, at jeg blev
snydt i en hæveautomat.. Jeg ville hæve 500EGP og man kunne også høre at
maskinen talte pengene op, men de kom aldrig ud.. Jeg fik mit kort igen samt
en kvittering.. Vi gik derefter ind i den butik hvor hæveautomaten var
tilknyttet og han sagde at det tit skete for turister, men at der INTET var
at frygte.. Pengene ville ikke blive hævet på min konto og jeg kunne derfor
sagtens hæve igen.. Han virkede overbevisende! Men vi var ikke meget for
det, og sagde vi ville finde en anden automat.. Han holdt dog fast og sagde
vi bare kunne prøve at hæve 20EGP, for at teste.. Dette ville vi dog ikke
pga. gebyret (hvilket han vist ikk kendte til).. Så vi gik hen til en anden
ATM og hævede der istedet.. Og jeg kan nu se, efter jeg er kommet hjem at
der er hævet 2x500EGP i 2 automater på mit kort til samme kurs.. En kedelig
lektie! Men alt i alt var det en billig og dejlig ferie og helt klart et
sted jeg vil anbefale til andre.. Vi så ikke en sky på himlen hele ugen! :)

Fra : Sørensen

Dato : 02-02-05 08:23

> [...]
> glemme!

> Vi var ligeledes ude på et prøvedyk, der endnu mere slog fast at jeg må se

Det lyder spændende!
Vi skal afsted til Hurghada i morgen, og kunne også godt tænke os et
prøvedyk. Hvis I var samme sted, vil jeg da gerne høre, om dykkerfirmaet kan
anbefales? Pris?

Andre gode tips, som man kun kan har frisk i hukommelsen få dage efter
hjemkomst er også mget velkomne. (Billige steder, ikke-standard
oplevelser, gode spisesteder og andet.

Min pige er i øvrigt HELT lyshåret, så jeg "frygter" lidt, at sælgerne
bliver endnu mere belastende for os....

VH Sørensen
--
E-mail: duvedikkehvem snabelA hotmail prik commercial
"I tried sniffing coke once, but the ice cubes stuck in my nose"

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 02-02-05 15:16

Hejsa

Bare det var mig! :) Ville gerne afsted igen..

Angående prøvedykket, vi gjorde nok noget dumt (kunne jeg forestille mig)
nemlig at tage med det dykkercenter der lå på hotellet. Jeg kunne forestille
mig at det var en anelse dyrere. Vi boede på hotel Remyveera (et af de
sydligste hoteller i den store lange stribe). Dykkercenteret hed Paradise
Diving eller noget i den stil. Det bliver kørt af to tyskere, de var dog
ikke med ude da vi var ude. Til gengæld havde vi en rimelig stor krabat af
en instruktør med, og han gjorde virkelig et godt arbejde i at forklare os
om tingene og få os til at føle os trygge.. Ombord på båden er man mere
eller mindre sig selv (vi var de eneste ude med dem, den dag).. Det kan man
så vurdere om man kan lide eller ej! :) Jeg ville gerne have snakket lidt
med ham om ting og sager - men han sad og snakkede med ham der styrede under
hele turen, så det fik jeg aldrig gjort.. Nød solen istedet! Vi gav 525EGP
for 2 personer mener jeg det var, i den pris er der drikkevarer osv med på
båden (dog i begrænset antal, men det var nok til os). Jeg mener dog også de
sagde dagen i forvejen at frokosten var med i prisen, men det var den så ikk
dagen efter.. Men det var "kun" 20EGP oveni per person - så vi pungede ud..
vi skulle bare i vandet! :) Men om ikk andet, så husk lige på hvad i bliver
lovet og få dem til at skrive programmet ned eller noget.. Jeg ved ikke om
det var dyrt eller billigt, ved bare at det var prisen JEG havde lyst til at
give.. og det vænner man sig lidt til i egypten! :)

Jeg kan anbefale området i byen kaldet Sakkala, det er nyere end downtown og
der ligger en del flere restauranter (flere af dem er rigtig gode.. Kan bl.a
anbefale en indisk restaurant der ligger ikke ret langt fra McDonalds, samt
en lillebitte meget smal restaurant der ligger til venstre for SAMOS (græsk
restaurant) - de har rigtig god mad! og vi fik 1xsuppe 2xsalat 2xhovedret
2xøl 3xiste 2xouzo (som de gav os gratis af en eller anden grund?!) for
61kr.. Der er også en anden restaurant i sakkala som vi prøvede (og kan
huske navn på) nemlig El Masri - rigtig god mad (de har dog ikke alkohol
hvis i søger det)

I må endelig ikke blive skræmt af egypten til at starte med, rigtig mange
snakker til jer og vil have jer med ind i deres butikker - dette er specielt
slemt i downtown, derfor foretrak vi Sakkala - dog kun om aftenen, da
Sakkala er ret kedelig og tam om dagen da det meste har halvlukket og der er
ret øde..

