Honda CB750 -> 2. gear. Hjælp?!
Fra : MaLLeSiTe

Dato : 20-05-01 22:48

   Davs..

   Jeg har lige købt en skii flot Honda CB750. Den kører dælme godt, på
nær lige een ting. Nu når den kører i 2. gear har den tendenser til at
"hoppe ud" af gearet. Det er lidt belastende. Er der nogen der kender til
det, der evt. ved hvad det er eller kan sige hvad der skal gøres + pris.??
Så ville jeg blive meget glad..

   På forhånd Tak... Martin /Mail: mmc1234@email.dk (Uden: 1234

Fra : Armand

Dato : 21-05-01 00:23

MaLLeSiTe <no@email.com> skrev i en

> [...]

> "hoppe ud" af gearet.
> Er der nogen der kender til det, der evt. ved hvad det er eller kan

Nye gearhjul!

= meeeget dybt i motoren

Til gengæld sikkert let anskaffelige ved David Silver Spares :-/
Link: www.davidsilverspares.co.uk

--
Armand

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 11:23

   Hej Armand

   Jeg har kontaktet, David Silver Spares via mail nu. I mellemtiden
prøvede jeg at ringe til den lokale er i Aalborg (Motorgården) og han sagde
at det snilt kunne komme op og koste 5000,-. Det er sgu ik´ så godt. Jeg
var lige ude og køre her i middagspausen, hvor jeg blev enig med mig selv
om at det kom til at blive trælst i længden.
   Jeg vil bare nødig ud og smide aaaalt for mange penge i en "ny" MC,
en på den anden side vil jeg dælme også have at den kører som den skal.
   Nogen ideer?? Jeg kunne self. finde de dele jeg mener det skal være
og så sammen med en kammi, montere dem selv.?!
   Jeg mangler bare lige at vide hvad der sådan ca. skal tages højde for
osv. øv bøv! Man bliver vel lidt træt af det, nu når der går sådan. Det kan
jo være at der er flere end 1 gearhjul der skal skiftes. Jeg skal ind til
Special i dag, så må jeg lige høre hans mening.

   Martin.

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 11:26

   Hej igen...

   Jeg fik lige den her:

-Hello

-Thank you for your e-mail.

-I think you will have to strip the gearbox out and find out which parts
are
-worn. This is not a common problem with 750K2's.

-Regards
-Keith

-Thank You
-David Silver Spares Ltd.

   Allerede der tegner det jo ikke godt.. Hvis nu han mener at det ikke
er et kendt problem... Det bliver også værre og værre...

Fra : boe

Dato : 21-05-01 11:54

"MaLLeSiTe" <polle@hehe.com> wrote in message

> [...]

> Allerede der tegner det jo ikke godt.. Hvis nu han mener at det ikke
> er et kendt problem... Det bliver også værre og værre...

Rolig nu - "common" betyder ikke "kendt", det betyder "almindeligt". Det er
da kun en fordel, at det ikke er et almindeligt problem med cyklen.
Op med humøret.

Bo, VF1000F

Fra : boe

Dato : 21-05-01 11:51

"MaLLeSiTe" <no@email.com> wrote in message

> Jeg har lige købt en skii flot Honda CB750.

Hvad betyder "lige købt"? Hvornår?

> Den kører dælme godt, på
> nær lige een ting. Nu når den kører i 2. gear har den tendenser til at
> "hoppe ud" af gearet. Det er lidt belastende.

LIDT??

Hvis du "lige" har købt cyklen, så har du stadig reklamationsret. Det
betyder, at du har krav på at få sådan en fejl udbedret for sælgers
regning - gælder i et år. Man må ikke sælge en defekt motorcykel uden at
gøre opmærksom på defekten. Hvornår er der så tale om en mangel i lovens
forstand:

- forbrugeren har fået forkerte oplysninger om produktet
- du har ladet være med at fortælle forbrugeren om fejl, som du kendte eller
burde kende.
- produktet er ringere, end forbrugeren var berettiget til at forvente - ved
denne bedømmelse tages mc'ens alder, km-tal og pris i betragtning.

Så hvis du har betalt "normal" pris for mc'en og sælger ikke fortalte om
gearproblemet (som eksisterede fra du overtog den??), så er der altså tale
om en mangel.

Bo, VF1000F

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 13:00

   Kanont Bo...

