Hjælp den tykke ungdom...
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-01-05 22:56

Hej jeg er en dreng på 17 år, som er ca. 2 m høj og vejer 107-108 kg. Har
engang været helt nede på 105, fordi jeg arbejdede meget i sommerperioden.
Kan det passe det er sværere at tabe sig om vinteren?

Anyways... Jeg vil gerne tabe mig, men er meget imod motionscentre og piller
o.s.v=ting/steder, hvor jeg skal betale for at ha' det hårdt.

Jeg har begrænset det søde og indtager nu følgende:
kl 6:30 En skål havregryn med en skefuld sukker
kl 10:15 En rugbrød med spegepølse + en bolle med salat og skinke/kalkun og
LIDT miraklewip.
kl 15:30 En rugbrød med spegepølse + et æble
kl 18:30 Et æble/En gang imellem en kødret f.eks svensk pølseret.

Har ikke meget tid pågrund af lektier og fordi at jeg skal køre meget med
bus, men jeg går en tur på ca. 1 time hver dag.
Hver anden dag køber jeg en ½ liters sodavand på gymnasiet.
Nogen som kan hjælpe mig med gode råd?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 05-01-05 23:16

On 2005-01-05, Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:
> Hver anden dag køber jeg en ½ liters sodavand på gymnasiet.
> Nogen som kan hjælpe mig med gode råd?

Er det lightsodavand du køber?

Ellers kan det være at du skal overveje det.

Prøv også at skære lidt ned på det andet du spiser - og søg eventuelt
noget med mindre energi i når du kan. Fyld dig mere med grøntsager/
salat end det andet og se om du ikke kan klare dig uden at føle sult.

--
Sune

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-01-05 23:28

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget med mindre energi i når du kan. Fyld dig mere med grøntsager/
> salat end det andet og se om du ikke kan klare dig uden at føle sult.

Jeg føler meget sult på nuværende tidspunkt... Jeg går altid sulten i
seng...

Fra : Frandsen

Dato : 06-01-05 10:22

> [...]

> LIDT miraklewip.
> kl 15:30 En rugbrød med spegepølse + et æble
> kl 18:30 Et æble/En gang imellem en kødret f.eks svensk pølseret

Jeg er kun 177cm høj og var oppe på 107 kilo. Jeg lavede min livsstil om med
bl.a. flere måltider til 5-6 stykker om dagen. Jeg har tabt mig 18 kilo
indtil videre. Jeg vil anbefale et sundt måltid mellem 10:15 og 15:30 (det
er over 5 timer, hvor du ikke indtager noget) og evt. også et sidst på
aftenen.

Jeg ville nok også være sulten, hvis mit sidste måltid på døgnet klokken
18:30 kun var et æble

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-01-05 23:37

Sune Vuorela wrote:
> Er det lightsodavand du køber?
>
> Ellers kan det være at du skal overveje det.
>
> Prøv også at skære lidt ned på det andet du spiser - og søg eventuelt
> noget med mindre energi i når du kan.

jeg er NØDT til at spørge, hvorfor du mener han skal skære ned i det han
spiser?
den kostplan han ligger for dagen er på størrelse med den (sådan ca) jeg fik
anbefalet af diætisten da jeg skulle tabe mig, og jeg er immervæk en kvinde
på omkring 70 kg......

> Fyld dig mere med grøntsager/
> salat end det andet og se om du ikke kan klare dig uden at føle sult.

grøntsager frem for salat vil jeg sige ;) salat er bare vand med en smule
fibre i (hvis vi altså taler om salatblade*G*)
men ellers helt enig ;)

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Sune Vuorela

Dato : 05-01-05 23:49

On 2005-01-05, Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> jeg er NØDT til at spørge, hvorfor du mener han skal skære ned i det han
> spiser?

For mig så det ved første øjekast ud som om det var relativt energirigt
det han spiste.
Er det ikke også lidt det du er inde på i dit andet indlæg?
At han skal skifte sukkeret ud med kunstig sødemiddel?
At han skal vælge mere energifattigt pålæg

--
Sune

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 00:02

Sune Vuorela wrote:

> For mig så det ved første øjekast ud som om det var relativt
> energirigt det han spiste.
> Er det ikke også lidt det du er inde på i dit andet indlæg?

nej egentlig ikke.... jeg kiggede mere på antallet af måltider, og indholdet
af fedt i hans måltider ;)
faktisk var mit første indtryk at han spiste for lidt/sjældent i løbet af
dagen, hvilket normalt kan gøre forbrændingen ineffektiv..... hvilket hans
sult ved sengetid også tyder på ;)

> At han skal skifte sukkeret ud med kunstig sødemiddel?

altid en god ide når man skal tabe sig.....

> At han skal vælge mere energifattigt pålæg

fedtfattigt var det jeg gik efter, ikke energifattigt*G*

eksembel:
spegepølse (ålerøget fra pålækker) pr 100 g.
390 kcal
17 g protein
0-1 g kulhydrater
35 g fedt

kogt skinke ( skiveskåret fra "Go'smag") pr 100 g.
100 kcal
18 g protein
0-1 g kulhydrat
3 g fedt

forskellen er faktisk kun 32 g fedt og alligevel 290 kcal..... det er næsten
et helt måltid gemt i de små 100 g*G*

ved at omlægge sin spegepølse til feks kalkun, kylling eller skinke vil han
kunne skære en væsentlig omgang fedt, og naturligvis også kalorier væk.....
men antallet af kalorier i et måltid vil ikke påvirke den reelle forbrænding
på samme måde som antallet af måltider alene ville gøre.....

så reelt handler det jo om at spise ofte og effektivt, med så få kalorier
som muligt i hvert enkelt måltid....

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 00:14

On 2005-01-05, Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> wrote:

> fedtfattigt var det jeg gik efter, ikke energifattigt*G*

Fedtfattigt virker kun hvis man ikke tilsætter mere energi på anden måde
gennem sukker eller andet - hvilke nogle fedtfattige produkter gør.

Men fedt er et sted det er let at skære ned på energien - ja, absolut.
Det fortæller dit spegepølseeksempel også.

Det er jo ikke vigtigt hvor energien kommer fra, men hvor meget man
indtager pr dag i forhold til hvor meget man bruger.
Men det er ofte vigtigt hvor energien kommer fra i forhold til hvor
meget man synes man vil indtage ;)

--
Sune

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-01-05 23:33

Søren Kjeldsen wrote:
> Hej jeg er en dreng på 17 år, som er ca. 2 m høj og vejer 107-108 kg.
> Har engang været helt nede på 105, fordi jeg arbejdede meget i
> sommerperioden. Kan det passe det er sværere at tabe sig om vinteren?

mon ikke det bunder lidt i at vi er i den mørke tid og bevæger og generelt
mindre om vinteren?

> [...]
> med bus, men jeg går en tur på ca. 1 time hver dag.
> Hver anden dag køber jeg en ½ liters sodavand på gymnasiet.

Hej Søren....

min umiddelbare tanke er at du er jo en høj fyr, og jeg tror du ville have
bedre af at bevæge dig lidt mere..... du skal ihvertfald ikke skære i din
kost, om muligt vil jeg endda sige du skulle spise en smule mere...

med udgangspunkt i din eksisterende madplan vil jeg umiddelbart anbefale
følgende:

kl 6:30 En skål havregryn med en skefuld sukker * drop sukkeren og brug Sød
eller et andet sødemiddel.... brug evt skummet eller minimælk hvis du ikke
allerede gør det.... tilføj evt et stykke frugt til din morgenmad.

kl 10:15 En rugbrød med spegepølse + en bolle med salat og skinke/kalkun og
LIDT miraklewip. * jeg formoder du mener en skive rugbrød og ikke et helt
rugbrød ;) spegepølsen skal være fedtfattig eller vælg en anden type pålæg,
og bollen synes jeg du bør gemme til et senere tidspunkt.. her kan du evt
tilføje lidt grønt, som lidt tomat, agurk eller hvad du ellers kan lide.

ca kl. 12 kan du så spise din bolle, allerhelst bør den være på groft
brød....

kl 15:30 En rugbrød med spegepølse + et æble * denne er tilgængæld fin, men
igen, vælg gerne et mere fedtfattigt pålæg....

kl 18:30 Et æble/En gang imellem en kødret f.eks svensk pølseret. * gør
kødretten til fast inventar, gerne med tilbehør af masser af grøntsager, gem
æblet..

kl ca 21, her kan du spise dit æble ;)

denne madplan (sådan som udgangspunkt, der er sikkert andre der vil anbefale
andet) vil hjælpe til at holde din forbrænding oppe, og det er vigtigt, både
din højde og alder og vægt taget i betragtning.....

af andre ting du kan gøre, kan jeg anbefale at du sikrer dig at din sodavand
er sukkerfri... og så synes jeg du skal overveje at stå på t stoppested
længere væk end normalt, samt hoppe af et stoppested før... det lægger lidt
"gratis" motion ind i din hverdag...
når du går din daglige tur, så gør det gerne i et godt rask tempo, gerne så
du er en lille smule forpustet, og får let sved på panden....

derudover vil jeg anbefale dig at købe et sæt håndvægte og begynde at bruge
dem hjemme... muskler bruger flere kalorier end fedt, så hvis du begynder at
træne bare overarme og bryst, vil du nok se en gradvis omfordeling på din
krop....
du vil sagtens kunne sidde og træne overarmen mens du læser i en bog
feks.... sæt dig et mål.... feks 2-3 sæt af hver 10 gentagelser, på en vægt
du kan overskue, af hver øvelse du vælger (motion online har nogle
udemærkede øvelser).. om du gør det dagligt eller hver anden dag er op til
dig, så længe du ike overbelaster dine muskler så de har brug for tid til at
restituere....
du kan også bruge håndvægtene til at træne lår og baller.....

jeg kan anbefale at du bare en enkelt gang går i et motionscenter og får en
instruktørtime (prøvetime)... hvis du siger du gerne vil træne primært med
håndvægte frem for maskiner, vil du kunne få nogle gode øvelser med
hjem.....

disse forslag vil ikke få kiloene til at rasle af dig, men det vil sætte dig
på et godt og solidt spor på vej imod mere muskelmasse og bedre forbrænding,
og dermed slankere og fastere krop, uden at skulle lave de vilde ændringer i
din hverdag....

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 05-01-05 23:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> mon ikke det bunder lidt i at vi er i den mørke tid og bevæger og generelt
> mindre om vinteren?

Kan det ikke også ha' noget med at gøre, at vi sveder mere om sommeren og
derved forbrænder mere?

> [...]
> eller et andet sødemiddel.... brug evt skummet eller minimælk hvis du ikke
> allerede gør det.... tilføj evt et stykke frugt til din morgenmad.

ayyyy... Se det er jo derfor jeg ikke har spurgt om hjælp her før. Jeg gider
ikke pine mig selv ved at skifte en smule sukker ud med noget træls stads,
tror mig min far har sukkersyge, så jeg har smagt det skidt... Men drikker
dog ALTID skummemælk.

> [...]
> tilføje lidt grønt, som lidt tomat, agurk eller hvad du ellers kan lide.

Min mave er ikke så glad for grønsager. Men en gulerod og en agurk kunne da
vel nok være en mulighed (synes bare at en agurk kan give så forfærdelig
halsbrand og kan smages op gennem dagen)

> ca kl. 12 kan du så spise din bolle, allerhelst bør den være på groft
> brød....

Det er den.

> kl 15:30 En rugbrød med spegepølse + et æble * denne er tilgængæld fin,
> men
> igen, vælg gerne et mere fedtfattigt pålæg....

Men hvad? Kalkun? Kylling?

> kl 18:30 Et æble/En gang imellem en kødret f.eks svensk pølseret. * gør
> kødretten til fast inventar, gerne med tilbehør af masser af grøntsager,
> gem
> æblet..

Nu er grønsager ikke min største lidenskab, medmindre det er majs på pizza
(suk... de tider)

> kl ca 21, her kan du spise dit æble ;)

Lyder fornuftigt.

> af andre ting du kan gøre, kan jeg anbefale at du sikrer dig at din
> sodavand
> er sukkerfri...

Eeeeyyyy... Sådan en light sodavand smager altså forfærdeligt, ifølge mig...
Magen til dårli' bismag skal jeg lede længe efter.

og så synes jeg du skal overveje at stå på t stoppested
> længere væk end normalt, samt hoppe af et stoppested før... det lægger
> lidt
> "gratis" motion ind i din hverdag...

Du kender desværre ikke min bus, jeg er på gymnasiet lige på slaget eller
forsinket...

> når du går din daglige tur, så gør det gerne i et godt rask tempo, gerne
> så
> du er en lille smule forpustet, og får let sved på panden....

Det gør jeg i forvejen, men tak alligevel.

> [...]
> at
> træne bare overarme og bryst, vil du nok se en gradvis omfordeling på din

Har 2 sæt håndvægt og en af de store, men har ikke rigtig et sted at gøre
det... Man skal vel nærmest have en gymnastikbænk...

> du vil sagtens kunne sidde og træne overarmen mens du læser i en bog
> feks....

Hvis jeg så havde tid til at læse bøger

> [...]
> dig, så længe du ike overbelaster dine muskler så de har brug for tid til

Kan prøve det...

> du kan også bruge håndvægtene til at træne lår og baller.....

Hvordan?

> [...]
> instruktørtime (prøvetime)... hvis du siger du gerne vil træne primært med
> håndvægte frem for maskiner, vil du kunne få nogle gode øvelser med

Nix... Addd baaddrr... Kan altså ikke klare motionscentre, har gået en del
til det engang...

> [...]
> forbrænding,
> og dermed slankere og fastere krop, uden at skulle lave de vilde ændringer

Det synes jeg nu det virker som om det kommer til at gøre...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 00:18

On 2005-01-05, Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:
> Eeeeyyyy... Sådan en light sodavand smager altså forfærdeligt, ifølge mig...
> Magen til dårli' bismag skal jeg lede længe efter.

Sådan havde jge det også et tidspunkt. Efter at have tvunget mig til at
drikke light i en periode kan jeg slet ikke få mig selv til at drikke
ikke-light. Jeg synes at det er for klistret.
Det kræver en tilvænning - men derefter er det klart at foretrække.

Og nu kan jeg endda med god samvittighed kværne et par liter af det der
light-stads et gang i mellem ;)

> Det gør jeg i forvejen, men tak alligevel.

Hvad med at starte med så at småløbe 2 x 5 minutter i den time - og så
stille og roligt øge det?

[Ikke store ændringer i hverdagen]

> Det synes jeg nu det virker som om det kommer til at gøre...

Men lidt ændringer skal man være villig til at gøre..

--
Sune

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 00:20

> Men lidt ændringer skal man være villig til at gøre..

Hmm... Kunne være jeg bare skulle begynde at ryge...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 00:38

On 2005-01-05, Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> Hmm... Kunne være jeg bare skulle begynde at ryge...

Mon dog at det er lykken?

(Hvis du mener det mere seriøst end jeg tror, så indsæt selv en stribe
meget grove ord her)

--
Sune

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 08-01-05 20:35

On 05 Jan 2005 23:18:21 GMT, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> [...]
>ikke-light. Jeg synes at det er for klistret.
>Det kræver en tilvænning - men derefter er det klart at foretrække.

Samme her. Kan godt drikke ikke-light men det virker lidt oversødt.
Men det er klart et tilvænningsspørgsmål.

En af de største ting jeg gjorde for at tabe mig var at skifte alm. cola
ud med light, og det havde i hvert fald den ønskede effekt.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 00:42

Søren Kjeldsen wrote:

> Kan det ikke også ha' noget med at gøre, at vi sveder mere om
> sommeren og derved forbrænder mere?

en kombination af ting.... vi sveder mere, bevæger os mere, spiser sundere,
drikker mere om sommeren.....

> brug Sød eller et andet sødemiddel.... brug evt skummet eller minimælk
hvis

> ayyyy... Se det er jo derfor jeg ikke har spurgt om hjælp her før.

det er da noget pjat, hvis det er den eneste grund.....

> Jeg gider ikke pine mig selv ved at skifte en smule sukker ud med
> noget træls stads, tror mig min far har sukkersyge, så jeg har smagt
> det skidt... Men drikker dog ALTID skummemælk.

der findes jo altså forskellige varianter med hver sin smag... har du prøvet
at putte flydende sød i frem for noget der drysses på?
du vinder ihverfald ingenting ved ikke at prøve ;)

> Min mave er ikke så glad for grønsager. Men en gulerod og en agurk
> kunne da vel nok være en mulighed (synes bare at en agurk kan give så
> forfærdelig halsbrand og kan smages op gennem dagen)

det kan en samarin klare..... ;)
drop agurken og hold dig til gulerødderne hvis du foretrækker det....
pointen er at du skal give din krop lidt at arbejde med, som indeholder et
minimum af kalorier.... prøv nogle forskellige grøntsager..... kan anbefale
at skrælle gulerødderne og stille dem i køleskabet med lidt sød i vandet, så
bliver de ekstra lækre ;)
husk iøvrigt på at ALT er skidt i for store mængder.... også agurk og
gulerødder......

> Det er den.

godtså....

> Men hvad? Kalkun? Kylling?

ja, eller skinke, eller feks fisk, som tun eller lignende..... kik på fedt
og kalorieindholdet i de pålægsvarianter du kan lide, og vælg den med det
laveste kalorie og fedtindhold....

> Nu er grønsager ikke min største lidenskab, medmindre det er majs på
> pizza (suk... de tider)

well, det er nu engang den nemmeste måde til lavkalorie kostfibre der holder
forbrændingen konstant, og dermed undgår du sult om natten.....

> Eeeeyyyy... Sådan en light sodavand smager altså forfærdeligt, ifølge
> mig... Magen til dårli' bismag skal jeg lede længe efter.

hvis vi snakker light coca cola, kan jeg kun være enig.... men så vælg noget
andet... eller hold dig til vand ;)
personligt drikker jeg harboes cola light.... den er ikk enoget at råbe
hurra for, men jeg har svært ved at undvære colasmagen helt, så vil jeg
hellere drikke den, og få stillet den craving.... det er et spørgsmål om at
prioritere... vil du tabe dig eller vil du ikke?

> og så synes jeg du skal overveje at stå på t stoppested
>
> Du kender desværre ikke min bus, jeg er på gymnasiet lige på slaget
> eller forsinket...

så gør det om eftermiddagen.... der er jo ingen der siger det skal være om
morgenen ;)

> Har 2 sæt håndvægt og en af de store, men har ikke rigtig et sted at
> gøre det... Man skal vel nærmest have en gymnastikbænk...

nej da... du kan bruge en stol, og stå frit, bare til overarms og bryst og
rygtræning.....
jeg træner med håndvægte på gulvet mellem min sofa og mit tv... der er skam
fin plads ;)

> Hvis jeg så havde tid til at læse bøger

når du går på gymnasiet må du da have nogle fagbøger du læser i..... sæt dig
på ved dit bord, lidt skrå for bordet, med bogen åben, og begynd at lave en
simpel øvelse hvor du bøjer i albuen og fører vægten op til din skulder,
mens du læser..... lav 2-3 sæt, af ti hver, og skift så arm..... husk at
gøre det forholds vis langsomt, og hold igen når du fører armen ned....

> Hvordan?

står frit i rummet med vægten i hænderne støttende mod dine skuldre
(hvilende) og laver så forskellige benøvelser hvor du feks træder frem og
sænker knæet mod gulvet, uden at ramme og op igen..... bare for at nævne en
enkelt......
vægten vil give dig noget modstand og dermed øge din muskelmasse....

> Nix... Addd baaddrr... Kan altså ikke klare motionscentre, har gået
> en del til det engang...

så burde du da kunne nogle øvelser du kan bruge.....
mit forslag gik _ikke_ på at du skulle melde dig ind, men at du skulle
udnytte deres viden, via 1 enkelt prøvetime, for at få nogle konkrete
øvelser du kunne overføre til din hjemmetræning..... tag derned en mandag
formiddag, hvor der er æsketomt, og bestil en prøvetime, så du undgår alle
idioterne....

> Det synes jeg nu det virker som om det kommer til at gøre...

prøv at kigge lidt på det udefra.... reelt indebærer mine forslag
2 ekstra måltider om dagen,
at du skal kigge på varedeklerationen før du handler, og vælge den
fedtfattige og energifattige variant....
at du skal bruge 5 minutter på at gå til næste stoppested, inden du hopper
på bussen om eftermiddagen...
og at du skal bruge 20-30 minutter de dage du kan overskue det, mens du ser
tv, eller studerer, på lige at bygge en smule muskelmasse på din spinkle
krop ;)
og naturligvis en opfordring til at føre mere grønt ind i din kost.... du
kan naturligvis vælge den lette løsning, og spise kostfibre som kan købes i
håndkøb, men så stiller du jo ike din nattesult.....

men betragt endelig mine forslag som FORSLAG.... jeg siger jo ike du skal
gøre det, men jeg forklarer skam grunden til at jeg foreslår det.....
disse trænings forslag VIL give dig mere muskelmasse og dermed bedre
forbrænding
disse kost forslag VIL give dig bedre forbrænding, og dermed mindre fedt på
kroppen
disse forslag vil kunne give dig et lille boost til at komme i sommerform
allerede i april.....
men hey, hvis du ikke kan finde maximalt 3-5 timer på ugentligt basis, i din
allerede fortravlede hverdag, så hjælper det jo ikke noget ;)

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 00:56

> ja, eller skinke, eller feks fisk, som tun eller lignende..... kik på fedt
> og kalorieindholdet i de pålægsvarianter du kan lide, og vælg den med det
> laveste kalorie og fedtindhold....

