/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
skift baggrundsbillede med css
Fra : TL


Dato : 08-01-05 22:16

Hej alle...

Jeg er netop færdig med at css'e mit layout på den danske udgave af min side
(link nederst).

Jeg har defineret et baggrundsbillede i min divContainer, men jeg vil skifte
dette billede ud på hver
nye side (med et i samme dimensioner), men hvordan gør jeg dette mest
korrekt (læs: jeg ved det ikke)....

Nu linker alle undersiderne jo til samme #divContainer så skifter jeg på en
side skifter alle selvfølgelig.

På forhånd tak...

TL

--
www.lindkold.dk



 
 
jopa (08-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 08-01-05 22:25

TL skriblede bla:
> Jeg har defineret et baggrundsbillede i min divContainer, men jeg vil
> skifte dette billede ud på hver
> nye side (med et i samme dimensioner), men hvordan gør jeg dette mest
> korrekt (læs: jeg ved det ikke)....
>
Lav et css til hver side.
kopier dit nuværende og lav det antal du skal bruge og navngiv dem til what
ever de skal hedde.
De forskellige sider linker til "deres" css ark


--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



TL (08-01-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 08-01-05 22:30

> Lav et css til hver side.
> kopier dit nuværende og lav det antal du skal bruge og navngiv dem til
> what ever de skal hedde.
> De forskellige sider linker til "deres" css ark

Det virker bare lidt irrationelt - kan det ikke gøres simplere..?



jopa (08-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 08-01-05 22:39

TL skriblede bla:
>> Lav et css til hver side.
>> kopier dit nuværende og lav det antal du skal bruge og navngiv dem
>> til what ever de skal hedde.
>> De forskellige sider linker til "deres" css ark
>
> Det virker bare lidt irrationelt - kan det ikke gøres simplere..?

Nope ikke hvad jeg ved af
Forøvrigt er det da rimeligt simpelt.
Har selv 4 forskellige css ark til et af mine sites hvor blot et bg på en
<div> skal skifte
Fungerer upåklageligt.


--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 08-01-05 22:35

TL skrev:

> Det virker bare lidt irrationelt - kan det ikke gøres
> simplere..?

Jo - læg det direkte på siden.

Enten i en style-blok eller inline. Du kan sagtens have hovedparten
af css-informationerne i en fælles css-fil, og så bare bruge
enkeltsiderne til at lægge sidespecifikke oplysninger på.

Hvis det kun drejer sig om få egenskaber (fx bare dit
baggrundsbillede), er der ingen grund til at oprette ekstra css-
filer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

TL (08-01-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 08-01-05 22:41

> Enten i en style-blok eller inline. Du kan sagtens have hovedparten
> af css-informationerne i en fælles css-fil, og så bare bruge
> enkeltsiderne til at lægge sidespecifikke oplysninger på.
>
> Hvis det kun drejer sig om få egenskaber (fx bare dit
> baggrundsbillede), er der ingen grund til at oprette ekstra css-
> filer.

Det var noget sådan jeg mente. Kan du vise hvordan en style for et
baggrundsbillede ser ud inden i en div...?

TL



jopa (08-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 08-01-05 23:12

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla:
>
> Hvis det kun drejer sig om få egenskaber (fx bare dit
> baggrundsbillede), er der ingen grund til at oprette ekstra css-
> filer.

Jo det skal man altid.
Næste gang noget skal være anderledes på de forskellige sider ender det hele
i grim rodet uoverskuelig kode,

Herregud er det så svært at rette href="css/index.css til
href="css/kopi.css

--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



Erik Ginnerskov (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 08-01-05 23:35

jopa wrote:

> Herregud er det så svært at rette href="css/index.css til
> href="css/kopi.css

Nej, men når man står med 100 sider, der bruger hver sin css-fil på grund af
en enkelt lille detalje og noget andet (og fælles på alle sider) skal
ændres, betyder det 100 css'er, der skal rettes. Det er ikke smart.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



jopa (08-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 08-01-05 23:54

Erik Ginnerskov skriblede bla:
>
> Nej, men når man står med 100 sider, der bruger hver sin css-fil på
> grund af en enkelt lille detalje og noget andet (og fælles på alle
> sider) skal ændres, betyder det 100 css'er, der skal rettes. Det er
> ikke smart.

Du mener det er lettere og mere overskueligt at rette i 100 html sider.

Erik jeg gider ikke at diskutere netop dette da det for mig i min
arbejdsgang er så indpasset at det ikke er til debat.

--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



jopa (09-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 09-01-05 11:38

Erik Ginnerskov skriblede bla:
> Nej, men når man står med 100 sider, der bruger hver sin css-fil på
> grund af en enkelt lille detalje og noget andet (og fælles på alle
> sider) skal ændres, betyder det 100 css'er, der skal rettes. Det er
> ikke smart.

Øhm så vidt jeg kan se på hans side drejer det sig om 4-5 stykker.
Snakker vi 100 eller mere ville jeg måske også overveje alternativer

--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



inga schmidt (09-01-2005)
Kommentar
Fra : inga schmidt


Dato : 09-01-05 13:02

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> Øhm så vidt jeg kan se på hans side drejer det sig om 4-5 stykker.
> Snakker vi 100 eller mere ville jeg måske også overveje alternativer
>
Jamen helt ærligt, så vidt jeg kan se, så må det da være nemmere med 4-5
forskellige div'er, der så indsættes på de respektive sider?

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

jopa (09-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 09-01-05 16:52

inga schmidt skriblede bla:
> Jamen helt ærligt, så vidt jeg kan se, så må det da være nemmere med
> 4-5 forskellige div'er, der så indsættes på de respektive sider?
>

Hej Inga
Det kan godt være, men det er nok hvorledes man angriber problemet hvilket
vi gør forskelligt.



--

www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk
www.shoppen.jp-web.dk



Peter Anskjær (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Anskjær


Dato : 09-01-05 16:59

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
news:41e15312$0$33681$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> inga schmidt skriblede bla:
>> Jamen helt ærligt, så vidt jeg kan se, så må det da være nemmere med
>> 4-5 forskellige div'er, der så indsættes på de respektive sider?
>>
>
> Hej Inga
> Det kan godt være, men det er nok hvorledes man angriber problemet hvilket
> vi gør forskelligt.
>
Jeg vil også mene det er lettest at have forskellige navne på div'erne,
derved slipper man for at have flere forskellige css-filer at rette i i
tilfælde at man har lavet en ændring et andet sted eller lign.
Man behøver heller ikke ændre i html-dokumenterne da layoutet stadigvæk
befinder sig i css-filen.
Desuden skal brugeren heller ikke hente flere css-filer der stort set er
ens, men kun en som bliver cachet.

Mvh
Peter



Erik Ginnerskov (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 08-01-05 22:42

jopa wrote:
> TL skriblede bla:

> Lav et css til hver side.
> kopier dit nuværende og lav det antal du skal bruge og navngiv dem
> til what ever de skal hedde.
> De forskellige sider linker til "deres" css ark

Så er det da 'lissom' ideen med en ekstern css er gået fløjten.

Det må kunne gøres ved at divContainer får et nyt navn på hver side og at
der så specielt for disse div'er sættes et nyt baggrundsbillede for hver.
Resten af css kan så stadig genbruges.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



TL (08-01-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 08-01-05 22:49

>
> Så er det da 'lissom' ideen med en ekstern css er gået fløjten.

Lige præcis - og det var det jeg ville undgå.

> Det må kunne gøres ved at divContainer får et nyt navn på hver side og at
> der så specielt for disse div'er sættes et nyt baggrundsbillede for hver.
> Resten af css kan så stadig genbruges.
>

Det vil jeg prøve - men den skal så ligges i sit eget stylesheet til hver
enkelt side, ik?
Men det er selvfølgelig lettere, for baggrundsbilledet skal jo ikke ændres
så ofte som indholdet.

Tak for de gode (og hurtige svar) - som altid...

TL



jopa (08-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 08-01-05 22:55

TL skriblede bla:
>> Det må kunne gøres ved at divContainer får et nyt navn på hver side
>> og at der så specielt for disse div'er sættes et nyt
>> baggrundsbillede for hver. Resten af css kan så stadig genbruges.
>>
>
> Det vil jeg prøve - men den skal så ligges i sit eget stylesheet til
> hver enkelt side, ik?
> Men det er selvfølgelig lettere, for baggrundsbilledet skal jo ikke
> ændres så ofte som indholdet.
>

Goddag mand økseskaft hvad er lettest og mest overskueligt.
Nå men det må i da selv om
Bare jeg kan lave det på den rigtige måde.



