DESPERAT HJÆLP - Speedfight LC der sagtner~
Fra : Kenneth Huus

Dato : 19-01-05 07:39

Hej NG.

Her til morgen måtte jeg så ty til gåben og irritationsmomenter, da min
Speedfight " LC (fjernet ring i variator og lukket blindrøret)

Jeg har 39 km på arbejde, og på Larstyndskidsmark 8 km fra civilisationen i
alle retninger døde den. Den begyndte et stykke tid inden med, at ikke
rigtig ville tage imod gassen og farten blev langsommere og langsomme.
Tilsidst kunne jeg kun køre mere end 20 km/t, og jeg stillede lortet og
gik/småløb resten af vejen til færgen.

Før havde den problemer i kaburator i køligt vejr med fugt og sne, som kunne
afhjælpes med at komme kaburatorsprit på. Men efter begrænsningerne er
fjernet, har dette ikke været noget problem. Spørgsmålet er nu, hvad F.....
problemet kan ligge i ?

Kort sagt har maskinen kørt 8000 KM, og jeg har intet service holdt på den.
Når jeg her på det sidste har skullet starte om morgenen, har den har svært
ved at starte og blive holdende igang, selvom den står i opvarmet lokale.
Men når jeg så har fået den startet, dør den igen indenfor 2 sekunder. Sådan
kan jeg starte igen og igen, og på et tidspunkt tager den så endelig fat.

Jeg har også haft problemermed, når jeg er kommet kørende med 80km/t, og har
sluppet gassen under ½ cm på håndtaget, så føles det som om
brændstoftilførslen er som lukket, og den ville ikke rigtig tage gas igen
.............men pludselig trillende, med gashåndtaget i bunden tager den så
pludselig igen fat.

God råd er dyre, og defor håber ejg på en masse svar fra jer.

mvh
Kenneth

Fra : KubikH

Dato : 19-01-05 17:19

"Kenneth Huus" <bashuus@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> SNIP vildt meget tekst

Hejsa
Jeg er næsten 100 % sikker på at du skal have renset karburator.
Desuden skal du køre med karburatorsprit igen
Symptomerne med start og "død" efter 2 sekunder, passer fint med en
vanddråbe det rigtige sted.
Det med at den mister "pusten" og sløver mere og mere for til sidst at dø,
lyder fuldstændigt som karburatoris.
Karburatorsprit bruges af 2 årsager:

1: Man kan fjerne overfladespændingen på vanddråber, så de ryger med igennem
dyserne, i stedet for at lave ulykker.

2: Sprit i benzinen, hindrer luftens fugtighed i at fryse til is inden i din
karburator.
Det er derfor den dør langsomt, karburatoren fryser til og hullet bliver
mindre og mindre.
Når den så har stået en 5 minutters tid, har varmen fra motoren tøet isen
op, og så kan den igen.
Håber at det virker.
Mvh
Niels

Fra : Kenneth Huus

Dato : 20-01-05 06:24

Okay, men jeg troede problemet ligesom var væk, nu hvor jeg i flere kolde
måneder har kørt uden kaburatorsprit!! Men jeg vil lade det komme an på en
prøve. Det skal siges, at da jeg hentede min scooter senere på dagen (kørte
den hjem på en trailer), startede den uden dikkedarer.

Angående rensning af kaburator - Er det besvaærligt ? Jeg spørger fordi jeg
kun har prøvet at skille min kaburator ad i min Polo fra 83, men den kan jeg
efterhånden i søvne !! Skal jeg hellere lade fagfolk om det ??

Michael replyer, at det er min benzinhane (vacuumfunktion) - Hvor sidder den
henne, og er den let at skifte, hvis det virkelig er den der er skyld i
problemet ?? Hvilken funktion har hanen ??

mvh
Kenneth

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 11:00

In article <csm1gs$2f6p$1@news.cybercity.dk>, kallehauge@SLETemail.dk
says...
> [...]
> vanddråbe det rigtige sted.
> Det med at den mister "pusten" og sløver mere og mere for til sidst at dø,

Kaburatorsprit på (ca. en kopfuld pr. tank) + dræning af svømmerhuset
for vand.
Det plejer at være den normale kur. Nu er der tale om en LC og så er
det 99,99999% sikkert!

Vandkøling duer ikke til ret meget, når ikke der er tale om race. AC'en
(Air Cooled) har ikke nær de samme problemer med kaburatoris, da
udslippet af varm luft fra blæseren varmer kaburator og
indsugningsdæmper op.
Vandkølingen er ofte så effektiv på 50cc, at man er nødt til at dække
køleren af, så der kun er et hul på størrelse med en 5-krone, til at
lukke luft ind til køleren. De lange slanger fra fronten og ned til
motoren er næsten tilstrækkeligt om vinteren.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 11:03

Fra : Kenneth Huus

Dato : 21-01-05 08:23

Tak for svaret !!