Men det er vel så tun med begrænset mayonaise?

> [...]
> at
> prioritere... vil du tabe dig eller vil du ikke?

Hva' nu hvis jeg laver den ½ liters sodavand hveranden dag om til ½ liters
sodavand om ugen?

> [...]
> rygtræning.....
> jeg træner med håndvægte på gulvet mellem min sofa og mit tv... der er

Tænker på, når man skal lave øvelser, hvor man ligger ned.

> prøv at kigge lidt på det udefra.... reelt indebærer mine forslag
> 2 ekstra måltider om dagen,
> at du skal kigge på varedeklerationen før du handler, og vælge den
> fedtfattige og energifattige variant....

Hehe... Som om det er mig der handler...

> at du skal bruge 5 minutter på at gå til næste stoppested, inden du hopper
> på bussen om eftermiddagen...

Udelukket, min busrute er overmenneskelig dårlig. Kan ikke tillade mig
sådanne friheder, hvis jeg skal gå længe på gymnasiet.

> [...]
> kan naturligvis vælge den lette løsning, og spise kostfibre som kan købes
> håndkøb, men så stiller du jo ike din nattesult.....

Taget til eftertanke...

> [...]
> din
> allerede fortravlede hverdag, så hjælper det jo ikke noget ;)

Hmm... Ja, det kan sikkert blive et problem... Bliver nødt til at prøve at
få omarrangeret visse ting...

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 01:37

On 2005-01-05, Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:
> Hehe... Som om det er mig der handler...

Hvis det er far/mor der handler, mon ikke at de vil overveje at tage det
seriøst hvis du har ønsker om at de handler ind, sådan at det passer til
dit ønske om at blive mindre?

--
Sune

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 07:27

Søren Kjeldsen wrote:

> Men det er vel så tun med begrænset mayonaise?

lad mig præsentere dig for en helt anden variant..... tun på dåse..... den
er HELT uden mayo ;) og endnu bedre...... eller igen, en let variant.....
det er fedt/kalorie fordelingen du skal være opmærksom på.....

> Hva' nu hvis jeg laver den ½ liters sodavand hveranden dag om til ½
> liters sodavand om ugen?

problemet med en sukkerholdig sodavand er at den giver dig et sukkerrush....
dvs den peaker dit blodsukker i det du drikker den, og dermed piller du ved
din forbrænding, plus det er tomme kalorier, altså kalorier du får uden at
kroppen skal yde noget for at slippe af med dem igen.....
derudover har sukkersodavand det med at virke "lokkende" ;)

> Tænker på, når man skal lave øvelser, hvor man ligger ned.

dem kan du da bare lade være med at lave, eller være kreativ og finde en
anden løsning, som feks ligge dig på sofabordet.....

> Hehe... Som om det er mig der handler...

bingo, der skar du sørme lige de 5 minutter ud af din tidsplan....

> Udelukket, min busrute er overmenneskelig dårlig. Kan ikke tillade mig
> sådanne friheder, hvis jeg skal gå længe på gymnasiet.

ja undskyld det lyder ganske enkelt som seriøst dårlige undskyldninger....
jeg kan simpelthen ikke forestille mig NOGET der skulle være til hinder for
at du feks hoppede af et stoppested før du normalt skulle om eftermiddagen,
og fik lidt motion og frisk luft...... du nævner intet om at du evt skal
møde på et job, så må jeg jo konkludere at du ikke har noget du skal hjem
til om eftermiddagen, udover lektielæsning og venner og lignende.....
pointen med dette forslag var sådan set at give dig 10-15 minutter ekstra
motion om dagen..... men hey, du kan da bare gå de 10-15 minutter længere
når du nu går din daglige tur ;)

> Hmm... Ja, det kan sikkert blive et problem... Bliver nødt til at
> prøve at få omarrangeret visse ting...

du har selv lige skåret noget af tiden fra, ved at erklære at andre handler
for dig....
betragt det som en udfordring......

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 15:16

> lad mig præsentere dig for en helt anden variant..... tun på dåse..... den
> er HELT uden mayo ;) og endnu bedre...... eller igen, en let variant.....
> det er fedt/kalorie fordelingen du skal være opmærksom på.....

Nåh ja... Det er den der helt kedelige grå substans, som har den samme
effekt som bart rugbrød, at man kvæles i den uden væske?

> derudover har sukkersodavand det med at virke "lokkende" ;)

Så tror jeg mere det er øllene, som lokker...

> bingo, der skar du sørme lige de 5 minutter ud af din tidsplan....

Du mener 15 minutter...

> [...]
> møde på et job, så må jeg jo konkludere at du ikke har noget du skal hjem
> til om eftermiddagen, udover lektielæsning og venner og lignende.....

Hvis du tjekker min indledningstråd, så nævner jeg at jeg arbejde meget i
sommerperioden og det arbejder har jeg stadig. Så kom ikke her!

> pointen med dette forslag var sådan set at give dig 10-15 minutter ekstra
> motion om dagen..... men hey, du kan da bare gå de 10-15 minutter længere
> når du nu går din daglige tur ;)

OK... Så må jeg gå i detaljer... Jeg tager bussen fra min by kl. 6:53
skifter bus i byen, hvor mit gymnasium ligger kl. 7:41 (hvis jeg er der til
det tidspunkt) og er på mit gymnasium kl. 8:00=ingen "omveje" der.
Når jeg får fri tager jeg en bus til byen, hvor jeg så går rundt i 20-35
minutter til bussen kommer. Og jeg kan ikke springe af nogle "alternative"
steder, for så kan jeg simpelthen ikke komme hjem til tiden.

> du har selv lige skåret noget af tiden fra, ved at erklære at andre
> handler
> for dig....
> betragt det som en udfordring......

15 minutter? Men jo, jeg kan da prøve...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 17:24

Søren Kjeldsen wrote:

> Nåh ja... Det er den der helt kedelige grå substans, som har den samme
> effekt som bart rugbrød, at man kvæles i den uden væske?

noget siger mig at du aldrig har været udsat for at spise tun.... en
udemærket dåse tun er bestemt ikke kedelig og grå, men smagsfuld og saftig
;)
du kan jo vælge at dræne den så den stadig er fugtig, så bliver den bestemt
ikke tør, og så i stedet for at røre den sammen med mayo, smøre lidt mayo på
brødet, og evt en stribe henover, som du smører ud,så den samlede mængde
bliver under en teskefuld, og så krydre med evt citron, annanas, agurk eller
hvad du nu ellers kan lide.... det er kun fantasien der sætter grænser....
der er heller ingen der siger det SKAL være på rugbrød.... det er også
ganske udemærket i en gang salat....

