Windows 98 og IE
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 13-01-05 16:09

Hej

Jeg postede følgende i dk.edb.internet.software.browser og blev henvist
hertil, så jeg prøver lige igen :)

Jeg har et sjovt lille problem som jeg lige vil høre om noget har en
løsning på.

Jeg har en side som lister ca. 450 varer. Hver vare ligger i sin egen div.
Et af elementerne i denne div er en select/dropdown.

Når jeg efterfølgende scroller ned gennem siden med windows 98 og IE
scroller select/dropdown ikke med.

På windows 2000 og xp samt andre OS'er kører det som det skal.

Noget der ved hvad det skyldes og hvordan det fikses?

Opdatering fra windows 98 er ikke en option.

--
Sonni

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-01-05 16:24

Sonni Skammelsen wrote:

> [...]

> div. Et af elementerne i denne div er en select/dropdown.
>
> Når jeg efterfølgende scroller ned gennem siden med windows 98 og IE

Må vi se siden? Det vil gøre det lettere at hjælpe. Send en url til siden.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 13-01-05 17:01

On Thu, 13 Jan 2005 16:24:01 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> Må vi se siden? Det vil gøre det lettere at hjælpe. Send en url til siden.

Her er siden som dummy.
http://home3.inet.tele.dk/sonni/salgsnr.php.html
Kan desværre ikke give linket til den rigtige side.

--
Sonni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 20:14

Sonni Skammelsen skrev:

> Her er siden som dummy.
> http://home3.inet.tele.dk/sonni/salgsnr.php.html

Tak skæbne - siden fylder over 2MB!

Har du tjekket om problemet også opstår på en mindre side? Jeg kan
forestille mig at mange ældre computere kan få kvababbelser over
sådan en moppedreng af en side - og specielt vil mange brugere nok
droppe den før den er færdig med at loade.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at opdele siden - enten med paging af
en art eller ved at inddele i flere kategorier.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 13-01-05 22:09

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tak skæbne - siden fylder over 2MB!

Burde måske have advaret på forhånd :)

> [...]
> sådan en moppedreng af en side - og specielt vil mange brugere nok
> droppe den før den er færdig med at loade.

Samme computer, windows 2000, siden vises og kan navigeres uden
problemer, windows 98, select/dropdown bliver ikke scrollet med resten
af siden. Testet på minimums configurationen som brugerne har, PII 350
MHz og 192 MB ram.

> Jeg vil kraftigt anbefale dig at opdele siden - enten med paging af
> en art eller ved at inddele i flere kategorier.

Det lyder jo altsammen meget godt, men det lader sig ikke gøre, bl.a.
fordi opgavestiller/betaler siger en side og kun en side.

--
Sonni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-05 23:42

Sonni Skammelsen skrev:

> Samme computer, windows 2000, siden vises og kan navigeres
> uden problemer, windows 98, select/dropdown bliver ikke
> scrollet med resten af siden.

Måske fordi Windows 2000 håndterer hukommelse bedre end W98 (det er
blot et gæt).

> Testet på minimums configurationen som brugerne har, PII 350 MHz
> og 192 MB ram.

Hvor lang tid er siden om at loade?

> Det lyder jo altsammen meget godt, men det lader sig ikke
> gøre, bl.a. fordi opgavestiller/betaler siger en side og kun
> en side.

Har du prøvet om problemet også opstår på en mindre side?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 13-01-05 23:58

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Måske fordi Windows 2000 håndterer hukommelse bedre end W98 (det er
> blot et gæt).

Også mit, og hvis der ikke findes en løsning er det en glimrende
undskyldning til at få maskinerne der skal bruge systemet opdateret :)

> Hvor lang tid er siden om at loade?

Uden at have taget tid er mit gæt 2 - 3 minutter.

> Har du prøvet om problemet også opstår på en mindre side?

Det gør det ikke, hvis man scroller mens siden loader virker det fint
indtil den når op på ca. 300 ud af de ca. 450 der er totalt.

--
Sonni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-01-05 00:12

Sonni Skammelsen skrev:

> Også mit, og hvis der ikke findes en løsning er det en
> glimrende undskyldning til at få maskinerne der skal bruge
> systemet opdateret :)

Har du prøvet med en anden browser på 98-maskinen? Opera kræver
langt mindre end andre browsere for at køre fornuftigt. Jeg ved
ikke hvordan Firefox opfører sig på en 98-maskine, men det kunne
også være et forsøg værd.

> Uden at have taget tid er mit gæt 2 - 3 minutter.

Jeg antager at den kun skal bruges på et intranet (ellers er
loadtiden helt hen i vejret). Men selv hvis siden kun bruges
internt, er loadtiden meget lang, og overskueligheden af en side
med 30000+ kodelinjer og 400 produkter tæt på 0.

Måske er opgavestilleren ikke klar over hvilke ulemper det giver -
eller hvilke fordele der ville være i en opdelt løsning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-01-05 20:01

On Thu, 13 Jan 2005 16:09:12 +0100, Sonni Skammelsen <news@sonni.org>
wrote:

> På windows 2000 og xp samt andre OS'er kører det som det skal.
>
> Noget der ved hvad det skyldes og hvordan det fikses?
>
> Opdatering fra windows 98 er ikke en option.

Hvilken IE version bruger du?

--
Ryan Kristensen

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 13-01-05 22:03

Ryan Kristensen wrote:

> Hvilken IE version bruger du?

Det gør sig gældende med både version 5.5 og 6.0

--
Sonni