Css Indsæt flashmovie
Fra : S. larsen

Dato : 14-01-05 12:22

Hej.

Nu har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i css´s forunderlige verden,
bla. indsættelse af billeder, javascript m.v. Men jeg har ikke kunnet finde
noget, om hvordan jeg indsætter en flasmovie, så siden kan validere.

Hvad skal der stå. < OBJECT classid=

Er der en der har svaret.

Mvh

Søren larsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 12:36

S. larsen skrev:

> [...]
> bla. indsættelse af billeder, javascript m.v. Men jeg har ikke kunnet finde
> noget, om hvordan jeg indsætter en flasmovie, så siden kan validere.

Husk to ord: "flash satay":

<http://www.google.dk/search?q=flash+satay&btnI=Jeg+f%F8ler+mig+heldig>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henny

Dato : 14-01-05 12:35

"S. larsen" <info@stass.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> verden, bla. indsættelse af billeder, javascript m.v. Men jeg har ikke
> kunnet finde noget, om hvordan jeg indsætter en flasmovie, så siden kan

Der skal ikke stå noget i css om flashmovies, så vidt jeg da ved...

Dette er valid kode til indsættelse i html-filen:

<object type="application/x-shockwave-flash" data="yourmovie.swf" width="x"
height="x" title="xx">
<param name="movie" value="yourmovie.swf" />
</object>

Imidlertid er den ikke helt problemfri at bruge, idet den downloader hele
flashfilen, før den begynder at afspille den. Koden er derfor kun egnet til
_små_ flashmovies.

Hvis der er tale om en større fil, skal man bruge en anden slags kode. Prøv
at søge på "satay flash" i Google.

Mvh.

Henny

Fra : S. larsen

Dato : 14-01-05 12:49

> [...]
> verden, bla. indsættelse af billeder, javascript m.v. Men jeg har ikke
> kunnet finde noget, om hvordan jeg indsætter en flasmovie, så siden kan

Tak for svarene, der er så lidt mere læsestof.

Søren

Fra : Peter Anskjær

Dato : 15-01-05 11:42

> [...]
> verden, bla. indsættelse af billeder, javascript m.v. Men jeg har ikke
> kunnet finde noget, om hvordan jeg indsætter en flasmovie, så siden kan

Du har jo fået svaret på hvordan det kan gøres, men jeg vil da lige fortælle
hvorfor jeg ikke gør det.
Så vidt jeg ved er der ingen browsere der har problemer med den normale
indsættelse af flash på trods af den ikke validerer. Hvis man derimod skal
indsætte en større flashfil med valid kode, så skal man ud i en bunke
krumspring med containerfilm eller lign. eller også skal man bruge den kode
vist i denne tråd, men den starter først filmen når den er downloadet som
der også nævnes, og IE får ikke classid så denne ved ikke hvilket plugin der
er påkrævet, hvis plugin ikke findes promptes brugeren ikke med et link til
flash.
Derfor vurderer jeg at brugervenlighed og enkelthed er vigtigere end at
siderne absolut skal validere. Normalt går jeg også meget op i at mine sider
validerer, men jeg synes der er en grænse. Hvis den normale kode til
indsættelse af flash fik nogle browsere til at kløjse i det, så ville jeg
til gengæld ikke være i tvivl om at bruge metoden vist på ALA.

Mvh
Peter

Fra : Benny Nissen

Dato : 15-01-05 15:37

Peter Anskjær wrote on 15-01-2005 :

> Så vidt jeg ved er der ingen browsere der har problemer med den normale
> indsættelse af flash på trods af den ikke validerer.

Næ, måske ikke lige nu, men hvad med fremtiden ?

> Hvis man derimod skal
> indsætte en større flashfil med valid kode, så skal man ud i en bunke
> krumspring med containerfilm eller lign.

Nu synes jeg du overdriver problemet lidt.
At sætte en 'c.swf?path=movie.swf' ind i stedet for 'movie.swf' er
altså ikke det store problem.

--
Benny

Fra : Peter Anskjær

Dato : 15-01-05 19:12

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, måske ikke lige nu, men hvad med fremtiden ?

Jeg tvivler stærkt på at nogle browsere inden for den nærmeste fremtid ikke
vil tolke den ikke valide kode korrekt, prøv at tænk på hvor mange gange den
stump kode bruges.

> Nu synes jeg du overdriver problemet lidt.
> At sætte en 'c.swf?path=movie.swf' ind i stedet for 'movie.swf' er altså
> ikke det store problem.

Overdrivelse fremmer forståelsen
Det er selvfølgeligt ikke det store problem at lave en c.swf til at starte
de andre film, men du nævner ikke noget om at IE uden classid ikke vil give
hjælp til brugere uden flash, så i følge artiklen der er linket til kan man
så indsætte en lille flashfilm på forsiden der indeholder classid, brugere
med IE der kommer ind via forsiden får derved hjælp. Men for det første
validerer din side derved ikke længere, i hvert tilfælde ikke den side
flashfilen med classid er på. For det andet får de brugere der kommer ind
via søgemaskiner ikke hjælp.
Det er efter min mening en smagssag, jeg var selv meget i tvivl sidst jeg
skulle indsætte noget flash. Jeg syntes så bare det var mere attraktivt med
simpelheden (ingen container) og optimal brugervenlighed her og nu. Hvis der
senere kommer browsere, mod min forventning, der kløjser i den ikke valide
kode, så vil jeg nedprioritere brugervenligheden for ie brugere til fordel
for at få vist mit flash i alle nyere browsere.
Jeg forstår godt at andre finder det mere attraktivt med valid kode, men jeg
synes bare nogle gange der bliver gået lidt for meget op i om koden er
valid, for mig er det vigtigere at siden fungerer i alle browsere. Hvad
fremtiden bringer er der ingen der ved, men en hjemmeside overlever sjældent
flere generationer af browsere før den bliver fornyet, så jeg frygter ikke
så meget at mine sider pludseligt ikke fungerer i nye browsere.
Til sidst vil jeg lige nævne at jeg generelt laver valid kode, men hvis jeg
finder en løsning der ikke er valid og virker i de browsere jeg finder
vigtige, så vælger jeg den medmindre en valid løsning der ikke er dårligere
findes.

Mvh
Peter