kalorieforbrug og høje hæle....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-01-05 21:17

Jeg har haft den store lykke at få mig et par HØJT ønskede højhælede støvler
i julegave, som jeg naturligvis har på lige så snart lejligheden byder
sig*G*

i den forbindelse kunne jeg, efter den første dag, bemærke en vis ømhed i
lårene, ballerne og rygmusklerne, og kom så til at tænke på.....

kan der være et vist kalorieforbrug i at gå med højhælede sko/støvler (vi
snakker hæle på ca 8-9 cm)
min krop bemærkede ihvertfald et væsentlig brug af nogle muskler, som jeg
ikke bruger så tit*G* såååå ;)
nogen der har nogle guldkorn?

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Alex Berg

Dato : 09-01-05 18:48

I teorien skulle der ikke være nogen forskel på om du går i højhælede eller
flade sko. Det er den samme vægt du transporterer. Men du benytter nogle
muskler til at holde ballancen med, som du ikke normal benytter. Dette vil
give et "højere" kalorieforbrug. Stigningen i kalorieforbrug vil nok ikke
være så stør, at det er værd at nævne.

Alex Berg
www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug Max30 tit.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-05 20:00

Alex Berg wrote:
> [...]
> benytter. Dette vil give et "højere" kalorieforbrug. Stigningen i
> kalorieforbrug vil nok ikke være så stør, at det er værd at nævne.

hehe jeg havde godt luret at det nok ikke var noget der rykker noget*G* men
det kunne da være lidt sjovt at vide ;)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-05 22:23

In article <crruvv$1b3n$1@news.cybercity.dk>, Sabina Hertzum wrote:

> hehe jeg havde godt luret at det nok ikke var noget der rykker noget*G* men
> det kunne da være lidt sjovt at vide ;)

Kalorierforbruget er 1 kcal pr km pr kg vægt. Dette uanset tempo.
En mand der løber 5 km på 20 minutter bruger under 5% mere energi end
personen der går turen på en time. Når hastigheden når over ca 15 km/t
så stiger luftmodstanden, og dermed energiforbruget.

Så manden der løber turen på 15 minutter = 20 km/t bruger mere energi.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-01-05 22:53

Povl H. Pedersen wrote:

> Kalorierforbruget er 1 kcal pr km pr kg vægt. Dette uanset tempo.

hvad så generelt for musklerne??
man bruger jo en del muskler i "muskelkorsettet" når man balancerer rundt på
hæle*G* får en bedre holdning, rankere ryg og fladere mave.....
men man tager også kortere skridt.....

jeg kunne faktisk godt tænke mig at se om der nogensinde var lavet en
undersøgelse på det.... bare sådan for sjov*G*
jeg har desværre ikke selv kunne finde noget online, men måske en herinde
har heldet med sig?