Spørgsmål ang. Listo 45
Fra : Stig Sørensen

Dato : 15-01-05 22:06

Hej.

Har et spørgsmål ang. min nyindkøbte Listo 45.
Listo'en har meget svært ved at holde sig selv igang når man kommer
kørende i fart, slipper gassen og bremser. Den går helt ned i
omdrejningerne og slukker hvis man ikke giver den lidt gas i 2-3 sekunder,
efter man har givet den gas i 2-3 sekunder holder den selv de omdrejninger
man har givet den ved tomgangskruen.

Det er ret problematisk i et kryds hvis den pludselig går ud. Hvis der
holder biler ved siden af, opdager jeg simpelthen ikke at den er gået ud
fordi den selv er så stille.

Jeg har skruet og skruet på tomgangskruen men synes ikke at kunne finde
det rette punkt. Det er som om, at Listo'en lige tager de 2-3 sekunder om
at 'finde' de omdrejninger den skal have ved tomgangskruen i ovenstående
eksempel.

Det er så tydeligt at høre, man slipper gassen, bremser og holder
stille, Listo'en kommer helt ned i omdrejningerne og hvis den er godt varm
og man er heldig så hæver den omdrejningerne igen til der hvor man har
sat tomgangskruen efter cirka 3 sekunder - ellers går den bare i stå.

Tomgangskruen står således nu, at når Listo'en er oppe på ståfoden
kører baghjulet lidt rundt.
For at gøre det så godt visuelt som muligt prøver jeg lige at forklare
her så godt jeg kan:

Listo'en er på fod og tændt, Listo'en står i tomgang og de omdrejninger
den leverer her får tallet 10.
Hvis jeg er ude at køre, slipper gassen og bremser ned, går
omdrejningerne helt ned på tallet 1, for så enten helt at dræbe[1]
scooteren, eller efter 2-3 sekunder stige til tallet 10 hvor tomgangen er.

Hvad kan dette være?
Har læst noget om en elektronisk omdrejningsbegrænsing på Listo'en -
kan dette være problemet? Vil selvfølgelig kontakte stedet, hvor jeg har
købt Listo'en, men ville lige forhøre mig her først.

[1] Det er meget lotto her. Hvis den er meget kold går den gerne i stå,
hvis den er meget varm er der ingen problemer - Ja, så bare hold den
varm? Når jeg siger varm og ingen problemer snakker jeg om én times
kørsel uafbrudt, det duer ikke.

Håber nogen kan hjælpe.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 15-01-05 22:45

On Sat, 15 Jan 2005 22:06:18 +0100, Stig Sørensen wrote:

Forresten, som regel, uanset om den er varm eller kold går den meget
uregelmæssigt i tomgang.
Nogen gange går den helt ned i tomgang og er ved at slukke, andre gange
skruer den højt oppe så baghjulet kører rundt (står på fod.)

Håber nogen kan hjælpe.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 03:11

On Sat, 15 Jan 2005 22:45:24 +0100 skrev Stig Sørensen <no@mail.nospam> .

> [...]
>Nogen gange går den helt ned i tomgang og er ved at slukke, andre gange
>skruer den højt oppe så baghjulet kører rundt (står på fod.)

Lyder som en defekt membran. Har haft samme problem og fik skiftet membranen. Du
må ikke spørge mig hvad en membran er, ville ikke kunne genkende den om den så
kom og bed mig i benet....men den bor ved din kaburator.

Martin

Fra : Corty

Dato : 16-01-05 11:18

Martin Østerberg <> wrote in

> [...]
> membranen. Du må ikke spørge mig hvad en membran er, ville ikke kunne
> genkende den om den så kom og bed mig i benet....men den bor ved din

Korrekt - Membranen gør at motoren kan holde kompressionen ved lave
omdrejninger. hvis man tager membranen op og puster igennem den, skal den
lave en tone-lyd (kan ikke forklare det bedre), men man er ikke i tvivl.
Dens lameller (membran-blade) vibrerer. Hvis ikke den siger noget, eller
hakker meget i det, er membranen defekt.

