Skærme
Fijala 3554
LG Flatron 795FT Plus problem
Fra : Brian Hansen

Dato : 18-01-05 22:07

Hej gruppe..

Jeg har haft ovennævnte skærm i snart 3 år og det er en rigtig god skærm
på nær én ting: Billedet hopper af og til..
Det er ikke så tit det sker, men når den gør det så er det til gengæld
flere centimeter, og sådan et "hoppeangreb" afsluttes som regel med at
billedet enten hæver sig eller falder indtil flere centimeter.
Jeg har før kunnet kompensere for det ved enten at hæve eller sænke
billedet, men her idag gik det helt galt og billedet sænkede sig mere
end jeg kunne hæve det så jeg manglede 1 cm i bunden og billedet
snævrede ca 1 cm ind i toppen. Det har dog hævet sig igen nu, men jeg er
ved at være godt træt af det. Er der nogen der har en idé om hvorfor det
sker og hvad der kan gøres ved det? Jeg har en fornemmelse af at det
mest sker når der enten er koldere end normalt, eller skærmen står i
træk (Den står foran et vindue), men det er ikke regelmæssigt. Af og til
sker det bare. Kan det være nogle lodninger eller et eller andet der er
gået galt?

På forhånd tak for hjælpen
Brian Hansen

Fra : Claus P.

Dato : 20-01-05 16:21

"Brian Hansen" <pollux@kampax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe..

.. Kan det være nogle lodninger eller et eller andet der er
> gået galt?

Ja det kan sagtens være nogle lodninger. Det var det nemlig på min,
som opførte sig næsten på samme måde. Den er også ca 3 år.

MVH CP

Fra : Søren Friis

Dato : 20-01-05 22:58

Hej hej,

Jeg har også haft denne herlige skærm, og jeg oplevede at hvis jeg havde
et stykke elektronik med en transformator i stående tæt på skærmen,
forstyrrede det billedet. Det var nu mest farverne der blev anderledes,
men også lidt af geometrien.

Måske har du noget i nærheden som danner et relativt kraftigt magnetfelt
der forstyrrer den?

/SF

Fra : Brian Hansen

Dato : 21-01-05 10:45

Jeg har nu lægt et klæde over skærmen og skruet lidt op for den radiator
der er bag ved den, og siden har jeg ikke haft problemer. Faktisk har
billedet næsten hævet sig den oprindelige udgangsposition. Det ser dog
lidt dumt ud men det virker tilsyneladende. I hvert fald er min teori om
at temperaturen spiller ind blevet styrket.
Ang det med magnetfeltet, så har jeg et par små PC højtalere stående
lige op ad skærmen og mit TV er ca 1½ m væk. Der er dog ikke
forstyrrelser i farverne så jeg tror ikke at det har noget med det at gøre.

Brian

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-01-05 19:18

Brian Hansen wrote:
> [...]
> lige op ad skærmen og mit TV er ca 1½ m væk. Der er dog ikke
> forstyrrelser i farverne så jeg tror ikke at det har noget med det at gøre.

Jeg har en magen til, som for et års tid siden gav sig til at lave
billedet smallere (i bredden) lige pludselig, og så hoppe tilbage til
normal størrelse. Jeg har ikke nogen forklaring på hvorfor, og den
holdt op med det igen et halvt år senere..
Min er nu mellem 5 og 6 år gammel, og igår gjorde den ovenstående igen
meget kort. Brightness er på 94 % og Contrast på 99 %.
Den bliver nok skiftet ud i løbet af i år.