Interessant artikel om næringsindhold i ma~
Fra : Marianne

Dato : 12-01-05 21:11

Hej

Jeg så en interessant artikel om næringsindholdet i madvarer i mit fagblad
Ingeniøren. Det handler kort fortalt om, at vi - af forskellige grunde -
ikke kan stole på næringsangivelserne i varedeklarationerne. I hvert fald
ikke i forhold til, hvordan vores kroppe reagerer på næringsstofferne.

Jeg vil gerne lægge artiklen ind her - men må jeg det? Jeg tænker på
ophavsret. Ellers kan interesserede finde den på www.ing.dk. Den hedder '
Fedme i nyt lys'

mvh
marianne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-01-05 21:40

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne lægge artiklen ind her - men må jeg det?

Ingeniøren oplyser det selv - under linket "Ophavsret" kan man læse:

"Artikler og det grafisk materiale på Ingeniøren|net stilles til rådighed
for visning/læsning. Det er ikke tilladt at tage kopi i elektronisk/digital
form (jf. ophavsretslovens §12). Der må tages kopi på papir til privat brug.
Yderligere anvendelse af artiklerne kræver tilladelse fra de pågældende
journalister."

> Ellers kan interesserede finde den på www.ing.dk. Den hedder
> Fedme i nyt lys'

Man skal desværre være medlem/abonnent - eller lade sig registere som
prøveabonnent - for at læse den.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 12-01-05 23:01

> [...]
> brug.
> Yderligere anvendelse af artiklerne kræver tilladelse fra de pågældende

OK. Det er jo klar skrift.

> Man skal desværre være medlem/abonnent - eller lade sig registere som
> prøveabonnent - for at læse den.

Jeg vil overveje at lave et resume, så.

mvh
Marianne

Fra : Maria de Francis

Dato : 13-01-05 08:28

> OK. Det er jo klar skrift.

> Jeg vil overveje at lave et resume, så.

Det er ogå et smukt træk, men der er ikke noget problem i at få tilgang til
den på sitet.
http://www.ing.dk/article/20050107/BIO/101070086

Ja, verden og dens varedeklarationer er ikke kun sort/hvid.

Mvh Maria

Fra : KatjaStrofen

Dato : 13-01-05 09:47

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:bqpFd.27$_j.17@news.get2net.dk...
> [...]
> den på sitet.
> http://www.ing.dk/article/20050107/BIO/101070086
>
> Ja, verden og dens varedeklarationer er ikke kun sort/hvid.

Nu er det så heller ikke den artikel du linker til, men en helt anden,
nemlig Energifordeling duer ikke.

Marianne talte om artiklen: Fedme i nyt lys.

mvh

katja

Fra : Maria de Francis

Dato : 13-01-05 10:55

"KatjaStrofen" <katja@katjafjernstrofen.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> nemlig Energifordeling duer ikke.
>
> Marianne talte om artiklen: Fedme i nyt lys.

Både og for i virkeligheden skriver hun:

> [...]

> ikke kan stole på næringsangivelserne i varedeklarationerne. I hvert fald
> ikke i forhold til, hvordan vores kroppe reagerer på næringsstofferne.

I Ingeniøren er "Fedme i nyt lys" en spalte i artilen "Misvisende
fedtprocenter". De har så valgt at splitte det op på sitet i to dele. Den
jeg lagde et link til, og så den del, der kun kan ses når man logger ind.
Fedme i nyt lys handler om "The Food Matrix" som beskriver fødevareuniverset
i den faser (dyrkning ect), og hvordan en forskydning af den måske kan
kobles på vestens fedme-epidemi.

Men måske Marianne kan kommentere hvilkel del af artiklen hun tænkte på?

Mvh Maria

Fra : Marianne

Dato : 15-01-05 16:51

> [...]
> den måske kan kobles på vestens fedme-epidemi.
>
> Men måske Marianne kan kommentere hvilkel del af artiklen hun tænkte på?

Det, jeg fandt interessant, var problematikken som sådan og derfor er begge
artikler relevante.

mvh
Marianne

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-01-05 17:21

> Det, jeg fandt interessant, var problematikken som sådan og derfor er
> begge artikler relevante.

Fint nok, så vil jeg nøjes med at glæde mig til det referat.
Personligt synes jeg ikke den del af artilen der hed "Fedme i et nyt lys"
havde særligt mange oplysninger, men måske kan du trække mere ud af den end
jeg kunne.
Mvh Maria