Glykemisk indeks m.m.
Fra : Heidi

Dato : 16-01-05 21:13

Er der nogen der ved om tørrede bønner, kikærter og den slags hører med
under de anbefalede 600 g grøntsager dagligt? Eller hører de ikke til
grøntsags-familien?

Er der desuden nogen der kender til en hjemmeside med et dansk glykemisk
indeks? De links jeg har fundet via google er enten ikke særlig
udtømmende, eller også henviser de til udenlandske sider, som indeholder
en masse ting vi alligevel ikke kan få i Danmark. Så en dansk
fortegnelse ville nok være mere overskuelig.

--
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-01-05 21:50

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om tørrede bønner, kikærter og den slags hører med
> under de anbefalede 600 g grøntsager dagligt? Eller hører de ikke til
> grøntsags-familien?

Bønner er bælgfrugter er grønsager.
Tjek på 6 om dagen *S*

> Er der desuden nogen der kender til en hjemmeside med et dansk glykemisk
> indeks?

Hvis du Googler på dansk tager det sekunder at finde:
http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/glykaemisk_indeks.htm

Er det en af dem, du ikke regner for at være god?

> De links jeg har fundet via google er enten ikke særlig
> udtømmende,

Hvad savner du?

Du kunne jo også købe en bog. Eller låne på biblioteket. Der er masser.
I øvrigt er det ikke så vigtigt igen at få de præcise tal. Det er nemlig
ganske kompliceret at finde ud af af det glykemiske indeks i retter, der
består af flere råvarer - for kompliceret til, at du selv vil kunne regne
det ud. Så du skal alligevel kun tage det som et fingerpeg.

Det bedste er at få fingerpeget - og så være opmærksom på, hvordan din krop
(din sult) reagerer på forskellige retter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi

Dato : 16-01-05 22:19

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvis du Googler på dansk tager det sekunder at finde:
> http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/glykaemisk_indeks.htm
>
> Er det en af dem, du ikke regner for at være god?

Tak for forslaget, men udover diverse rodfrugter og bælgfrugter
indeholder den kun 3-4 forskellige grøntsager - så jeg vil ikke sige den
er særlig detaljeret.

> Hvad savner du?

Mest af alt flere grøntsager.

> Du kunne jo også købe en bog. Eller låne på biblioteket. Der er
> masser.
> I øvrigt er det ikke så vigtigt igen at få de præcise tal.

Nææ det er muligt, men jeg er blevet nysgerrig efter at være kommet til
at læse om det - derfor spørger jeg.

--
Heidi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-01-05 22:30

> Nææ det er muligt, men jeg er blevet nysgerrig efter at være kommet til
> at læse om det - derfor spørger jeg.

Kan http://www.glycemicindex.com/ så ikke bruges?

Jeg skal slå mange grønsager op for at få dem oversat fra engelsk til
dansk - men det er jo ikke noget problem at få oversat enkeltord. Så uanset
hvor god eller dårlig du er til engelsk, vil du med en beskeden indsats
kunne bruge det engelske website.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi

Dato : 17-01-05 19:50

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Kan http://www.glycemicindex.com/ så ikke bruges?

Jo det er også det bedste alternativ jeg har fundet.

> [...]
> uanset hvor god eller dårlig du er til engelsk, vil du med en
> beskeden indsats kunne bruge det engelske website.

Men det ændrer stadigvæk ikke ved at jeg gerne ville have en på dansk på
nettet, hvis det findes. De manglende svar, udover dit, kunne måske tyde
på at der ikke er andre der har fundet nogen, og så er den vel ikke
længere.

--
Heidi