Olie på luftfilter ?
Fra : GOnZo

Dato : 09-01-05 21:09

Hej NG.

I min Haynes bog til scooterre står der at at luft filtret skal impregneres
med filter olie eller 2 takts olie fortyndet med 10% terpentin.
er dette nødvendigt, kan jeg ikke bare montere en nyt filter ( eller vaske
det gamle Hvis dette ellers er iorden).
en sådan impregnering vil efter min overbevisning nedsætte
luftgennemstrømningen da filteret jo bliver mere tæt og klistret.

Hilsen Jan

Fra : Nick

Dato : 09-01-05 22:13

Hehehe (undskyld!)
Du har ret med hensyn til luftgennemstrømningen, men du glemmer jo her at
det er et luftFILTER. Som ordet siger skal det filtrere luften så mindst
mulig skadelige partikler ender i motoren med slid til følge. I
projekteringsfasen af et vådt filter er der allerede taget hensyn til mindre
luftgennemstrømning, turbulens m.v. så du behøver ikke være nervøs for at
motoren ikke "kan få vejret". Skal du rense filtret meget skal du glæde dig
over al den slid du har sparet motoren for og implicit "slid" på din
tegnebog.

mvh

Fra : RpR

Dato : 10-01-05 19:21

> [...]
dig
> over al den slid du har sparet motoren for og implicit "slid" på din

Min erfaring er det at de nye skumfiltre som scooterne bruger sagtens kan
holde støv ude uden filterolie. Karburatoren spytter også lidt benzin / olie
tilbage ud mod filteret, så det blir alligevel vådt til en hvis grad.

Bedste prestation jeg har set endnu er knap 60000km på en Aprilia SR 50 LC
som er blevet afdroslet og fået en anden potte på. Den går ca. 85km/t og det
får den lov til at køre til og fra arbejde hver dag. Der er ca. 25km hver
vej.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : GOnZo

Dato : 10-01-05 21:08

Tak for svaret
grunden til at jeg spurgte var at jeg ikke syndes at det virke som det
gamle luft filet er vædet med olie ! det gamle originalt filter er et to
lags, men det ny er kun enkelt lag skumgummi ligende del )

Hilsen Jan