div driller...
Fra : TL

Dato : 07-01-05 22:58

Hej

Ligger mit layout helt om til CSS, men hvorfor får jeg mellemrum mellem min
øverste div (divLogo) og min indholdsboks (divContainer)
i Firefox (den ser ud som den skal i IE). Har siddet og bokset i lang tid,
men må ty til det store orakel - jer...!

siden ligger her: http://www.lindkold.dk/layout.html

og css'en: www.lindkold.dk/csslayout.css

PS: det er en test side, så se bort fra at link's går til den "gamle" side.

TL

--
www.lindkold.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 23:15

TL skrev:

> Ligger mit layout helt om til CSS, men hvorfor får jeg
> mellemrum mellem min øverste div (divLogo) og min indholdsboks
> (divContainer) i Firefox (den ser ud som den skal i IE).

Kender du DOM Inspector? Skift-Ctrl-i i Firefox eller Mozilla (den
skal dog tilvælges i Firefox - men det kan klart anbefales).

Med DOM Inspector er det særdeles let at se at mellemrummet skyldes
topmargen på det øverste p-element i dit indhold.

Sæt margen her til 0, så er mellemrummet væk.

PS: Flot billede.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 07-01-05 23:29

> Kender du DOM Inspector? Skift-Ctrl-i i Firefox eller Mozilla (den
> skal dog tilvælges i Firefox - men det kan klart anbefales).

Kender jeg ikke, men det lyder da som en jeg bør kende. Jeg har den som
extension, men intet sker med
shift-ctrl-i - og jeg kan ikke lige se at den skulle være slået fra..?

> Med DOM Inspector er det særdeles let at se at mellemrummet skyldes
> topmargen på det øverste p-element i dit indhold.
>
> Sæt margen her til 0, så er mellemrummet væk.
Kanon - takker.

> PS: Flot billede.
og takker igen...

TL

Fra : TL

Dato : 07-01-05 23:38

Og hvor ser du den - jeg kan ikke rigtig finde en top-margin nogle steder
(bortset fra på min øverste div (divLogo) men der er jo
ovenover)?

Fra : Thomas Gade

Dato : 07-01-05 23:47

"TL" <lindkoldNEJTIL@SPAMcity.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor ser du den - jeg kan ikke rigtig finde en top-margin nogle steder
> (bortset fra på min øverste div (divLogo) men der er jo
> ovenover)?

Det er på .containerTekst.

Du kar ikke angivet margin for andet end left og så tolker browseren selv
resten.
Thomas
www.enfantterrible.dk

Fra : TL

Dato : 07-01-05 23:52

> Det er på .containerTekst.
>
> Du kar ikke angivet margin for andet end left og så tolker browseren selv
> resten.

Tak til jer begge.

Fra : Thomas Gade

Dato : 07-01-05 23:44

> Kender du DOM Inspector? Skift-Ctrl-i i Firefox eller Mozilla (den
> skal dog tilvælges i Firefox - men det kan klart anbefales).

Ved du hvor den kan downloades til FF 1.0. Jeg kan ikke finde den hos
Mozilla.org.
Thomas
www.enfantterrible.dk

Fra : TL

Dato : 07-01-05 23:48

> Ved du hvor den kan downloades til FF 1.0. Jeg kan ikke finde den hos
> Mozilla.org.

Har også lige kigget deres extensions-side igennem og der ligger den
ikke...og når jeg opdaterer den jeg har (v. 1.0) viser
den desværre ikke hvor den leder. Men jeg kan som sagt ikke åbne den, så
hvis der er nogen der ved hvordan så.......

TL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 23:47

TL skrev:

> Og hvor ser du den - jeg kan ikke rigtig finde en top-margin
> nogle steder (bortset fra på min øverste div (divLogo) men der
> er jo ovenover)?

Du har ikke sat den - derfor bruges værdien fra Firefox' standard
css-ark.

Du kan fx fjerne det sådan her:

#divContainer p:first-child{ margin-top: 0}

Det sætter margen på det første p-element i #divContainer til 0.

