Nybegynder 30/45 spørgmål
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 08:49

Jeg overvejer at købe en knallert, men har lige nogle spørgsmål som jeg
håber der er nogen der kan svar på:

Kørekort:

1. Hvilken type kørekort kræves der til de 2 modeller (30/45)?

2. Risikerer man at få inddraget sit normale B-kørekort ved trafik
forseelser på en 30 eller 45 knallert?

Udboring:

3. Er det den samme knallert/motor hvor der blot er sat en prop i 30
modellen?

4. Kan man både udbore en 30 og en 45 model?

5. Hvor stor en forøgelse af hastigheden kan man regne med ved en normal
udboring?

6. Anvender knallerten mere benzin hvis den er udboret?

7. Er det korrekt at man typisk kan få forhandleren til at bore den ud.

Økonomi:

8. Hvilken type forsikring kræves og hvad koster den typisk?

9. Hvilket mærke/model er bedst/billigst?

10. Hvad skal man typisk regne med i driftsomkostninger?

Hilsen Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-05 12:22

On Thu, 06 Jan 2005 08:49:13 +0100, x wrote:

> Kørekort:
>
> 1. Hvilken type kørekort kræves der til de 2 modeller (30/45)?

Jeg går ud fra du er over 18 siden du spørger om 45.

Til en 30'er skal du således ikke have kørekort. Til en 45'er skal du
have almindeligt B-kørekort.

> 2. Risikerer man at få inddraget sit normale B-kørekort ved trafik
> forseelser på en 30 eller 45 knallert?

Ja. Dog skal det være _meget_ groft på en 30'er før du mister det. Ved
en 45'er gælder de normale færdselsregel-tærskler, dog med undtaget af
hastighed hvor du har nogle andre grænser.

> 3. Er det den samme knallert/motor hvor der blot er sat en prop i 30
> modellen?

Mange gange ja. Men det er ikke bare en "prop". Det kan være mange ting.

> 4. Kan man både udbore en 30 og en 45 model?

Hvad mener du med udbore?

> 5. Hvor stor en forøgelse af hastigheden kan man regne med ved en normal
> udboring?

Igen hvad mener du med udboring?

> 6. Anvender knallerten mere benzin hvis den er udboret?

Du elsker at bore hva? )

> 7. Er det korrekt at man typisk kan få forhandleren til at bore den ud.

Typisk nej. Nogle gange ja.

Det jeg kender ved udboring er en masse fix-faxerier fra de gamle
knallertdage. Disse kan du ikke helt overføre til en moderne scooter da
de er begrænset på andre måder.

Nogle har et forsnævret forrør, andre har en skive i variomatic, en
tredie har resonansrør på forrørret og en fjerde har et mix af dem alle.

Fælles for dem alle er, at det som regel ikke er det store bøvl at
fjerne dem og du gør din scooter en tjeneste uanset om det er ulovligt
eller ej: Den kommer til at gå meget bedre og holder længere.

> 8. Hvilken type forsikring kræves og hvad koster den typisk?

Alm. ansvar. Koster realistisk set 900,- om året. Kasko koster som regel
ud fra devisen at din scooter skal være "betalt" efter 3 års præmie.

> 9. Hvilket mærke/model er bedst/billigst?

Billigst CPI, bedst ... tja.. svært at sige. Peugeot, Aprilia, Piaggio,
Yamaha fx.

> 10. Hvad skal man typisk regne med i driftsomkostninger?

Sæt 100,- af hver måned så har du hvad du skal bruge.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 14:50

Tusind tak for det meget hurtige og udtømmende svar.

Det rejser dog endnu et spørgsmål:

Som jeg kan forstå det vil man, efter man har fjernet de
hastighedsbegrænsende foranstaltninger, typisk kunne få en 30'er til at køe
lige så hurtigt som en 45'er, og man vil ikke umiddelbart kunne få frataget
kørekortet hvis man kører på en 30'er, kan det så ikke alt-i-alt bedst
betale sig at købe en 30'er?

Og i øvrigt: Er der ved en 45'er ikke udgifter til nummerplader /
vægtafgift?

Hilsen Torben

Fra : Hekto

Dato : 06-01-05 15:30

In article <41dd4230$0$36598$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, <x>
says...
> [...]
> betale sig at købe en 30'er?
>
> Og i øvrigt: Er der ved en 45'er ikke udgifter til nummerplader /

Samt endnu et spørgsmål:

Vil man også té sig som en hjernedød, og køre lige så stærkt på
cykelstien?????
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-05 00:44

On Thu, 06 Jan 2005 14:49:44 +0100, x wrote:

> Tusind tak for det meget hurtige og udtømmende svar.

Velbekomme.

> Som jeg kan forstå det vil man, efter man har fjernet de
> hastighedsbegrænsende foranstaltninger, typisk kunne få en 30'er til at
> køe lige så hurtigt som en 45'er,

Stort set korrekt.

> og man vil ikke umiddelbart kunne få
> frataget kørekortet hvis man kører på en 30'er,

Både og. Hvis du kører med hovedet under armen så kan du godt så vidt
jeg er orienteret.

> kan det så ikke
> alt-i-alt bedst betale sig at købe en 30'er?

Ikke efter min mening.

På en 30'er er du jaget vildt.

På en 45'er er politiet meget mere overbærende.

> Og i øvrigt: Er der ved en 45'er ikke udgifter til nummerplader /
> vægtafgift?

Nummerplade koster 590,- ellers er der ingen udgifter i den henseende.

Fra : RpR

Dato : 07-01-05 23:01

> På en 30'er er du jaget vildt.
>
> På en 45'er er politiet meget mere overbærende.

Er også min erfaring. Kører du f.eks. 50km/t på en 30'er i byen, uanset om
det er på cykelsti (hvilket i sig selv også er dumt) eller på vejen, så vil
politiet i næsten alle tilfælde finde dig interessant nok til at stoppe og
evt. hive scooteren med på synshallen. Og det er dyrt.

Kører du 50km/t på en 45'er (på vejen self') i byen, så gider de ikke skænke
dig en tanke, bare du kender din placering (lidt til højre for midten af din
vognbane) og ikke prøver at overhale bilerne indenom.

Jeg kører selv på en Aprilia RS 50 der larmer som en crossmaskine, og har
endda presteret at køre op på siden af en reklamevogn i et kryds hvor jeg
skulle til venstre og de skulle lige ud. Man er IKKE i tvivl om at RS'en er
tunet som GP maskine, selvom den holder i tomgang. De fortsatte bare

Da den tilmed ligner en MC så hilser 99% af alle MC-ister så flink
Sågar MC betjentene vinker lystigt

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 00:57

On Fri, 07 Jan 2005 23:01:09 +0100, RpR wrote:

> [...]
> så vil politiet i næsten alle tilfælde finde dig interessant nok til at
> stoppe og evt. hive scooteren med på synshallen. Og det er dyrt.

Jep - de får ingen chancer.

> Kører du 50km/t på en 45'er (på vejen self') i byen, så gider de ikke
> skænke dig en tanke, bare du kender din placering (lidt til højre for
> midten af din vognbane) og ikke prøver at overhale bilerne indenom.

Hvorfor lidt til højre? Jeg ligger altid så vidt muligt midt på banen
og/eller lidt til venstre - ellers ser bilisterne deres snit til at "ham
skal vi sq presse ud".

Hehe det er en fed fornemmelse.

Fra : Allan Riise

Dato : 08-01-05 10:10

RpR wrote:

> [...]
> på vejen, så vil politiet i næsten alle tilfælde finde dig
> interessant nok til at stoppe og evt. hive scooteren med på

Ryger en 30'er *også* til synshallen?

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 11:03

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ryger en 30'er *også* til synshallen?

dengang jeg blev "stoppet" tog de knallerten med på politigården (den blev
bragt derud med Falck). Jeg kunne så hente den en uge efter hvor den så
desværre manglede en del ting. Jeg var meget utilfreds med at cylinder,
kaburator osv. bare kunne forsvinde når den var i deres varetægt.
"Regningen" lød på 200 Kr og Falck skulle jeg ikke betale.

Ved ikke hvor længe de "gemmer" forseelsen i logfilen. Ellers har jeg kun et
forsøg mere før de konfiskerer knallerten

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 08-01-05 11:13

Tom wrote:
> [...]
> cylinder, kaburator osv. bare kunne forsvinde når den var i deres
> varetægt. "Regningen" lød på 200 Kr og Falck skulle jeg ikke betale.

Det er jo det!
Hvad pokker skulle en 30'er lave i en synshal, den er jo ikke
registreringspligtig, og skal *ikke* synes!

> Ved ikke hvor længe de "gemmer" forseelsen i logfilen. Ellers har jeg
> kun et forsøg mere før de konfiskerer knallerten

Vel 10 år, 5 år som kan ses hvis du søger arbejde i den private sektor, og
din mulige arb. giver ønsker at se straffeattest, og 10 år til stat amt og
"kommune", hvis ellers det ryger på din straffeattest, jeg er ikke sikker,
men kan henvise til dk.videnskab.jura, der kan du få besked.

Allan Riise

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 11:57

> [...]
> "kommune", hvis ellers det ryger på din straffeattest, jeg er ikke sikker,
> men kan henvise til dk.videnskab.jura, der kan du få besked.

hehe, det er over 20 år siden

--
Tom

Fra : Allan Riise

Dato : 08-01-05 12:50

Tom wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> hehe, det er over 20 år siden

Så kan du vidst være helt rolig

Men jeg mangler bare et svar fra Brian (RpR).

