Hvorfor er mine billeder i dårlig opløsnin~
Fra : Kristoffer Gram

Dato : 11-01-05 22:48

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med at få mine billeder i bedre
opløsning??
Jeg laver dem med CorelDraw ESSENTIALS og scalerer dem i den
samme størrelse som jeg skal bruge dem i men alligevel er de i
meget dårlig opløsning når jeg kører dem i IE (forresten også som
ikon i MSN msgr) men er helt perfekte hvis jeg åbner dem med
Windows billede- og fax fremviser el. paint.

Nogen der har en ide om hvorfor??

P.S. Gemmer mest i PNG men har også prøvet nogle andre formater
og det hjælper ik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-01-05 23:48

Kristoffer Gram skrev:

>Er der nogen der kan hjælpe mig med at få mine billeder i bedre
>opløsning?

Et link ville jo nok være en god ide.

Men spørgsmålet hører ikke hjemme her, men i news:dk.edb.grafik.

html.dk giver vist ikke adgang til den gruppe, så brug din
udbyders newsserver og en newsreader (f.eks. Outlook Express) til
at se gruppen.

Samtidig får du både en bedre måde at læse nyhedsgrupper på og
adgang til langt flere grupper.

Du kan læse om brugen af nyhedsgrupper på http://usenet.dk

Foretrækker du af en eller anden grund at bruge din browser til
at læse news med, så kan du bruge
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk.

Man behøver ikke være TDC-kunde for at kunne bruge den.
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-05 00:55

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Men spørgsmålet hører ikke hjemme her, men i news:dk.edb.grafik.

Det kunne jo være det var en HTML-skalering der ødelagde
udseendet, så lad os lige afklare situationen.

Til Kristoffer Gram:
Giv os lige et link så vi kan se på problemet.

--
Bertel

Fra : Kristoffer Gram

Dato : 12-01-05 15:01

> Det kunne jo være det var en HTML-skalering der ødelagde
> udseendet, så lad os lige afklare situationen.

Har ikke skaleret billedet... corel ka lave dem i den opløsning du
vil ha det... det er vectografisk...

> Giv os lige et link så vi kan se på problemet.

Den er desværre ikke lagt ud endnu så det ka jeg ik...
Jeg ska jo lige først ha ordnet alle små problemer med den...
men tak alligevel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-01-05 17:43

Kristoffer Gram wrote:

> Har ikke skaleret billedet... corel ka lave dem i den opløsning du
> vil ha det... det er vectografisk...

Det er nok der, du har problemet. Skal du bruge vektorgrafik på en webside,
skal det lægges ind med flash. Almindelig grafik til websider, *skal* være
bitmapbilleder - i .gif, .png eller .jpg-format.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-01-05 19:30

Kristoffer Gram <kristoffer_gram@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Den er desværre ikke lagt ud endnu så det ka jeg ik...
>Jeg ska jo lige først ha ordnet alle små problemer med den...

Jeg har nogle gange eksporteret vektorgrafik til GIF format, både fra CorelDraw
og AutoSketch.

Min erfaring er at man skal eksportere i noget højere opløsning end det der skal
bruges på hjemmesiden, og så bruge et rastergrafikprogram (Paint Shop Pro) til
at klargøre billederne med, bl.a. skalere dem til ønsket størrelse.

Lidt af min grafik kan findes her:
http://hiker.dk/bygge/grisehale/default.htm
http://hiker.dk/bygge/baalplads/default.htm
http://hiker.dk/bygge/baalplads/side2.htm
http://hiker.dk/elektronik/pwm.gif

Men som andre har skrevet, så er det svært at hjælpe når vi ikke kan se hvad det
egentlige problem er.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Kristoffer Gram

Dato : 12-01-05 22:52

Ove Kjeldgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> at klargøre billederne med, bl.a. skalere dem til ønsket størrelse.

Tak det hjalp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-05 20:15

Kristoffer Gram skrev:

>Den er desværre ikke lagt ud endnu så det ka jeg ik...
>Jeg ska jo lige først ha ordnet alle små problemer med den...

Det er nærmest umuligt at hjælpe uden at man kan se den side det
drejer sig om. Hvis du ikke vil lægge den foreløbige side frem,
så lav en hurtig demo og læg ud.

Men mon ikke problemet er blevet indkredset nu?

--
Bertel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 13-01-05 08:23

Kristoffer Gram skrev:

> [...]
>
> Den er desværre ikke lagt ud endnu så det ka jeg ik...
> Jeg ska jo lige først ha ordnet alle små problemer med den...

Det er vist egentlig et spm for grafik gruppen, men da der alligevel er
svaret en del på det vil jeg da lige komme med mit besyv.

Den bedste måde du kan lave grafikken på, er at gemme dit billede som
..eps altså et postscriptformat fra dit vektorprogram. Det kan langt de
fleste vektorprogrammer godt gemme i. Herefter kan du hente det ind i
dit rasterprogram som eks.vis photoshop eller psp, eller for den sags
skyld, corel paint. (ikke at forveksle med painter!) Når du åbner en
..eps-fil vil den spørge dig om hvor stort billedet skal være og her
svarer du så med de mål i pixels du gerne vil have det til at være.
Herefter er det bare at gemme som enten jpg/png/gif.

Claus