atkins sprg.
Fra : Tina

Dato : 19-01-05 06:59

Hvad gør i når der er gået lidt tid, og i stinker værrer end slemt ud af
munden? bare lever med det eller???

jeg tænker både på arbejdskollegaer og partner og børn?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-05 10:21

Tina wrote:

> Hvad gør i når der er gået lidt tid, og i stinker værrer end slemt
> ud af munden? bare lever med det eller???

Det var ret tydeligt under min første omgang Atkins, men anden gang jeg
fulgte det forløb spiste jeg flere grøntsager (spinat, broccolo,
blomkål...) - det gav en noget bedre ånde.

Under første omgang gik jeg hele tiden rundt med mintpastiller i lommen
og prøvede at spise en del persille for at få klorofyl, der skulle
hjælpe på ånden. Pastillerne hjalp, men var i sagens natur begrænset
til de tidspunkter jeg rent faktisk havde en pastil i munden. Persillen
hjalp ikke så meget, selvom jeg spiste ½ bundt hver dag.

I Atkinsbogen står der at det hjælper at drikke meget vand, så kroppen
skyller ketonerne ud i stedet for at udånde dem. Jeg synes nu jeg drak
store mængder vand både under første og anden omgang.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: At holde vægten. Status efter 1½ måned: 82 kg.

Fra : Tina

Dato : 19-01-05 12:43

wooouw sikke et flot vægttab, og flot du kan holde vægten. Lurede lige din
hjemmeside, du er jo blevet en rigtig flot fyr .

Jeg kan bare erindre den eneste gang jeg har prøvet atkinson var kun en uges
tid, og manden nægtede nærmest at sove sammen med mig*G*

Tina

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-05 13:57

Tina wrote:

> wooouw sikke et flot vægttab, [...]

Takker. Når jeg ser hvad andre her i gruppen har formået, bliver jeg
dog straks ydmyg igen.

> og flot du kan holde vægten.

Efter at have fulgt en bestemt diæt og efter at have gransket mine
spisevaner grundigt, er min grundindstilling til mad ændret. Når jeg
spiser noget tænker jeg helt automatisk over om mængden og indholdet.

Det er glimrende i hverdagen, men det er irriterende at have lidt
dårlig samvittighed over at guffe i sig til en fødselsdag eller
lignende. Men mon ikke bare det er et spørgsmål om tid, før jeg
erkender at det ikke er nogen katastrofe at skeje ud engang imellem?

Og med fare for at være kedelig: Jeg vil gerne tage credits for
vægttabet, men jeg anser ikke vægten for at være holdt, før jeg har
gjort det over længere tid end 1½ måned.

> Lurede lige din hjemmeside, du er jo blevet en rigtig flot fyr .

Tak, det synes jeg faktisk også. Jeg har et fotografi af mig selv fra
starten af 80erne. Før vægttabet betragtede jeg det med et resigneret
"Ak ja, det var dengang". Nu begynder personen på billedet at være
indenfor rækkevidde.

Der skal 5-7 kilo mere af, men det mener jeg nok jeg kan klare.
Solbrændtheden er også nem nok. Værre er det med konditionen og de
markerede muskler. Det var noget nemmere dengang hverdagen indebar at
være fysisk aktiv udenfor.

Og nej, jeg render normalt ikke rundt som på sidste billede på siden.
Det er ment som en joke. Det bliver nu svært at lave et der er værre,
når jeg kommer ned på 75 kg.

> Jeg kan bare erindre den eneste gang jeg har prøvet atkinson var
> kun en uges tid, og manden nægtede nærmest at sove sammen med
> mig*G*

Du kommer næppe gennem de første par uger uden lugtgener, og derefter
er der gradvis nedtrapning. Så hvis din mand ikke er med på en måned
med en ildelugtende kone, kan det være du skulle vælge noget andet end
Atkins? Det er jo ikke et spørgsmål om at vælge mellem lugt og overvægt
(her antager jeg du er overvægtig - det plejer at være derfor folk vil
tabe sig), men om at finde en løsning der duer for alle involverede.

Måske har nogen mennesker bare mere tendens til at lugte dårligt under
fedtforbrænding? Andre er helt sikkert disponerede for at blive generet
af lugten. Hvis kombinationen af lugt og følsomhed hos min kæreste
havde været lige så slem under anden omgang som under første, tvivler
jeg på jeg havde gennemført.

