Sukker i fødevare ?
Fra : Kim Jensen

Dato : 07-01-05 18:34

Jeg har svært ved at læse på varedeklaration om hvor meget sukker der er i
de forskellige produkter, f.eks juice o.l. Og indeholder mælk sukker ?
Vi er mere eller mindre hele familien gået lidt på "skrump" og vil gerne
vide lidt mere, om hvorfor nogle fødevare og drikke som man skal holde sig
bare lidt fra.
Ja nu kommer der jo nok mange slanke tips mht. fedtprocent osv. den er vi
hjemme i. Men vil godt vide noget om sukkerindhold.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-01-05 13:25

[Kim Jensen | Fri, 7 Jan 2005 18:34:04 +0100]

>Jeg har svært ved at læse på varedeklaration om hvor meget sukker der er i
>de forskellige produkter, f.eks juice o.l. Og indeholder mælk sukker ?

Typisk kan du læse det på en varedeklaration: hvad der er angivet som
kulhydrater vil være en kombination af stivelse, sukker og kostfibre m.m..
Hvis det på deklarationen er angivet hvor mange kostfibre der er i varen,
vil det angivne antal kulhydrater således kun dække stivelse og sukker (og
nogle småting).

Sukker i sig selv er således ikke deklareret separat, er er man f.eks. på en
slags lowcarb diæt, er stivelsen næsten lige så slem og regnes derfor med.

Appensinjuice indeholder typisk 9 gram frugtsukker pr. dl., altså 18 gram
pr. glas. (2 dl.) Skummetmælk indeholder typisk 5 gram mælkesukker pr. dl.,
altså 10 gram pr. glas. (2 dl.)

En rigtig god kilde er også at søge i www.foodcomp.dk databasen.

Håber at det kan hjælpe jer :)

René