Rigtigt ur?
Fra : Henrik Voss

Dato : 20-05-01 20:06

Jeg er koblet til nettet med ADSL.

Jeg har i kontrolpanelet Dato/Tid slået "brug en netværktidsserver" til. Den
skal checke det automatisk.

Det gør den også med jævne mellerum.

Når jeg hører radio rundt omkring i europa får jeg tit deres tidssignal
igennem. bib-bib-bib-biiiiib. Noen ganger hører jeg radio med iTunes nogle
gange med Realplayer.

Denne lyd er konsekvent 20sek. bagefter computerens eget ur.

Hvilket ur er det rigtige?

Mvh

Henrik

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 20-05-01 20:24

Henrik Voss skrev

> [...]
> gange med Realplayer.
>
> Denne lyd er konsekvent 20sek. bagefter computerens eget ur.

Internet radio er ikke nær så live som en normal radio. For det første skal
signalet klippes i småstykker hos radiostationen, så det kan sendes som
TCP/IP, så skal det sendes afsted via veje (internettet), som er lidt mere
snørklede end f.eks. kabelnettet. Derefter samler din computer de små bidder
til en helhed og nogengange vil din computer bede radiostationen om
eventuelt manglende bidder. Endelig laver din computer en buffer af
udsendelsen, så hvis din computer skulle miste forbindelsen et par sekunder,
vil du ikke mærke det. Alt dette gør, at der altid vil være en forsinkelse
med live streams over nettet. Prøv at tende din radio på p1 og sammenliogn
med denne Real Audio stream: http://www.dr.dk/nav/netplayer/p1-real.ram

Anders

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-05-01 21:44

Henrik Voss <henrikvoss@mac.com> wrote:

> [...]
> gange med Realplayer.
>
> Denne lyd er konsekvent 20sek. bagefter computerens eget ur.

På <news:alt.horology> diskuteres det jævnligt, hvad klokken
_egentligt_ er. Næsten alle medier der oplyser det, giver nogen
forsinkelse, så det er faktisk ikke så ligetil at finde ud af. Som det
nævnes i et andet svar, er der en del forsinkelse på radio på
Internettet. Heldigvis giver de fleste medier, som f.eks. frk. Klokken,
kun nogle meget små variationer, og da mit ur er over 40 år gammelt
betyder det ikke noget for mig. Bare vi er indenfor den rigtige time.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Aalund

Dato : 23-05-01 21:31

> ..... og da mit ur er over 40 år gammelt

din dåbsgave?

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-01 09:40

Erik Aalund <aalund@esenet.dk> wrote:

> din dåbsgave?

HA-HA! Så gammel er jeg nu heller ikke, selv om det er begyndt
at knibe med at se ting tæt på. Min far købte et quartzur for 25 år
siden, og så har jeg arvet hans gamle Omega fra 1958. Jeg fik det nu
først senere, for jeg skulle lige slide min farfars gamle ur op først.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Christian Bech

Dato : 24-05-01 15:59

> din dåbsgave?

Kandidat-ur!

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-01 23:30

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Kandidat-ur!

Det er rigtigt, men det er min fars kandidat-ur. Han blev læge i
1958. Jeg har nu også et Apple-ur og et iMac-ur.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-05-01 22:46

> På <news:alt.horology> diskuteres det jævnligt, hvad klokken
> _egentligt_ er.

Det vil sige at ... ja det kan jeg jo selv se på Google ...

<http://www.google.com/search?q=horology>

nogen går MEGET op i den slags

Og øhh, "Robert Terwilliger" AKA "Sideshow Bob", er der nogen der kan
forklare den? Hmm, måske skulle jeg gå i alt.insane.fan.simpsons med
den. :)

Mojn, Thomas

--
I thought "Loading the dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy