Cheesecake (Ostekage) med kirsbær
Fra : Andersen

Dato : 06-01-05 22:59

Er der nogen som har opskriften på en god Cheesecake men kirsbær oven på??

Mvh Andersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-01-05 23:13

"Andersen" <andersen@mathiassen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har opskriften på en god Cheesecake men kirsbær oven på??

Googling på flødeostekage+kirsebær gav denne, der ordret er den samme som
den fra Karolines Køkken.

Hilsen Inger

Flødeostekage
Ingredienser
75 g Smør 150 g Fuldkorns hvedekiks
4 Blade husblas 200 g Flødeost
2 Æg 2 dl Creme fraiche
1 tskf Vanille 1 spskf Citronsaft
1 tskf Revet citronskal 50 g Florsukker

PYNT 1 Glas syltede kirsebær 2 1/2 dl Kirsebærsaft
4 Blade husblas

Fremgangsmåde
Smelt smørret. Smuldr kiksene deri og bland det sammen. Hæld massen i en
springform (20 cm i diameter). Læg husblasen i blød i koldt vand i 5 min.
Rør flødeost sammen med æggeblommer, creme fraiche, vanille, citronsaft
og -skal. Træk husblasen op af udblødningsvandet og smelt den i en lille
skål i vandbad. Afkøl den lidt og hæld den i ostemassen. Pisk hviderne
stive. Bland forsigtigt florsukker i og vend dem i ostemassen. Hæld det over
kiksene i springformen, og stil den koldt til næste dag. Hæld saften fra
kirsebærrene og fortynd den med vand, til der er 2½ dl. Bland de udblødte,
smeltede husblas i saften. Pynt kagen med kirsebær. Hæld geleen hen over,
når den begynder at stivne. Abrikoser fra dåse kan anvendes i stedet for
kirsebær.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 06-01-05 23:32

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Googling på flødeostekage+kirsebær gav denne, der ordret er den samme som
> den fra Karolines Køkken.

Det er også en hammergod opskrift, bare man holder sig fra at erstatte
kirsebærrene med kiwi og ananas

Venlig hilsen Dikte (som engang, men kun en gang troede hun var smart og
hmm.. innovativ )
--
www.dikte.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-01-05 08:26

[Benedikte Brisson | Thu, 6 Jan 2005 23:32:01 +0100]

>Det er også en hammergod opskrift, bare man holder sig fra at erstatte
>kirsebærrene med kiwi og ananas

Ja, i hvertfald frisk frugt - det dog godt kan lade sig gøre med dåseannanas
og dåsekiwi, da det enzym der er problemet for husblas, er nedbrudt ved
konserveringen.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-01-05 10:30

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også en hammergod opskrift, bare man holder sig fra at erstatte
> kirsebærrene med kiwi og ananas

Jeg må nu indrømme, at jeg aldrig har brudt mig om den (den var SÅ moderne
engang, og vi fik den alle vegne) - men skal det være, ja så skal det være
kirsebær.
Og af dem, jeg har fået, har det været den mindst ringe

Hilsen Inger