Sharm el Sheik - kursus
Fra : Rune Maagensen

Dato : 20-01-05 20:34

Hej jeg har læst gruppen her igennem og det lader til at der er nogle
gode dykke muligheder i Sharm El Sheik. Vi er to som godt kunne tænke os
at prøve at dykke og tage et basalt kursus.

Hvad er mulighederne dernede? Hvad koster det ca.? Vi har intet udstyr
selv ud over måske en maske snorkel og finner, og skulle også leje det.

Hvis jeg ikke er konkret nok er det fordi jeg ikke lige ved hvad man
skal spørge om, håber der er nogen som vil hjælpe.

mvh Rune

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-01-05 21:05

Rune Maagensen wrote:
> [...]
>
> Hvad er mulighederne dernede? Hvad koster det ca.? Vi har intet udstyr
> selv ud over måske en maske snorkel og finner, og skulle også leje det.

Jeg har selv indtil fornyeligt arbejdet som dykkerinstruktør i Sharm, og
alle de dykkercentre jeg kender til har udstyret som en del af kurset,
op til og med Rescue Diver niveau. Så du skal ikke tænke på at leje dette.

Hvis du rejser med f.eks. Atlantis Rejser, er det billigst at købe et
kursus hjemmefra. Hvad prisen er kan jeg desværre ikke huske.

> Hvis jeg ikke er konkret nok er det fordi jeg ikke lige ved hvad man
> skal spørge om, håber der er nogen som vil hjælpe.

p.s. Glæd dig, dykningen er fed der nede.

Hilsen
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/index.php Gratis online dykkermagasin

Fra : Rune Maagensen

Dato : 20-01-05 21:33

Søren Reinke wrote:

> [...]
>
> Hvis du rejser med f.eks. Atlantis Rejser, er det billigst at købe et
> kursus hjemmefra. Hvad prisen er kan jeg desværre ikke huske.

Er det kurser som foregår fra "land"? Vi har kærester med og synes ikke
det er fedt hvis vi skal overnatte på båden 3 dage. (nu blander jeg vist
liveaboard ind i det:) )

Og hvis man rejser med Startour? De var nogle af de enester der havde
rejser tilbage. Generelt har jeg ikke meget tiltro til
charterrejsebureauserne efter en tur til Tyrkiet hvor de konsekvent
gangede den lokale pris med 3-5 gange. Prøvedyk Falk-Lauritsen: 450,
lokal pris samme båd 150.

Jeg ringer til Atlantis i morgen og hører om man kan få det gennem dem
alligevel (de tjener vel på det under alle omstændigheder).

Hvis nu vi skal arrangere det selv hvilke bureauer skal man hodle sig til?

Tak for svarene

mvh Rune

Fra : HKN

Dato : 20-01-05 22:19

> Jeg ringer til Atlantis i morgen og hører om man kan få det gennem dem
> alligevel (de tjener vel på det under alle omstændigheder).
>
> Hvis nu vi skal arrangere det selv hvilke bureauer skal man hodle sig til?

Søren kan sikkert supplere - men mon ikke man kan tage noget af kursus
hjemmefra, og så resten på destinationen??

Mvh
Henrik

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-01-05 09:47

> Søren kan sikkert supplere - men mon ikke man kan tage noget af kursus
> hjemmefra, og så resten på destinationen??

Det kna man også sagtens, en del specielt englændere tager teorie og
bassin øvelser hjemme, og kun open vands øvelserne i sharm, så kan det
gøres på 2 dage i stedet for 5 dage.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Søren Reinke

Dato : 20-01-05 22:23

> Er det kurser som foregår fra "land"? Vi har kærester med og synes ikke
> det er fedt hvis vi skal overnatte på båden 3 dage. (nu blander jeg vist
> liveaboard ind i det:) )

Hos Ocean College som er det firma Atlantis arbejder sammen med, foregår
de 3 første dage af kurset fra land, og de sidste 2 dage fra en båd, men
man kommer i havn ca. kl 15 hver dag.

> [...]
> charterrejsebureauserne efter en tur til Tyrkiet hvor de konsekvent
> gangede den lokale pris med 3-5 gange. Prøvedyk Falk-Lauritsen: 450,

Man kan altid finde nogle der gør det billigere, men at det ligefrem var
på samme båd er grelt.

Men ved kurser er det mig bekendt billigere at bestille hjemmefra. Og så
kan du også starte dagen efter ankomsten på kurset.

> Jeg ringer til Atlantis i morgen og hører om man kan få det gennem dem
> alligevel (de tjener vel på det under alle omstændigheder).
>
> Hvis nu vi skal arrangere det selv hvilke bureauer skal man hodle sig til?

Hvad mener du ? Vil du bare købe en flybillet, og selv ordne resten ?

I Sharm er der omkring 80 dykkercentre, men kun meget få af dem har
dansktalende instruktører, og kun de største har kapacitet til egen båd
osv, hvilket gør livet nemmere.

Personligt ville jeg ikke gide og bøvle med at skulle arrangere alt
selv, bare for at spare lidt. Nogle foretrækker det, jeg gør bare ikke.

