Massive Multiplayer Online Roleplaying Gam~
Fra : Jørgen Jensen

Dato : 10-01-05 20:46

Der er et hav af MMORP ude i dag og jeg synes det er svært at finde ud af
hvilken spil man skal vælge. Jeg har været inde og læse lidt om nogle af de
store som Anarchy Online, Asheron´s Call 2, Everquest 2, Lineage 2, Star
Wars Galaxies, World of Warcraft og Ultima Online for at finde ud af om der
er nogen som tiltaler mig rigtig. Jeg er total newbie i dette felt og det
eneste som jeg har rigtig spillet fra Ragnarok Online fordi de havde på et
tidspunkt en gratis beta på ca. en mdr. hvor man ikke skulle have en
account. Jeg vil nok helst ungå for meget Sci-Fic medmindre at det er lidt i
stil med f.eks. Fallout universet da idé det tiltalte mig meget. Jeg kan
godt lide det med at verden er blevet totalt bombet sammen og så roder man
rundt i søllet. Så det skal nok være et fantasy system da der er magic med i
spillet. Jeg var inde og kigge på gamespot og deres rating over MMORP, men
det er måske også dumt at bruge det som guideline. Det er bare mega svært af
finde et godt MMORP og det er et hav af dem, men der også mange som ser
vildt dårlig ud som f.eks. World War 2 Online som kun er for vidt hardcore
spiller. Selv virker f.eks. Star Wars Galaxies for såkaldte fanboys som også
er hardcore fans af Star Wars universet og total bidt af det. Men det kan
man vel sige om dem alle på en måde. Så mit spørgsmål skal man sætte op når
man skal til at vælge, eller skal man tage et, prøve det og hvis man ikke
kan lige det så skrot det.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 10-01-05 21:34

"Jørgen Jensen" <aba2504@jubii.dk> skrev i en meddelelse
-klip-
> Så mit spørgsmål skal man sætte op når
> man skal til at vælge, eller skal man tage et, prøve det og hvis man ikke
> kan lige det så skrot det.

Jeg har det personligt sådan, at hvis jeg er i tvivl så prøver jeg mig frem.
I min søgen fandt jeg så frem til dette:
http://www.conqueronline.com/

Jeg har efterhånden spillet det et godt stykke tid og synes det er ganske
underholdende selvom det kan virke svært at stige i levels.
Men bedst af alt: Det er gratis!!!

Mvh
Benjamin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-01-05 21:48

Jørgen Jensen wrote:

> man vel sige om dem alle på en måde. Så mit spørgsmål skal man sætte op når
> man skal til at vælge, eller skal man tage et, prøve det og hvis man ikke
> kan lige det så skrot det.

Som Laziter også skriver så er det da en god ide at prøve nogle af de
gratis spil for at se hvilke typer der tiltaler dig :) Jeg har selv
leget lidt med Runescape - det er rent webbaseret og ret godt til en
lille pause på arbejdet :D Man stiger ret nemt i levels, men til
gengæld er spillet også præget af mange ret unge (og derfor ret useriøse
og til tider tåbelige) spillere :(

/hilser

--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Kim Frandsen

Dato : 10-01-05 22:06

prøv EQ2...der er stadig et par småting der bliver rettet hen ad vejen, MEN
hvis du vil spille et der er langtidsholdbart så er der ikke andre
muligheder pt. (langtidsholdbart mener jeg flere år, jeg tvivler på at WoW
stadig er der om 5 år, men jeg er sikker på EQ2 er det)

Fra : Kasper Aae

Dato : 10-01-05 23:10

On Mon, 10 Jan 2005 20:46:24 +0100, "Jørgen Jensen" <aba2504@jubii.dk>
wrote:

> [...]
>Wars Galaxies, World of Warcraft og Ultima Online for at finde ud af om der

Hvis jeg personligt skulle begynde at spille et MMORPG nu, ville jeg
vælge World of Warcraft. Jeg var med i betaen til Anarchy Online, og
jeg synes egentligt det var ret fedt i starten, men når den første
wow-faktor lægger sig, så bliver det hurtigt ret trivielt. Det handler
om leveling, og ikke så meget andet.

Efter hvad jeg har hørt, tager WOW alt det der virker i de andre spil,
og tilfører den der specielle magi Blizzard har, som gør spillet den
tand bedre. Selve quest-systemet skulle også være en del bedre end
hvad normen er - lidt i retning af hvad single-player rpgs tilbyder.
Så det er endnu en grund til at vælge WOW.

--
Kasper Aae

Fra : Devast8or

Dato : 11-01-05 07:29

Jørgen Jensen wrote:
> [...]
> Lineage 2, Star Wars Galaxies, World of Warcraft og Ultima Online for
> at finde ud af om der er nogen som tiltaler mig rigtig.

Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men hvis du registrerer dig inden 15/1 i
år får du et års gratis Anarchy Online
http://www.anarchy-online.com/free/ad_campaigns/freecampaign/

Så kan du jo prøve det uden at skulle punge ud for det ;)

Devast8or

Fra : Frandsen

Dato : 11-01-05 10:35

Det kan være svært at anbefale noget til en newbie, der ikke ved så meget om
spillene. Jeg har selv spillet UO i flere år. Der er ufattelig meget man kan
i det spil, og der er massere af mulighed for role play, men ærlig talt så
kedede jeg mig til sidst. Der er ikke rigtig nogle quest man kan lave, så
det er op til én selv at lave noget. Jeg ved ikke, om questdelen har ændret
det sidste års tid, jeg ikke har spillet det.

Jeg er gået igang med EQ2, og det er jeg meget glad for. Der er et hav af
quest man kan lave både solo og gruppe. Man kan vælge mellem en del
forskellige racer af både hun- og hankøn (15-16 racer tror jeg det er), og
der er en "god" og en "ond" side. Der er ikke noget spiller mod spiller
(PvP) heller ikke mellem god og ond, så hvis man godt vil slå sine
medspillere ihjel, så skal man finde et andet spil. Der er selvfølgelig også
guilds, hvis man er til det.

Man kan være to ting på én gang. Man kan udvikle sig som "adventurer" og som
"artisan" uafhængigt af hinanden. Adventurern er den som tager ud og kæmper
mod diverse monstre. Artisanen er den der laver ting så som våben, armor
osv. Inden for hver af de to, skal man så vælge en retning. Eksempelvis skal
man som adventurer vælge en retning af fighter, priest, mage eller scout.
Hver retning har 3 hovedtyper at vælger imellem. Hvis man går fighter-vejen,
så skal man vælger imellem warrior, brawler eller crusader, og hver af disse
har igen to undergrupper man skal vælge imellem. F.eks. har warrior disse
to: berserker og guardian. Man bliver dog først f.eks. en guardian når man
er en level 20 warrior. Det giver mulighed for at vælge mellem 24
forskellige adventurer typer, som hver især har deres specialitet og nogle
overlapper lidt hinanden. Nogle er gode til at dele øretæver ud (slår meget
hårdt), men måske ikke har så meget armor, hvor en anden kan stå og tage
imod en del slag uden at bukke under. Andre igen er f.eks. healere osv.
Dette lægger selvfølgelig op til en del gruppespil, hvor man samler
forskellige typer, der kan støtte hinanden. Det kan være en hel fantastisk
oplevelse, at være med i en god gruppe, som har lidt af hvert, og som
forstår at spille deres roller. Man skal dog være opmærksom på, at nogle
kombinationer af race og adventurer type, kun kan være enten "god" eller
"ond" - ellers kan man selv vælge side. Man kan dog på et tidspunkt lave en
quest, hvor man får mulighed for at skifte side, og det er på et tidspunkt
inden man bliver level 20.

Man kan vælge, at leve med sværdet i hånden (eller andre våben) og aldrig
røre en hammer, synål eller grydeske, men for dem der gerne vil tage en
pause fra dagens nedslagtning af monstre, så kan man også vælge en retning
som artisan, der er efter samme system som adventurer mellem hovedgrupper og
undergrupper. Der er massere af ting man kan lave, som man kæn vælge at
bruge til sig selv, sine guild mates eller bare sælge og tjene penge på det.

Dertil skal det også siges, at det nok er det flotteste og mest avancerede
grafik jeg har stødt på indtil videre, og det er i det hele taget og ikke
kun inden for MMORPG-genren. Der er rigtig mange parametre man kan stille
på, og med mit system med en AMD64 3500+, 1GB RAM og ATI X800XT grafikkort
er det muligt, at skrue så meget op for detaljerne, at det begynder at
hakke! Til sammenligning kører den Far Cry, Doom3 og HL2 uden problemer.

Dette var nogle korte og meget overordnede træk for EQ2, og jeg kan kun
anbefale det til dem, der ikke er interesseret i PvP. Man skal selvfølgelig
købe spillet, men man får en måned gratis onlinetid, så man kan prøve det
af. Det koster 14,95$ om måneden + 17% for europærer.

Fra : Diablo

Dato : 11-01-05 10:43

Prøv at kigge nærmere på www.hyperiums.com eller www.darkgalaxy.com, begge
er gratis,
men for at spille hyperiums helt skal man dog betale et mindre beløb.

Spiller selv Hyp, men overvejer DG

Mvh. Dan

Fra : Simon Nejmann

Dato : 12-01-05 14:34

wrote:

> [...]
>man skal til at vælge, eller skal man tage et, prøve det og hvis man ikke

Tja, mit første råd vil være, at skynde sig at hente Anarchy Online og
lave en konto der. Men kun fordi hvis du gør det inden den 15. så kan
du spille det gratis indtil næste nytår (der følger ikke nogen
expansions med, men det er vel en ringe pris for et gratis spil :)

Så prøv at spille det i en uges tid eller to. MMORPGs er ikke for
alle, generelt har de alle en indbygget "grind" - man gør det samme
igen og igen for at stige i levels, hvor udpreget denne grind er
afhænger i høj grad af spillet. Men hvis du finder ud af at du ikke
_kan_ udstå den, så bør du spare dine penge og købe et andet spil.

Hvis du efter lidt prøvetid finder ud af at MMORPGs er for dig, så
syntes jeg du bør komme tilbage igen, og så prøve at beskrive hvad det
er du godt/ikke kan lide ved AO (hvis du da ikke bare falder for det,
og bliver der :). Det vil gøre det en hel del nemmere for os at prøve
at guide dig hen mod noget du godt vil kunne lide.

Tja, det er i hvert fald mit råd. På den anden side, AO er sci-fi og
det skrev du at du ikke kunne lide, så hvis du helst vil undgå det
syntes jeg at du i stedet bør gå efter Everquest 2 eller World of
Warcraft - det er de to store nye, og de er begge to geniale spil -
dog på hver deres måde.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : SonofonoS

Dato : 14-01-05 20:25

"Jørgen Jensen" <aba2504@jubii.dk> wrote in

> [...]
> spørgsmål skal man sætte op når man skal til at vælge, eller skal man
> tage et, prøve det og hvis man ikke kan lige det så skrot det.

Ta' et kig på www.mmorpg.com - de har en liste over de forskellige mmorpgs
samt korte beskrivelser og links til deres hjemmeside.
Valget af mmorpg afhænger meget af den stil man er til. Grundlæggende så
kører genren over 2 emner: Fantasy og Sci-fi.
Fantasy er det med sværd og skjole og trolde og borge (for det meste)
Sci-fi er med fremtidens laser-teknologi og nanobots og andet fremtids-guf.

Find det der tiltaler dig, og læs på de forskellige spils hjemmesider og
forums. Du kan også være heldig at finde trials til nogle af spillene. Det
vil sige at du får mulighed for at prøve spille i 7-14 dage.

Held og lykke med jagten.

SonofonoS

Fra : Simon

Dato : 23-01-05 20:49

Jørgen Jensen wrote:
> [...]
> ude i dag og jeg synes det er svært at finde ud af
> hvilken spil man skal vælge. Jeg har været inde og læse lidt om nogle af de

GRATIS OG LOVLIG DOWNLOAD AF ANARCHY ONLINE!!! :D
skønt spil!

PS: Det tager ca. 4 timer med 1700-etellerandet adsl...
PPS: DET ER FEDT!!!
PPPS: send en /tell til assaultdk