Honda CB750 -> Tillægsspørgsmål.
Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 06:12

   Jeg takker til Armand for dit hurtige svar. Jeg kom lige til at se på
denne side: http://www.davidsilverspares.co.uk/ . Der findes jo mange
modeller af CB750. Jeg ved ikke om det er en F1, F2 osv.
   Stelnummeret er 2097573. Jeg ved ikke om det kan ses ud fra det. Den
er først registreret i 1975. Nogen der ved hvor man kan finde ud af hvad
det er for en?? Eller bare ved det?!

   På Forhånd Tak
       Martin /Mail: mmc1234@email.dk (Uden: 1234)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-05-01 06:37

> [...]
Den
> er først registreret i 1975. Nogen der ved hvor man kan finde ud af

Tilykke med din mc.Ud fra de links jeg har, er det en CB 750 K2. Men
du kan jo selv checke på http://hondachopper.com/K.classification.html

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Sand

Dato : 21-05-01 07:07

"MaLLeSiTe" <polle@hehe.com> wrote in message
> modeller af CB750. Jeg ved ikke om det er en F1, F2 osv.
F2 er modellen med Fuldkåbe, så det burde være til at se

> [...]
Den
> er først registreret i 1975. Nogen der ved hvor man kan finde ud af
Hvis du kan oplyse mig om type nummeret (de 4 første tegn RCxx), så kan
jeg da slå det op i Hayne's.

Mvh. Sand

Fra : Henry

Dato : 21-05-01 07:46

> F2 er modellen med Fuldkåbe, så det burde være til at se

Mon ikke han mente K1, K2, K7 osv? I 1975 var der vist ikke kommet noge Fx
endnu (tror jeg), jeg havde selv en K2 fra 1973 så 1975 passer nok med K2
eller måske en K7, jeg mener først der kom F på 1980+ men er altså ikke
sikker.

mvh
Henry

Fra : Buck

Dato : 21-05-01 08:57

nu ved jeg ikke med 750erne, men min 550F1 er fra 1975...

--
/Buck
CB550F

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-05-01 14:46

> [...]
med K2
> eller måske en K7, jeg mener først der kom F på 1980+ men er altså

Den første mc med RC nr. mener jeg er CB 750 KZ fra 79, den hedder
RC01. Motoren er med dohc, ingen seperat olietank, 4 i 1 udstødning og
bagenden ligner de senere Bol d´Or modeller.

Den første F-model dukkede op i 76 som, logisk nok, F1. I 77/78 kom F2
med bl.a. større ventiler m.v. Det der kendetegner F-modellerne i
forhold til K1-7 modellerne er udstødningen. F har 4 i 1 og K har 4 i
4.

Corrct me if I´m wrong

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Armand

Dato : 22-05-01 00:34

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> skrev i en

> .................................CB 750 KZ fra 79, den hedder RC01.
> Motoren er med dohc, ingen seperat olietank, 4 i 1 udstødning og
> bagenden ligner de senere Bol d´Or modeller.
> Corrct me if I´m wrong

You're right - mer' end du aner!

KZ'eren bærer den 16 ventilede Bol d'or motor, blot i den kvadratisk
borede version á også 750 Bol D'orens!

Men kan det virkelig passe at Bol D'oren er stamfader til nutidens
"X"C -typebetegnelse :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-05-01 19:09

"Sand" <andpe_96@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "MaLLeSiTe" <polle@hehe.com> wrote in message
> F2 er modellen med Fuldkåbe, så det burde være til at se

Jeg mener F1 kom i '77 og den var uden kåbe.
F2 kom i '78 og var uden kåbe.

Rittig

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-05-01 21:25

> Jeg mener F1 kom i '77 og den var uden kåbe.
> F2 kom i '78 og var uden kåbe.

Forvirringen omkring F-modellerne m/u kåbe kommer af, at Honda
startede forfra med med F betegnelserne på CB 750 i 83. CB 750 F kom i
83 uden kåbe, og CB 750 F2 kom i 84 med kåbe (3/4).

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 21-05-01 23:57

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Sand" <andpe_96@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg mener F1 kom i '77 og den var uden kåbe.
> F2 kom i '78 og var uden kåbe.

Sand er helt fremme i Bol D'or -serien!

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 21-05-01 08:54

David Silver´s hjemmeside er noget rodet!
Find dit bedste skole-engelsk frem og skriv en mail til dem istedet.
sales@davidsilverspares.co.uk
I samme mail skriver du stelnummeret, så ved de lige præcis hvilke stumper der skal bruges. De er iøvrigt ret hurtige både til at svare og sende.
I sidste uge fik jeg en pakke fra dem, og den var kun på vej i 3 dage! Og det må jeg sige at jeg er noget imponeret over

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 09:19

   Tak Alle Sammen.
   Jeg var lige inde og kigge på den der Honda Chopper-side. Det tyder
vist også på at min MC, er en K2´er. Jeg vil lige prøve at brygge en mail
sammen til David´s side.

   Mvh. Martin /Mail: mmc1234@email.dk (Uden: 1234)

Fra : Michael K.S.

Dato : 21-05-01 09:46

On 21 May 2001 08:19:04 GMT, polle@hehe.com (MaLLeSiTe) wrote:

> Jeg vil lige prøve at brygge en mail
>sammen til David´s side.

Du kunne jo også prøve at ringe, koster jo ikke alverden og de er
akkurat lige så flinke når man ringer,står nærmest på hovedet for dig
(min oplevelse anyway), så kan evt. misforståelser ryddes ud af verden
med det samme.

Kort om DSS iøvrigt,så fungerer det på den måde at de opkøber Honda
reservedelslagre ude i hele verden,derfor bliver det ret tilfældigt
hvad de har,men dog trods alt pænt meget,de dele (in-stockparts)
sælger de ud til priser som man kun kan beskrive som særdeles
gunstige,30-40 % af dansk pris er ikke unormalt,undertiden mindre.

Hvad de ikke har skaffer de fra Honda,til engelsk RRP (vejl.
udsalgspris),der i reglen ligger en del lavere end den danske,men
absolut ikke så lavt som in-stockparts,det skal man så lige være
opmærksom på.Har man mod på at vente 2-3 uger tilbyder de 25% rabat på
de dele de skal skaffe.

Når man nu er inde på deres HP for at kigge sig omkring så skal man
være opmærksom på at de opgivne priser er ex. VAT @ 17.5 % og at der
kommer forsendelse oveni også,sidstnævnte dog sjældent ret meget,da de
har en specialaftale med et kurerfirma.DSS får min absolutte
anbefaling,de har sparet mig for 10-15.000 over de 3 år,hvor jeg har
kørt MC,høj service og lave priser - hvad mere kan man forlange ?.

Og nej - jeg får ikke rabat for at skrive denne "reklame" for dem .

-M

Fra : Armand

Dato : 22-05-01 00:34

MaLLeSiTe <polle@hehe.com> skrev i en

> [...]
tyder
> vist også på at min MC, er en K2´er. Jeg vil lige prøve at brygge en

Du har jo allerede haft én korrespndance med dem!
Se dog lige at få diagnosticeret fejlen yderligere førend at du
henvender dig igen (denne gang med en faktisk bestilling)!

Jeg tilslutter mig forøvrigt fuldt ud muligheden for en bøjet
skiftegaffel!
Men det letter kun reservedelsudgiften, du skal stadig heeelt ind i
centrum af motoren, og det er for dyrt at sætte folk med taxameter til.
Selvgjort v.h.a. en kyndig og rutineret person er den billigste og
derved eneste(?) måde at klare sagerne på!