Hvis i skal transporteres rundt, så er der et par måder.. Vi havde 20km til
hotellet vi boede på, inde fra Sakkala. Det vrimler med små hvide toyota
busser, og i vil nok opleve at de stopper mange gange og åbner døren og der
springer en fyr ud der gerne vil have jer ind.. De er også fine nok! Men
aftal lige pris først, og HOLD for guds skyld fast på at det er for jer
begge to - ellers kan de finde på at gange den op med 2 :) Vi gav ca. 20EGP
for en tur på 20km uden stop, så et sted mellem 20-30EGP er rimeligt.. I kan
også betale mindre, men så stopper de og tager hele byen med op for en slik
og sætter så jer af en lille time efter (oplevede vi)..

Der er også de hvide peugeot stationcars, disse er lidt dyrere - og der kan
ske en masse spændende ting :) Så vær sikker på at i aftaler pris uanset
hvad i kører med! :)

Angående din pige, jeg ved ikke om i er gift - men jeg vil nok anbefale at
sige det til dem.. Det endte vi ihvertfald med at gøre, men alligevel kunne
de føde min kæreste bedre børn end jeg kunne.. ahrem! :) Det kræver lidt
tilvænning.. Spørger de om i har børn, så bare sig ja! og at jeres søster
passer dem på hotellet (det nåede vi dog aldrig, men jeg har en forhåbning
om at det kunne få dem til at lade være med alt det der.. Tror virkelig
nogle af de knægte får for lidt! :D)

I vil højst sandsynligt opleve mange der vil have jer ind og skrive på en
tændstiksæske til deres danske kæreste, eller skrive en besked om et eller
andet til nogle andre.. Lad være! :) Medmindre i vil rives hele butikken og
dens sortiment igennem.. De plejer bare at bruge det som trick til at få
jeres opmærksomhed! :) Og er i med på lidt te og evt. vandpibe eller bare en
hyggesnak - så gå med til det.. (Dog er der en egypter der har kæreste i
danmark på den lille smalle restaurant jeg beskrev højere oppe.. Han kunne
utroligt mange steder i danmark, inkl. ret mange ting i københavn hvor han
kunne fortælle hvordan man kom fra A til B m.m. + han er OK til dansk.. Så
ham troede vi på! Men det var ok! god betjening god mad!)

I skal være forberedt på de forventer at i prutter om prisen.. Jeg ville
købe en halskæde, og deres første bud var 400 kr.. Det ville jeg simpelthen
ikke give! Endte med at slippe 100.. bare kør på! og vær forbandet hård! Det
forventer de! I løbet af et par dage fanger i prislejet..

Men ellers er nogle retningslinier:
Vandpibe af normal kvalitet ca. 70-80EGP..
parfumeessens (de har mange kendte) ikke mere end 2EGP pr gram/ml
Bomuld (tshirt) 20-60kr stk afhængig af mærket (de har MANGE kopier.. men i
rigtig lækker kvali)
Guld er vist ca 60EGP pr gram..
Sølv kunne jeg ikke lige regne ud, men det er også billigt!

Bare forlang hvad i har lyst til at give for det, også selvom de ser totalt
urimelige ud.. Hvis ikke de vil give jer det, så gør de det ikk - og så kan
i jo altid overveje det til en anden butik (som sikkert har samme
sortiment)..

De sorte alabaster statuer som de alle har, de er vildt billige! Så lad være
med at give 600kr "its handmade!" og de står og smadrer den ned i gulvet for
at vise kvaliteten.. Men igen! Giv hvad i har lyst til..

...og vigtigst af alt! Nyd jeres ferie! :) I skal dog være opmærksomme på at
lufthavnen er en lidt langsommelig proces når i ankommer.. Men som med alt
andet i egypten - ting tager tid! :)

Håber dette kunne bruges til noget og at i får en rigtig god tur! Glæder jeg
mig til at høre om! :)

Fra : Sørensen

Dato : 02-02-05 20:53

> Hejsa
> Bare det var mig! :) Ville gerne afsted igen..

[...]

Hej!
Tusinde tak for de rigtig mange, rigtig gode råd!
- Dem printer vi ud og tager med, og er sikker på, at vi nok skal få
fornøjelse af.

(Prøvedykningen lyder i øvrigt umiddelbart rimelig , jeg har i hvert fald
læst i et rejsebureaus sider om samme pris - men pr. person!)

Nå, jeg må videre - der er stadig et par småting, der skal pakkes inden
afgang i morgen tidlig.

VH Sørensen