Blank overfor CSS
Fra : Cathrine

Dato : 11-01-05 04:38

Hejsa. Jeg er helt ny her og har det meste af natten siddet og
læst CSS tutorial' igennem. Den er i og for sig fino, men JEG
fatter bare stadig ikke hvordan man gør det og jeg fik heller
aldrig siden til at blive rød, da jeg prøvede mig i første test.

Jeg bruger kun Dreamweaver til at lave sider i og er selv lært i
det, altså har ikke læst, men bare sprunget ud i det! Jeg forstår
ikke HVOR eller HVORDAN man skal gemme stylen? Altså hvad skal
mappen hedde og skal den ligge sammen med mine sider for at få
kontakt eller skal der oprettes en mappe for sig selv? Når jeg
gemmer den som style.css kan man slet ikke finde den bagefter, i
DW når man vil åbne den.... HJÆÆÆLP!! Jeg kan simpelthen ikke
finde ud af det.
Venlige hilsner fra catten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Falcon

Dato : 11-01-05 08:42

Hejsa

Hvilken version af dreamweawer bruger du?

I versiom MX 2004 gøres flg:

Create New
Vælg CSS

skriv flg:
body, html{
   background: #f0f0f0;
   height: 97%;
   width: 100%;
   margin: 0;
}

#main{
   position:absolute;
   top: 2%;
   left: 10%;
   height: 90%;
   width: 80%;
   border-width: 5px;
   border-style: ridge ;
   border-color: #ccc;
   background: #fff
}

Gem filen i en mappe under navnet test (DW giver aut. navnet .css)

Nu skal du lave et html dokument
Create New
Vælg HTML
skriv flg:
<head>
charset=windows-1252">
<title> Sidens tittel </title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="test.css">
</head>

Gem filen i samme mappe og test.

-/ Falcon

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-01-05 15:59

Falcon wrote:

> body, html{
> background: #f0f0f0;
> height: 97%;
> width: 100%;
> margin: 0;
> }

Det giver da ikke den ønskede røde side. Mon ikke koden for background
skulle have været #ff0000; ?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-05 12:05

Cathrine skrev:

>Jeg bruger kun Dreamweaver til at lave sider i og er selv lært i
>det, altså har ikke læst, men bare sprunget ud i det!

Det gælder nok mange af os.

>Jeg forstår ikke HVOR eller HVORDAN man skal gemme stylen?

Princippet er der skal laves to filer: en HTML-fil og en CSS-fil.
HTML-filen skal have en linje i head-delen som refererer til CSS-arket,
og den skal se sådan ud hvor jeg i eksemplet har kaldt CSS-arket for "style.css":

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>

>Altså hvad skal mappen hedde

Det nemmeste er at lægge arket i samme mappe som HTML-filen.
Hvis du hellere vil have den et andet sted, skal du bare skrive
tilsvarende i referencen:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="mappe1/mappe2/mappe3/style.css">

>og skal den ligge sammen med mine sider for at få
>kontakt eller skal der oprettes en mappe for sig selv?

Det bestemmer du selv.

--
Bertel