Hvorfor kun 2.gear?
Fordi springet (i gearing) imellem 1. og 2. er langt det største -
ligesom det er det mindste imellem 4.og 5., samtidig med at en længere
bevægelse til definering af frigearet, gør 2.gearet til det gear som man
nemmest *klonk'er* !

--
Armand.

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 22-05-01 06:57

   Hejsa.
   Jeg her ikke henvendt mig igen. Det viser sig nu at jeg vil som sagt
i en tidligere post, vil kontakte sælger for at høre om han evt. vil dække
halvt eller hel skade. Jeg vil også konstatere fejlen i motoren, før jeg
vil have lavet noget, men jeg føler mig stadig trådt på, derfor vil jeg
over til ham der har solgt mig, og høre hvad han har at sige.
   Jeg mener min kammerats - kammerat er uddannet MC-mekaniker, så det
kan være jeg er heldig at det kan gøres billigere. Det er bare princippet i
det at man køber en fin fin MC, hvor jeg så en dag efter finder ud af at
jeg skal ud og ofre "5000,-" ekstra på den.

   Mvh. Martin

Fra : Per Pedersen

Dato : 22-05-01 15:53

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ec8sc$1flq$6@news.cybercity.dk...

> [...]
> henvender dig igen (denne gang med en faktisk bestilling)!
>
> Jeg tilslutter mig forøvrigt fuldt ud muligheden for en bøjet

Hej Armand

Tjek lige mit indlæg i første tråd om denne famøse Honda

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Armand

Dato : 22-05-01 18:16

Per Pedersen <per_p@wanadoo.dk> skrev i en

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9ec8sc$1flq$6@news.cybercity.dk...

Jovist!
Og jeg har da også tilslutte mig det med skiftegaflerne andetsteds; men
det er vel ikke en endelig diagnose?

Det er skisme surt at bestille en ny skiftegaffel og så skille motoren
heelt ad, blot for at opdage at kløerne(!) på 2.gearets tandhjul er
slidte også - eller omvendt: og man står med et sæt tandhjul som ikke
behøver skiftes

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-05-01 16:54

Armand wrote:

> [...]
> i smørekanalerne til topsmøringen. De stopper meget nemt. Og det koster.

Ib Jakobsen
senator@post.tele.dk

Flying with ISDN. Almost as fast as the rabbits.

Fra : Armand

Dato : 23-05-01 22:33

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Går han igang, så skal han i hvert fald være opmærksom på de to små
> dyser i smørekanalerne til topsmøringen. De stopper meget nemt. Og det
> koster. Har selv haft tre af slagsen.

Forudsat at man kan få motoren ud af stellet uden forudgående adskillese
af topstykke/cylinder, kan man faktisk godt spare at skille cylinder og
topstykke fra motorblokken når man skal lave gearkasse rep's. Og dét
letter unægteligt omfanget af arbejdet!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-05-01 16:04

Armand wrote:

> Forudsat at man kan få motoren ud af stellet uden forudgående adskillese
> af topstykke/cylinder,

Du kan end ikke få ventildækslet at uden at hele motoren skal ud af stellet.
Men det er rigtigt at den skal vippes og
drejes meget bestemt for at komme ud af stellet. Ikke sjovt hvis stellet er
nymalet. Den vejer så vidt jeg husker 90 kg.

> kan man faktisk godt spare at skille cylinder og
> topstykke fra motorblokken når man skal lave gearkasse rep's. Og dét
> letter unægteligt omfanget af arbejdet!

Man skal bare passe på at gamle pakningsrester bliver fjernet, og alt er
pinligt rent. Men det er sikkert korrekt, at
man kan skrue hele bunden af. De gange jeg har haft dem adskilt har jeg
skulle skifte bundkæder eller hovedlejer.

Fra : Armand

Dato : 24-05-01 22:52

> Du kan end ikke få ventildækslet at uden at hele motoren skal ud af
> stellet.

