Molykulær gastronomi, nytteløst?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 04:30

Hvad laves der egentligt indenfor området molykulær gastronomi? Det har
været kraftigt opreklameret af bla. tv. Men er der produceret brugbare
resultater?

Det, jeg specielt leder efter, er en måde at påvirke en ret mht. smag på
samme måde som hvis man brugte smør eller piskefløde, men uden fedtet, eller
med mindre af det. Nogen, der kender nogle fiduser her? Fransk mad er
dejligt, synes jeg, men man bliver nemt fed af mange af retterne. Så fransk
mad med en (meget) lavere fedtprocent lyder som himlen på jorden - synes
jeg...

Fra : Q

Dato : 05-01-05 12:59

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fransk
> mad med en (meget) lavere fedtprocent lyder som himlen på jorden - synes

Den friske, let syrlige smag i smørret kommer fra bla. diacetyl... Dette
smagsstof finder du også i kærnemælk..

Selvom du erstatter smørret med kærnemælk vil du dog stadig kunne føle og
smage forskel på produktet fordi selve fedtdelen mangler..

Hvis det endelig skulle være kunne du eksperimentere med at erstatte
smørfedtet med f.eks et vegetabilsk fedtstof med samme smeltepunkt, men den
helbredsmæssige effekt heraf vil sikkert være begrænset..

Vær lige opmærksom på at alm. lurpak smør indeholder godt 16% vand,
smagsstoffer, protein og aromastoffer, så det er ikke bare lige at skifte
smørret ud med f.eks olie i forholdet 1:1..

Min konklusion: Spis mindre af retterne eller dyrk noget motion for at
brænde det overskydende fedt af..

/peter

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:03

Det skal du nok have ret i (desværre), men spøgsmålet var: Hvilke brugbare
resultater har molykylær gastronomi produceret?

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:16

Det skal du nok have ret i, desværre. Men spørgsmålet var, om molykylær
gastronomi har produceret brugbare resultater, f.eks. indenfor det nævnte
område. Længere nede kan man se en omtale af produktet Maizena Cremefine.
Men det er symptomatisk for disse produkter, at de er udviklet af private
firmaer. Så om igen: Har de skatteyderfinansierede "eksperter" produceret
brugbare resultater?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-01-05 00:46

> [...]
> firmaer. Så om igen: Har de skatteyderfinansierede "eksperter" produceret

Meget ofte er de nye ting man ser på hylderne - både mad og andre ting - et
produkt at både commerciel og skatteyder finansieret indsats.

Forskningen i det offentlige giver ofte værktøjerne industrien skal bruge
for at lave deres slutprodukter.
KVL har jo ikke deres egen fødevare linie.

Fra : Emil

Dato : 05-01-05 14:07

On Wed, 5 Jan 2005 04:29:33 +0100, Henrik Andersen wrote:

> [...]
>mad med en (meget) lavere fedtprocent lyder som himlen på jorden - synes

SuperBest-kæden fører nogle aromaer, som kan bruges til
eksperimenter. F.eks. flødearoma.
Nej, jeg har ikke selv prøvet dem, men det er da et forslag.

Måske kan du finde yderligere info _helt_ nederst på denne side:

http://www.weightconsultants.com/da/
Klik på DDv produkter -> DDV sortiment. Der er en hulens masse
billeder, så det tager lidt tid at hente siden.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 05-01-05 22:55

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> SuperBest-kæden fører nogle aromaer, som kan bruges til
> eksperimenter. F.eks. flødearoma.
> Nej, jeg har ikke selv prøvet dem.

Det har jeg (bla. karamel- og kokosaroma). Man skal lide af en seriøs
fortrængning for at overbevise sig selv om, at de faktisk smager godt. De er
sikkert gode i bolscher, men ikke til madlavning. Problemet er nok, at
kemiske aromaer som disse skal doseres langt mere præcist, end man kan i et
privat køkken. Det er et job for laboratorieteknikere.

/P

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-01-05 00:49

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> privat køkken. Det er et job for laboratorieteknikere.

En anden vigtig ting er nok osse at vide hvornår de kan bruges og hvad de
ikke virker sammen med.
Men ellers er netop doseringen sikkert uhyre afgørende. Tænk bare på
aspartam som sødemiddel.