> Så tror jeg mere det er øllene, som lokker...

nu mener jeg faktisk rent fysisk lokkende....... sukker har en egenskab der
siger "mer vil ha mer".....

> Du mener 15 minutter...

alt er relativt......

beklager at skulle rette dig men du skrev ordret:
Har engang været helt nede på 105, fordi jeg arbejdede meget i
sommerperioden.
Har ikke meget tid på grund af lektier og fordi at jeg skal køre meget med
bus,

disse to ting er der hvor du nævner hvad du laver i din hverdag, og der står
altså intet om at du stadig arbejder meget ;)
faktisk forstod jeg på din formulering at du havde tabt dig lidt på grund af
dit job, som du havde i sommer... og eftersom vi snakker januar, og dermed
vinter, så måtte det job jo være endt ;)
jeg tror du ville vinde meget ved at skrive en detaljeret plan over hvordan
din hverdag går, i en uge.. så vil du med al tydelighed kunne se hvor du
lige har nogle minutter du kunne bruge mere effektvt.....

> [...]
> 20-35 minutter til bussen kommer. Og jeg kan ikke springe af nogle
> "alternative" steder, for så kan jeg simpelthen ikke komme hjem til

så har du stadig 20-35 minutter hvor du kan kyle tasken ind i et aflåst skab
på banegården, og gå en rask tur ;) det burde kunne give dig 15 minutter
effektiv motion ;)

> 15 minutter? Men jo, jeg kan da prøve...

helt ærligt, jeg kender INGEN der ikke kan bruge 10-30 minutter på lige at
træne lidt.... men indrømmet, jeg kan da godt huske da jeg var 17 og havde
et MEGET fuldt liv..... men nu hvor jeg husker tilbage kan jeg da stadig
finde huller hvor jeg kunne have proppet lidt træning ind hvis jeg
ville..... du kunne jo evt lægge det lige inden sengetid, så er du dejlig
træt..... eller i umiddelbar forlængelse af din aftensmad.....
det vigtigtste er sådan set at du prioriterer det ind i din hverdag, ligesom
du har gjort med din daglige gåtur.....
hov tanke.... du kunne evt købe nogle af de sandvægte man kan spænde om
ankler og håndled, og så gå med dem på, det giver lidt modstand og gør
dermed din almindelige gåtur mere effektiv ;)

her en af de nærmeste dage kan jeg faktisk gøre det at jeg scanner nogle
øvelser til vægtene ind til dig.... de er godt nok beregnet til en "tube"
men princippet er det samme..... hvis du ønsker det ;)

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 17:54

> noget siger mig at du aldrig har været udsat for at spise tun.... en
> udemærket dåse tun er bestemt ikke kedelig og grå, men smagsfuld og saftig
> ;)

Relativt synspunkt... Har prøvet, at være imod mayonaise engang... Gik
desværre ikke, men jeg kan da prøve igen... Dine forslag til "retter"
nedenunder virker interessante

> [...]
> ganske udemærket i en gang salat....

> nu mener jeg faktisk rent fysisk lokkende....... sukker har en egenskab

OK... Så drikker jeg bare øl. Men jeg har da også hørt en del om at
Light-sodavand ikke skulle være så "fantastiske" som man troede.

> [...]
> dit job, som du havde i sommer... og eftersom vi snakker januar, og dermed
> vinter, så måtte det job jo være endt ;)

Ja... Det kunne jeg måske ha' uddybet bedre, men jeg arbejder og så er det
sagt. Men problemet er at jeg ikke sveder så meget, som jeg gjorde i sommers
og det er mere musklerne end fysikken, der bliver trænet.

> så har du stadig 20-35 minutter hvor du kan kyle tasken ind i et aflåst
> skab
> på banegården, og gå en rask tur ;) det burde kunne give dig 15 minutter
> effektiv motion ;)

Jeg nævnte jo så at jeg går rundt i byen, og det foregår faktisk i et rask
tempo, så det tror jeg altså desværre der skal rettes noget ved

> hov tanke.... du kunne evt købe nogle af de sandvægte man kan spænde om
> ankler og håndled, og så gå med dem på, det giver lidt modstand og gør
> dermed din almindelige gåtur mere effektiv ;)

Ja... Men så skal de ihvertfald ikke være i pink, som en af mine venner har
Hvor dyre er sådan nogle sataner?

> her en af de nærmeste dage kan jeg faktisk gøre det at jeg scanner nogle
> øvelser til vægtene ind til dig.... de er godt nok beregnet til en "tube"
> men princippet er det samme..... hvis du ønsker det ;)

Altså det må du da godt, så længe det ikke bliver for besværligt.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 18:31

Søren Kjeldsen wrote:

> Relativt synspunkt... Har prøvet, at være imod mayonaise engang... Gik
> desværre ikke, men jeg kan da prøve igen... Dine forslag til "retter"
> nedenunder virker interessante

problemet er jo at det hurtigt bliver for surt hvis man skærer alt det væk
man godt kan lide.....
en god tommelfingerregel omkring mayo og smør/kærgården er at holde den
SAMLEDE mængde på under en spiseskefuld om dagen.... og så fordele den ud
over dagen efter ens egne præferancer..... en god ide er også at vælge en
mere fedtfattig variant, feks har miraclewhip en udemærket fedtfattig
variant....
derudover er det også godt at variere det med lidtd grønt.... kan man lide
dåseananas, kan tunen, kalkunen eller lignende varieres med en halv skive
dåsetun oven på maden, i stedet for feks agurk som "normalen" foreskriver...
dåsetun fåes i "lave" dåser, hvor man kan bruge en dåse på et par dage, hvis
man bruger det i sin frokost og mellemmåltider...
citronsaft er for mig et MUST på tun.... jeg plejer at lave en "tunsalat"
med dåsetun i vand som bliver drænet, så kommer jeg lidt mayo (ca en
spiseskefuld) og citronsaft i, og rører så massen "hænger sammen" og krydrer
så med groftkværnet peber..... her i huset går det under "tunsnask" og min
søn æææælsker det..... der er ca til 4-5 stykker brød med tun, hvis ikke man
læsser højt op, og kan holde sig ca et par dage i køleskabet....

> OK... Så drikker jeg bare øl. Men jeg har da også hørt en del om at
> Light-sodavand ikke skulle være så "fantastiske" som man troede.

altså nu skal du jo ikke erstatte din sodavand med øl... øl feder skam
også*G* alkohol i det hele taget feder ;)
mht lightsodavand, så har der været noget omkring sødemidlerne, men med dit
relativt lave forbrug, burde du ikke have problemer med det ;)

> Jeg nævnte jo så at jeg går rundt i byen, og det foregår faktisk i et
> rask tempo, så det tror jeg altså desværre der skal rettes noget ved

du kan prøve at finde en "rute" i byen der passer til den tid du kan gå
rundt, find gerne nogle trapper du kan drøne op og ned af et par gange i
rask tempo.... så giver det noget ;) især hvis du gør det hver dag ;)

> Ja... Men så skal de ihvertfald ikke være i pink, som en af mine
> venner har Hvor dyre er sådan nogle sataner?

jeg har set dem til omkring 100 kr... du kan sikkert finde dem billigere i
den blå avis eller lignende ;)
jeg har selv et sæt til håndled i blå, og til ankler i lilla... men de kan
jo i denne tid skjules under overtøjet ;)

> Altså det må du da godt, så længe det ikke bliver for besværligt.

du kan jo kigge på det ;) smid mig en privat mail, så sender jeg dem til dig
når jeg har fået dem scannet....