Jeg havde samme problem på min gamle Katana LC.

Du kan se et billede af en membran her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=385199871&n=919238240&pn=282591795

Den sidder med spidsen ned i motorblokken - så luft/benzin blandingen
kommer fra karburatoren og ned igennem. (så den sidder altså lige omvendt
af billedet).

Du skal have karburatoren og studsen af, så kommer du ned til membranen.
(Ivertfald på Suzuki og PGO scootere)... men jeg regner med at en listo
er ligedan.

Mvh
Corty

Fra : Allan Riise

Dato : 16-01-05 11:41

Corty wrote:
> [...]
>
> Du skal have karburatoren og studsen af, så kommer du ned til
> membranen. (Ivertfald på Suzuki og PGO scootere)... men jeg regner

Virker som en ventil.
Den yderste del af membranerne skal være knap 1 mm åbne, mener at det er som
på de fleste andre, 0.8mm.
Du skal kunne puste igennem fra den side der vender imod karb. og hvis du
prøver at suge i den, så skal det *ikke* kunne lade sig gøre.
Sørger for at kompressionen ikke gør at mængden af benzin og gasser i
skyllerummet bliver blæst tilbage i din karburator.

Man kan nøjes med at køb et nyt sæt bladfjedre, og ikke et helt hus og
støtte plade.

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : KubikH

Dato : 16-01-05 15:48

"Corty" <email@cNoOrStPyAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal have karburatoren og studsen af, så kommer du ned til membranen.
> (Ivertfald på Suzuki og PGO scootere)... men jeg regner med at en listo

Nu kan det godt være jeg er dum ..MEN er en Listo 45 ikke en firetakter????
Prøv først at rense karburatoren, og især interesser dig for vanddråber i
tomgangsdysen.
Nr 2 er at checke ventilspillerummet.
Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 22:15

On Sun, 16 Jan 2005 15:47:56 +0100 skrev "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> .

> [...]
>Prøv først at rense karburatoren, og især interesser dig for vanddråber i

Du er absolut ikke dum. Jeg kunne bare genkende situationen på en 2-takter, og
som jeg har antydet....er ikke den skarpeste kniv i skuffen når det gælder
mekanik. Dit forslag lyder absolut også godt !

VH Martin

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-05 17:11

Lige for at undgå forvirring, så _kan_ scooteren godt gå i tomgang.
Et typisk scenario, hvor scooteren går død er;

Kommer kørende, slipper gassen og lader scooteren bremse af sig selv, den
går tilsidst død. - Hvis jeg giver den lidt gas lige inden den er ved at
gå død og derefter slipper gassen igen kan den fint gå i tomgang.

Listo'en er en 4-takter.

Fra : Allan Riise

Dato : 16-01-05 17:13

Stig Sørensen wrote:
> [...]
> den går tilsidst død. - Hvis jeg giver den lidt gas lige inden den er
> ved at gå død og derefter slipper gassen igen kan den fint gå i

Hvor mange omdrejninger har den i alm. tomgang?
Kan være at det er for lidt.

Men det kunne være et vakuum problem...

Allan Riise

Fra : Thomas

Dato : 16-01-05 17:35

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Men det kunne være et vakuum problem...

Ja det kunne det godt være. På min 125'er Leonardo som også er en 4 takter.
Er gasspjældet vakumstyret.

Hvad med motorolien bliver den udskiftet i tide. Hvis motorolien køre for
længe kan den godt begynde at skumme med underlig motorgang tilfølge. På min
leonardo skifter jeg motorolien for hver 3000 km.olie filteret udskifter jeg
for hver 6000km.
ventilerne bliver også lige tjeket efter ca 6000 km

Mvh. Thomas

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-05 19:05

On Sun, 16 Jan 2005 17:35:19 +0100, Thomas wrote:

> [...]
> for hver 6000km.
> ventilerne bliver også lige tjeket efter ca 6000 km

Hej Thomas. Det er helt sikkert ikke olien. Scooteren har kørt 150Km.
Jeg ringer til forhandler i morgen, ville bare forhøre mig inden.

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-01-05 20:24

Stig Sørensen wrote:

> Det er helt sikkert ikke olien. Scooteren har kørt 150Km.
> Jeg ringer til forhandler i morgen, ville bare forhøre mig inden.

- Det _kunne_ nu nok alligevel være olien der har en for høj viskositet til
den temperatur som vi har her om vinteren.

Forklaring: Jeg kører på en Piaggio Zip 4 takt ( som på billede minder om en
Listo) og olien i den bliver ikke ret varm (slet ikke her om vinteren).
Med en almindelig 5W-40 olie gik den trægt i tomgang især når den var kold,
og det var om sommeren.
Jeg skiftede så til den tyndeste (og dyreste) olie, jeg kunne få, 0W-30, og
med den olie går scooteren som en drøm både sommer og vinter.
Bundkarret bliver om vinteren kun håndlunt, så jeg tror faktisk at den tynde
olie er en fordel.

Et andet gæt er at dit tomgangsproblem kan skyldes at motoren simpelt hen
går stramt i tilkøringsperioden. (Det gjorde min mærkbart)

--
hilsen
Ole

Fra : Stig Sørensen

Dato : 16-01-05 23:13

On Sun, 16 Jan 2005 20:24:12 +0100, Ole Pagh wrote:

> [...]
>
> Et andet gæt er at dit tomgangsproblem kan skyldes at motoren simpelt hen
> går stramt i tilkøringsperioden. (Det gjorde min mærkbart)

Hej Ole.

Det lyder interessant.
Hvad koster sådan en 0w-30 olie?
Hvor meget skal jeg evt. have af olien?
Hvor kan den købes i de lokale butikker?

Jeg vil lige lægge mærke til hvor varm bundkaret bliver i morgen når
jeg skal på arbejde. Hvis skift til lidt en ny olie kan løse problemet
er det da at fortrække.

Ps, hvis du skulle have et link til en 'how to change oil for dummies'-
hjemmeside ville det også bare være kanont.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-01-05 06:36

Stig Sørensen wrote:

> Hej Ole.
>
> Det lyder interessant.
> Hvad koster sådan en 0w-30 olie?
- Tjaa. ca. 140 kr / liter, købt på en Statoil tank.

> Hvor meget skal jeg evt. have af olien?
- Det må fremgå af scooterens manual, men min Zip 4T skal have 0,8 liter
(vistnok), men det er vigtigt at der kun fyldes på til max. mærket.

> Hvor kan den købes i de lokale butikker?
- Se ovenfor

> [...]
>
> Ps, hvis du skulle have et link til en 'how to change oil for
> dummies'- hjemmeside ville det også bare være kanont.
- Det har jeg desværre ikke. Fremgår det ikke af brugsforvirringen ?

PS. Når den kun har kørt 150 km, skal du absolut konfrontere forhandleren
med problemet og få ham til at løse det.
Det er også foreslået tidligere i tråden.
Det lyder måske selvmodsigende, nu jeg har advokeret for en tyndere olie,
men _hvis_ du selv skifter olien til en anden end den foreskrevne
viskositet, _kan_ han hævde at garantien er bortfaldet og det ville da være
noget l....

--
hilsen
Ole

Fra : Stig Sørensen

Dato : 17-01-05 18:29

On Mon, 17 Jan 2005 06:36:10 +0100, Ole Pagh wrote:

> [...]
> men _hvis_ du selv skifter olien til en anden end den foreskrevne
> viskositet, _kan_ han hævde at garantien er bortfaldet og det ville da være

Du har helt ret. Jeg vil lave en aftale med forhandler her i morgen.
Tak for hjælpen.