Hvorfor mener du at en 30'er ryger til synshal?
Ikke at jeg siger at det er forkert, har bare svært ved at det kan være
rigtigt, men mon ikke det var en fejl, og der blev tænkt på en 45'er?

Allan Riise

Fra : RpR

Dato : 08-01-05 19:46

> Men jeg mangler bare et svar fra Brian (RpR).
>
> Hvorfor mener du at en 30'er ryger til synshal?

De steder hvor politiet ikke har ressourcerne til at bruge tid på at
adskille knallerterne kommer de forbi SBI som så laver arbejdet, og du får
knallerten tilbage i to pap kasser.
Svar nok?

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Allan Riise

Dato : 08-01-05 19:50

RpR wrote:

> De steder hvor politiet ikke har ressourcerne til at bruge tid på at
> adskille knallerterne kommer de forbi SBI som så laver arbejdet, og
> du får knallerten tilbage i to pap kasser.
> Svar nok?

Tjaae, må man egentlig det?

Bare p.g.a. ressourcemangel?

Allan Riise

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-05 21:02

> Tjaae, må man egentlig det?
>
> Bare p.g.a. ressourcemangel?

Det må de vel godt. Men jeg mener ikke at have set lovhjemmel der tillader
politiet at sende regningen for adskillelse, transport m.m. videre til
ejeren.

--
Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 08-01-05 22:41

RpR skrev:

> De steder hvor politiet ikke har ressourcerne til at bruge tid på at
> adskille knallerterne kommer de forbi SBI som så laver arbejdet, og
> du får knallerten tilbage i to pap kasser.
> Svar nok?

Det er ikke helt rigtigt, i flere politikredse bruger de en
knallertforhandler til jobbet, her i Holstebro politikreds bruger de
Gimsing Cykelhandel til formålet.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : RpR

Dato : 09-01-05 10:05

> Det er ikke helt rigtigt, i flere politikredse bruger de en
> knallertforhandler til jobbet, her i Holstebro politikreds bruger de
> Gimsing Cykelhandel til formålet.

Der blev spurgt hvorfor den kunne havde hos SBI, og jeg svarede. Nogle
steder har de så en knallertforhandler til det, ja.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-05 10:17

RpR wrote:

> Der blev spurgt hvorfor den kunne havde hos SBI, og jeg svarede. Nogle
> steder har de så en knallertforhandler til det, ja.

Det kan sågu da næppe være "lovligt"?

Man anbringer da vel heller ikke fulderikker til en hundekennel?

Allan Riise

Fra : Tomas Jensen

Dato : 09-01-05 13:22

Allan Riise skrev:

> Man anbringer da vel heller ikke fulderikker til en hundekennel?
>
> Allan Riise

Efterhånden OT: Men jo, fulderikker kan sagtens anbringes i i
hundekenneler, sygehuse, forsorgshjem mv. under forudsætning af, at de
ikke er voldelig eller har lavet noget så stygt, at ordensmagten gerne
vil have en samtale med vedkommende dagen efter.
Forudsætningen for at hundekennelen kan bruges er, at der er
kvalificeret personale til stede, der kan sikre korrekt overvågning samt
at stedet lever op til div. bl.a. brandmæssige krav. Egentlig
indespærring er det kun politiet og div. psykiatriske sikringsanstalter,
der må udføre.

Er den barberet nu?

Tomas

Fra : Allan Riise

Dato : 09-01-05 13:33

Tomas Jensen wrote:

> [...]
> samt at stedet lever op til div. bl.a. brandmæssige krav. Egentlig
> indespærring er det kun politiet og div. psykiatriske

Jeg trasker en tur til dk.videnskab.jura, jeg vil have den helt
rundbarberet!

Ikke at jeg ikke tror at Politiet gør det, og ikke at jeg ikke tror jer, jeg
vil bare gerne se hjemmelen for det, sådan *er* jeg bare

Allan Riise

Fra : Hekto

Dato : 09-01-05 14:27

Allan Riise wrote:

> Det kan sågu da næppe være "lovligt"?

Hvad skal de samle igen? Hvis de har konfiskeret dele, er der jo ikke
nogen relevant grund til at samle stumperne, vel?
Politiet kal afklare om der er foretaget konstruktive ændringer, og
bruger så selvfølgelig kompetente instanser til at afklare dette.
Dernæst skal de sikre sig beviser = konfiskation af delene, til en evt.
retssag.

Det er der ikke lovgivet om i færdselsloven; men hører til det lovsæt
der findes omkring den udøvende magt = politiet.

> Man anbringer da vel heller ikke fulderikker til en hundekennel?

Har ikke en meter relevans!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Hekto

Dato : 08-01-05 23:37

In article <41dfb1f8$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk says...
> [...]
> "kommune", hvis ellers det ryger på din straffeattest, jeg er ikke sikker,
> men kan henvise til dk.videnskab.jura, der kan du få besked.

Overtrædelse af færdselsloven er ikke en kriminel handling.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk