Apeks TX50 IVS
Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-01-05 19:35

Hej NG

Når jeg dykker med min 2. trin Apeks TX50 kan jeg ikke mærke forskel,
om IVS (Integrated Venturi System) står på plus eller minus. Hvis den
står på plus over vande, og man trykker på purge knappen, freeflower
den indtil man stiller IVS til minus. Så derfor har jeg altid den til
at stå på minus.

På TX50eren sidder også Cracking Resistance Control, som virker
fortrinelig. Man kan vælge alt fra at måtte hive efter vejret til at
få skudt luften ind i lungerne, så snart udåndingen er slut.

Så derfor kan jeg ikke rigtig forstå, hvorfor der sidder en IVS på
TX50eren, da den i mine øjne er overflødig.

vh
Michael Kristensen

Fra : Klaus Christensen

Dato : 19-01-05 21:43

Hej Michael og andre.

Prøv at lys ned i mundstykket på jeres 2. trin.

Der er ingen mystik ved drejeknappen med de mange smarte navne.

Det er en helt simpel anordning af, typisk, et stykke plastic som bryder
luftstrømmen.. that's it.
Man kan ikke mærke forskel om den står på + eller - så det er fløjtende
ligegyldigt.

Ganske rigtigt: en korrekt indstillet (efter producentens anvisninger)
regulator freeflower når man purger og dimsen er stillet på -.
Freeflow stopper når 2. trinnet tages i munden, der sættes en finger eller
andet (bestem selv) for mundstykket. Det behøver man egentligt ikke en dims
med et smart navn til, men der skal jo ske noget nyt for at sælge noget nyt
(samme årsag som farveskift på Aqualungs finner hvert år)....
Nogen vælger at stille regulatorens mellemtryk lidt ned for at mindske
risikoen for freeflow, men det er jo en anden snak, som vi i DIR sammenhæng
gerne tager

KC

Fra : Arnt Eirik Hansen

Dato : 19-01-05 21:49

> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Se på den som en av/på knapp og ha den på minus i overflata og
sett den på pluss når du er under vann. Det er forskjell på mine
iallefall, men dette _kan_ vel variere hvordan den er justert?

Arnt

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 18:01

hej Klaus,

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse

> Det er en helt simpel anordning af, typisk, et stykke plastic som bryder
> luftstrømmen.. that's it.
> Man kan ikke mærke forskel om den står på + eller - så det er fløjtende
> ligegyldigt.

din beskrivelse passer på langt de fleste regulatore, MEN på ingen måde på
en Apeks,
i en Apeks regulator, bryder den ikke strømme, den omdirger luft strømmen,
og det har da en betydning,
når du dirger luft strømmen væk fra menbranen, direkte mod mundstykket, så
dannes der vakum med membranen når du trakker vejeret kraftigt og
regulatoren vil give mere luft, hvis du ligger på forholsvis lavt vand eller
trakker vejeret stille og roligt, så kan du ganske rigtig ikke mærke om den
står på plus eller minus, så derfor kan den lige så godt stå på minus, men
hvis du er dybt eller bliver forpustet og har brug for mange luft så kan du
så sandlig godt mærke det, prøv næste gang du er på feks. 30 at trække
vejeret kurtigt og dybt, så vil du sagtens kunne mærke om den står på plus
eller minus.

mvh Morten

Fra : Klaus Christensen

Dato : 20-01-05 20:34

Hej "Leth"

Jeg prøvede det en dag på 30 meter med en lyserød og en lysegul finne... Mon
jeg svømmere i ring og blev forpustet...

KC

(det er miiiiiniiiimal forskel jeg kan mærke)

"Morten Dall Darmer" <mrnews(snabel-a)tiscali.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i
en meddelelse news:41efe3be$0$33705$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : HKN

Dato : 23-01-05 22:10

> (det er miiiiiniiiimal forskel jeg kan mærke)

Jeg kan TYDELIGT mærke forskel......!

-Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-01-05 19:00

> [...]
> står på plus over vande, og man trykker på purge knappen, freeflower
> den indtil man stiller IVS til minus. Så derfor har jeg altid den til

Du bør stille den på plus når du har den i munden, jeg kan godt mærke
forskel.

mvh
Jonas