   Det var lige hvad jeg søgte.. Jeg har lige købt MC-en i går Søndag
til 18000.- Jeg har prøvet at få fat på Forbrugerstyrelsen for at se
hvordan jeg står. Jeg kunne først komme til at snakke med en i morgen.
   Den kvittering jeg fik med af sælger står der kun at han har solgt en
MC Honda CB750 til pris 18000,-. Jeg kunne godt mærke der var et eller
andet med de gear i går, men mine to kammerater, der har forstand på
Motorer, kunne ikke mærke noget.. Det var nok bare mig, men efter at have
kørt noget mere på den, kan jeg mærke at det er et stort problem.
   Jeg ringede som sagt til en forhandler, der mente at 5000,- snilt
kunne få ben at går på. Det er sikkert også for dyrt der, men det er
princippet i det at jeg skal ca. ud og give en 3-del af hvad jeg har givet
for MC-en, for at få den i stand. Je føler mig ufattelig snydt.
   Fakta: Sælger nævnte ikke noget som helst om en def. gearkasse. Tvært
imod sagde han at den var i tip top stand.

   Martin /Venligst følg op, da jeg skal have en ende på det her.

Fra : boe

Dato : 21-05-01 13:15

> [...]
> Fakta: Sælger nævnte ikke noget som helst om en def. gearkasse. Tvært
> imod sagde han at den var i tip top stand.

Som jeg ser det, er sagen rimeligt klar. MEN .... jeg går ud fra, at du har
købt cyklen af en privatperson. Det ændrer ikke reklamationsretten, men det
ændrer det forhold, at forbrugerklagenævnet kun behandler sager vedr.
forbrugerklager i forhold til erhvervsdrivende. Derfor kan det nok være
noget vanskeligere at få sin sag igennem ved en privat handel i forhold til
et køb i en forretning - medmindre du er villig til at kører en decideret
retssag, og det kan jeg ikke tilråde p.g.a. at bevisbyrden vil være din. Du
siger, at dine bekendte IKKE kunne mærke noget ved gearkassen, og det vil
sælger klart kunne udnytte i en eventuel retssag. Har du prøvet at kontakte
sælger? Hvad siger han til det?
Et sidste råd:
Få en af dine venner til at køre en tur på cyklen. Hvis gearene ikke
"smutter" for ham, kan det faktisk være din skifteteknik, der trænger til at
blive justeret. Det kan være, at du skal skifte lidt mere kontant end du
gør. Prøv det..

Bo VF1000F

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 13:21

   Hejsa.
   Jeg glemte lige noget.. Jeg sagde godt nok at de ikke kunne mærke det
(De to andre), men da vi kom hjem og min kammerat skulle have en god tur,
kunne han også mærke det. HELT klart! Jeg skal ikke kunne sige om det er
mig der ikke skifter ordentligt, men det er bare foruroligende at det kun
er det gear. Det burde jo næsten være alle gearene så.
   Jeg har ikke kontaktet sælger endnu, da jeg ikke vidste om jeg havde
noget i ryggen, altså nogle facts der siger at jeg har fuld ret til at
reklamere. Hvis de ting du har skrevet er helt "up to date" omkring
købeloven, så behøver jeg vel ikke at snakke med en Rådgiver fra nævnet?!
Jeg kan vel prøve at fremlægge sagen for sælger og sige at jeg har
undersøgt tingene igennem forbrugerstyrelsen og finder ud af at han har
"handlet" ulovligt. Han har vist kun haft den i et år, så det kunne jo godt
tyde på at han var bevidst om sagen.
   Jeg kan vel opfordre ham til enten at slå en pæn slat af prisen eller
evt. lade handlen gå tilbage. Jeg vil bare ikke dumme mig, hvis jeg får
fyret noget af der ikke er korrekt, det er derfor at jeg skal være helt
sikker i min sag, før jeg kontakter ham!
   Jeg gad bare godt at vide lige præcis hvad jeg kan "tillade" mig at
sige til ham, for at få ham til at indse at det er totalt forkert det han
har gjort.

   Martin /Itu CB750....

Fra : boe

Dato : 21-05-01 13:49

> [...]
> reklamere. Hvis de ting du har skrevet er helt "up to date" omkring
> købeloven, så behøver jeg vel ikke at snakke med en Rådgiver fra nævnet?!

Oplysningerne er up to date. Men vent til du har talt med nævnet, de har
sikkert nogle "lokumstricks" du kan bruge

> [...]
> undersøgt tingene igennem forbrugerstyrelsen og finder ud af at han har
> "handlet" ulovligt. Han har vist kun haft den i et år, så det kunne jo

Det kunne det godt tyde på ja, men beviserne mangler...

> Jeg kan vel opfordre ham til enten at slå en pæn slat af prisen eller
> evt. lade handlen gå tilbage.

Det ville være et godt udgangspunkt.

> Jeg vil bare ikke dumme mig, hvis jeg får
> fyret noget af der ikke er korrekt, det er derfor at jeg skal være helt
> sikker i min sag, før jeg kontakter ham!

Det er helt sikkert..men han ved det nok ikke, så derfor skal du liige have
lovhjemlen/paragrafferne:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis:
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, der kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse
af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende,
eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være.
Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der senest ved indgåelsen af aftalen om købet er rettet.

§ 77. Selv om salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes eller med
tilsvarende forbehold, kan køberen i de tilfælde, der er nævnt i § 76, stk.
1, nr. 1-3, påberåbe sig, at genstanden lider af en mangel. Det samme
gælder, hvis genstanden er i væsentlig ringere stand, end køberen under
hensyn til prisen og omstændighederne i øvrigt havde grund til at regne med.

I §77 står der, at man ikke kan sælge en MC "som beset". Køber kan reklamere
alligevel, under de beskrevne omstændigheder.

> Jeg gad bare godt at vide lige præcis hvad jeg kan "tillade" mig at
> sige til ham, for at få ham til at indse at det er totalt forkert det han
> har gjort.

Hvis du er heldig, så kan han godt selv se problemet.

Bo, VF1000F

Fra : MaLLeSiTe

Dato : 21-05-01 14:35

   Hejsa.

   Jeg siger tusind tak for hjælpen Bo. Jeg håber dælme også at han kan
se problemet i det her. Jeg vil lige vente til jeg har snakket med Nævnet i
morgen, så skal jeg nok lige snakke med ham. Udfaldet skal du nok få atvide
senere. Kan du hygge dig.

   Mvh. Martin /mmc1234@email.dk (Uden: 1234)

Fra : boe

Dato : 21-05-01 14:42

> Udfaldet skal du nok få at vide
> senere.

Det er vi sikkert flere, som gerne vil.....

>Kan du hygge dig.

I lige måde..

Bo, VF1000F

Fra : Poul Dam

Dato : 21-05-01 22:57

Hej
Det er mulig dine tandhjul til 2 gear er slidte, men selve fejlen er
skiftegaflen til 2 gear er slidt/bøjet. Den gafel bliver kun brugt til 2
gear, der er en anden gafel til 1 og 3 gear og en til 4 og 5 gear, de 2
sidste skiftegafler bliver lige belastet og dem sker der ikke noget med, men
den til 2 gear bliver kun belastet på den ene side og den bøjer sig gennem
tiden. Jeg havde selv 750 k1 hvor det skete og jeg købte bare en ny gafel
til ca.450kr.så var problemet løst.
Held og lykke PD CBR1100

Fra : Per Pedersen

Dato : 22-05-01 15:50

Poul Dam <pouldam@post10.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ec32c$h65$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> tiden. Jeg havde selv 750 k1 hvor det skete og jeg købte bare en ny gafel

Det er korrekt med at skiftegaflen bliver bøjet lidt med tiden, men det
virkelige problem er at de tre tapper, der sidder på siden af 2. gear
tandhjulet, bliver slidt runde og skrå således at når der accelereres vil
den forsøge at skubbe 2. gaer tandhjulet ud af de tre huller de går i
indgreb med, da tappene er slidt skæve. En opsvejsning med en speciel
elektrode og en omhyggelig tilpasning af tappene i de tre huller i hjulet
ved siden af de skal gå ind + en justering af hele gearkassen med shims kan
også gøre det. For 5 år siden lavede jeg en CB 500 som er bygget op efter
samme princip hvsi 3. gear gik i udu. Den blev repareret efter ovennævnte
metode og kører den dag i dag uden problemer. Min gamle 750 som også havde
2. gears problemer kører så vidt vides stadigvæk men det er længe siden jeg
har hørt til den. Men intet nyt er vel godt nyt, ik´.

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen, Støvring