Dogville får smæk
Fra : Jesper

Dato : 09-01-05 13:30

New York Press har udnævnt The Dirty Dozen, de 12 dårligste film år 2004
og Dogville er iblandt dem:

http://www.nypress.com/17/52/film/armondwhite.cfm

Dogville < Greendale Lars Von Trier's anti-Americanism is only
superficially political. He's really anti-art, and this travesty of Our
Town is no more than a hoax, a hipster's way of denying emotion in art.
Von Trier's not after a human essence, but personal glory. People who
mistake Nicole Kidman for an actress also mistake Von Trier for a
visionary. Neil Young finally puts his 9/11 anxiety on the screen by
envisioning small-town America as a chorus of dissatisfactions,
folkloric longings and disgust with the media that is stronger than
disgust with the government. It's a lyrical mirror reflection done in
the style of authentic outsider art. Essentially, a screw-you to Lars.

--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-01-05 13:57

On Sun, 09 Jan 2005 at 12:29 GMT, Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:
> New York Press har udnævnt The Dirty Dozen, de 12 dårligste film år 2004
> og Dogville er iblandt dem:
>
> http://www.nypress.com/17/52/film/armondwhite.cfm

Se også denne artikel:

Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor:
http://sony.webbesen.dk

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-01-05 08:59

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Se også denne artikel:

Kan jo kun være enig i at anmelderenes attitude og sprogbrug jo er så
fladpandet, at Lars Von Trier jo har opnået at de udstiller sig selv
mere end han nogensinde kommer til.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-01-05 10:07

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> wrote in message

> Kan jo kun være enig i at anmelderenes attitude og sprogbrug jo er så
> fladpandet, at Lars Von Trier jo har opnået at de udstiller sig selv mere
> end han nogensinde kommer til.

Jeg ville endda gå så vidt som til at konkludere, at en film, der kan få
amerikanske "patrioter" til at hyle sådan op, må have en vis værdi (ligesom
Fahrenheit 9/11).

Per v.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 09-01-05 21:24

On Sun, 9 Jan 2005 13:29:31 +0100, Jesper <spambuster@users.toughguy.net>
wrote:

> [...]
> disgust with the government. It's a lyrical mirror reflection done in
> the style of authentic outsider art. Essentially, a screw-you to Lars.

Hej
Jeg kan ikke lade være med at tænke på kejserens nye klæder når jeg tænker
på Lars Von Trier. Det går godt for ham lige indtil den lille dreng råber
"han har jo ikke noget tøj på" eller "der er jo nogle lorte film han laver"

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-01-05 22:58

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in message
newsskcqyjjeuxvtjp@sprinteren...
> [...]
> på Lars Von Trier. Det går godt for ham lige indtil den lille dreng råber
> "han har jo ikke noget tøj på" eller "der er jo nogle lorte film han

Hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke forstår,
til "Kejserens nye Klæder" ville jeg være stinkende rig.

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 10-01-05 00:00

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke forstår,
> til "Kejserens nye Klæder" ville jeg være stinkende rig.

Hvis jeg havde en krone for hvert et prætentiøst "værk" du hylder, så
ville jeg være rig.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-01-05 09:40

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Hvis jeg havde en krone for hvert et prætentiøst "værk" du hylder, så
> ville jeg være rig.

Nævn nogle (ud over "Dogville")

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-01-05 10:25

On Mon, 10 Jan 2005 09:39:42 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

>Nævn nogle (ud over "Dogville")

Det glæder mit gamle hjerte at se, at du erkender, at Dogville er et
prætentiøst værk.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jesper

Dato : 10-01-05 20:51

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Nævn nogle (ud over "Dogville")
>
> Per V.

Gud! Du erkender nu at Dogville er en gang prætentiøst lort!
Det kan jeg da kun glæde mig over.!

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-01-05 23:17

> Gud! Du erkender nu at Dogville er en gang prætentiøst lort!
> Det kan jeg da kun glæde mig over.!
> --
At være prætenstiøs er ikke nødvendigtvis negativt. Det kan også være det
modsatte af banal.

Per v.

Fra : Jesper

Dato : 10-01-05 23:23

> [...]

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> At være prætenstiøs er ikke nødvendigtvis negativt. Det kan også være det

Gud hvor er du banal at høre på når du taler om prætentioner!

Fra : David T. Metz

Dato : 17-01-05 14:23

Jesper kalligraferede, i

> Gud hvor er du banal at høre på når du taler om prætentioner!

Per er altså ikke Gud.

David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-01-05 00:59

On Sun, 9 Jan 2005 22:58:10 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke forstår,
>til "Kejserens nye Klæder" ville jeg være stinkende rig.

Og hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke
forstår, til mesterværker, ville jeg være stinkende rig.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 10-01-05 07:51

Niels Søndergaard skrev:

> Og hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke
> forstår, til mesterværker, ville jeg være stinkende rig.

Hvis jeg havde en krone for hver gang nogen fandt enhver film, der hæver
sig over Jean-Claude Van Damme-niveau prætentiøs, ville jeg være
stinkende rig.

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-01-05 12:12

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> writes:

> Hvis jeg havde en krone for hver gang nogen fandt enhver film, der hæver
> sig over Jean-Claude Van Damme-niveau prætentiøs, ville jeg være
> stinkende rig.

Hvis jeg havde en tier for hver gang jeg havde en krone, så ville jeg
være uendeligt rig.
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Stefan Holm

Dato : 10-01-05 13:40

> [...]

> Hvis jeg havde en krone for hver gang nogen fandt enhver film, der hæver
> sig over Jean-Claude Van Damme-niveau prætentiøs, ville jeg være

Hvis jeg havde en krone for hver gang nogen skrev "Hvis jeg havde en
krone" i denne gruppe osv.

--
Stefan Holm
"Get out! You're banned from this historical society!

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-01-05 09:40

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Og hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke
> forstår, til mesterværker, ville jeg være stinkende rig.

Hvilket ikke nødvendigvis gør mesterværker til makværk eller omvendt.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-01-05 10:24

On Mon, 10 Jan 2005 09:40:27 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

>Hvilket ikke nødvendigvis gør mesterværker til makværk eller omvendt.

Nej, netop. Det eneste, vi helt sikkert kan blive enige om, er, at vi
er uenige.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-01-05 12:11

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de ikke forstår,
> til "Kejserens nye Klæder" ville jeg være stinkende rig.

Af en eller anden grund går mange folk rundt og tror, at når ikke de
kan se kejserens klæder, så kan han umuligt have nogen på.

Sjovt nok har disse folk vendt eventyret på hovedet, således at de
fortæller os med høj røst, at de, der _kan_ se tøjet, må være uduelige
til deres embede.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-01-05 00:10

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> tænker på Lars Von Trier. Det går godt for ham lige indtil den lille
> dreng råber "han har jo ikke noget tøj på" eller "der er jo nogle lorte

Orv en vild tanke! Det har jeg aldrig tænkt på før.

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 10-01-05 15:48

Thomas Hansen kalligraferede, i newsskcqyjjeuxvtjp@sprinteren
> [...]
> tænker på Lars Von Trier. Det går godt for ham lige indtil den lille
> dreng råber "han har jo ikke noget tøj på" eller "der er jo nogle

Jeg giver dit indlæg følgende karakterer på en skala fra 1 til 10:
Forudsigelighed: 10
Selvstændighed: 1
Refleksion: Error, divison by zero

NB: I anledning af jubilæumsåret finder jeg det på sin plads at rette den
ellers udbredte fejl, at det skulle være en lille /dreng/ der råber i
eventyret. Det fremgår ikke hvilket køn det lille /barn/ har:

""Men han har jo ikke noget paa," sagde et lille Barn. "Herre Gud, hør den
Uskyldiges Røst," sagde Faderen; og den Ene hvidskede til den Anden, hvad
Barnet sagde."
http://www.hcandersen-homepage.dk/eventyr_kejserens_nye_klaeder.htm

David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 19-01-05 16:11

David T. Metz wrote:

> NB: I anledning af jubilæumsåret finder jeg det på sin plads at rette
> den ellers udbredte fejl, at det skulle være en lille /dreng/ der
> råber i eventyret. Det fremgår ikke hvilket køn det lille /barn/ har:

Og så er det i virkeligheden et spansk folkeeventyr, som H.C. Andersen
har skrevet om.

Og hvem er det så i forlægget, der siger de afgørende ord til sidst?

Såmænd en maurer (spansk araber). Egentligt ret interessant.

Mikkel

Fra : David T. Metz

Dato : 19-01-05 16:17

Mikkel Møldrup-Lakjer kalligraferede, i

> Og så er det i virkeligheden et spansk folkeeventyr, som H.C. Andersen
> har skrevet om.

