artikel : Der er ingen genveje til vægttab
Fra : bb

Dato : 09-01-05 23:07

Der er ingen genveje til vægttab
Amerikansk undersøgelse viser, at der ikke er nogen genvej til
vægttab. Fire populære kure var lige effektive - eller dårlige.

Fra : Marianne

Dato : 09-01-05 23:30

> Der er ingen genveje til vægttab
> Amerikansk undersøgelse viser, at der ikke er nogen genvej til
> vægttab. Fire populære kure var lige effektive - eller dårlige.

Jeg undrer mig over, at man baserer sine udtalelser på et så lille
materiale. Der kan jo være de første 100 andre faktorer, der indvirker på
det, man lige tror, man måler.

Jeg undrer mig også iver, at resultaterne har været så ringe. Det er efter
min mening en klar indikation på, at der har været andet end det
kontrollerede kliniske forsøg på spil.

mvh
Marianne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-01-05 23:42

Marianne wrote:

> Jeg undrer mig også iver, at resultaterne har været så ringe. Det
> er efter min mening en klar indikation på, at der har været andet
> end det kontrollerede kliniske forsøg på spil.

Det forbavsede også mig. De indikerer at de har taget højde for at
nogen faldt fra (ca. 50%), men så giver det slet ingen mening at det
kun skulle være tre kilo på et år.

Der skulle vel aldrig være nogen der ved hvad det er for en "Amerikansk
undersøgelse" der tales om? Avisskribenter lader finde det overflødigt
at nævne hvor sådanne oplysninger stammer fra.

Fra : Maria de Francis

Dato : 10-01-05 07:57

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg undrer mig over, at man baserer sine udtalelser på et så lille
> materiale. Der kan jo være de første 100 andre faktorer, der indvirker på
> det, man lige tror, man måler.

Men på den anden side, påstår disse kures ophav/tilhængere vel at de virker,
så skal de vel også virke på 40?

Hvilke faktorer tænker du på? Et vægttab er vel et vægttab og en kur er en
kur. Ud af de 40 i hver gruppe, er der så 20 der gennemfører kuren. Lige som
ude i det virkelige liv sikkert.

> Jeg undrer mig også iver, at resultaterne har været så ringe. Det er efter
> min mening en klar indikation på, at der har været andet end det
> kontrollerede kliniske forsøg på spil.

Ja, man kan jo ikke gennemskue forsøget helt, på baggrund af artiklen, så
det kunne være interessant at læse noget mere om det.

Mvh Maria

--
Der eksisterer kun nuet for dig.
"For et øjeblik siden" - er historie og "om et øjeblik" -

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-01-05 09:18

Maria de Francis wrote:

> Men på den anden side, påstår disse kures ophav/tilhængere vel at
> de virker, så skal de vel også virke på 40?

Med den logik kunne de have klaret sig med fire deltagere i forsøget:
En til hver kostsammensætning.

Nu er det godt nok nogen år siden jeg havde et statistikkursus, men jeg
kan da erindre at der er nogen ret snedige regler for hvornår man
anerkender et statistisk resultat. Jo mindre populationen er, jo mere
entydige skal resultaterne være.

Oven i dette kommer behovet for at undersøge forskellige persontyper.
Det oplagte er at inkludere både svært overvægtige og moderat
overvægtige. To-tre forskellige aldersgrupper vil nok heller ikke være
af vejen og selvfølgelig mænd og kvinder. 2*2*2 = 8. 40/8 = 5 personer
i hver undergruppe, hvoraf halvdelen faldt fra.

20 gennemførende deltagere lyder umiddelbart af meget lidt og vil kræve
stor entydighed, hvis det skal accepteres.

Nu er 3 kilo på et år et ganske urealistisk tal, hvis vi vel at mærke
antager at personerne har levet op til de regler de skulle, så indtil
jeg ser den rigtige artikel vil jeg opfatte den undersøgelse som
ubrugeligt bras.

> Hvilke faktorer tænker du på? Et vægttab er vel et vægttab og en kur
> er en kur.

Mon ikke Marianne henviser til undersøgelsens metode?

Hvis deres kontrol er en telefonopringning med "Har du fulgt det
udstukne forløb hele året?" og deres tal siger at én tabte sig 20 kilo,
to andre tabte sig 15 kilo, en tabte sig 10 kilo og resten ikke tabte
sig, kan resultatet tydeligvis ikke bruges til noget.

Men uden den oprindelige artikel er det rent gætværk.