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 18:58

> [...]
> dit
> relativt lave forbrug, burde du ikke have problemer med det ;)

Ingen får mig altså til at opgive øl. Jeg må da stadig have et liv?!

> du kan prøve at finde en "rute" i byen der passer til den tid du kan gå
> rundt, find gerne nogle trapper du kan drøne op og ned af et par gange i
> rask tempo.... så giver det noget ;) især hvis du gør det hver dag ;)

.... Det er jeg altså for "genert" til.

> du kan jo kigge på det ;) smid mig en privat mail, så sender jeg dem til
> dig
> når jeg har fået dem scannet....

Ok...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-01-05 21:35

Søren Kjeldsen wrote:

> Ingen får mig altså til at opgive øl. Jeg må da stadig have et liv?!

du skal jo blot huske på at der er forskel på at drikke 5 øl hver anden
fredag aften, og så drikke 5 øl HVER aften......
det er et kendt faktum at alkohol i alle former feder, både via kalorie
indholdet, men også fordi det nedsætter forbrændingen, på den måde at
kroppen ALTID vil vælge at forbrønde alkohol før alt andet....
det er med øl som det er med mayo... brug det til at forsøde hverdagen, men
pas på med de rå mængder......

> ... Det er jeg altså for "genert" til.

hvis du finder en rute der tager de ca 15 minutter du nu har i overskud, går
den i rask tempo, og hver gang du kommer til en trappe du på en eller anden
måde kan smutte op eller ned ad, tager du den i doppelt tempo (løber, tager
hvert andet trin eller lignende) og det samme nedad, så kan fru hansen henne
på hjørnet sku ikke se at du tager den for motionens skyld....... så er det
kun dig selv du skal overvinde.....

jeg tror desværre dit store "problem" i alt det her er at du tager mine råd
ALT for bogstaveligt..... brug din kreative sans..... når jeg siger "drøne
op og ned ad", så kan jeg forestille mig at du for dit indre øje ser sådan
en helsefanatiker der tager den samme trappe 4 gange op og ned, og så løber
videre.....
for mit indre øje, ser jeg såmænd bare at du lige smutter op af trappen i
hurtig tempo, og så fortsætter din travetur som om du havde et bestemt mål,
hvor du skulle være til en bestemt tid... (hvilket jo også er tilfældet)....
det er jo tilladt at tage disse råd og gøre dem til noget man selv kan
forholde sig til.....
pointen med trappen er at give dig et boost igen, får hjertet op i gear,
lidt ekstra sved på panden...... ikke andet... kan du finde en anden måde at
gøre det på, er det jo også fint....

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 22:40

> du skal jo blot huske på at der er forskel på at drikke 5 øl hver anden
> fredag aften, og så drikke 5 øl HVER aften......

OK... Jeg drikker kun om fredagen... Og nogle gange lørdagen... Men øh, det
er nok ikke lige 5 øl jeg drikker. Nok nærmere 10, hvis jeg tager det
roligt.

> [...]
> kroppen ALTID vil vælge at forbrønde alkohol før alt andet....
> det er med øl som det er med mayo... brug det til at forsøde hverdagen,

Nu bruger jeg så næsten ikke smør og spiser sjældent tun og når jeg gør er
det med ganske lidt mayo.

> [...]
> henne
> på hjørnet sku ikke se at du tager den for motionens skyld....... så er

OK... Men jeg vælger at gå min raske tur rundt i byen og der er der lidt med
nogle trapper. Men jeg har dog udvidet min times gåtur til en times
gåtur/løb. (Det er ret mørkt, når jeg gør det, så ingen ser mig

> [...]
> op og ned ad", så kan jeg forestille mig at du for dit indre øje ser sådan
> en helsefanatiker der tager den samme trappe 4 gange op og ned, og så

Ja... Det har du vel ret i, men alle har vel fordomme for et eller andet.

kan du finde en anden måde at
> gøre det på, er det jo også fint....

OK

p.s
Vent lige med de der øvelser, fordi jeg skal lige ha' en masse andet til at
fungere først.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-01-05 08:52

Søren Kjeldsen wrote:

> OK... Jeg drikker kun om fredagen... Og nogle gange lørdagen... Men
> øh, det er nok ikke lige 5 øl jeg drikker. Nok nærmere 10, hvis jeg
> tager det roligt.

så kan vi jo lige lave et lille regnestykke....
en almindelig øl indeholder ca. 130 kcal (kaloier).... jeg vil umiddelbart
skønne (uden at vide noget om det overhovedet) at en mand på din størrelse
vil skulle have ca 2000 kalorier dagligt, for at opretholde et vægttab.....
10 øl vil så give dig 1300 kalorier, oven i din normale kost..... og gør du
det to gange om ugen, vil det sansyneligvis skabe stilstand i dit mål......
idet du fylder 2600 kcal i kroppen som du reelt ikke får forbrændt, da dit
liv ellers er indrettet til det behov du ellers har......

du kan udregne hvor meget du skal løbe for at forbrænde de 2600 kcal via
denne formel: kcal = km * kg vægt.
ifølge en hurtig udregning skal du således LØBE 24 km, for at forbrænde de
20 øl...... kcal: 2592 = km: 24 * kg: 108

> Nu bruger jeg så næsten ikke smør og spiser sjældent tun og når jeg
> gør er det med ganske lidt mayo.

nu var pointen at du skulle sørge for at NYDE de ting der "forsøder"
hverdagen, og lade være med at overdrive generelt.....

> Ja... Det har du vel ret i, men alle har vel fordomme for et eller
> andet.

skal dine fordomme afgøre om du skal tabe dig?

> p.s
> Vent lige med de der øvelser, fordi jeg skal lige ha' en masse andet
> til at fungere først.

jeg kan under ingen omstændigheder sende noget til dig før du lige smider
mig en mail, så jeg er sikker på at jeg har din korrekte mailaddy ;)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-01-05 08:16

[Søren Kjeldsen | Thu, 6 Jan 2005 22:39:40 +0100]

>OK... Jeg drikker kun om fredagen... Og nogle gange lørdagen... Men øh, det
>er nok ikke lige 5 øl jeg drikker. Nok nærmere 10, hvis jeg tager det
>roligt.

10 øl er altså, ernæringsmæssigt hos én der gerne vil tabe sig, ret
voldsomt.

Men hvis du mangler viljen til at gøre det radikalt ved dine vaner, er det
efterhånden ret begrænset hvor meget vi og andre kan hjælpe dig?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-01-05 20:12

Søren Kjeldsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP gode forslag og en del vrangvillighed>

Nu skriver jeg helt overlagt med store bogstaver - fra en knap så ung
mand til en lidt yngre mand...

GØR OP MED DIG SELV HVAD DU VIL, GØR DET OG HOLD SÅ ELLERS OP MED PILLE
DIG I NAVLEN!

Med andre ord; det kan være nogle af forslagene er lidt "sure", men
sådan er det bare nogen gange - lev med det eller vær ligeglad.

Jeg er også vokset op med en fædrende diabetiker og det opfatter jeg
ikke som slemt. Jeg har bare lært at drikke vand fremfor light sodavand.
Hvis du absolut skal have noget at patte på, kan du jo købe Harboe
danskvand med citrus: det smager godt og er billigt.

Hvis du virkelig vil ændre nogle ting, så er jeg overbevist om at du
inderst inde godt ved hvad der skal til. Pt. søger du blot en lettere
udvej. Tro mig; jeg har været dér

Jeg ved ikke hvem der har skrevet det, men det er stadig aktuelt:
"Alle ønsker forandringer, men ingen ønsker at ændre sig".

NB
Undskyld råberiet, men jeg fandt det relevant på tidspunktet.

--
Steen Suder

Fra : Mus

Dato : 06-01-05 01:17

Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en
nyhedsmeddelelse:znZCd.625$7R.157@news.get2net.dk...
> [...]
> bus, men jeg går en tur på ca. 1 time hver dag.
> Hver anden dag køber jeg en ½ liters sodavand på gymnasiet.

Synes egentlig det virker som om du får for lidt og for ensformig mad.

Her er et par forslag som har virket godt for mig - men det er en smagssag
om dette lige er noget for dig.

Spis 2-4 stykker frugt fordelt i løbet af dagen. Er selv glad for frugt, så
hos mig er det gerne 4 stk.

Morgenmadsforslag:
- Havregryn med svesker, banan, æbler, pære....sødestof eller en smule
sukker og skummetmælk eller
- ½-1 skive rugbrød med mager ost og lidt fedtstof eller
- ½-1 skive rugbrød + 1 æg. eller
- A38 med frugt, sød/smule sukker.

Mellemmåltid: frugt eller grønt - feks selleristave, gullerødder, tomater +
vand eller skummetrmælk

Frokost:
1 skive brød, lidt fedtstof, magert pålæg eller mager/fed fisk. Frugt, grønt
feks A38 hvis ikke man har fået det om morgenen + vand eller skummetmælk

Mellemmåltid: frugt eller grønt - feks selleristave, gullerødder, tomater

Aftensmåltid: Grøntsager + kød + evt en smule kartofler/ris/pasta.
Grøntsager kan gøres letspiselige på mange måder.
Lav feks en mos af blomkål, gullerødder, kartofler
og lav en mager kødsovs at hælde over eller spises med kød/fisk + en lille
klat fedtstof
Der kan også laves mange lækre supper.
Bagte grøntsager med kød/fisk og en god mager
tomatsovs/champignongsovs/bearnaisesovs
wokretter.
dampede grøntsager med kødsovs over. eller mager
sovs + kød/fisk.
etc etc

Mellemmåltid: Skummetmælk blendet med frugt og sød/smule sukker.

Jeg er kun 165cm og har selv spist nogenlunde efter disse principper. Ialt
ca ½ l magre mælkeprodukter pr dag. Gerne fisk også fed fisk feks makrel i
tomat (i netto fås det uden sukker) et par gange om ugen. 3-700 g grønt pr
dag(vejede ikke efter), 3-4 stk frugt pr dag. 1-2 skiver rugbød, lidt
fedtstof. Lidt kartoffel/ris/pasta et par gange om ugen. 2- 300 g mager
kød/fisk pr dag.

Dette er bare nogle forslag. Generelt vil jeg sige at hvis der spises meget
magert. Feks meget grønt, frugt, magert kød så tilsætter jeg fedtstof - især
vigtigt hvis man får mange grøntsager - ellers er det ikke helt rart for
maven.
Drik masser af vand. Frosne grøntsager er udmærkede, Dampet i mikroovnen
synes jeg de bliver bedst.

Prøv at begrænse sodavand til feks hver 3. dag.
Det er ikke så meget mængden af det der spises, men hvad der spises. Hvis du
spiser lidt anderledes end du gør nu kan du få mere mad og spise oftere.

Måske er det noget du kan finde lidt inspiration i

LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-01-05 10:05

[Søren Kjeldsen | Wed, 5 Jan 2005 22:55:52 +0100]

>kl 18:30 Et æble/En gang imellem en kødret f.eks svensk pølseret.

Jeg formoder at du spiser aftenmad HVER aften? Et æble er i sig selv slet
ikke nok til at gøre det ud for aftensmad, slet ikke når du også motionerer.

Jeg ville kigge på din aftensmad - f.eks. er svensk pølseret rimeligt usundt
da det kun biddrager med fedtstof fra pølser, evt. fløde og selve
tilberedning, og massere af "død" stivelse fra kartoflerne.

Kig på en "bedre" aftensmad, hvor du i højere grad får energien fra protein
(mere kød) og kulhydraterne fra bedre og mere fiberrige grøntsager.

>Hver anden dag køber jeg en ½ liters sodavand på gymnasiet.

Light!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 15:19

> Jeg formoder at du spiser aftenmad HVER aften? Et æble er i sig selv slet
> ikke nok til at gøre det ud for aftensmad, slet ikke når du også
> motionerer.

Jeg tænkte på en ret, som f.eks koldskål er det en slem omgang eller hva'?

> Kig på en "bedre" aftensmad, hvor du i højere grad får energien fra
> protein
> (mere kød) og kulhydraterne fra bedre og mere fiberrige grøntsager.

Hmm... Jamen hvis jeg absolut skal æde grønsager så er valgene: gulerødder,
agurker, majs, LIDT ærter, salat og kartofler. Persille og blomkål er
udelukket...

> Light!

Nej tak jeg er hetero

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 16:12

> Nej tak jeg er hetero

Med dette mente jeg ikke, at man er homoseksuel, hvis man drikker light. Men
kravet havde bare samme tydning, som hvis nogen bad mig om at være sammen
med mænd, når jeg er hetero.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-01-05 17:56

[Søren Kjeldsen | Thu, 6 Jan 2005 16:12:06 +0100]

>Med dette mente jeg ikke, at man er homoseksuel, hvis man drikker light. Men
>kravet havde bare samme tydning, som hvis nogen bad mig om at være sammen
>med mænd, når jeg er hetero.

Bare rolig - jeg blev ikke fornærmet

Men... jeg kender masse hetero fyre der har lært at drikke light, så du
burde måske også kunne lære det?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 22:32

> Men... jeg kender masse hetero fyre der har lært at drikke light, så du
> burde måske også kunne lære det?

Hmm... Jamen så må jeg hellere holde mig til Fun Light eller bare vand. Kan
desværre ikke forestille mig tanken om at kunne slukke tørsten i light
sodavand.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-01-05 22:56

[Søren Kjeldsen | Thu, 6 Jan 2005 22:31:44 +0100]

>Hmm... Jamen så må jeg hellere holde mig til Fun Light eller bare vand. Kan
>desværre ikke forestille mig tanken om at kunne slukke tørsten i light
>sodavand.

