Cellpadding og Cellspacing i CSS?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 02:02

Hej folkens.

Jeg tænkte på hvad kommandoen for cellpadding og cellspacing i
HTML er i CSS?

Mange tak for hjælpen.

Og så lige en anden ting. Kan det virkelig passe at ff ikke
understøtter text-align i CSS? Det lader det nemlig til. Jeg
prøvede det i dag, og det virker i IE men ikke i ff. Men kan
self. være jeg har begået en fejl. Nok mest sandsynligt.

Mvh. Lasse Jensen - www.webweaver.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 07-01-05 09:31

Lasse Jensen skrev:

> [...]
> prøvede det i dag, og det virker i IE men ikke i ff. Men kan
> self. være jeg har begået en fejl. Nok mest sandsynligt.

du bruger blot padding og margin istedet. og jo! text-align virker skam
fint, men i kvilken kontekst har du sat det ind? det kunne tyde på det
var dig, der har brugt det lidt forkert. (generelt er ff betydeligt
bedre til at understøtte css 1 og 2 end IE)

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 11:56

Claus Jacobsen skrev:

> du bruger blot padding og margin istedet.

Helt så simpelt er det ikke. Padding (på td) virker fint som
erstatning for cellpadding, men margin virker ikke som erstatning
for cellspacing (formentlig fordi td ikke er et blokelement, men et
table-cell-element).

Man kan bruge border-spacing, men problemet er at IE ikke forstår
denne egenskab. Men man kan altså også fortsat benytte
cellpadding/cellspacing - begge er gyldige selv i strict-kode.

Se evt. følgende eksempelside:
<http://gyros.dk/usenet/html/tabel_css.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 13:47

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> denne egenskab. Men man kan altså også fortsat benytte
> cellpadding/cellspacing - begge er gyldige selv i strict-kode.

Hej igen Jens.

Jeg har allerede prøvet med padding, og det gav ikke det ønskede
resultat, men det kan godt være fordi jeg ikke placerede den på
da det er et kundejob for en større forretning. Og jeg ville jo
gerne lave det nemt for kunden, og så dermed lave så meget som jeg
kunne i CSS i en enkelt fil. Men her bliver jeg nok nødt til at
bruge cellpadding og cellspacing i HTML...

PS: Jeg kan ikke give Jer et link til sitet, da det ikke er online.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 14:00

Lasse Jensen skrev:

> PS: Jeg kan ikke give Jer et link til sitet, da det ikke er
> online.

Så læg det online. Det er meget svært at hjælpe uden et link.
Har du ikke selv adgang til serverplads, kan det fås gratis - fx
her: www.frac.dk
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 14:29

> [...]
>
> Så læg det online. Det er meget svært at hjælpe uden et link.
> Har du ikke selv adgang til serverplads, kan det fås gratis -

Hej igen.

Jeg har nu lagt det online. Jeg har bare smidt det ud på min
private FTP. Du kan finde det foreløbige site her:
http://www.webweaver.dk/Skibshandel/html/index.htm

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 14:32

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Jeg har nu lagt det online. Jeg har bare smidt det ud på min
> private FTP. Du kan finde det foreløbige site her:

Forresten da jeg lige er begyndt på sitet, er der ikke andre
sider end den der forside. Så du kan ikke klikke rundt.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 14:39

Lasse Jensen skrev:

> Jeg har nu lagt det online. Jeg har bare smidt det ud på min
> private FTP. Du kan finde det foreløbige site her:
> http://www.webweaver.dk/Skibshandel/html/index.htm

Fint. Hvor er så problemet? Umiddelbart kan jeg ikke se nogen
forskel mellem visningen i Firefox og IE på siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 17:57

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Fint. Hvor er så problemet? Umiddelbart kan jeg ikke se nogen
> forskel mellem visningen i Firefox og IE på siden.

Nej det skyldes at jeg har brugt den normale attribut align i
HTML koden.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 19:42

Lasse Jensen skrev:

> Nej det skyldes at jeg har brugt den normale attribut align i
> HTML koden.

Hvis du vil have hjælp, vil jeg anbefale dig at lægge en side op
hvor man tydeligt kan se problemet.

Læs gerne siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-01-05 00:16

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du vil have hjælp, vil jeg anbefale dig at lægge en side
op
> hvor man tydeligt kan se problemet.

Jeg troede faktisk du opdagede det selv, men pyt

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 11:59

Lasse Jensen skrev:

> Jeg tænkte på hvad kommandoen for cellpadding og cellspacing i
> HTML er i CSS?

Se svar til Claus.

> Og så lige en anden ting. Kan det virkelig passe at ff ikke
> understøtter text-align i CSS? Det lader det nemlig til.

Nej. En mulig årsag er at du prøver at bruge text-align til at
centrere en blok (fx et div-element). Text-align er (som navnet
antyder) beregnet til at centrere tekst (i praksis: inline-
indhold), ikke blok-indhold.

Giv gerne et link til din side - det er lettere at hjælpe på den
måde.

Se evt. siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 13:40

> [...]
> centrere en blok (fx et div-element). Text-align er (som navnet
> antyder) beregnet til at centrere tekst (i praksis: inline-

Hej Jens.

Ok, jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke kan få text-align til
at virke, fordi jeg har både forsøgt at sætte den på en <table>,
disse muligheder virker i ff. Jeg har den liggende i et eksternt
stylesheet, hvor jeg så bare sætter en class ind på tag'et.

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 14:02

Lasse Jensen skrev:

> Ok, jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke kan få text-align til
> at virke, fordi jeg har både forsøgt at sætte den på en <table>,

Hvad er det du vil have centreret? Er det tabellen eller teksten i
tabellen? P-elementet eller teksten i p-elementet?

Text-align centrerer *tekst*.

> Men ingen af disse muligheder virker i ff. Jeg har den
> liggende i et eksternt stylesheet, hvor jeg så bare sætter en
> class ind på tag'et.

Har du valideret din side?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 14:27

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad er det du vil have centreret? Er det tabellen eller teksten i
> tabellen? P-elementet eller teksten i p-elementet?
>
> Text-align centrerer *tekst*.

Jeg vil centrere teksten som er i en <p> som er inde i en <table>.

> Har du valideret din side?

Ja det har jeg. Kunden ønsker at det skal laves i frameset, og jeg
har tjekket efter og diverse sider validerer. Det eneste der ikke
validerer endnu er siden med selve framesettet. CSS validerer
også....

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 14:47

Lasse Jensen skrev:

> Jeg vil centrere teksten som er i en <p> som er inde i en

Prøv at sammenligne med denne side:
<http://gyros.dk/usenet/html/centrer_tekst.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 07-01-05 18:35

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at sammenligne med denne side:
> <http://gyros.dk/usenet/html/centrer_tekst.shtml>

Ok, jeg har prøvet at kigge på det, og jeg kan ikke lige
umiddelbart finde ud af hvordan jeg så skal skrive den, hvis
koden ikke skal stå på en linie, og det skal have en class på?

td p.bund {
text-align: center;
}

Er jo forkert er jeg overbevist om...

Tak for hjælpen.!

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-05 19:42

Lasse Jensen skrev:

> Ok, jeg har prøvet at kigge på det, og jeg kan ikke lige
> umiddelbart finde ud af hvordan jeg så skal skrive den, hvis
> koden ikke skal stå på en linie, og det skal have en class på?

Det er fuldstændig underordnet om css-kode står på en eller flere
linjer.

Klasser sættes på med punktum.

> td p.bund {
> text-align: center;
> }
>
> Er jo forkert er jeg overbevist om...

Hvorfor er du overbevist om det? Syntaktisk er den fin nok - den
vil fange følgende tekst:

Hvis det er tabellen der har klassen bund, skal du skrive:

..bund p{ text-align: center }

Jeg kan ikke hjælpe mere hvis du ikke lægger en side op med det
eksempel der volder problemer. Se også mit svar på dit andet
indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-01-05 00:21

> [...]
> vil fange følgende tekst:

> Hvis det er tabellen der har klassen bund, skal du skrive:

Hej igen Jens.

Nå jeg troede sådan egentlig bare at jeg havde skrevet syntaksen
forkert. Men det havde jeg åbenbart så ikke. Men så må jeg desværre
informere om at det stadig ikke virker. Den centrerer ikke teksten,
hvis jeg gør det på den måde.

Jeg ligger en side op med problemet på...

Den kan findes her:
http://www.webweaver.dk/Skibshandel/html/index.htm

Endnu en gang tak for hjælpen!

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-01-05 00:45

Lasse Jensen skrev:

> Den kan findes her:
> http://www.webweaver.dk/Skibshandel/html/index.htm

- snarere her: <http://www.webweaver.dk/Skibshandel/html/bund.htm>.

Det er lidt lettere hvis du linker direkte til den side hvor
problemet er.

Centreringen virker fint nok, men når det ikke ser sådan ud, er det
fordi den tabel hvor centreringen ligger i, kun får samme bredde
som indholdet.

Du kan enten sætte tabellen til at fylde hele bredden (table.bund{
width: 100%; }) eller - noget bedre - droppe tabellen helt.

En tabel med kun én celle tjener ikke noget formål.

Husk at du så skal fjerne td i centreringsreglen (td p.bund).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-01-05 02:54

> [...]
>

> Centreringen virker fint nok, men når det ikke ser sådan ud, er det
> fordi den tabel hvor centreringen ligger i, kun får samme bredde

Hej Jens.

Tak, det var self. løsningen. Det havde jeg da fuldstændig smidt ud,
på trods af det er meget logisk. Nogen gange er man bare blind!
Hehe... Men tak fordi du så det, som jeg ikke lige gjorde til at
starte med!

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 13:35

Lasse Jensen wrote:

> Nogen gange er man bare blind!

Nogen gange er man nødt til midlertidigt at sætte en synlig border på et
element, for at kunne få øje på, hvad problemet er.

Alternativt kan siden ses efter i DOM-inspector (Moz/FF), som så også vil
fortælle om den slags.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk