Frit skolevalg?
Fra : Towli

Dato : 10-01-05 17:42

Hej alle

Ved i om der er frit skolevalg på tværs af kommunegrænser?

/T

Fra : Allan

Dato : 15-01-05 10:07

Hej
Kun, hvis de implicerede kommuner har lavet en aftale.
mvh
Allan

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-05 10:33

Towli <towli@oldboyz.dk> wrote:

> Ved i om der er frit skolevalg på tværs af kommunegrænser?

Det er der ikke engang inden for den enkelte kommune, med mindre
kommunalbestyrelsen har givet tilladelse til det.

I Ishøj ved jeg at skoledistrikternes grænser opretholdes strikt, når
det drejer sig om etnisk danske børn. Selv ikke et argument om at en
ældre søskende går på en anden skole end distriktets {sædvanligvis
grundet flytning} tæller. Vil forældrene ikke acceptere skoledistriktets
skole, må de sende barnet på Ådalens Privatskole - eller med S-toget til
eksempelvis Zahle.

Derimod opfordres forældrene til indvandrerbørn til at lade børnene gå
på en anden skole end den hvis distrikt de bor i, for på den måde at få
dem bedre fordelt. Det er i det hele taget ikke tilfældigt at Ishøj i
dag har minimale udlændingeproblemer; her greb man nemlig i tide,
allerede for omkring 25 år siden.
--
Per Erik Rønne