Du kan også bare sætte en klasse på p-elementet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 23:51

TL skrev:

> [...]
> viser den desværre ikke hvor den leder. Men jeg kan som sagt
> ikke åbne den, så hvis der er nogen der ved hvordan så.......

Har du prøvet at åbne via menuen: Tools => DOM Inspector.

Det er muligt at en udvidelse - evt. den danske sprogpakke - har
overtaget genvejen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Gade

Dato : 07-01-05 23:59

> Har du prøvet at åbne via menuen: Tools => DOM Inspector.

Ja. synes også jeg havde set den der, men den er der ikke længere.
jeg har haft den danske sprogpakke installeret men den er væk igen, da den
tilsyneladende havde problemer med et par af de andre extensions.

Thomas
www.enfantterrible.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 23:54

Thomas Gade skrev:

> Ved du hvor den kan downloades til FF 1.0. Jeg kan ikke finde
> den hos Mozilla.org.

Noget tyder på at man er nødt til at vælge den når man installerer.
Men du kan køre en ny installation og så vælge DOM Inspector til
denne gang. Dine eksisterende indstillinger bliver ikke berørt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Gade

Dato : 08-01-05 00:01

> [...]
> Men du kan køre en ny installation og så vælge DOM Inspector til
> denne gang. Dine eksisterende indstillinger bliver ikke berørt.

Ja nu dæmrer det. - Takker.
Thomas
www.enfantterrible.dk

Fra : TL

Dato : 08-01-05 00:02

> [...]
> Men du kan køre en ny installation og så vælge DOM Inspector til
> denne gang. Dine eksisterende indstillinger bliver ikke berørt.

Jeg har netop opdateret til FF 1.0 og har ikke tilvalgt noget, men jeg har
den som extension nu, som den
må følge automatisk med. Når jeg åbner den i menuen Tool-extensions har jeg
ikke mulighed for at disable den, så
den burde være enabled nu. Ved du om man kan åbne den på andre måden end
shift-Ctrl-i ?

Og ps: margin-top: 0 px hjalp (kunne ikke få p:first-child til at virke) -
var ikke klar over at FF pr. auto satte første <p> med 10 px
i top-margin. Men tak for tippet.

TL

Fra : Thomas Gade

Dato : 08-01-05 00:13

> [...]
> jeg ikke mulighed for at disable den, så
> den burde være enabled nu. Ved du om man kan åbne den på andre måden end

Du skal bare klikke på den i tools menuen.
Kørte lige en custom installation oven i den jeg havde liggende og det
fungerer uden problemer.

> Og ps: margin-top: 0 px hjalp (kunne ikke få p:first-child til at virke) -
> var ikke klar over at FF pr. auto satte første <p> med 10 px
> i top-margin. Men tak for tippet.

Fik du ikke fjernet mellemrummet mellem dine divs?

Fra : TL

Dato : 08-01-05 00:21

> Du skal bare klikke på den i tools menuen.
> Kørte lige en custom installation oven i den jeg havde liggende og det
> fungerer uden problemer.

Hos mig ligger den under Tools - extensions og der kan hverken klikke eller
gå ind i options.
Vil lige prøve at geninstallere og tilvælge den.

> Fik du ikke fjernet mellemrummet mellem dine divs?

Jo tak. med top-margin: 0 px; funkede det. Tak for tippet.

TL

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-05 00:25

TL skrev:

> Og ps: margin-top: 0 px hjalp (kunne ikke få p:first-child til
> at virke) - var ikke klar over at FF pr. auto satte første <p>
> med 10 px i top-margin.

Firefox sætter som standard top- og bundmargen på p til 1em. Det
gælder ikke kun første p-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : TL

Dato : 08-01-05 00:30

> Firefox sætter som standard top- og bundmargen på p til 1em. Det
> gælder ikke kun første p-element.

Jeg suger til mig - tak. Det forklarer hvorfor min bund ryger derned af når
jeg skriver i sidste linie..

TL