Øhhh?
Selvfølgelig kan man det!
Det skal da ikke være nødvendigt at fjerne motoren fra stellet, blot for
at stille ventiler!?
Måske du istedet mener: "ventildækslet skal af førend at motoren kan
vrides ud"?

> ...........Men det er rigtigt at den skal vippes og drejes meget
> bestemt for at komme ud af stellet. Ikke sjovt hvis stellet er
> nymalet. Den vejer så vidt jeg husker 90 kg.

Et gammelt trick omkring ilægning efter en grundig renovation, er at
lægge motoren på siden på gulvet og derefter lægge det betragteligt
lettere, og mere håndterlige stel ned over motoren

> ....................Men det er sikkert korrekt, at man kan skrue hele
> bunden af. De gange jeg har haft dem adskilt har jeg skulle skifte
> bundkæder eller hovedlejer.

Hovedlejer og/eller bundkæder = udtagelse af krumtap => afmontering af
knastaksel (for fjernelse af knastkæde) - Men stadig muligt med
cylinder/topstykke monteret!!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-05-01 08:28

Armand wrote:

> Selvfølgelig kan man det!

Nope.

> Det skal da ikke være nødvendigt at fjerne motoren fra stellet, blot for
> at stille ventiler!?

Dækslet kan du ikke få af uden motoren skal ud. Ventiljustering skal foregå
gennem de små propper der kan skrues ud.
Det er da den gamle motor med en knastaksel vi snakker om?.

> Måske du istedet mener: "ventildækslet skal af førend at motoren kan
> vrides ud"?

Nej.

> Et gammelt trick omkring ilægning efter en grundig renovation, er at
> lægge motoren på siden på gulvet og derefter lægge det betragteligt
> lettere, og mere håndterlige stel ned over motoren

Ja.

> Hovedlejer og/eller bundkæder = udtagelse af krumtap => afmontering af
> knastaksel (for fjernelse af knastkæde) - Men stadig muligt med
> cylinder/topstykke monteret!!

Ja. selv om bundkæderne sidder midt på krumtappen. Faktisk ligger motoren
skidegodt for en med top/cylinder på.
Men det det hele startede med var, at jeg nævnte de to små oliedyser i
topstykket. Dem ville jeg under alle omstændigheder rense.
Det koster nemt kr.5000 ikke at gøre det.

Fra : Armand

Dato : 25-05-01 10:16

> Dækslet kan du ikke få af uden motoren skal ud. Ventiljustering skal
foregå
> gennem de små propper der kan skrues ud.
> Det er da den gamle motor med en knastaksel vi snakker om?.

Jup!

Og det er da kun 400/5007550'erne der har propper!?

> Men det det hele startede med var, at jeg nævnte de to små oliedyser i
> topstykket. Dem ville jeg under alle omstændigheder rense.
> Det koster nemt kr.5000 ikke at gøre det.

Yes!
Men tilstoppes, eller glemmes oftest ved genmontering af topstykket.
Ved at holde ssagerne samlet er man ovre dét problem!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 25-05-01 15:02

> Jup!
>
> Og det er da kun 400/5007550'erne der har propper!?

Åh nej såmænd. 750 har ligeledes propper. Har haft mine af mange
gange, for at stille ventiler.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 25-05-01 18:55

Armand wrote:

> Og det er da kun 400/5007550'erne der har propper!?

Nej, det har 750'eren også.

> Yes!
> Men tilstoppes, eller glemmes oftest ved genmontering af topstykket.
> Ved at holde ssagerne samlet er man ovre dét problem!

Glemmes de er fanden også løs.

Fra : Flemming Andersen

Dato : 21-05-01 19:07

Ab 1.2.74: K4 (2300001 - 2372114)
Ab 1.2.75: K5 (2500001 - 2540000)

2000001 - 2200000: K2 (ab 1.3.72) - det må jo være den så!

(jf Die Geschichte einer Legende)

Vh

Flemming Andersen
Honda CB750F2 - 1978