Atkins: 1 Kostfibre: 0
Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-01-05 09:42

Hej Alle

De første fjorten dage på Atkins er gået og vægttabet har indfundet
sig. Så lang, så godt.

Men det er mere end almindelig svært at få kostfibre nok til at
fordøjelsen ikke går helt i stå. Udover Husk
<http://www.vifab.dk/naturmedicin/alle/V000000309/> hvad er der så af
muligheder?

Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-01-05 10:13

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er mere end almindelig svært at få kostfibre nok til at
> fordøjelsen ikke går helt i stå.

Fibre i kosten beskytter mod udvikling af kræft - så man skal bestemt ikke
affinde sig med at få for få fibre.

Det anbefales at få mindst 25-30 gram fibre i løbet af en dag - via maden!

http://www.cancer.dk/alt+om+kraeft/kraeftsygdomme/tyktarm/fibre+i+kosten+beskytter+mod+kraeft+i+tarmen1.asp

> Udover Husk <http://www.vifab.dk/naturmedicin/alle/V000000309/> hvad er
> der så af muligheder?

Grønne bønner blandt andet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-01-05 10:32

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
bestemt ikke
> affinde sig med at få for få fibre.
>
> Det anbefales at få mindst 25-30 gram fibre i løbet af en dag - via

Det er vi fuldstændig klar over. Det er ikke et spørgsmål "om" vi
skal have fibre men "hvordan" vi får fibre nok når nu hvide
kulhydrater er dømt ude.

> Grønne bønner blandt andet.

Jow, jow. Men det ville være rart med noget på højde med f.eks.
rugbrød eller müsli.

Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-01-05 10:32

Det er vi fuldstændig klar over. Det er ikke et spørgsmål "om" vi
skal have fibre men "hvordan" vi får fibre nok når nu hvide
kulhydrater er dømt ude.

Der er ingen eller meget få fibre i "hvide kulhydrater" - medmindre jeg
misforstår, hvad du mener med "hvide kulhydrater"?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-01-05 11:18

On 2005-01-17, Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote:
> Men det er mere end almindelig svært at få kostfibre nok til at
> fordøjelsen ikke går helt i stå. Udover Husk
><http://www.vifab.dk/naturmedicin/alle/V000000309/> hvad er der så af
> muligheder?

Hvis du sørger for at dine kulhydrater primært kommer fra salat,
blomkål, broccoli og så videre - så burde det være nok.

--
Sune

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-01-05 12:05

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Der er ingen eller meget få fibre i "hvide kulhydrater" - medmindre
jeg
> misforstår, hvad du mener med "hvide kulhydrater"?

Nej, det var ikke helt klar tale - eller fuldt dækkende for den sags
skyld

I "gamle dage" fik vi jo groft brød, müsli og den slags. Det holdt
maven i gang men det har jo visse bivirkninger - blodsukkeret farer op
og ned med indtagelse af for meget mad til følge.

Det vi er på jagt efter er noget med samme virkning hvad angår fibre
men uden kulhydraternes bivirkning. Kort sagt: hvad gør I andre, der
er på Atkins for at få fibre nok?

Og ja, Lisbeth, jeg inkluderer kun dig i Atkins-gruppen såfremt du
rent faktisk er medlem

Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-01-05 14:13

> Og ja, Lisbeth, jeg inkluderer kun dig i Atkins-gruppen såfremt du
> rent faktisk er medlem

Forstår godt HVAD du skriver, men forstår ikke, hvad du mener med det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-01-05 18:29

[Ebbe Kristensen | 17 Jan 2005 03:05:27 -0800]

>Det vi er på jagt efter er noget med samme virkning hvad angår fibre
>men uden kulhydraternes bivirkning. Kort sagt: hvad gør I andre, der
>er på Atkins for at få fibre nok?

Jeg sørger for at spise mine grøntsager, OG at få lowcarb produkter beriget
med kostfibre OG at selv tilsætte lidt kostfibre under madlavningen.

>Og ja, Lisbeth, jeg inkluderer kun dig i Atkins-gruppen såfremt du
>rent faktisk er medlem

Lad mig nå at forklare at Lisbeth langtfra er "medlem" at Atkins gruppen,
MEN at hun har sat sig rigtigt godt ind i sundhed, velvære og kost og derfor
godt kan give folk en kvalificeret rådgivning.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-01-05 12:07

Sune Vuorela wrote:

> Hvis du sørger for at dine kulhydrater primært kommer fra salat,
> blomkål, broccoli og så videre - så burde det være nok.

Ja - men erfaringen viser at det er det ikke :-/ Der skal mere til -
men hvad?

Ebbe

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-01-05 13:04

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in news:1105959999.758285.39180
@f14g2000cwb.googlegroups.com:

> Ja - men erfaringen viser at det er det ikke :-/ Der skal mere til -
> men hvad?

Du kan få helt og aldeles tilstrækkelige mængder fibre ved at indtage grove
grøntsager - f.eks dem Sune nævner.

Hvis du får grøntsager nok, så er der ingen grund til panik. Husk bare at
grøntsager som f.eks tomat og agurk og andre vandede ikke er de bedste at
få fibre fra.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : bb

Dato : 20-01-05 01:08

>Ja - men erfaringen viser at det er det ikke :-/ Der skal mere til -
>men hvad?

spis HUSK eller det "fiberkost" som bl.a rema1000 har.

Fra : Christian

Dato : 17-01-05 15:42

[...]

Vi spiser også HUSK, men som kapsler det er meget lettere. Se
http://husk.dk/022kaps.html

Men ellers er det grøntsager som broccoli, selleri, persillerod og evt.
jordskokker. tjek selv http://www.foodcomp.dk/fvdb_default.htm hvad der er
brugbart.

Olesen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-01-05 15:54

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Forstår godt HVAD du skriver, men forstår ikke, hvad du mener med
det.

Jeg kan ikke huske om du er for, imod eller ligeglad med Atkinskuren.
Så derfor ville jeg undgå at du fra min side blev tillagt en mening
du ikke har.

Det er vist ikke min dag m.h.t. til klar tale :-/

Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-01-05 15:54

> Jeg kan ikke huske om du er for, imod eller ligeglad med Atkinskuren.
> Så derfor ville jeg undgå at du fra min side blev tillagt en mening
> du ikke har.

Vi diskuterer fiberindhold i fødevarer! For, imod eller ligeglad med Atkins
er da vist helt uden betydning i den forbindelse. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-01-05 18:26

[Ebbe Kristensen | 17 Jan 2005 00:41:45 -0800]

>De første fjorten dage på Atkins er gået og vægttabet har indfundet
>sig. Så lang, så godt.

Tillykke.

>Men det er mere end almindelig svært at få kostfibre nok til at
>fordøjelsen ikke går helt i stå. Udover Husk

Grøntsager, grøntsager & grøntsager. Og når du har fundet ud af hvor meget
kulhydrat du kan "tåle", så find et god rugbrød med et lavt indhold af
stivelse & sukker.

Den dag kan du også begynde at få lidt kostfibre fra bær og frugter.

Mange lowcarb produkter er også beriget med kostfibre, men bedst er det at
få dem fra naturens vej.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-01-05 09:34

Rene' Hjorth wrote:

> Jeg sørger for at spise mine grøntsager,

Check.

> OG at få lowcarb produkter beriget med kostfibre

Jo - men det er ikke ligefrem billigt. Når man regner lidt på det
koster dit (iøvrigt udmærkede) rugbrød kr 2,- pr. skive...

> OG at selv tilsætte lidt kostfibre under madlavningen.

Interessant. Hvilke?

> [...]
og derfor
> godt kan give folk en kvalificeret rådgivning.

Det har jeg opdaget. Lisbeths postings er altid værd at kaste et blik

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-01-05 14:47

[Ebbe Kristensen | 19 Jan 2005 00:33:37 -0800]

>Check.
Godt :)

>Jo - men det er ikke ligefrem billigt. Når man regner lidt på det
>koster dit (iøvrigt udmærkede) rugbrød kr 2,- pr. skive...

Tak for rosen, men du har desværre ret i at lowcarb produkter er sk*de dyre,
men efterhånden som efterspørgslen stiger kan man jo få det ned i pris - men
samme pris som highcarb er desværre helt umuligt.

Se bare med de normale ingredienser mel og sukker; der i produktion koster
hhv 2 og 4 kr. pr. kg., hvor de tilsvarende lowcarb ingredisenserne koster
tilsvarende 5-6 gange så meget.

>Interessant. Hvilke?

Jeg bruger isolerede hvedefibre, men de er jo ikke normalt tilgængelige så
kig omkring for husk og diverse klidprodukter og find dem med minimal mængde
stivelse.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk