Brunsviger...
Fra : MulleMor

Dato : 07-01-05 08:00

Jeg skal på søndag holde børnefødselsdag, og vil i den anledning bage en
brunsviger. Jeg har tidligere når jeg har bagt brunsviger været ude for, at
sukkermassen (farin og margarine) som man kommer oven på, der flyder
margarinen oven på. Det er ikke særligt lækkert.

Hvorfor gør den det? Er der for meget margarine i? Eller skal det koge lidt
mere sammen i gryden inden jeg hælder det på kagen?

Jeg har fundet en opskrift på nettet hvor jeg skal bruge ½ af hver - altså
150g farin og 150g margarine. Lyder det forkert?

Hvis nogen ligger inde med en rigtig god opskrift, er i selvfølgelig
velkommen til at ligge den ind her

MulleMor / tine

Fra : Peter Westh

Dato : 07-01-05 08:23

"MulleMor" <mm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 150g farin og 150g margarine. Lyder det forkert?
>
> Hvis nogen ligger inde med en rigtig god opskrift, er i selvfølgelig

Hvis man sammenligner forskellige brunsvigeropskrifter (på nettet f.eks.) så
falder de i to kategorier: Dem der har meget fedstof i dejen, og kun lidt i
fyldet, og dem der har meget fedtstof i fyldet, og kun lidt i dejen. Efter
min erfaring kan du ikke få fyldet til at hænge bedre sammen ved at koge det
mere, men du skal måske gå lidt mere i retning af den første type. Du kan
også, som nogle opskrifter foreslår, drysse ren puddersukker ovenpå
remoncen, det burde vel opsuge overskydende margarine.

Så vidt jeg husker brugte jeg en af opskrifterne på www.bager-kim.dk sidste
jeg lavede brunsviger, men jeg husker ikke hvilken.

MVH

Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-01-05 09:39

"MulleMor" <mm@mail.dk> writes:

> [...]
> sukkermassen (farin og margarine) som man kommer oven på, der flyder
> margarinen oven på. Det er ikke særligt lækkert.

Helt enig, men sådan er der nogen der vil have det.

> Hvorfor gør den det? Er der for meget margarine i? Eller skal det koge lidt
> mere sammen i gryden inden jeg hælder det på kagen?

Det hjælper ikke at koge det mere.

> Jeg har fundet en opskrift på nettet hvor jeg skal bruge ½ af hver - altså
> 150g farin og 150g margarine. Lyder det forkert?

Det er også sådan min mor vil have det.

> Hvis nogen ligger inde med en rigtig god opskrift, er i selvfølgelig
> velkommen til at ligge den ind her

Jeg har selv eksperimenteret lidt videre og har fundet min opskrift.
Den kommer her.

Ingredienser

* Dej:
o ½ l mælk
o ½ pund margarine
o 50 g gær
o 700 g mel
o salt
* Snask:
o ½ pund margarine
o 1 pund mørk farin
o kanel

Fremgangsmåde

1. Margarinen smeltes og mælken hældes i.
2. Når det er afkøles opløses gæren der i.
3. Saltet tilsættes og dejen æltes med melet.
4. Dejen hæver til dobbelt størrelse.
5. Ingredienserne til fyldet smeltes i en gryde.
6. Dejen fordeles i en stor bradepande og der prikkes fordybninger
i den med knoerne.
7. Snasket fordeles på dejen.
8. Bages ca. 20 minutter ved 200°C.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : MulleMor

Dato : 07-01-05 19:15

Tusind tak for det. Jeg vil prøve at bage efter din opskrift *ss*

God weekend

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-01-05 23:00

> Jeg har selv eksperimenteret lidt videre og har fundet min opskrift.
>>
> Ingredienser
>
> * Dej:
> o ½ l mælk
> o ½ pund margarine
> o 50 g gær
> o 700 g mel
> o salt
> * Snask:
> o ½ pund margarine
> o 1 pund mørk farin
> o kanel
>
> Mvh Trine

Hvor meget salt skal der i ?

Med venlig hilsen

Ulla Lang

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-01-05 02:44

Brian Sørup wrote:

> Hvor meget salt skal der i ?

Undskyld jeg spørger lidt sarkastask, men har du nogensinde set en
dessert-dejsopskrift, hvor der skulle mere end en knivspids i?

Hvis du foretrækker salt i din bolledej, så tilsæt den knivspids. Ellers lad
være. Det gør ikke den store forskel i så søde ting efter min mening.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-01-05 22:46

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
Ellers lad
> være. Det gør ikke den store forskel i så søde ting efter min mening.

Du må gerne spørge sarkastisk - jeg ved ikke noget om brunsviger og jeg
gør helst ikke noget første gang "på slump",
derfor spurgte jeg ind til Trines opskrift. Der er vel ingen grund til
at ødelægge mit barns 1 års fødselsdag med en forkert brunsviger - vel ?

1) Peter Westh foreslog siden http://www.bager-kim.dk/ og der gik jeg
ind.

2) der var 1 opskrift på brunsviger med salt

3) denne opskrift havde en ½ tsk. salt til 250 g. mel

4) det er noget andet end Trines opskrift og jeg vil gerne være sikker i
min sag.

mvh.

Ulla Lang

Fra : Peter Westh

Dato : 11-01-05 01:07

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3) denne opskrift havde en ½ tsk. salt til 250 g. mel
>
> 4) det er noget andet end Trines opskrift og jeg vil gerne være sikker i

Smør/margarine indeholder en del salt. Hvis du sammenligner Bager-Kims
opskrifter, så er det kun den med allermindst smør i dejen, der indeholder
yderligere salt. Trines opskrift er endnu federe, så jeg tror det er helt
bevidst, at der ikke er salt i den.

MVH

Peter
Hvis du ser på d