Det vil altså sige, at jeg skal dække fronten af på min Speedfight? Lad mig
vide, om jeg forstår dig ret, hvis jeg tolker dit svar, som jeg skal kun
have et arealområde på køleren i størrelsesordenen f.eks. 10 cm2, fordi
luften i forvejen er kølig om vinteren ?

mvh
Kenneth Huus

Fra : Hekto

Dato : 21-01-05 09:10

In article <41f0adc5$0$33718$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bashuus@tiscali.dk says...

http://www.hekto.dk/speedfight/vinterklar.htm

Fra : Kenneth Huus

Dato : 24-01-05 07:16

Jeg rensede her i weekenden mit tændrør, da der var meget belægning derpå.
Så fik jeg renset det filter, som sidder tæt ved kickstarteren. Det var
total fyldt med benzin og total ulækkert inden i huset. Jeg fik det renset
op, og så samlet hele lortet igen. Jeg fik hældt kaburatorsprit i, og lod
den gå 5 minutter. Den gik fint.

1. spørgsmål: Skal jeg skifte stemplet, eller er det nok med stempelringen?
Den kører 80 km dagligt, og med gennemsnitlig 70 km/t !!

Fra : Hekto

Dato : 24-01-05 10:52

In article <41f4928f$0$33637$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bashuus@tiscali.dk says...
> 1. spørgsmål: Skal jeg skifte stemplet, eller er det nok med stempelringen?
> Den kører 80 km dagligt, og med gennemsnitlig 70 km/t !!

Du skal normalt forvente at skifte stempelringe ved 20.000 og stempel
ved det dobbelte!

Køb evt. et nyt skumelement til luftfilteret!

Fra : Kenneth Huus

Dato : 24-01-05 12:50

Hvordan faaen kan det snask sætte sig i filtret ?? Det er da et luftfilter
og ikke benzin og vice-versa-filter !!

Fra : Hekto

Dato : 24-01-05 15:09

In article <41f4e101$0$33669$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bashuus@tiscali.dk says...
> Hvordan faaen kan det snask sætte sig i filtret ?? Det er da et luftfilter
> og ikke benzin og vice-versa-filter !!

Øøøøøh? - hvad mener du helt præcist?

Jeg forstod at det var luftfilteret og kassen der var snasket til
indvendigt?
At det bliver beskidt er ikke så overraskende, med alt det skidt der er
i luften, og den lave højde det sidder i.

Benzinfilteret kan også blive beskidt. Igen er det støv og vand der
hjælper til.

Fra : Kenneth Huus

Dato : 26-01-05 05:56

Jo, du forstod rigtigt. Det jeg undrede mig over var, hvordan det kan lade
sig gøre, at det bliver fyldt med benzin ?? Hvor suger den luft ind henne -
Så vidt jeg kunne se, var kassen hermetisk lukket, og da jeg er Scotter
NOVICE, aner jeg ikke så meget om det. har dog tænkt mig at købe Haynes bog
om Peugeot, da jeg har en til min Polo, og den er ganske fremragende, når
man vil gøre ting selv !!

Fra : Hekto

Dato : 26-01-05 08:42

In article <41f722fc$0$33720$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bashuus@tiscali.dk says...
> [...]
> om Peugeot, da jeg har en til min Polo, og den er ganske fremragende, når
Den æggeformede kasse, sidder fortil fast på en sort kasse/tingest, som
er indsugningsdæmperen. Den går fremad, foran motoren, hvor den suger
luften ind.
Der kommer altid lidt benzin baglæns ud af kaburatoren, specielt hvis
filteret er stoppet.

www.hekto.dk/speedfight

Fra : Michael

Dato : 19-01-05 20:34

hejsa det er din benzinhane der er defekt, det er et kendt
Peugeot problem, det er vacumfunktionen i den der
fejler
MVH Michael Ankerlund

Fra : michael bak

Dato : 20-01-05 08:54

Hej Kenneth
Jeg håber at dette råd kan hjælpe dig.........
Har oplevet nogenlunde det samme med min speedfight
du har vand i tanken helt enkelt.....løs problemet ved at
afmontere tanken og få alt benzien ud,der må ikke være mere benzin
i tanken.Derefter montere du tanken igen og hælder nyt benzin
på.check lige om din vacumbenzin hane virker,du skal suge i den
nedereste slange og afmont. den øverste fra kaburatoren og når du
suger skal benzinen løbe ud af øverste slange,gør den det virker
hanen.derefter renser du din kaburator og vupti din speedfight
køre igen som en drøm. husk lige at checke dit tændrør,skal renses
ved hvert 3000km.

håber at det hjælper ....det tager max et par timer det hele......

laverda95

Fra : Kenneth Huus

Dato : 20-01-05 09:46

Jamen dog, det kunne da godt lyde som et projekt, men i bund og grund siger
I jo alle det samme - nemlig VAND i systemet. Så jeg vil tage min Speedfight
grundeigt under kiggeren i weekenden, hvis ellers min 2 mdr. datter vil give
mig den frihed !!

mvh
Kenneth