Godt rat til bilspil på PC?
Fra : Niceguy

Dato : 06-01-05 14:21

Hej NG.

Jeg er på udkig efter et godt rat (evt. med pedaler). Det må gerne være med
force feedback. Desværre må jeg konstatere, at det indtil videre ikke er
lykkedes at finde noget, der opfylder mine ønsker. Jeg har flg. ønsker: For
det første skal det være solidt og lækkert, og ikke noget plasticbras, da
det så går i stykker.

Jeg har set på Logitechs MOMO rat som opfylder dette, men det kan ikke
opfylde mit andet ønske om at man skal kunne benytte det uden pedaler, og i
stedet benytte de "greb" der sidder ud fra ratstammen (og normalt benyttes
til op- og nedgearing) som hhv. speeder og bremse. Det giver meget bedre
performance, og desuden er pedalerne generelt af dårlig kvalitet. Problemet
er at grebene på MOMO rattet ikke er analoge, og at man altså kun kan eks.
bremse 100% eller slet ikke.

En af Logitechs billige rat har analoge greb, men det er for plasticagtigt
og har kun sugekopper til fastgøring, og det er ikke godt nok (siger egen
erfaring).
Jeg ved at det for mange år siden var muligt at få, er der nogen der ved om
det findes?
Har I nogle erfaring med hvorvidt det understøttes i spillene, eks. Colin
McRae, NFS Underground 2 m.fl? PFT.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-05 15:51

Niceguy wrote:

> har flg. ønsker: For det første skal det være solidt og lækkert, og
> ikke noget plasticbras, da det så går i stykker.

Jeg har et Logitech Wingman Formula Force GT.

> pedaler, og i stedet benytte de "greb" der sidder ud fra ratstammen
> (og normalt benyttes til op- og nedgearing) som hhv. speeder og

Det kan ovenstående - det er bare at opsætte spillet til det.

> bremse. Det giver meget bedre performance, og desuden er pedalerne

Brug tastaturet, når du ikke vil køre realistisk.

> generelt af dårlig kvalitet. Problemet er at grebene på MOMO rattet

Byg det selv, hvis du absolut er ude på at ødelægge tingene.

> ikke er analoge, og at man altså kun kan eks. bremse 100% eller slet
> ikke.

Knapperne er en kontakt. Det er enten eller.

> En af Logitechs billige rat har analoge greb, men det er for

Hvilket?

> Har I nogle erfaring med hvorvidt det understøttes i spillene, eks.
> Colin McRae, NFS Underground 2 m.fl? PFT.

NFSU har ikke spor af realisme i sig - brug dog tastaturet istedet. Det
er også billigere...

Jesper G. Poulsen

Fra : Niceguy

Dato : 06-01-05 18:46

Jeg takker for dit input

>"Jesper G. Poulsen" skrev:>
> Jeg har et Logitech Wingman Formula Force GT.

Jeg havde faktisk overvejet det indtil jeg fik det mellem hænderne, jeg er
ikke i tvivl om at det fungerer, men jeg synes at der mangler en følelse af
"kram" over det.

> Brug tastaturet, når du ikke vil køre realistisk.

Jeg har brugt tastaturet hidtil, men savner mere realisme. Og det er da
netop realistisk med speeder og bremse på rattet- især hvis man hedder Jason
Watt

> Byg det selv, hvis du absolut er ude på at ødelægge tingene.

Jeg er ikke helt med- ødelægge hvad? Jeg vil indledningsvis undersøge om der
findes noget der kan opfylde mine ønsker, ellers vil jeg nøjes med det der
er bedst, jeg vil ikke bygge selv.

> Hvilket?

Det kan jeg ikke huske, da det ikke var interessant for mig, jeg mener også
at det var til Playstation, men det viser da at det findes og tilmed ikke er
dyrt at lave.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-05 22:20

Niceguy wrote:

> Jeg havde faktisk overvejet det indtil jeg fik det mellem hænderne,
> jeg er ikke i tvivl om at det fungerer, men jeg synes at der mangler
> en følelse af "kram" over det.

Jeg tror ikke på at du kan slide det op...

> Jeg har brugt tastaturet hidtil, men savner mere realisme. Og det er
> da netop realistisk med speeder og bremse på rattet- især hvis man
> hedder Jason Watt

Jo, men medmindre at du er lam fra brystet og ned, så er det rat og
pedaler der er realismen for dig (det er sådan virkeligheden ser ud).

> Jeg er ikke helt med- ødelægge hvad? Jeg vil indledningsvis undersøge

Udstyret. Logitech laver holdbart udstyr.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jasper Norman

Dato : 08-01-05 00:28

Har selv et Logitech Wingman Formula Force. Jeg synes bestemt ikke at det
mangler præg af, at være dårlig kvalitet.... men noget naturtro læderrat er
det da ikke. Men igen... jeg oplever rattet som værende solidt, og føler
ikke, at jeg skal være varsom med, at vride lidt i det. Der var tidligere et
indlæg af en, der havde haft samme model i to år... hav havde bestemt ikke
skånet det, men måtte først nu erkende at det var tid til at købe nyt. Til
prisen på ca. 600,- tror jeg ikke at du får noget bedre. Jeg kører selv NFSU
II, og må sige at det er en helt, helt anden fornemmelse end da jeg spillede
I´eren med tastaturet.

Køb det... du vil IKKE blive skuffet

Mvh

Jasper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 11:03

Jasper Norman wrote:

> det. Der var tidligere et indlæg af en, der havde haft samme model i
> to år... hav havde bestemt ikke skånet det, men måtte først nu
> erkende at det var tid til at købe nyt. Til prisen på ca. 600,- tror

Han reparerede det selv (en fjeder der skulle strammes op på).

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-01-05 17:28

Jesper G. Poulsen wrote:
> Han reparerede det selv (en fjeder der skulle strammes op på).

Det var mig - har haft det (wingman formula force) i 5-6
år og dengang kostede det vist nok 1200 spir... Har lige
kørt Richard Burns i vildskab :D Og det er stadig et
godt rat (selvom jeg mangler en rigtig gearstang!).

Efter en 3-4 år begyndte det at knirke lidt, men en lille
klat fedt løste det.

Jeg ønsker mig stadig et MOMO, men det får vente. Men det
kunne være sjovt at køre hot seat uden at skulle skifte
plads hele tiden :)

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 11:06

Jasper Norman wrote:

> Har selv et Logitech Wingman Formula Force. Jeg synes bestemt ikke at
> det mangler præg af, at være dårlig kvalitet.... men noget naturtro

Faldt lige over ovenstående sætning. Du mener altså at det bærer præg
af at være dårlig kvalitet (dobbelt nægtelse)...?

> Køb det... du vil IKKE blive skuffet

Jeg fik mit i gave for 2år siden og det er en af de bedste gaver fra
dén dag.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-05 12:58

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg fik mit i gave for 2år siden og det er en af de bedste gaver fra

3år, sgu'

Jesper G. Poulsen

Fra : Dag Stinus

Dato : 08-01-05 11:17

> [...]
For
> det første skal det være solidt og lækkert, og ikke noget plasticbras, da

Du kunne gøre som denne italiener: http://makeashorterlink.com/?L2F92303A.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : K.

Dato : 09-01-05 03:11

"Niceguy" <tmf@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> i stedet benytte de "greb" der sidder ud fra ratstammen (og normalt
> benyttes til op- og nedgearing) som hhv. speeder og bremse.

Det rat du leder efter er dette :
http://www.shag.dk/category.52.article.2417

http://www6.tomshardware.com/consumer/20021205/images/thrustmasterf1-4.jpg

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-01-05 08:50

K. wrote:

> Det rat du leder efter er dette :
> http://www.shag.dk/category.52.article.2417

Det virker meget solidt ja, men en af mine venner havde et
i ½ års tid. Længere holdt det ikke. Så købte han et af
Microsofts sidewinder som har holdt lige siden - de kan
dog ikke fås mere. Han byttede "ferrari"-rattet to gange
og begge gange gik det i stykker. Til sidst gav han op og
krævede et andet produkt :(

/hilsner

Fra : K.

Dato : 09-01-05 21:24

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message

> [...]
> dog ikke fås mere. Han byttede "ferrari"-rattet to gange
> og begge gange gik det i stykker. Til sidst gav han op og

Nu har jeg selv overvejet at købe et af disse rat i næste uge, og er ikke
vild med at høre at de går i stykker.
Ved du nøjagtig hvad der ikke kan holde, og er du sikker på at din ven ikke
havde en af disse billigere modeller ?
http://www.shag.dk/category.52.article.2414
http://www.shag.dk/category.52.article.2416

Fra : Niceguy

Dato : 10-01-05 12:31

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ved du nøjagtig hvad der ikke kan holde, og er du sikker på at din ven
> ikke havde en af disse billigere modeller ?

Ja, det vil faktisk umiddelbart opfylde mine krav, men jeg vil gerne lige se
og mærke på det inden jeg køber det. Hvis kvaliteten er i orden synes jeg
ikke prisen er uoverkommelig, omend det er det dyreste jeg har set.

Der kan jo ikke dannes nogen konklusion omkring produktets holdbarhed ud fra
Lars Gjerløw Jørgensens vens kedelige oplevelse. Der kan være tale om en
enkelt fejlbehæftet vare, og det kan ske. Hvis fejlen opstår indenfor de
første to år, så skulle det jo også være muligt at få det ombyttet.
Derfor er jeg selvfølgelig også interesseret i om der er andre, der har
erfaringer med dette produkt.

Tak for responsen til alle.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-01-05 13:41

Niceguy wrote:

> Ja, det vil faktisk umiddelbart opfylde mine krav, men jeg vil gerne lige se
> og mærke på det inden jeg køber det. Hvis kvaliteten er i orden synes jeg
> ikke prisen er uoverkommelig, omend det er det dyreste jeg har set.

Næh - i forhold til hvad man ellers mider efter en pc af udstyr så synes
jeg egentlig ikke et godt rat er "dyrt". Da jeg troede mit var i stykker
var jeg da på vej efter et nyt uden tøven. Et godt rat er _alle_ pengene
værd hvois man kan li' at køre de spil.

> [...]
> første to år, så skulle det jo også være muligt at få det ombyttet.
> Derfor er jeg selvfølgelig også interesseret i om der er andre, der har

Ja det er trods alt også nogen år siden = en anden produktion. Og alt
andet lige så er noget af det vigtigste altså hvordan du holder på det -
at det er naturligt for dig - derfor: har du prøvet det? Det er surt
at skulle returnere varen blot fordi man finder ud af at knappernes
placering bare ikke passer til ens fingre :(

/hilsner

Fra : Niceguy

Dato : 11-01-05 23:12

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle returnere varen blot fordi man finder ud af at knappernes placering

Det er desværre ikke lykkedes mig at finde et sted hvor det kan afprøves
(eller blot mærke på det). På Thrustmasters hjemmeside er de danske
forhandlere bla. Fona og Expert, men i de butikker jeg har spurgt kan de
godt bestille et hjem hvis man vil købe, men det er ikke noget de har i
butikken (det var de større butikker i Kbh. jeg prøvede). Det kan godt være
jeg køber et, og så må det returneres, hvis det er helt umuligt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 14:11

Niceguy wrote:

> prøvede). Det kan godt være jeg køber et, og så må det returneres,

Køb det i en netbutik.

Jesper G. Poulsen

Fra : Niceguy

Dato : 12-01-05 15:57

> Køb det i en netbutik.

Jeg gør sjældent andet

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 17:01

Niceguy wrote:

> Jeg gør sjældent andet

Det giver dig 14 dages fuld returret

Jesper G. Poulsen

Fra : K.

