Piv. Min Aprilia RS50 vil ikke starte..
Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 14:54

Øvøv! Det er vildt nederen. Hvad mon der er galt?

Det startede med at den kun ville starte hvis jeg skubbede den op på ca 4000
omdrejninger, og så skulle jeg give den gas for at den ikke skulle gå i stå
i tomgang. Efter et stykke tid blev det lidt bedre og den kørte næsten
normalt. Så her i sidste uge gik det helt galt og jeg kunne slet ikke
starte den mere, ikke engang ved at skubbe den i gang.

Hvad det måske kan være:

Der er ingen gnist i tændrøret når jeg tager det ud og bruger starteren, og
samtidigt holder tændrøret op ad noget stel. Tændrøret er nyt.

Kan det være CDI boksen? Eller generatoren? Lyset i lygterne kører vist på
generatoren, og der er masser af lys, så det er nok ikke generatoren.

Strøm på batteriet? Selvom batteriet var lavt på strøm så ville man stadig
kunne skubbe den i gang.

Hvad det nok ikke er:

Det er ikke vand i karburatoren. Jeg kører på karburatorsprit og de gange
hvor jeg har haft dette problem, så er det helt anderledes. Motoren bliver
slet ikke kvalt i høje omdrejninger som når der er vand i karburatoren.

Jeg tror heller ikke på at det er pga skidt i karburatoren

Hvad siger de kloge hoveder til det?

Med Venlig Hilsen

Anders E. Andersen - Rødovre

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-01-05 16:00

Anders Ellenshøj Andersen wrote:
> [...]
> generatoren, og der er masser af lys, så det er nok ikke generatoren.
>
> Strøm på batteriet? Selvom batteriet var lavt på strøm så ville man stadig

Njaa, det kan være problemer med at starte nogen scootere hvis der ikke
er nok spænding på batteriet.

> [...]
> slet ikke kvalt i høje omdrejninger som når der er vand i karburatoren.
>
> Jeg tror heller ikke på at det er pga skidt i karburatoren

Det ved jeg ikke, men jeg har prøvet noget der ligner, ingen gnist osv.
Der var problemet fugt i tændrørs hætten. Løsning er self en bare en nu...

> Med Venlig Hilsen
>
> Anders E. Andersen - Rødovre

Hilsen Mikkel Lund

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 17:00

Mikkel Lund wrote:

> Njaa, det kan være problemer med at starte nogen scootere hvis der ikke
> er nok spænding på batteriet.

Nu prøver jeg at lade den og så må jeg se om det hjælper. Jeg tvivler dog
meget, fordi da problemet startede var der fuld strøm på batteriet.

> Det ved jeg ikke, men jeg har prøvet noget der ligner, ingen gnist osv.
> Der var problemet fugt i tændrørs hætten. Løsning er self en bare en nu...

Man kan vel prøve at tage den indendørs og give den en gang varme på
radiatoren? Synes dog det lyder mærkeligt.

Med Venlig Hilsen

Anders E. Andersen

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-01-05 17:25

> Man kan vel prøve at tage den indendørs og give den en gang varme på
> radiatoren? Synes dog det lyder mærkeligt.

Det er ikke mærkeligt, hvis der er fugt i tændshætten er der alt forstor
modstand til at der kan løbe en gnist. Det er ikke sikkert det er nok at
tøre den, da der kan være dannet ir på den, brug evt noget eletronik rens.

> Med Venlig Hilsen
>
> Anders E. Andersen

Hilsen Mikkel

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 17:28

Mikkel Lund wrote:

> [...]
> tøre den, da der kan være dannet ir på den, brug evt noget eletronik rens.

Jeg kan da godt skifte den. Den koster jo ikke alverden. Det skal prøves.

Anders

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-01-05 17:33

Anders Ellenshøj Andersen wrote:

> Jeg kan da godt skifte den. Den koster jo ikke alverden. Det skal prøves.
>
> Anders
Se evt denne tråd fra efteråret:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&client=firefox-a&threadm=181120041906569083%25nik%40galestreger.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fq%3Dt%25C3%25A6ndr%25C3%25B8rsh%25C3%25A6tte%26hl%3Dda%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26scoring%3Dd%26selm%3D181120041906569083%2525nik%2540galestreger.dk%26rnum%3D4

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 18:48

Mikkel Lund wrote:
> [...]
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&client=firefox-a&threadm=181120041906569083%25nik%40galestreger.dk&rnum=4&prev=/groups%3Fq%3Dt%25C3%25A6ndr%25C3%25B8rsh%25C3%25A6tte%26hl%3Dda%26lr%3D%26client%3Dfirefox-a%26scoring%3Dd%26selm%3D181120041906569083%2525nik%2540galestreger.dk%26rnum%3D4

Jeg har lige målt modstanden i tændrørshætten, og den er på 800 ohm. Ikke
just dårlig forbindelse. Det er en 1kohms hætte.. Hmm.. Hvis nu dette er
alt for lavt, risikerer man så ikke at brænde tændspolen af?

Anders

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-01-05 19:11

> [...]
> just dårlig forbindelse. Det er en 1kohms hætte.. Hmm.. Hvis nu dette er
> alt for lavt, risikerer man så ikke at brænde tændspolen af?

Nej, men det kan være for lidt til at lave ordenlig gnist.

> Anders

Hilsen Mikkel

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 20:39

Mikkel Lund wrote:

> Nej, men det kan være for lidt til at lave ordenlig gnist.

Hmm.. Men det har jo virket tidligere..

Anders

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-01-05 21:26

Anders Ellenshøj Andersen wrote:

> Hmm.. Men det har jo virket tidligere..
>
> Anders

Målte du den også til 800Ohm der?

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 21:58

Mikkel Lund wrote:
> Målte du den også til 800Ohm der?

Hvorfor gå og måle på noget der virker? Der står i øvrigt 1kohm på siden af
hætten, og det lyder på mig som om det må være indenfor tolerancen.

At thansen.dk så sælger en tændrørshætte der er på 5kohm, som skulle passe
til en RS50, kan man jo så undre sig over. Men thansen er jo nok ikke dem
man skal stole på i denne sag. På scootergårdens hjemmeside kan man ikke se
hvilken modstand der er i den de sælger.

Derudover giver det ikke mening for mig, at lavere modstand skulle gøre det
sværere for gnisten at springe. Jeg kan da Ohms lov og så vidt jeg kan se
må det da tværtimod blive nemmere.. ? Eller misser jeg noget?

Anders

Fra : Mikkel Lund

Dato : 08-01-05 23:20

> [...]
> sværere for gnisten at springe. Jeg kan da Ohms lov og så vidt jeg kan se
> må det da tværtimod blive nemmere.. ? Eller misser jeg noget?

Tja, da det er en tændspole der driver værket, og der skal et vis
spændigsfald til at lukke gnist gabet. Da en spole "lades op" med en
konstant spænding, indtil den er "fuld". Lige ledes vil spændingsfaldet
ved afladning var det samme, så længe der der strøm i spolen. Hvis vi nu
siger der er 10000 volt over spolen (aner ikke hvad det er i
virkeligheden, det er bare et gæt), og modstanden i tændrøret er 1000
Ohm, er strømen gennem den 10A. De 10A skal jo så tages fra spolen, det
kan ikke tage særligt lang tid. Det er der med ikke sikkert benzinen
antændes. For at få gnisten til at vare længere kan man bruge en større
modstand, f.eks 5000 Ohm. Der med bliver gnisten 5 gang længere(tid),
med 1/5 lavere strøm. Der er der med en balance gang mellem gnist tiden
og gnist styrken. Det kan være at 1000 Ohm er lige i underkanten mht
gnist tiden, og 800 Ohm er for lidt. Med en motor der starter nemt vil
det være ligemeget da selv den korteste svagest gnist ville kunne tænde.

> Anders

Hilsen Mikkel

Fra : Nick

Dato : 09-01-05 00:01

Måske kan man lære lidt her......
Nu ved jeg ikke om det er en forsimplet fremstilling (kunne jeg godt
forestille mig, når jeg ser på din serveradresse >s<) og det er derfor,
forklaringen er som det fremgår, men spolen kan da ikke lades op i
traditionel forstand (?). I øvrigt sker gnistudladningen vel stadig som en
kombination af induktans og kapacitans (?) og dermed ikke i forbindelse med
tændhættens modstand ?

Der kan dog næppe gå 10 A til tændrøret for med 10000 volt bag sig så ville
det jo være dødelig da "stødende" jo fremkommer som AC lignende.....

Rent teoretisk kan jeg godt følge dig med at gnisten kan "trækkes ud" over
en længere periode vha. en modstand, men i praksis er dette vel ikke
forklaringen (?)

mvh

Fra : RpR

Dato : 08-01-05 19:48

> Der er ingen gnist i tændrøret når jeg tager det ud og bruger starteren,
og
> samtidigt holder tændrøret op ad noget stel. Tændrøret er nyt.

Prøvet at pille tændrørshætten af og holde kablet til stel?

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 21:19

RpR wrote:

> og
>
> Prøvet at pille tændrørshætten af og holde kablet til stel?

Nææhh.. Selve ledningen sidder jo inde i kablet. Der stikker ikke noget ud.
Kan der godt springe en gnist derindefra? Hvis der ikke springer en gnist,
så må det være CDI boksen eller hvad?

Jeg må se på det i morgen..

Venlig Hilsen

Anders

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 08-01-05 23:44

RpR wrote:

> og
>
> Prøvet at pille tændrørshætten af og holde kablet til stel?

Jeg fik min far til at prøve det, og der kommer ingen gnist/der sker intet.

Anders

Fra : RpR

Dato : 09-01-05 10:04

> Jeg fik min far til at prøve det, og der kommer ingen gnist/der sker
intet.

Så er det med sikkerhed tændspole / CDI enheden der er stået af. AM6 motoren
bruger en Ducati tænding hvor CDI og tændspole sidder sammen.
Metra Kit laver en højspændingsspole til AM6 motoren der garanterer
30000volt ved hver gnist, og så er den billigere end org. da den koster
499,- sidst jeg checkede

Du kan kontakte Metra Kit på Info@metrakit.dk

Self' kan du også købe en u-org. tændspole / CDI enhed, men på
tændingsområdet er det normalt ikke en god ide at sparre.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 09-01-05 11:33

RpR wrote:

> Du kan kontakte Metra Kit på Info@metrakit.dk

Mm.. Dem har jeg lidt dårlige erfaringer med. Da jeg skulle skifte
udstødning (konfiskeret forrør grr..) svarede de ikke på mine mails i over
en uge. Var lidt bitter.

Anders

Fra : RpR

Dato : 10-01-05 19:17

> Mm.. Dem har jeg lidt dårlige erfaringer med. Da jeg skulle skifte
> udstødning (konfiskeret forrør grr..) svarede de ikke på mine mails i over
> en uge. Var lidt bitter.

De har skiftet ejer for nylig

Før var de ejet af Scooter City i Københavnstrup, og nu er det overtaget af
Speedline der ejer en hel del scootershops efterhånden. Dem vil jeg
ihvertfald gerne stå inde for

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 11-01-05 00:40

RpR wrote:

> De har skiftet ejer for nylig
>
> Før var de ejet af Scooter City i Københavnstrup, og nu er det overtaget
> af Speedline der ejer en hel del scootershops efterhånden. Dem vil jeg
> ihvertfald gerne stå inde for

Hmm.. Tjaa.. Jeg skrev til dem i søndags og jeg har endnu intet hørt..

Jeg besluttede mig for at købe en CDI boks hos thansen.dk. Et mærke der hed
Racing Parts. Der var det rigtige antal stik på, men farverne på den
passede ikke med kablerne. Efter en opringning til thansen sagde de jeg
bare skulle sætte dem i samme rækkefølge, men det virkede ikke. så prøvede
jeg en del andre kombinationer, men der var intet der virkede.

Jeg leverede boksen retur og fik pengene igen. Nu har jeg så godt som
bestilt tid på værksted (MC Hjørnet på Roskildevej, Frederiksberg), for jeg
gider ikke rode mere med det selv. Jeg har en mystisk fornemmelse af at det
ikke er cdi boksen det er galt med. Er der ikke en måde man kan kontrollere
at CDI boksen er død? Kan man måle på den på en eller anden måde?

Anders

Anders

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 12-01-05 12:42

Anders Ellenshøj Andersen wrote:

> Hmm.. Tjaa.. Jeg skrev til dem i søndags og jeg har endnu intet hørt..

Jeg vil lige sige at jeg nu har hørt fra Metrakit. En fyr der hedder Simon
svarede tilbage, og var upåklageligt hjælpsom. Så det er vel et skridt i
den rigtige retning. Desværre havde de ikke CDI boksen på lager.

Anyway. Nu er min Priller jo også på værksted.

Tak for hjælpen til ALLE!

Anders

Fra : Anders Ellenshøj And~

Dato : 17-01-05 09:45

> [...]

> Kan det være CDI boksen? Eller generatoren? Lyset i lygterne kører vist på
> generatoren, og der er masser af lys, så det er nok ikke generatoren.

Dommen er inde fra værkstedet. Der er en løs forbindelse i statoren. Han har
lodet den men garanterer ikke for holdbarhedden. Den skal måske skiftes.

CDI boksen virker som den skal.

Anders