Nu vi alligevel er helt OT: Den pointe er faktisk ret interessant for mig,
da jeg kan bruge den i en anden sammenhæng. Har du noget kildeværk til det?
Især til forlægget?

David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 19-01-05 16:28

David T. Metz wrote:
> Mikkel Møldrup-Lakjer kalligraferede, i

> Nu vi alligevel er helt OT: Den pointe er faktisk ret interessant for
> mig, da jeg kan bruge den i en anden sammenhæng. Har du noget
> kildeværk til det? Især til forlægget?

Forlægget er et folkeeventyr fra den spanske eventyrsamling El Conde
Lucanor. Da jeg intetanende læste det spanske eventyr fik jeg en stor
overraskelse, for det var meget tæt på H.C. Andersens eventyr. Jeg
syntes egentlig at det var lidt uhæderligt af Andersen at præsentere
eventyret som helt sit eget værk. Men så så jeg at i en udgave af hans
samlede værker er der faktisk en note, som fortæller at eventyret har et
spansk forlæg i El Conde Lucanor.

Desværre kan jeg ikke lige huske, hvad forlæggets eventyr hedder. Men
det må være til at finde ud af.

Mikkel

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-01-05 16:42

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> et spansk forlæg i El Conde Lucanor.
>
> Desværre kan jeg ikke lige huske, hvad forlæggets eventyr hedder. Men

Ja, Google gør underværker. :)
http://www.andersen.sdu.dk/forskning/konference/tekst.html?id=9729

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ML-78

Dato : 19-01-05 17:18

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Desværre kan jeg ikke lige huske, hvad forlæggets eventyr hedder. Men
> det må være til at finde ud af.

Måske er det fordi historierne har numre frem for titler? Jeg kan ikke
spansk, men tilsyneladende kan man læse historierne her:

http://www.ciudadseva.com/textos/cuentos/esp/juanma/antiguo/original.htm

Derfor undrer det mig, at der på følgende side gives en engelsksproget
titel på eventyret, "What Happened To A King With The Rogues Who Wove
The Cloth":

http://www.andersen.sdu.dk/forskning/konference/tekst_e.html?id=10922

H.C. Andersen kendte dog det spanske eventyr fra en tysk antologi Das
Novellenbuch, hvor den var oversat med titlen 'So ist der Lauf der
Welt'.

ML-78

Fra : David T. Metz

Dato : 20-01-05 13:04

ML-78 kalligraferede, i news:csm18u$2f29$1@news.cybercity.dk

> Derfor undrer det mig, at der på følgende side gives en engelsksproget
> titel på eventyret, "What Happened To A King With The Rogues Who Wove
> The Cloth":

Hvad er det der undrer dig? Det er nr XXXII på den side du henviste til og
originalen lyder:
"De lo que contesció a un rey con los burladores que fizieron el paño" Så
vidt mit gymnasiespansk rækker (ikke just vidt) passer den engelske
nogenlunde. Jeg ville på lidt nyere dansk skrive:
"Om hvad der hændte en konge med fupmagerne[*] der vævede klædet." [*] lige
den glose, "burladores", er jeg ikke så sikker på.

David

Fra : ML-78

Dato : 20-01-05 13:17

David T. Metz skrev:

engelsksproget
Wove

> Hvad er det der undrer dig? Det er nr XXXII på den side du henviste
til og
> originalen lyder:

Jeg undrer mig over, at man angiver en titel (engelsksproget oven i
købet) på en tilsyneladende titelløs historie. Der nævnes intet om hvor
den kommer fra, for det er tydeligvis ikke fra don Juan Manuels bog.

Den engelske titel kommer sikkert fra en senere oversættelse, men det
giver teksten ikke noget indtryk af.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 20-01-05 13:24

Jeg skrev:

> Jeg undrer mig over, at man angiver en titel (engelsksproget oven i
> købet) på en tilsyneladende titelløs historie.

.... med mindre man selvfølgelig opfatter "overskriften" som en titel,
hvilket man godt kan. Jeg opfattede det dog sådan, at historierne kun
havde numre, og at de første linier var en slags resumé eller
indledning. Nogle af disse titler/overskrifter er to linier lange
sætninger.

ML-78

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-01-05 17:52

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> Og så er det i virkeligheden et spansk folkeeventyr, som H.C. Andersen
> har skrevet om.

Er de fleste af hans eventyr ikke noget sammenskrivning af diverse
folkeeventyr ?