--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



inga schmidt (09-01-2005)
Kommentar
Fra : inga schmidt


Dato : 09-01-05 00:17

TL wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> > Det må kunne gøres ved at divContainer får et nyt navn på hver side og at
> > der så specielt for disse div'er sættes et nyt baggrundsbillede for hver.
> Det vil jeg prøve - men den skal så ligges i sit eget stylesheet til hver
> enkelt side, ik?

Der kan vel være så mange divContainere det skal være i det samme stylesheet,
når bare de hedder noget forskelligt.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

jopa (08-01-2005)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 08-01-05 22:52

Erik Ginnerskov skriblede bla:
>
> Det må kunne gøres ved at divContainer får et nyt navn på hver side
> og at der så specielt for disse div'er sættes et nyt baggrundsbillede
> for hver. Resten af css kan så stadig genbruges.

Der er lige så meget retteri i det og for mig er det 10 gange lettere at
holde styr på 1 side samt den sides css ark.
Vi har alle postuleret at det er lettere at rette i et eksternt style end i
html så det er mit motto uanset.
ja, nemlig ja

--

Mvh. John
www.jp-web.dk
www.johns-web.dk
www.john.jp-web.dk



Jens Gyldenkærne Cla~ (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 08-01-05 23:51

Erik Ginnerskov skrev:

> Nej, men når man står med 100 sider, der bruger hver sin
> css-fil på grund af en enkelt lille detalje og noget andet (og
> fælles på alle sider) skal ændres, betyder det 100 css'er, der
> skal rettes. Det er ikke smart.

Og det er heller ikke smart at lave en ekstra css-fil - og dermed
et ekstra request - hvis oplysningerne i css-filen kun skal bruges
i én html-fil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 08-01-05 23:54

TL skrev:

> Det var noget sådan jeg mente. Kan du vise hvordan en style
> for et baggrundsbillede ser ud inden i en div...?

Selve css-koden er præcis den samme (background: url(billede.jpg);)
- det er kun stedet hvor den skrives der ændrer sig:

Inline:

<div id="divContainer" style="background: url(billede.jpg);">

I style-blok (i <head>)

<style type="text/css">
   #divContainer{ background: url(billede.jpg) }
</style>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Peter Anskjær (08-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Anskjær


Dato : 08-01-05 23:50

"TL" <lindkoldNEJTIL@SPAMcity.dk> skrev i en meddelelse
news:crpiii$1le9$1@news.cybercity.dk...
> Hej alle...
>
> Jeg er netop færdig med at css'e mit layout på den danske udgave af min
> side (link nederst).
>
> Jeg har defineret et baggrundsbillede i min divContainer, men jeg vil
> skifte dette billede ud på hver
> nye side (med et i samme dimensioner), men hvordan gør jeg dette mest
> korrekt (læs: jeg ved det ikke)....
>
> Nu linker alle undersiderne jo til samme #divContainer så skifter jeg på
> en side skifter alle selvfølgelig.
>
> På forhånd tak...
>
Nu har du jo godt nok fået flere forslag, men jeg vil da lige give mit med:
Du kalder din div noget forskelligt på hver enkelt underside, f.eks
#eyeDomain, #eyeDesign osv. Du har så en fælles css-fil som indeholder alle
fælles ting for dine sider, i denne laver du så
#eyeDomain, #eyeDesign, ... {
definitioner;
}
og nedenunder
#eyeDomain {
background...;
}
#eyeDesign {
backgr...;
}
På hver enkelt side kalder du så containeren noget unikt, hvis du senere vil
ændre noget skal du kun rode i en css-fil medmindre du selvfølgeligt vil
ændre hele designet radikalt.
På denne måde behøver du faktisk aldrig at ændre i html-filerne heller ikke
selvom du bestemmer dig for at have samme øje på alle sider, men du skal dog
definere egenskaber for hver enkelt div.

Mvh
Peter




TL (09-01-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 09-01-05 01:21

> }
> På hver enkelt side kalder du så containeren noget unikt, hvis du senere
> vil ændre noget skal du kun rode i en css-fil medmindre du selvfølgeligt
> vil ændre hele designet radikalt.
> På denne måde behøver du faktisk aldrig at ændre i html-filerne heller
> ikke selvom du bestemmer dig for at have samme øje på alle sider, men du
> skal dog definere egenskaber for hver enkelt div.
>

God ide - og jeg takker for alle de gode svar - der er flere muligheder og
jeg fandt en løsning

God vind... eller..

TL



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste