Drum'n Bass
Fra : Jimmy

Dato : 11-01-05 09:38

Hey

Ved ikke om jeg blander nogle begreber sammen her, men jeg prøver at finde
ud af hvordan man laver en bestemt lyd.

Mange nye numre har en stortromme, som efter at slaget har været der, holder
en bas lyd i et stykke tid. Jeg synes dette lyder helt vildt sejt, og har
prøvet at lave samme lyd, men lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke.

Lyden bliver brugt meget af Linkin Park, og især i det nye Snoop Dog nummer
med Pharrel (Pop it like its hot).

Først troede jeg at det var en stortromme med godt med reverb eller lign.,
men det lød ikke så godt, da jeg prøvede det. I Snoop Dog nummeret, ændrer
bassen også tone mens stortrommen lyder ens, så et eller andet sted tror jeg
at det bare er en stortromme og en bas der rammer på samme tid. Men jeg kan
stadig ikke få det til at lyde ordentligt.

Er ikke i tvivl om at det er på computer at dette skal laves.

Hvordan laver jeg denne lyd?

Håber at nogen kan hjælpe, og at min forklaring af lyden er til at forstå.

Jimmy

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 11-01-05 21:59

> [...]
> Hvordan laver jeg denne lyd?
> Håber at nogen kan hjælpe, og at min forklaring af lyden er til at forstå.
-----------
Hmm...

I den med snoop er det bare en stortrumme som der bliver skruet i pitchen..
-Meget simpelt egentligt..

--
--==>Oliver Bruchhaus<==--
Honda Hornet 600

Fra : Jimmy

Dato : 12-01-05 08:43

"Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> holder
> nummer
> jeg
> kan
> -----------
> Hmm...
>
> I den med snoop er det bare en stortrumme som der bliver skruet i
> pitchen..
> -Meget simpelt egentligt..

Ah, det forklarer hvorfor den bare skifter tone, men hvordan passer bas
lyden ind. Er det bare en samplet lyd eller er der virkelig tale om en eller
anden effekt der bliver lagt på stortrommen. Den holder jo bas lyden i 2-3
sek. inden bas lyden stopper, hver gang der bliver slået på stortrommen
(Eller rettere ca. halvdelen af gangene)?

Jimmy

Fra : Oliver Bruchhaus [60~

Dato : 12-01-05 22:28

> [...]
> sek. inden bas lyden stopper, hver gang der bliver slået på stortrommen
> (Eller rettere ca. halvdelen af gangene)?
------------
Tjaa..
Et bud ville være at hvis du tager en stortrumme der varer xx stykke tid, og
på old scool måde sætter tempoet ned, vil den også vare det længere..
-Derefter kan man så skrue på svingningerne så den skifter tone leje ligesom
når man fx spiller på et klaver..

Fra : Jimmy

Dato : 13-01-05 08:05

> [...]
> på old scool måde sætter tempoet ned, vil den også vare det længere..
> -Derefter kan man så skrue på svingningerne så den skifter tone leje

Hvis man gør det vil man få et meget sløvt anslag på stortrommen, så jeg
tror ikke at det er måden. Men jeg kan godt se hvad du mener. :)

Jimmy

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-01-05 01:20

Jimmy wrote:
> "Oliver Bruchhaus [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse news:cs1el6$1qib$1@news.cybercity.dk...

/klip

Det er en simpel synthesizerlyd baseret på en sinus bølgeform.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Jimmy

Dato : 13-01-05 08:08

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> /klip
>
> Det er en simpel synthesizerlyd baseret på en sinus bølgeform.

Ah, så tromme og bas er altså to seperate lyde, eller?

Ja, for hvis det er tilfældet, så er det vel bare at finde den lyd man
ønsker, og så få det timet så det lyder som om at den kommer fra
stortrommen. Det er bare hamrende svært at få det til at lyde godt så.

Jimmy

Fra : bonfils

Dato : 13-01-05 11:57

On the day of our lord Thu, 13 Jan 2005 08:07:38 +0100, the most
honourable "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> expostulated:

> [...]
>ønsker, og så få det timet så det lyder som om at den kommer fra
>stortrommen. Det er bare hamrende svært at få det til at lyde godt så.

Nu har jeg ikke hørt de pågældende numre, men jeg kommer til at tænke
på Rolands klassiske trommemaskine TR-808. Den havde en dyb
sinus-agtig stortromme, som man kunne sætte ret langt release på (og
hip-hopperne ææælsker TR-808, så det ku' da være...).
Hvis du ikke lige kan støve en TR-808 op, må det kunne lade sig gøre
at finde nogen samples, så du kan høre, om det ligner det, du er ude
efter...

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Jimmy

Dato : 13-01-05 13:47

"bonfils" <kim@bonfils.your.underwear.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du ikke lige kan støve en TR-808 op, må det kunne lade sig gøre
> at finde nogen samples, så du kan høre, om det ligner det, du er ude

Ok, fedt. Det er et godt lead. Især det med at det nok bare er en lang
release tid der er på. Det må jeg kunne styre på en eller anden måde. Det
skal jeg da lige have prøvet af.

Ellers prøver jeg at finde nogle samples fra TR-808 trommemaskinen. Mon der
er lavet nogle til Reason?

Ok, jeg har lidt at gå efter.

Tak :)

Jimmy

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-01-05 17:53

bonfils wrote:

> [...]
> Hvis du ikke lige kan støve en TR-808 op, må det kunne lade sig gøre
> at finde nogen samples, så du kan høre, om det ligner det, du er ude

Det er rigtigt at 808'eren kan lave lang release på stortrommen, og at
den lyder lidt som det Jimmy er ude efter.
Men man kan ikke spille toner med stortrommens efterklang på 808'eren.
Den har en bas-diskant kontrol, men man kan ikke styre pitchen på
stortrommens efterklang.

Jeg tror, som Jimmy også er inde på, at løsningen er at bruge en
stortrommelyd og lægge en sinus-bas indunder.

-Sune