> Og hvem er det så i forlægget, der siger de afgørende ord til sidst?
>
> Såmænd en maurer (spansk araber). Egentligt ret interessant.

Hvorfor det ?

/jim

Fra : David T. Metz

Dato : 20-01-05 12:45

Jim Andersen kalligraferede, i

> Hvorfor det ?

Alt i disse tider er jo som bekendt relativt, men fx finder jeg det
interessant fordi der er tale om en udefrakommende - en der står uden for
det øvrige fællesskab. Det er måske for nogen især interessant i
sammenligning med Andersens bud: Et barn, der er naivt og uindviet i de
voksnes verden. Forskellen kunne altså siges bl.a. at være i moralen: skal
man stille sig naivt an for at afsløre "fup" eller skal man stille sig uden
for fællesskabet?

David

Fra : David T. Metz

Dato : 20-01-05 12:50

David T. Metz kalligraferede, i news:cso5i5$1rc0$1@news.cybercity.dk
Forskellen kunne altså siges bl.a. at være i
> moralen: skal man stille sig naivt an for at afsløre "fup" eller skal
> man stille sig uden for fællesskabet?

Men den udlægning holder overhovedet ikke kan jeg se - efter at have læst om
forlægget ... Glem foregående indlæg.

David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 20-01-05 20:26

David T. Metz wrote:
> [...]
>
> Men den udlægning holder overhovedet ikke kan jeg se - efter at have
> læst om forlægget ... Glem foregående indlæg.

I begge fortællinger er det et lav-status medlem af samfundet -
alternativt et ikke-fuldgyldigt medlem af samfundet - der som det eneste
individ er i stand til at sige (se?) sandheden.

Interessant at maureren, der (åbenbart) for den tids spaniere var et
godt eksempel på et sådant individ, blev til et barn hos H. C. Andersen.

Mikkel

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 09-01-05 22:40

> New York Press har udnævnt The Dirty Dozen, de 12 dårligste film år 2004
> og Dogville er iblandt dem:

Til gengæld er der temmeligt mange andre, der kan lide filmen. Også i USA -
se fx http://www.geninn.net/critics/2004/index.htm.

Mvh Mikkel

Fra : Thomas S

Dato : 10-01-05 02:44

Niels Søndergaard wrote:

> Og hvis jeg havde en krone for hver gang, tumper udråber det, de
ikke
> forstår, til mesterværker, ville jeg være stinkende rig.

Og hvis jeg havde en krone for hver gang Lars von Trier har udløst
"Kejserens nye klæder"-diskussionen i den her gruppe, tror jeg jeg
havde til en cola.

Thomas S

Fra : David T. Metz

Dato : 10-01-05 15:41

Thomas S kalligraferede, i

> Og hvis jeg havde en krone for hver gang Lars von Trier har udløst
> "Kejserens nye klæder"-diskussionen i den her gruppe, tror jeg jeg
> havde til en cola.

Trods alt kun fem Kr inkl. denne tråd iflg. Google.

David

Fra : Thomas S

Dato : 10-01-05 16:55

David T. Metz wrote:
> Thomas S kalligraferede, i

> Trods alt kun fem Kr inkl. denne tråd iflg. Google.

Det skulle jeg vel også kunne få en 25 cl ikke mærkevare-cola for.

Thomas S

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 11-01-05 08:07

Den liste kan jeg ikke tage helt alvorligt. Jeg har ikke de højeste tanker
om Lars Triers Dogville projekt, men at både Maria Full of Grace og
Motorcycle Diaries skulle være blandt årets 12 dårligste film, nu må I
krafte'eme stoppe. Er den liste ikke en del USA-etnocentrisk, inkluderer alt
der kritiserer Amerikas skyggesider?

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-01-05 08:52

Jesper wrote:
> [...]
> disgust with the government. It's a lyrical mirror reflection done in
> the style of authentic outsider art. Essentially, a screw-you to Lars.

Lige præcis sådanne smører får mig da kun til at tænke at Von Trier har
fat i dane lnage ende Screw-you til den idiot der har skrevet det, som
ikke tåler kritik af hans land.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 21-01-05 10:19

On Sun, 9 Jan 2005 13:29:31 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>New York Press har udnævnt The Dirty Dozen, de 12 dårligste film år 2004
>og Dogville er iblandt dem:

Den får til gengæld roser hos hometheaterforum.com. Link:
http://tinyurl.com/45f7q