Noget andet der undrer mig er kommentaren fra Lars Ovesen. Han angiver
at undersøgelsen kan få konsekvenser i forbindelse med Atkins og
snakker om at "Den negative effekt af det høje fedtindhold synes ifølge
undersøgelsen at blive opvejet af den positive effekt ved selve
vægttabet.".

Hvad siger han egentlig der? Refererer han til at han er overrasket
over at helbredstilstanden bedres hos de deltagende, eller er han
overrasket over at de i det hele taget tabte kilo? Forhåbentlig ikke
det sidste, for der er næppe tvivl om at man kan tabe sig ved at følge
en af de fire forløb.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-01-05 10:33

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan da erindre at der er nogen ret snedige regler for hvornår man
> anerkender et statistisk resultat. Jo mindre populationen er, jo mere

Og derfor kan man med rette spørge, om undersøgelsen kan kaldes
"videnskabelig".

Men videnskabelig eller ej, stemmer den meget godt overens med min private
og aldeles uvidenskabelige observation af de meldinger jeg får hist og pist,
her og der.
Jeg har endnu ikke oplevet den kur, der virker overbevisende meget bedre end
de andre. Jeg tror stadig, at de er lige gode/dårlige - altså hvad vægttab
angår. Hvor sunde/usunde de forskellige kure er, tror jeg er en helt anden
sag.

> 20 gennemførende deltagere lyder umiddelbart af meget lidt og vil kræve
> stor entydighed, hvis det skal accepteres.

Man kunne jo så nøjes med at tage undersøgelsens resultat som et fingerpeg,
der så kan følges op af nyere, mere omfattende undersøgelser. Og ofte er det
vel sådan, at man laver mindre - og mindre videnskabelige - undersøgelser
forud for store, mere videnskabelige og kostbare ditto.

Der er p.t. en større undersøgelse i gang i Danmark - og den strækker sig
over flere år. Så vidt jeg husker er det ernæringsrådet, (formanden er Bjørn
Richelsen, der tillige er professor på Århus Universitetshospital og
fedmeforsker) der står bag.

Samvirke havde en større artikel om undersøgelsen for et eller to numre
siden.

> [...]
> antager at personerne har levet op til de regler de skulle, så indtil
> jeg ser den rigtige artikel vil jeg opfatte den undersøgelse som

Tidligere undersøgelser har vist, at hvad folk SIGER de spiser ikke stemmer
overenes med, hvad målinger af blod etc. viser at de indtager. Det kunne jo
være en del af forklaringen på et ringe vægttab. Altså at folk har spise
andet og mere, end de oplyser.

Men det er jo så også en del af virkeligheden for mange, der går på
slankekur - at vi "lyver om" eller "glemmer" hvad vi rent faktisk spiser.

At man måske IKKE har fulgt kuren, vil jeg derfor mene, er en del af kurens
reelle virkelighed og en del af den kvalitet og effektivitet, kurens skal
vurderes på. Hvis et flertallet af dem, der går på kuren, ikke kan holde
den, så ER den kur dårligere end den, som flertallet magter at gennemføre.

> [...]
> snakker om at "Den negative effekt af det høje fedtindhold synes ifølge
> undersøgelsen at blive opvejet af den positive effekt ved selve

Det er ikke Lars Ovesen, der er citeret for at sige sådan! Bemærk, at der
ikke er citationstegn om det afsnit - som derfor står for journalistens egen
regning.

> Refererer han til at han er overrasket over at helbredstilstanden bedres
hos
> de deltagende, eller er han overrasket over at de i det hele taget tabte
> kilo?

Uanset hvem, der siger hvad, er det rent gætteri at formode, hvad skribenten
mener - fordi det end ikke antydes, hvad hans egen subjektive mening er om
sagen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-01-05 13:37

Lisbeth Jacobsen wrote:

[Statistik og populationer]

> Og derfor kan man med rette spørge, om undersøgelsen kan kaldes
> "videnskabelig".

Det var min pointe, baseret på avisartiklen.

Jeg skrev imidlertid til journalisten, der var så venlig at oplyse at
artiklen kunne findes hos jama.com. Så vidt jeg kan se, er det den her:
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/293/1/43

Så hvad står der her?

- Undersøgelsen handlede både om vægttab og reducering af risikoen for
hjerte sygdomme.

- De deltagende havde "known hypertension, dyslipidemia, or fasting
hyperglycemia".

- Efter de første 2 måneder, valgte deltagerne selv hvor meget de ville
følge forløbene.

- For dem der _ikke_ gennemførte var det gennemsnitlige vægttab 2.9 kg!

- Dertil blev der bemærket "Greater effects were observed in study
completers". Der er en grafisk oversigt på
http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/293/1/43/JOC40214F3

- De skriver i konklusionen at undersøgelsen ikke er velegnet til at
udpege en "bedste diæt".

> Jeg har endnu ikke oplevet den kur, der virker overbevisende meget
> bedre end de andre. Jeg tror stadig, at de er lige gode/dårlige -
> altså hvad vægttab angår. [...]

Det kan være. Det har jeg ikke forholdt mig til.

[3 kilo er urealistisk lavt]

> [...]
> indtager. Det kunne jo være en del af forklaringen på et ringe
> vægttab. Altså at folk har spise andet og mere, end de oplyser.

De kommenterer deres lave niveau af overvågning og kontrol af
forsøgspersonerne med "A drawback is that this approach is poorly
suited to determine the effects of each diet in highly adherent
individuals". Det passer meget godt med hvad du skriver.

> [...]
> af kurens reelle virkelighed og en del af den kvalitet og
> effektivitet, kurens skal vurderes på. [...]

Jeg synes det giver et meget upræcist billede. Jeg vil hellere holde de
to ting adskilt, altså en undersøgelse over hvor mange der holder fast
og hvad der sker for dem der holder fast.

> Hvis et flertallet af dem, der går på kuren, ikke kan holde den, så
> ER den kur dårligere end den, som flertallet magter at gennemføre.

Det er ikke så simpelt. Hvis 75% af alle deltagende mænd, men kun 25%
af alle deltagende kvinder holder fast i en given kur, kan den være
udmærket at starte på for mænd.

Jeg er med på at det bliver uoverskueligt, hvis vi skal have alle
detaljer udpindet ned til skostørrelse, men omvendt synes jeg der er en
kedelig tendens til at prøve at koge alting ned til ét tal: "Hvad er
scoren for kur X? Den er 5. Hvad er scoren for kur Y? Den er 7. Okay,
så vælger jeg kur Y".

[Lars Ovesens kommentar]

> Det er ikke Lars Ovesen, der er citeret for at sige sådan! Bemærk,
> at der ikke er citationstegn om det afsnit - som derfor står for
> journalistens egen regning.

Nej, men han siger "... På den anden side betyder undersøgelsen også,
at noget af kritikken mod Atkins-kuren muligvis må revideres", som
oplæg til det afsnit jeg citerede. Så hvis det jeg citerede står for
journalistens regning, hvad er det så Lars Ovesen bliver overrasket
over?

Som opfølgning til mit forgående indlæg vil jeg gerne ændre mit
standpunkt for selve undersøgelsen. Efter at have læst den hurtigt
igennem vil jeg mene at forskerne er vældig hjemme i statistisk
signifikans og hvad der ellers hører til. Der er blot sket en
overfortolkning og en fejllæsning af deres rapport.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-01-05 13:43

> Det var min pointe, baseret på avisartiklen.

Ja.. og jeg var som sagt enig med dig. *S*

> Jeg synes det giver et meget upræcist billede. Jeg vil hellere holde de
> to ting adskilt, altså en undersøgelse over hvor mange der holder fast
> og hvad der sker for dem der holder fast.

Enig. Jeg vil også gerne have de oplysninger.

> Det er ikke så simpelt. Hvis 75% af alle deltagende mænd, men kun 25%
> af alle deltagende kvinder holder fast i en given kur, kan den være
> udmærket at starte på for mænd.

Ja selvfølgelig.

Findes der nogen undersøgelser, der afdækker, om kvinder og mænd har succes
med de samme eller forskellige kure?

> [...]
> kedelig tendens til at prøve at koge alting ned til ét tal: "Hvad er
> scoren for kur X? Den er 5. Hvad er scoren for kur Y? Den er 7. Okay,

Det er vel kun i nyhedsmedier, at der er en (forståelig) tendens til at tage
de overordnede og dermed simple konklusioner.

> Så hvis det jeg citerede står for
> journalistens regning, hvad er det så Lars Ovesen bliver overrasket over?

Jeg forstår ikke, hvordan du når frem til, at Lars Ovesen ligefrem er
overrasket. Det fremgår jo ikke, om han på forhånd har formodet eller ej,
at "noget af kritikken mod Atkins-kuren muligvis må revideres." Vi kan
derfor heller ikke vide, om det har overrasket eller bekræftet hans
formodninger.

> Der er blot sket en
> overfortolkning og en fejllæsning af deres rapport.

Artiklen er bragt i en flygtigt nyhedsmedie, der sjældent går i
videnskabelige detaljer.
Jeg har tillige en begrundet mistanke om, at den ikke er skrevet af en
fagmedarbejder med forstand på emnet - men af den medarbejder, der
tilfældigvis havde reportagevagten i lørdags *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria de Francis

Dato : 10-01-05 14:23

> [...]

> Jeg skrev imidlertid til journalisten, der var så venlig at oplyse at
> artiklen kunne findes hos jama.com. Så vidt jeg kan se, er det den her:

Det er unægteligt også mere oplysende. Godt "initiv"

> [...]
>
> - Dertil blev der bemærket "Greater effects were observed in study
> completers". Der er en grafisk oversigt på

Men det understøtter jo meget godt det gennemsnitlige tab blandt de
deltagende p=40. Det hænger også meget godt sammen med at folk her i gruppen
kan tabe en hel del mere end de 3 kg, da de følger kurene og formentligt gør
det seriøst. Og at de forskellige kure er lige gode/dårlige.

> - De skriver i konklusionen at undersøgelsen ikke er velegnet til at
> udpege en "bedste diæt".

Og det er nok sådan, det er. Den bedste kur er individuel og et spørgsmål om
eget temprament.

Min egen bedste kur, er ingen kur, for jeg hader at leve efter spiseregler
og har det bedst med at spise sundt og hvad jeg kan lide og så røre mig for
resten. Men sådan er vi så forskellige.

Og under alle omstændigheder skal indtag af mad < end forbrug af mad før
folk kan tabe sig. Med alle forbehold for den stofskiftenedsættelse kroppen
naturligt foretager, når den bliver budt mindre.

Mvh Maria

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-01-05 18:03

In article <xkvEd.379$Ia6.343@news.get2net.dk>, Maria de Francis wrote:

> Og det er nok sådan, det er. Den bedste kur er individuel og et spørgsmål om
> eget temprament.

Men Zone + Vægtvogterne ser ud til at være lidt bedre, med 26 ud af 40
gennemførende, og 21 ud af 40 på Atkins.

Det er sandsynligvis fordi, at det at man kan spise hvadsomhelst, bare man
spiser mindre af det, nok er det letteste at holde i det lange løb. Atkins
kan være svær at følge når man ikke er hjemme.

> Min egen bedste kur, er ingen kur, for jeg hader at leve efter spiseregler
> og har det bedst med at spise sundt og hvad jeg kan lide og så røre mig for
> resten. Men sådan er vi så forskellige.

Det at spise lidt mindre er en god kur, specielt sammen med motion.

> Og under alle omstændigheder skal indtag af mad < end forbrug af mad før
> folk kan tabe sig. Med alle forbehold for den stofskiftenedsættelse kroppen
> naturligt foretager, når den bliver budt mindre.

Derfor skal man kombinere med motion for at holde stofskiftet oppe.

Fra : Maria de Francis

Dato : 10-01-05 23:17

meddelelse news:slrncu5dam.30q.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> spiser mindre af det, nok er det letteste at holde i det lange løb. Atkins
> kan være svær at følge når man ikke er hjemme.

Det tror jeg helt sikkert. Jeg kan forestille mig at jo mere man kan
normalisere sin hverdag, jo nemmere vil det være at tabe sig. Desuden tror
jeg det kræver en masse tid at holde styr på alle de regler om hvad man må
og ikke må. For ikke at snakke om specielle indkøbsproblemer. Men klart
hatten af for dem der gennemfører det!

Mvh Maria

Fra : Maria de Francis

Dato : 10-01-05 13:12

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Med den logik kunne de have klaret sig med fire deltagere i forsøget:
> En til hver kostsammensætning.

Mmmja, det tror jeg nu ikke lige, med mindre det var en person med split
personality Der skal være plads til frafald.
Nej jeg kan heller ikke selv huske hvor stor en population, der kræves før
det kan siges at være signifikant. Det er en af grundene til at det kunne
være interessant at læse lidt mere om forsøget, end det referes her.

> [...]
>
> 20 gennemførende deltagere lyder umiddelbart af meget lidt og vil kræve
> stor entydighed, hvis det skal accepteres.

Det kunne nok sagtens gøres bedre.
Spørgsmålet er om det giver et fingerpeg?
Det kan vi ikke vide på baggrund af artiklen.

> [...]
> ubrugeligt bras.

> Mon ikke Marianne henviser til undersøgelsens metode?

Aner det ikke, derfor jeg spørger.

> [...]
> sig, kan resultatet tydeligvis ikke bruges til noget.
>
> Men uden den oprindelige artikel er det rent gætværk.

Helt klart, gætværk.

Men det er sq da altid noget, at de taber sig.

Mvh Maria