Mvh
Stig

Fra : Chipmand

Dato : 17-01-05 21:52

On Mon, 17 Jan 2005 18:29:00 +0100, Stig Sørensen <no@mail.nospam>
wrote:

>Du har helt ret. Jeg vil lave en aftale med forhandler her i morgen.
>Tak for hjælpen.
>
>Mvh
>Stig

Hej Stig.
Jeg vil lige gå ind og blande mig her. Jeg er også ejer af en listo.
Jeg havde samme problem, jeg skiftede tændrørsmærke fra ngk til Denso.
Typen i Denso hedder U22FS-U. Vedr Olie så skal der skiftes ved 500km
og 1000km og 3000km. Jeg står og skal igang med at skifte ved de
1000km og der vil jeg smide 800ml 5/40 olie på istedet for de 10/40
der står i manualen. Prøv at tjekke tændrørshætten også. der sidder en
fartbegrænser på dyret. Du skal have kassen op hvor du ligger din
hjelm. Der sidder et stik på stellet i samme side som du finder
tændrøret. Træk stikket fra hinnanen og vupti den render 60km uden at
skiverne er fjernet, det gør min.
Hvor købte du din??. Min købte jeg her:
http://www.lindbergmotor.dk/index.html

Det er også dem der importere dem. Hvis det ikke hjælper at skifte
tændrøret ud så prøv at ringe til dem.

Mvh
Chipmand

Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-01-05 19:57

> [...]
> hjelm. Der sidder et stik på stellet i samme side som du finder
> tændrøret. Træk stikket fra hinnanen og vupti den render 60km uden at

Hej, tak for de gode tips. Ang. fartbegrænseren - kan du specificere den?
Jeg har 2 stik på stellet i samme side hvor tændrøret sidder.
Den første går der 2 ledninger ud fra, som er lige til at pille af (der
sidder en klamme på hver ledning).

Det næste stik og det som sidder længst går der også 2 ledninger ud
fra,
men disse er med de her klamhoveder skruet fast på (de er betrækket med
en rød gummihætte).

Ved det første stik har jeg prøvet at hive begge stik ud, når jeg
prøver at starte scooteren kører startmotoreren rundt med jeg får
aldrig gang i dyret.

Ved stik nummer 2, hvor jeg har fraskilt begge ledninger hører jeg blot
en klik- lyd når jeg prøver at starte scooteren.

> Hvor købte du din??. Min købte jeg her:
> http://www.lindbergmotor.dk/index.html

Jep. Jeg har også købt min gennem Lindbergmotor - flinke og rare
mennesker.

> Det er også dem der importere dem. Hvis det ikke hjælper at skifte
> tændrøret ud så prøv at ringe til dem.

Jeg har ringet til dem og fået tid næste fredag, kun der har jeg selv
tid.

Jeg skal nok melde tilbage i gruppen om hvordan det går.
Håber du lige vil besvare mine spørgsmål ang. fartbegrænseren.

På forhånd tak
Mvh
Stig Sørensen

Fra : Chipmand

Dato : 18-01-05 21:47

On Tue, 18 Jan 2005 19:56:53 +0100, Stig Sørensen <no@mail.nospam>
wrote:

> [...]
>
>Jeg skal nok melde tilbage i gruppen om hvordan det går.
>Håber du lige vil besvare mine spørgsmål ang. fartbegrænseren.

Jeg har sendt en mail til dig: Ellers spørg Birgitte derover.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 16-01-05 17:57

"Stig Sørensen" <no@mail.nospam> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Har et spørgsmål ang. min nyindkøbte Listo 45.
> Håber nogen kan hjælpe.

Har du overvejet at kontakte forhandleren/vækstedet hvor den blev købt?
Jeg misforstår måske dig når du skriver nyindkøbte, jeg forstår det som at
den er splinter ny...?