Validering - problem med oversætning af by~
Fra : Martin Hjort

Dato : 08-01-05 12:38

Hej,

Jeg ville lige validere min hjemmeside. Har ikke fået lavet det
store, men tænkte at jeg lige så godt kunne validere det
løbende:)

Jeg validerede først www.martinhjort.net, og det gik fint. Så
ville jeg validere www.martinhjort.net/links.htm, men så fik jeg
følgende fejl:

"Sorry, I am unable to validate this document because on line 32
it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8
(in other words, the bytes found are not valid values in the
specified Character Encoding). Please check both the content of
the file and the character encoding indication."

Problemet er, at jeg ikke kan se hvad problemet skulle være. Den
linje der er snak om, er en af disse tre (alt efter hvordan
valideringen tæller:) )

   <h1>Denne del af siden vil indeholde links til mange forskellige
steder på nettet</h1>

Jeg kan ikke se hvad der skulle være galt... Håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : inga schmidt

Dato : 08-01-05 12:56

Martin Hjort wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
Du har godt nok en doctype, men du magler at fortælle, hvilket
tegnsæt, du bruger (altså dansk her9, derfor accepterer den ikke
linjen me 'å'.

tilføj denne:

og i <head> denne:
charset=ISO-8859-1" />

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 14:23

inga schmidt wrote:

> tilføj denne:

Den kode har ingen berettigelse overhovedet, når Doctypen siger html 4.0.
Den bruges kun ved xhtml.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 08-01-05 15:09

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Den kode har ingen berettigelse overhovedet, når Doctypen siger html 4.0.
> Den bruges kun ved xhtml.

Sorry, det burde jeg da have været opmærksom på.

--
Mvh Inga
ww.initiaweb.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-05 18:34

inga schmidt skrev:

> du magler at fortælle, hvilket tegnsæt, du bruger

Ja.

> (altså dansk her9,

Der er ikke noget specielt dansk tegnsæt. I vesteuropa anvender man
normalt iso-8859-1, også kaldet Latin 1, som standardtegnsæt.

W3's validator vælger utf-8 som standardtegnsæt hvis siden ikke
selv angiver et tegnsæt. Utf-8 er et nyere tegnsæt, med langt flere
tegn end Latin 1. Alle danske tegn er altså også med i utf-8 - men
de er bare ikke placeret samme sted som i Latin 1.

> derfor accepterer den ikke linjen me 'å'.

Fejlmeddelelsen kommer fordi den tegnkode der giver et å i Latin 1
ikke er gyldig i utf-8.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 14:28

Martin Hjort wrote:

> Jeg validerede først www.martinhjort.net, og det gik fint.

Det burde du ikke være sluppet godt fra.

> Så
> ville jeg validere www.martinhjort.net/links.htm, men så fik jeg
> følgende fejl:

Meget forståeligt. Siderne indeholder en ufuldtsændig DTD og der er ikke
defineret tegnsæt.

Disse to linjer kode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<head>

skal erstattes af disse fire:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin Hjort

Dato : 08-01-05 22:11

> [...]
> <head>
>
> skal erstattes af disse fire:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Okay, tak. Det vil jeg så forsøge:)