Dato : 10-01-05 15:56

> [...]
> de første to år, så skulle det jo også være muligt at få det ombyttet.
> Derfor er jeg selvfølgelig også interesseret i om der er andre, der har

Jeg må indrømme at jeg ikke kunne lade være med at bestille det 'dyre' F1
rat i dag.
Jeg har, for ca. 5 år siden, tidligere haft et ferrari rat fra
guillemot/thrustmaster, og det gik ganske rigtigt i stykker flere gange . De
analoge gas og bremser bag på rattet brækkede.
Det er dog, som sagt, ca. 5 år siden, og da jeg nu har bestilt luxus
modellen håber jeg ikke at det bliver et problem.
Jeg får det, med lidt held, fredag, og skal gerne skrive hvad jeg mener om
det, hvis du ikke selv har købt et inden.
Iøvrigt vil jeg give Niceguy ret i at analog gas og bremser, bag på rattet,
ved siden af gearskifterne er ultimativ præsis control..

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 10-01-05 21:51

K. wrote:

> guillemot/thrustmaster, og det gik ganske rigtigt i stykker flere gange . De
> analoge gas og bremser bag på rattet brækkede.

Det var også det der skete for min ven :)

> Iøvrigt vil jeg give Niceguy ret i at analog gas og bremser, bag på rattet,
> ved siden af gearskifterne er ultimativ præsis control..

Hvor bor du henne? Jeg gad godt prøve det, men kan slet ikke forestille
mig at det skulle være bedre end "right foot" :) Selvf. har man
mere fingerspitzgefühl i fingrene, men de skal i forvejen styre,
håndbremse, geare etc. held og lykke med kørslen :D

/hilsner

Fra : K.

Dato : 10-01-05 23:16

> Hvor bor du henne?

Nord-Falster.

> [...]
> være bedre end "right foot" :) Selvf. har man mere fingerspitzgefühl i
> fingrene, men de skal i forvejen styre, håndbremse, geare etc. held og

Det er netop fingerspitzgefühl det handler om.
2 fingre til gearskift, og 2 til gas/bremse, i hver side.
Det er klart at det kræver lidt tilvænning, men når det først sidder i
fingrene, og rygraden, så er man den der er kørt....
Jeg skal iøvrigt primært bruge mit rat til Live For Speed S1.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-01-05 15:20

K. wrote:
> Nord-Falster.

Så slipper du for at jeg crasher dit hjem for at prøve :)

> [...]
> fingrene, og rygraden, så er man den der er kørt....
> Jeg skal iøvrigt primært bruge mit rat til Live For Speed S1.

hmm må hellere prøve det engang :) Har prøvet LfS, men syntes
umiddelbart ikke det var så fedt. Men jeg er også mest til at
køre mog mine egne tider - er ikke den store net-spiller.

Dertil er CMR2005 og Richard Burns ret perfekte :D brrrmmm

/hilsner

Fra : Niceguy

Dato : 11-01-05 23:18

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er klart at det kræver lidt tilvænning, men når det først sidder i
> fingrene, og rygraden, så er man den der er kørt....

Yep- tænk også på hvor langt tid det tager at flytte foden mellem speeder og
bremse. Man kan selvfølgelig også bruge et ben til hver pedal, men så
hellere fingrene.
Jeg vil sandsynligvis alligevel bruge pedaler ind imellem for afvekslingens
skyld, eller hvis det skal føles som at køre i sin almindelige bil.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 14:12

Niceguy wrote:

> speeder og bremse. Man kan selvfølgelig også bruge et ben til hver
> pedal, men så hellere fingrene.

Rally-kørere anvender samme fod til både speeder og bremse.

Jesper G. Poulsen

Fra : Niceguy

Dato : 11-01-05 23:24

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse

> Jeg får det, med lidt held, fredag, og skal gerne skrive hvad jeg mener om
> det, hvis du ikke selv har købt et inden.

Ja tak, det må du meget gerne. Det er ikke sikkert at jeg kan vente så længe
med at bestille, men jeg vil gerne høre din mening