Jamen Fun Light, eller endnu bedre - koldt vand - er fabelagtige
drikkevarer!

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-01-05 17:18

[Søren Kjeldsen | Thu, 6 Jan 2005 15:19:00 +0100]

>Jeg tænkte på en ret, som f.eks koldskål er det en slem omgang eller hva'?

Well, koldskål er en fremragende dessert, i en weekend, når man har fundet
den vægt man ønsker :)

Koldskål består af sukker, mælkesukker, en anelse protein og lidt vitaminer
og mineraler - værst bliver det så når man tilfører tvebakker eller
kammerjunker.

Seriøst, der skal proteiner og kostfibre til for at give et rimeligt måltid,
kombineret med fedt eller langsomme kulhydrater - afhængig af ens diæt.

>Hmm... Jamen hvis jeg absolut skal æde grønsager så er valgene: gulerødder,
>agurker, majs, LIDT ærter, salat og kartofler. Persille og blomkål er
>udelukket...

Det er da også en rimelig god start start?

>Nej tak jeg er hetero

Hehe - jeg tror faktisk at kigger man på fordelingen blandt
light/sukkersodavand hos heteroerne og bøsser, vil man nok konstatere at der
forholdsmæssigt er et større forbrug af light hos bøsserne :)

Men seriøst - hvis du går og ønsker at tabe dig, og i forvejen måske spiser
for lidt, så er koldskål og sukkersodavand IKKE den rigtige retning.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 06-01-05 18:30

> [...]
> vitaminer
> og mineraler - værst bliver det så når man tilfører tvebakker eller

Jeg bruger nu altid cornflakes...

> Seriøst, der skal proteiner og kostfibre til for at give et rimeligt
> måltid,
> kombineret med fedt eller langsomme kulhydrater - afhængig af ens diæt.

Synes nu altid det mætter... Men det er f.eks når jeg kommer hjem fra
arbejde, så har jeg tit ikke lyst til et varmt måltid, og så falder mine
tanker altid på koldskål.

> Men seriøst - hvis du går og ønsker at tabe dig, og i forvejen måske
> spiser
> for lidt, så er koldskål og sukkersodavand IKKE den rigtige retning.

Så drikker jeg bare øller OG NO-WAY LIGHT-ØL! Så går jeg sgu i chok...

Fra : bb

Dato : 06-01-05 21:55

> [...]
>tanker altid på koldskål.

>Så drikker jeg bare øller OG NO-WAY LIGHT-ØL! Så går jeg sgu i chok...

Der skal faktisk ikke så meget til.. prøv at begrænse øllet lidt og
undgå for meget lyst brød og pasta/ris. Motionér på en eller anden vis
(gåture, cykel, løb, motionscenter) et par timer om ugen og overvej
lidt styrketræning fordi det vil hjælpe dig med at brænde ekstra
kalorier af hele tiden.

Måske kunne atkins være noget, da det jo betegnes som en 'mandekur'.

Mænd har ikke så svært ved at tabe sig, prøv at starte med at gøre små
ændringer som du kan leve med. Nu får du jo mange (gode) råd fra
kvinder og de skal altså tænke lidt mere på det med maden ikke for
at være ond men sådan er det nu engang.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 22:17

On 2005-01-06, bb <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> wrote:
> Måske kunne atkins være noget, da det jo betegnes som en 'mandekur'.

Ikke så længe ham gutten ikke ønsker forandringer i hverdagen.

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-01-05 00:38

> Ikke så længe ham gutten ikke ønsker forandringer i hverdagen.

Lige præcis! Vi har vist at gøre med en overvægtig, der måske gerne vil tabe
sig - bare han ikke behøver gøre noget for det. *S*

Skulle jeg tage fejl af Sørens manglende vilje til at gøre en indsats, vil
han sikkert fluks overraske med at fortælle, hvor meget TID han gider ofre
på sagen (motion), hvor meget han vil forandre sine spise- og drikkevaner -
samt, hvad han er parat til at OPGIVE for at nå sit mål.

Hvor meget vil du ofre for sagen? Ikke din cola, ikke dine øl, ikke din
bustur....... and so on? Men hvad så?

Hvad vil du i øvrigt gerne have ud af at tabe dig - hvilke gevinster er det,
du forventer at få ud af at veje mindre? Går ikke ud fra, at du vil veje
mindre fordi du gerne vil kunne klare en marathon på under 3 timer? *B*

Hvad vil du veje. Og hvor længe vil du bruge på at opnå det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-01-05 08:18

[Søren Kjeldsen | Thu, 6 Jan 2005 18:30:13 +0100]

>Jeg bruger nu altid cornflakes...

Ikke helt så slemt, men stadig slemt - værst er dog frostflakes.

>Synes nu altid det mætter... Men det er f.eks når jeg kommer hjem fra
>arbejde, så har jeg tit ikke lyst til et varmt måltid, og så falder mine
>tanker altid på koldskål.

Jo, bestemt mætter det, eller retter - giver et forhøjet blodsukker, men
ernæringsmæssigt set er koldskål aldrig noget der kan erstatte et ordentligt
aftensmåltid når man er på diæt.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 07-01-05 18:52

Nu har jeg fået nogle glimrende råd og nogle mere... morsomme, som jeg har
taget til mig (køber ikke sodavand mere, har skiftet spegepølse ud med
skinke/kalkun, flere grønsager, tun uden mayo, en længere gåtur med mere løb
end normalt)
Jeg kan selvfølgelig gøre mere ud af det, men det bliver et tidspunkt, hvor
JEG bestemmer det, og det ved I jo også godt. Jeg har lige været ude at
drikke og har ingen problemer med at skrive dette, fordi jeg umiddelbart
ikke har brug for flere råd herinde, så jeg kan bare slette jeres "slankende
og arrogante brok"
Nu ved jeg, hvad der kræves, hvis jeg virkelig vil gøre noget ved det. Jeg
har leet, mens jeg har læst nogle af jeres svar og har nikket forstående og
anerkendende til andre. Så jeg vil takke jer både for humoren og alvoren. Og
jeg vil nok komme til at tabe mig, når jeg selv synes det passer i mit liv
at ændre det. Jeres råd vil blive blandet med mine egne erfaringer og så
skal det nok sikkert blive til noget.
Held og lykke med alle jeres Artemis- og Hypothatus-kure, som I snakker så
dejligt hørt om...

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-01-05 15:15

[Søren Kjeldsen | Fri, 7 Jan 2005 18:51:56 +0100]

> [...]
>skinke/kalkun, flere grønsager, tun uden mayo, en længere gåtur med mere løb

Jamen jeg vil da håbe at du finder balancen.

Men ingen grund til at forlade os alligevel - kom tilbage engang imellem og
fortæl hvordan det går; basalt set hjælper folk her dig jo af et godt hjerte
og er naturligvis også interesseret i at høre til dig.

>Held og lykke med alle jeres Artemis- og Hypothatus-kure, som I snakker så
>dejligt hørt om...

Aaaaaner ikke hvad det er.

René
www.rene.hjorth.com