Excel - egen popup
Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 20-01-05 21:44

Hej gruppe

Kan jeg lave min egen popup menu i excel, der kommer op når man højre
klikker på en celle, istedet for excel's "standard"

Fra den nye popup, vil jeg så klade nogle macros ?

Ulrik

Fra : Leo Heuser

Dato : 23-01-05 12:39

Hej Ulrik

Du kan gøre det ved enten at tilføje dine makro-kald
til pop-up-menuen ("Cell") eller ved at skjule de originale
punkter og kun vise dine egne.
Det kan også gøres ved at lave en userform og så
kalde denne fra hændelsen "SheetBeforeRightClick".

Her er en køreplan for de to første muligheder.
Jeg har forudsat, at du har to makroer, den ene
kaldet "Test1" og den anden "Test2". Disse makroer
ligger i et almindeligt modul.

1. Klik på en arkfane og vælg "Vis programkode"
2. Indsæt følgende kode:

Hvis du vil tilføje punkter til originalmenuen "Cell":

Private Sub Workbook_Open()
'Leo Heuser, 23-1-2005

With Application.CommandBars("Cell").Controls
With .Add(Type:=msoControlButton)
.Caption = "Kør Test1"
.OnAction = "Test1"
End With

With .Add(Type:=msoControlButton)
.Caption = "Kør Test2"
.OnAction = "Test2"
End With
End With
End Sub

Application.CommandBars("Cell").Reset
End Sub

Hvis du vil skjule originalpunkter fra menuen først:

Private Sub Workbook_Open()
'Leo Heuser, 23-1-2005
Dim Counter As Long

With Application.CommandBars("Cell").Controls
For Counter = 1 To .Count
.Item(Counter).Visible = False
Next Counter

[...]

Sub'en "Workbook_BeforeClose" fjerner brugerdefinerede punkter
fra originalmenuen ("Cell") og viser kun de oprindelige punkter.

Leo Heuser

Followup to newsgroup only please.

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 23-01-05 15:53

On Sun, 23 Jan 2005 12:38:30 +0100, "Leo Heuser"
<leo.heuser@NOSPAMadslhome.dk> wrote:

> [...]
>punkter og kun vise dine egne.
>Det kan også gøres ved at lave en userform og så
>kalde denne fra hændelsen "SheetBeforeRightClick".

<Snip>

Tak

Det ser meget fornuftigt ud - jeg vil prøve det, når jeg får lidt tid

Ulrik

Fra : Leo Heuser

Dato : 23-01-05 16:27

> Tak