/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Mere css
Fra : Is


Dato : 14-01-05 19:33

Hej

Flere tabel design ?

Hvis jeg på en hjemmeside ønsker noget indsat i tabeller, men designe af
disse ikke skal være ens.

Kan jeg så i samme css lave design af flere tabeller, hvis ja, så hvordan ?
Eller er det bedre at lave en ny css, som så kun indeholder desige af en
tabel (+ det der ikke har med tabel at gøre)

( det er ikke sådan at der vil være forskellige tabel design på samme side.)


Og kan jeg på samme side indsætte link til flere css'er

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="test01.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="test02.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="test03.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="test04.css">

på denne måde ?



--
Med venlig hilsen
Erik Isager



 
 
Claus Jacobsen (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Claus Jacobsen


Dato : 14-01-05 20:08

Is skrev:

> Hvis jeg på en hjemmeside ønsker noget indsat i tabeller, men designe
> af disse ikke skal være ens.
>
> Kan jeg så i samme css lave design af flere tabeller, hvis ja, så
> hvordan ? Eller er det bedre at lave en ny css, som så kun
> indeholder desige af en tabel (+ det der ikke har med tabel at gøre)
>

Du navngiver tabellerne med et unikt ID og styler dem:

#tabel1 {}
#tabel2 {}
og du kan gå ned i cellerne:
#tabel1 td {} eller links: #tabel1 a {}
#tabel2 td {} #tabel2 a {}
så har du mulighed for at style dem præcist som du har lyst til!
Men husk med unikke ID'er kan du skelne mellem samme type elementer i
et dokument.

> ( det er ikke sådan at der vil være forskellige tabel design på samme
> side.)
>
>
> Og kan jeg på samme side indsætte link til flere css'er
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="test01.css">
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="test02.css">
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="test03.css">
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="test04.css">
>

Hvis der er ting der gå igen i dem, (det kunne være font-type) kan du
lave en klasse og sætte på.
Hvis det er absolut nødvendigt, kan du godt lægge dem i hver sin
eksterne fil, men ikke nødvendig!
du kan også lave 1 eksternt stylesheet udelukkende med dine
tabeldesigns i, men det er helt op til dig og hvordan dit workflow er.
Du skal bare være opmærksom på når du henter flere stylesheets ind, og
hvis du har noget i den første og du så senere styler det samme element
vil det tage stylingen fra det sidste!

Claus

Is (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 14-01-05 21:58

>
> Du navngiver tabellerne med et unikt ID og styler dem:
>
> #tabel1 {}
> #tabel2 {}
> og du kan gå ned i cellerne:
> #tabel1 td {} eller links: #tabel1 a {}
> #tabel2 td {} #tabel2 a {}
> så har du mulighed for at style dem præcist som du har lyst til!
> Men husk med unikke ID'er kan du skelne mellem samme type elementer i
> et dokument.

OK det prøver jeg -

Undskynd at jeg sendte sp igen , jeg kunne ikke finde det - det havde lagt
sig sammen med et af mine tidligere sp. Hvorfor ved jeg ikke, jeg oprettede
en ny, men uden at vide det, med samme emne ??


--
Med venlig hilsen
Erik Isager



Bertel Lund Hansen (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-01-05 23:59

Claus Jacobsen skrev:

>Du navngiver tabellerne med et unikt ID og styler dem:

Jeg vil anbefale at man bruger klasser til at style dem. Det er
en fordel hvis flere afdem skal se ens ud. Id'er kan også bruges,
men kun ét sted, og de giver ingen fordele frem for klasser.

Jeg bruger kun id til at afmærke steder der skal linkes til. Der
er det nødvendigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Claus Jacobsen (15-01-2005)
Kommentar
Fra : Claus Jacobsen


Dato : 15-01-05 09:38

Bertel Lund Hansen skrev:


> Jeg vil anbefale at man bruger klasser til at style dem. Det er
> en fordel hvis flere afdem skal se ens ud. Id'er kan også bruges,
> men kun ét sted, og de giver ingen fordele frem for klasser.
>
> Jeg bruger kun id til at afmærke steder der skal linkes til. Der
> er det nødvendigt.

Du har som sådan ganske ret! der er ingen problemer overhovedet! der
findes jo ikke nogen decideret lov om hvad man skal bruge. Jeg vil dog
til enhver tid, sige at unikke elementer i et dokument også skal
identificeres unikt, men det er en smagssag og rent semantisk er det
også forsvarligt nok at gøre det på den måde. Dog vil jeg nok sige, at
ved længere dokumenter er det jo en mindre nødvendighed at gøre det,
for det kan godt være en pine at skulle scrolle i et stort dokument. En
kort indholdsfortegnelse i toppen kan gøre underværker for folks
browsen på de sider (manualer, historier etc.)

Jeg synes virkelig det er noget folk er ved at glemme! I en længere
tekst på papir er den som regel inddelt i kapitler med sidenumre og den
slags er vi ved at glemme online. Det kan godt være fordi teksterne er
blevet betydeligt kortere, men der er stadig længere dokumenter og skal
man scrolle over et par sider, er det faktisk en rar ting at kunne gå
til et afsnit i dokumentet.


Claus

Bertel Lund Hansen (15-01-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-01-05 00:03

Is skrev:

>Og kan jeg på samme side indsætte link til flere css'er

Ja. Det er derfor det hedder noget med "cascading". Men jeg tror
ikke at du har brug for det. I samme CSS-ark kan du definere
forskellige klasser. Hvis de f.eks. skal hedde test1, test2 og
test3, skriver du således i CSS (farverne er bare eksempler):

..test1 { text-color: blue; }

..test2 { text-color: black; }

..test3 { text-color: red; }

I HTML-delen skriver du så sådan her:

<table class='test1'>
blablablablablabla
</table>

<table class='test2'>
blablablablablabla
</table>

<table class='test3'>
blablablablablabla
</table>

Så ser tabellerne forskellige ud.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Preben Andersen (15-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 15-01-05 11:30


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:9ljgu0532kdqcc2iaqalngrrlprfrkpv7m@news.stofanet.dk...

> Ja. Det er derfor det hedder noget med "cascading". Men jeg tror
> ikke at du har brug for det. I samme CSS-ark kan du definere
> forskellige klasser. Hvis de f.eks. skal hedde test1, test2 og
> test3, skriver du således i CSS (farverne er bare eksempler):
>
> .test1 { text-color: blue; }


Er der noget, der hedder text-color. Er det ikke bare color?

mvh
Preben



Jesper Frandsen (15-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 15-01-05 11:46

Preben Andersen wrote:

> Er det ikke bare color?

Jo

--
Jesper Frandsen

http://9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Is (15-01-2005)
Kommentar
Fra : Is


Dato : 15-01-05 21:08

Placering af tabellen

Jeg har bestemt at tabellen ikke skal være bredere end 60%,

IE kan jeg godt få til at placere tabellen "center"

men Firefox ???

er det :
margin-left: 20%;

der skal brugens ???


--
Med venlig hilsen
Erik Isager



Knud Gert Ellentoft (15-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 15-01-05 23:11

Is skrev:

>Jeg har bestemt at tabellen ikke skal være bredere end 60%,
>
>IE kan jeg godt få til at placere tabellen "center"
>
>men Firefox ???
>
>er det :
>margin-left: 20%;

margin-left: auto; margin-right: auto;
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste