Latex manchetter m.m.
Fra : Christian

Dato : 18-01-05 17:11

Hej NG,

Har et par ting jeg har undret mig over, som jeg håber der er nogen der kan
give svar på:

1.
Har et par flaskehals-håndleds manchetter, som synes at være en lille smule
for små. De har dog ingen trimme linier og de ser i det hele taget ud til at
være samme bredde/str. på det område der tætner, så umiddelbart virker det
som om at det ikke ville hjælpe noget at klippe i dem...
Er der en anden måde at gøre dem større på? Neopren skulle man jo bare kunne
udvide, men er det samme gældende for latex?

2.
Hvordan skal en halstætning sidde? Nu har jeg mødt folk der siger at man
skal folde den tætnende del indad mod halsen, mens andre mener at man bare
skal lade være. Jeg har prøvet begge dele, og kan ikke mærke nogen forskel.
Er der nogen der kan fortælle hvad rationalet bag at folde halstætningen er?
Eller om det overhovedet er en god ide? Eller er det blot en vanesag?

Hilsener,
Christian

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-01-05 20:04

On Tue, 18 Jan 2005 17:10:43 +0100, Christian wrote:

> [...]
> Er der en anden måde at gøre dem større på? Neopren skulle man jo bare kunne
> udvide, men er det samme gældende for latex?

Ja til en hvis grænse, du kan jo prøve at smide dem hen over en ½L
sodavandsflaske og se om det hjælper.

> [...]
> Eller om det overhovedet er en god ide? Eller er det blot en vanesag?

Temperamentsspørgsmål og lidt nødvendighed. Jeg selv folder den efter
at have dykket noget tid uden at gøre det. Jeg havde problemer med at
luften fes ud ved halsmanchetten når jeg lå på 4-6m vand med luft i
dragten. Det var lidt træls da der samtidig også kom vand ind. Ved at
folde manchetten vil lufttrykket jo presse latex'en ind mod halsen og
dermed holde den tæt. Hvis du ikke har problemet, så er der ikke nogen
grund til at gøre det medmindre du føler det mest behageligt.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 21:41

"Christian" <no-junk-chr_2077@yahoo-no-junk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er? Eller om det overhovedet er en god ide? Eller er det blot en vanesag?

snakker vi Latex hals manchet eller neoprem ?
for det gør jo en stor forskæld,

normalt er det ikke nøvendig at folde en latex hals manchet,

men snakker vi om neoprem hals manchetter, så er det sådanne at på de fleste
nye dragter med neoprem hals, SKAL man folde, ellers er de over hovet ikke
tætte, men man kan godt få dragte med neoprem hals som ikke skal foldes.

mvh Morten

Fra : Michael Lancaster

Dato : 21-01-05 15:19

Viking foreskriver at man folder imod halsen, derved dannes der i folden et
lufttryk der klemmer manchetten indad og tætner imod halsen
jeg selv har brugt begge måder.
Michael