Fra : mushi

Dato : 31-01-05 17:46

http://www.kandu.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-01-05 18:48

mushi wrote:

[Ingenting]

Det ser ud til at kandu.dk spiste det du havde skrevet. Prøv igen.

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 19-01-05 13:28

> Hvad gør i når der er gået lidt tid, og i stinker værrer end slemt ud af
> munden? bare lever med det eller???

Jeg overvejer at starte med ved endnu ikke særlig meget om atkins.

Kan du ikke forklare hvorfor man kommer til at lugte ?
Hvad lugter man af ?

Mvh
Mikkel

Fra : Tina

Dato : 19-01-05 13:36

Det lugter fælt*G*

Tror nok man i atkinson kalder det ketose forbrænding. Vistnok noget med at
hjernen skal vænne sig til at leve af proteiner istedet for kulhydrater som
den jo normalt gør.

Håber der er nogle der kan give en bedre forklaring end mig*G*

Tina

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-01-05 09:39

[Tina | Wed, 19 Jan 2005 13:35:38 +0100]

>Tror nok man i atkinson kalder det ketose forbrænding. Vistnok noget med at
>hjernen skal vænne sig til at leve af proteiner istedet for kulhydrater som
>den jo normalt gør.

Rooolig nu :)

Kroppen tvinges til at forbrænde fedt - herunder kroppens fedtdepoter, og
denne fedtforbrænding danner bl.a. biproduktet ketoner - nogle af dem
afgives under udånding, og kan kendes ved en acetone-agtig lugt.

Og så hedder han faktisk Atkins, ham vi snakker om :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : mushi

Dato : 31-01-05 17:44

http://www.kandu.dk/

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-01-05 22:50

"Mikkel Vitus" <none@none.dk> wrote in message

> Hvad lugter man af ?

Acetone.

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-01-05 09:34

[Mikkel Vitus | Wed, 19 Jan 2005 13:28:16 +0100]

>Kan du ikke forklare hvorfor man kommer til at lugte ?
>Hvad lugter man af ?

Atkins diæt bringer kroppen i en tilstand hvor kroppen får tilført så få
kulhydrater, at den i stedet tvinges til at forbrænde fedt - herunder
kroppens fedtdepoter.

Ved en fedtforbrænding dannes der et biprodukt kaldet ketoner. En del af
disse ketoner udskilles sammen med urinen, men nogle af dem afgives under
udånding, og kan kendes ved en acetone-agtig lugt.

Det er dog mest i startfasen, på længere sigt aftager det.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-01-05 12:23

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> udånding, og kan kendes ved en acetone-agtig lugt.
>
> Det er dog mest i startfasen, på længere sigt aftager det.

Læste forleden (glemte desværre at gemme linket), at lugten især er slem,
når man går fra den ene yderlighed til den anden. Altså at den, der er vant
til at spise mange kulhydrater - og måske endda har gjort det gennem længere
tid - vil opleve et større lugtproblem end den, der har spist færre
kulhydrater før kurens start.

En langsom nedtrapning kunne måske være løsningen... frem for at lægge hårdt
ud med ekstremt få kulhydrater fra start?

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 24-01-05 23:19

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid>
skrev:
> [...]
>
>En langsom nedtrapning kunne måske
>være løsningen... frem for at lægge hårdt
>ud med ekstremt få kulhydrater fra start?

Mojn !!

Kan man ikke sluge et antal klorofyl-tabletter til at tage
de værste lugtgener ??
Mvh.
Hans

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-01-05 16:28

[Lisbeth Jacobsen | Sun, 23 Jan 2005 12:23:06 +0100]

> [...]
>til at spise mange kulhydrater - og måske endda har gjort det gennem længere
>tid - vil opleve et større lugtproblem end den, der har spist færre

Givetvist, men jeg mener også at vide at man derved opnår den største
intensitet på ketosen og derved taber sig mere effektivt.

>En langsom nedtrapning kunne måske være løsningen... frem for at lægge hårdt
>ud med ekstremt få kulhydrater fra start?

Det vil sikkert være en løsning for dem hvor lugtproblemet er størst, men
mange vil nok føle at det "bare" er om at tabe sig mest effektivt, og
partneren så må se at tage det som det er :)

Jeg har aldrig været særligt hårdt angrebet af lugten fra ketose, tror kun
at Nicolai har nævnt det en engelt gange, men jeg kan også "smage" når det
er på vej og vælge at tage en pebermyntepastil.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk