Mini ferie i Paris
Fra : Henrik

Dato : 17-01-05 18:26

Hejsa,

Min kone og jeg tager til Paris fra den 29. marts til og med den 3. April og
vi glæder os for vi skal bo her på Hotel Neva
http://www.bookings.dk/hotel/fr/hotelneva.html?aid=303573;label=paris-dk .

Vi har aldrig været i Paris før, men glæder os meget og håber på at foråret
er kommet til paris når vi skal afsted.

er der noget vi bare skal se i Paris, altså ud over Eifel, triumf buerne og
louvre?

Hvor ligger eks Montmartre i forhold til det sted vi har valgt at bo ?

Vi har valgt hotel kun med morgenmad ... er der steder som bare skal prøves
.... altså når vi taler om mad

mvh
Henrik

Fra : Anita

Dato : 17-01-05 20:38

Henrik wrote:

> er der noget vi bare skal se i Paris, altså ud over Eifel, triumf
> buerne og louvre?

Området La Defence med Von Spreckelsens nye trumfbue. (Man kan komme op i
toppen af den).
Måske Notre Dame? (Har ikke været der selv).
Latinerkvarteret? Her skulle være gode og billige restauranter.
Sacré Ceur er også ret smuk selv om man ikke er den store kirke-entusiast.
Og området bag kirken er fyldt med små hyggelige gader med restauranter,
boder og hobbykunstnere.
Indkøbscenter og området omkring Les Halles
Centre Pompidou (Moderne kunst - ret interessant efter min mening) og
området omkring.

Venligst Anita

Fra : Bent

Dato : 17-01-05 21:11

> [...]
> er kommet til paris når vi skal afsted.
>
> er der noget vi bare skal se i Paris, altså ud over Eifel, triumf buerne

Louvre er ikke bare et museum man sådan lige løber igennem :) Det er så
kolosalt stort. at skulle i se det hele så skulle i bruge flere dage end i
har dernede, men man kan selvfølgelig nøjes med noget af det, mange skal jo
ind og se f.eks " Mona Lisa"

Men er i til Muse´er, så er der jo Mussée D`Orsay, et dejligt museum er det
og tilpas i størrelse, så det er til at overskue . Kik lidt på dette link
http://www.musee-orsay.fr/ORSAY/orsaygb/HTML.NSF/By+Filename/mosimple+index?OpenDocument

En Gåtur langs Seinen er heller ikke at foragte (hvis vejret er ok) evt en
sejltur, en imponerende kirke/katedral er Notre Dame, et besøg i den er også
en mulighed, derefter gå lidt rundt i Latinerkvarteret som ligger lige
umiddelbart ved siden af, med et mylder af små restaurant'er til billige
penge, kvaliteten kan dog også være derefter :)

Men der er masser af muligheder for jer dernede, jeg tror i vil elske den
by,
så nyd det :)) Det gør vi når vi er der, vi tager afsted til Maj for
15'tende Gang :)))

Mvh
Bent M

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 18-01-05 21:08

> [...]
>
> Hvor ligger eks Montmartre i forhold til det sted vi har valgt at bo ?
>
> Vi har valgt hotel kun med morgenmad ... er der steder som bare skal

Dejligt beliggende hotel. Hvis i flyver til Paris kan i tage lufthavnsbussen
til Place d'Etoile. Det koster omkring EUR 17 for en retur per snude (en
taxa koster ca. EUR 40).

Lidt svært at anbefale restauranter, når jeg ikke kender jeres smag / hvad i
er villig til at betale. La Coupole er lidt special pga. størrelsen (mere på
www.flobrasseries.com/coupoleparis/). Maden er typisk fransk incl. seafood.
En god italiensk er Convivium på Place Victor Huge (ikke så langt fra jeres
hotel).

Ting jeg kan anbefale:
Musee d'Orsay (bedste museum i verden, hvis du spørger mig)
Louvre (næstbedste museum i verden - hvis der er kø, så vær opmærksom på, at
der er andre indgange ind den i pyramiden)
Musee Rodin
Musee Andre Jacquemart
Triumfbuen (et must at se udsigten herfar). Forsøg at time det så i kommer
kort før mørkets frembrud. Det er ret sjovt at se hvordan Paris skifter
karakter fra dagslys til aften.
La Defense (det er ikke værd at tage op i den nye triumfbue - udsigten mod
vest er til "surburbia", mod øst er man for langt ude til rigtigt at se
noget - det er meget bedre at gå op i den "rigtige" triumfbue).
Notre Dame og Ilde de la Cite / Ile st James. Hvis i er til is så købes
Paris bedste is hos Bertillion på Ile st James (men prisen er også
herefter).
Eiffeltårnet
Le Marais
En guidet tur i Opera Garnier (vær ops. på at der er vist nok kun en om
dagen på engelsk, hvis i ikke taler fransk). Uanset hvordan den nye opera i
Danmark ser ud, så vil den kun nå Opera Garnier til sokkeholderne.
En gåtur næsten uanset hvor i er i byen - der er altid noget at se på. Vær
forberedt på at i kommer til at gå meget, da alt ligger så tæt på hinanden,
at man ofte dropper metroen. Jeg synes personligt ikke at en sejltur på
Seinen er noget særligt. Man sejler rundt 15 meter under gadeniveau og kan
derfor kun se hustagene.

Da i kun har 4 dage må jeg hellere stoppe her.

Og et par hade ting / områder:
Montmartre (alt for mange turister og plattenslagere på et lille område)
Restaurantsområdet i Latinerkvarteret - for dårlige kvalitet i forhold til
prisen. Der er masser af gode restaurater andre steder i Latinerkvarteret,
man skal bare være i stand til at finde dem!!!)
Indkøbscentret omkring Les Halles - "skod" er det første ord der falder mig
ind. Shopping kan være ret svært som turist i Paris. Der er mange gode
butikker (hvor man har råd til at shoppe på en normal indkomst) i 5. / 6.
arr. Herretøj kan med fordel købes i Le Marais. Ellers er der jo "den gyldne
trekant" mellem Avenue Georg V, Avenue Montaigne og Champs Elysees hvor de
fleste af de dyre modehus har butik.

Som andre har skrevet. Det er en fantastisk by - i kan kun få en god tur ud
af det. Tidspunktet er perfekt, da træerne normalt springer ud sidste uge af
marts. Det vigtigste er nok ikke at stresse for at nå at se det hele.

Henrik