Mellemrum i xhtml, men ingen uden DTD
Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 19:22

Se lige på disse to sider (i Firefox eller Opera):

http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/tableimg_xhtml.html
http://home19.inet.tele.dk/stokholm/usenet/tableimg_nodtd.html

På den første side er der mellemrum mellem de to billeder, det er der
ikke på den anden. Den eneste forskel er at første side har DOCTYPE
sat til xhtml. Jeg skriver i xhtml, så jeg kan jo ikke rigtig slippe
uden om den DOCTYPE, men jeg vil altså gerne have mellemrummet væk,
hvordan får jeg det?

Det skyldes hverken margin, cellpadding eller cellspacing.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-01-05 19:46

Lars Stokholm skrev:

>På den første side er der mellemrum mellem de to billeder, det er der
>ikke på den anden.

Set nemmeste er at sætte
vertical-align: bottom
på img.

>Jeg skriver i xhtml, så jeg kan jo ikke rigtig slippe
>uden om den DOCTYPE, men jeg vil altså gerne have mellemrummet væk,
>hvordan får jeg det

En korrekt xhtml doctype skal være

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
lang="da">

Du skal også huske at have content-type i head.

charset=iso-8859-1" />

samt en <title>
--
Knud

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 20:12

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det nemmeste er at sætte vertical-align: bottom på img.

Det virker, hurra! Tak. :) Men er det ikke lidt underligt? Er det
meningen at det skal virke sådan, eller er det her et workaround?

Hvorfor er der nu ikke et mellemrum *over* billederne i stedet?

Nu siger du "det nemmeste"; hvad kunne man ellers gøre? Jeg vil
gerne bruge "det rigtigste", hvis det findes.

> En korrekt xhtml doctype skal være
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Jep, sådan var min vist også.

Ja, jeg glemte nu godt nok hele <html>-tag'et på den ene side.
Men jeg udelod alt det andet med vilje, for det var bare en side
der skulle illustrere mit problem for jer. :)

Hvad laver 'lang="da"' i øvrigt dér? Skal den være der? Jeg synes det
er forskelligt om den er der eller ej, alt efter hvor jeg kigger.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-01-05 01:27

Lars Stokholm skrev:

>Nu siger du "det nemmeste"; hvad kunne man ellers gøre? Jeg vil
>gerne bruge "det rigtigste", hvis det findes.

Det er rigtig nok, men det kunne muligvis også klares ved at rode
med margin eller padding og muligvis med en negativ værdi.

Men det andet er meget nemmere og ikke noget »hack«.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-05 22:46

Lars Stokholm skrev:

> Hvad laver 'lang="da"' i øvrigt dér? Skal den være der? Jeg
> synes det er forskelligt om den er der eller ej, alt efter
> hvor jeg kigger.

Det er en kompatibilitetsattribut, beregnet til browsere der ikke
forstår xml:lang.

Her er hvad min editor skriver om lang og xml:lang. Den tjekboks
der omtales hedder "Include 'lang' attribute".

,--------

`--------

(fra tag editor'en i Homesite 5.2)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 08-01-05 23:02

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Det er en kompatibilitetsattribut, beregnet til browsere der ikke
> forstår xml:lang.

Okay, tak.