Pas på med hensyn til den forsikring du har igennem rejsefirmaer, som du
mister ved selv at stå for det. F.eks. ved eftersøgning osv, skulle det
være nødvendigt.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Rune Maagensen

Dato : 21-01-05 13:08

> Man kan altid finde nogle der gør det billigere, men at det ligefrem var
> på samme båd er grelt.

Ja, men sådan er charterselskaber :)

> [...]
>
> Pas på med hensyn til den forsikring du har igennem rejsefirmaer, som du
> mister ved selv at stå for det. F.eks. ved eftersøgning osv, skulle det

Vi rejser med StarTour, og de vil have kr. 1980,- for et open water PADI
kursus inkl. udstyr, det lyder meget rimeligt i forhold til ca. 300€ som
jeg har set på nettet fra forskellige centre.
Er der nogen som ved om deres bureau/center er godt eller noget man skal
holde sig fra?

Mange tak for svarene

Rune

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-01-05 15:45

> [...]
> jeg har set på nettet fra forskellige centre.
> Er der nogen som ved om deres bureau/center er godt eller noget man skal

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med, ved ikke hvem de bruger, jeg var
der i sommers hvor kun atlantis rejser derned.

I den pris mangler udgifter til manualen og selve certifikats udgiften
normalt.

Manualen kan men til nøds undvære, og certifikatet koster 30-35€ og er
noget padi tager for at lave et plastik kort til dig.

> Mange tak for svarene

Det var skam så lidt.

I må havde en rigtig god tur, og glæd jeg dykningen er rigtigt god dernede.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Morten Saabye

Dato : 21-01-05 18:21

> [...]
> jeg har set på nettet fra forskellige centre.
> Er der nogen som ved om deres bureau/center er godt eller noget man skal

Kender ikke til Star Tours samarbejdspartner, men kunne ikke forestille
mig, at et så stort selskab ville have en dårligt partner. MEN MEN husk
generelt, at checke om OW-prisen er incl. certifiseringsafgift til PADI
(typisk 3-500 kr.) samt diverse materialer (bog, tabel osv). Det er
nemlig ret ofte excl. disse ting..

/Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-01-05 21:45

> [...]
> generelt, at checke om OW-prisen er incl. certifiseringsafgift til PADI
> (typisk 3-500 kr.) samt diverse materialer (bog, tabel osv). Det er

3-500 kroner, puha det var et dyrt sted, Ocean College som Atlantis
rejser arbejder sammen med tager 35€ for det hvilket så vidt jeg husker
var ret normalt i Sharm.

Men du har ret i bog og tabel normalt ikke er inklusiv i prisen.
Om man så har brug for tingene er en smagssag.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Morten Saabye

Dato : 22-01-05 06:17

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men du har ret i bog og tabel normalt ikke er inklusiv i prisen.
> Om man så har brug for tingene er en smagssag.

Ahh, OK.. Måske jeg forregnede mig eller tænkte på, hvad dykkercentre
tager herhjemme for en PIC. Har set centre tage 475 kr. Så dog, så vidt
jeg erindrer, nogle elever betale 45 $ i Sharm for een, hvilket passer
meget godt med 35 €..

/Morten

Fra : Thomas VJ

Dato : 22-01-05 00:42

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse
<klip>
> Kender ikke til Star Tours samarbejdspartner, men kunne ikke forestille
> mig, at et så stort selskab ville have en dårligt partner.

Tro mig, Star Tour er ikke et har bedre end andre rejseselskaber. De sender
deres kunder derhen hvor de (Star Tour og de fleste andre rejseselskaber)
får den bedste deal!
Jeg plejer at anbefale mine elever at de lytter til hvad rejseselskabet har
at tilbyde på velkomstmødet/salgsmødet, tjekke den af rejseselskabet
anbefalede dykkerskole og så lige få en snak med 2-3 andre dykkerskoler i
området face-to-face.

--
mvh,
ThomasVJ

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-01-05 10:15

> Tro mig, Star Tour er ikke et har bedre end andre rejseselskaber. De sender
> deres kunder derhen hvor de (Star Tour og de fleste andre rejseselskaber)
> får den bedste deal!

Selvfølgelig det er ren forretning, men de forsøger selvfølgelig også at
kunne sælge det så billigt de kan netop for at kunne tiltrække flere kunder.

> [...]
> at tilbyde på velkomstmødet/salgsmødet, tjekke den af rejseselskabet
> anbefalede dykkerskole og så lige få en snak med 2-3 andre dykkerskoler i

Det kan man selvfølgelig godt gøre hvis man synes det er sjovt at bruge
tid på. Ulempen ved den løsning er netop at man skal bruge tid på det,
folk dernede er oftest gode sælger typer som til tider lover mere end de
kan holde, gælder specielt de små dykkercentre, samt man kan sjældent få
en dansk instruktør hos de andre centre.

En person der skal lære at dykke, hvor gode tror du de er til at bedømme
om en dykkerskole er god eller ej ?

p.s. Husk der også er et forsikringsspørgsmål hvis du selv arrangerer
det, da du så ikke er med under dit rejseselskabs kappe (husk de 2 der
blev efterladt ved Thistlegorm)

Hilsen Søren Reinke