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 05-01-05 14:13

Henrik Andersen skrev:

> Hvad laves der egentligt indenfor området molykulær gastronomi? Det
> har været kraftigt opreklameret af bla. tv. Men er der produceret
> brugbare resultater?

Måske http://www.cremefine.dk/default.asp?pageid=59

Kim

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:05

Mange tak for svaret! Jeg så engang en tv reklame for Maizena Cremefine, men
dengang var det kun til kolde retter.

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:18

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-01-05 23:25

Henrik Andersen wrote:

> Mange tak for svaret!

[klip]

Hej igen,

Det kan virker som om, jeg er et brokkehoved, men det her er vel ment: Vi
kan godt se dine "gamle indlæg", så du behøver ikke sende dem igen, som jeg
kan se, du har gjort et par gange. Hvis du ikke selv kan se dem, kan det
være et problem med din Outlook Express. Den kan du få hjælp til i gruppen

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-01-05 14:06

> Hvad laves der egentligt indenfor området molykulær gastronomi?

Bare for søgeresultaternes skyld... det hedder molekylær!
Og se, hvad man SÅ kan finde ved at Google *S*
http://www.ifv.kvl.dk/foodchem/molekylaergastronomi.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:03

Har du læst bare en enkelt af disse rapporter? Fandt du noget brugbart? Jeg
gjorde ikke! Hvad fandt du, der kan bruges til noget?

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:41dbe9a9$0$13735$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 00:35

> Har du læst bare en enkelt af disse rapporter?

Nej.... har ikke tiden og lysten lige nu.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:17

Har du læst rapporterne? Det har jeg og jeg fandt intet, der kan bruges til
noget! Hvad fandt du?

Fra : Emil

Dato : 06-01-05 02:05

On Wed, 5 Jan 2005 14:05:33 +0100, Lisbeth Jacobsen wrote:

>Bare for søgeresultaternes skyld... det hedder molekylær!
>Og se, hvad man SÅ kan finde ved at Google *S*
>http://www.ifv.kvl.dk/foodchem/molekylaergastronomi.htm

Jo, der er da noget at hente, her fra nederst på siden:

Myter står for fald

Et køkkenråd anbefaler salt i kogevandet for at bevare farven i
grønne grøntsager. Men salt gør hverken fra eller til. Det er
hårdheden af kogevandet, dvs. indholdet af calcium, der har
indflydelse på farvetabet, så en løsning kunne være at koge de
grønne bønner i demineraliseret vand.

Lisbeth, du skal have tak for linket.

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-01-05 10:44

[Henrik Andersen | Wed, 5 Jan 2005 04:29:33 +0100]

>Hvad laves der egentligt indenfor området molykulær gastronomi?

Der forskes naturligvis i at bla., gøres vores mad bedre.

Et meget banalt eksempel er f.eks. at et moderne supermarkedsbrød indeholder
en del stoffer der egentlig ikke burde være nødvendige (lecitin til
hæveævne, glycerol til friskhed o.l.), hvor den molekylære gastronomi kan
arbejde med betoder af hvor meget brødet æltes, hvilken fugtbalance der
anvendes og den slags for at I dette tilfælde få et overordentlig lækkert
brød, men med færre kemiske hjælpemidler.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Prinz Ali

Dato : 25-01-05 22:03

Hey Henrik

Kongerne fra The Fat Duck arbejder med et ensym der kan få kød til at hænge
sammen. Så hvis du har en masse kødstrimler kan du "samle" dem til ét stykke
og det er ikke noget man opdager ved opskæring eferfølgende.

Det er da et brugbart middel. Ved ikke om jeg selv har lyst til at købe
denne slags kød.

-André

Fra : -V-

Dato : 26-01-05 00:25

Prinz Ali wrote:
> [...]
> eferfølgende.
> Det er da et brugbart middel. Ved ikke om jeg selv har lyst til at

Det er heeeelt normalt at bruge den slags i levnedsmiddelindustrien - det
kan Heston sgu ikke tage æren for.

Du kan se det på din firkantede skinke fra supermarkedet: hvis du kigger
godt efter, så kan du se områder af kødet, som ikke er farvehomogent med det
omkringliggende.

Det bruges i forbindelse med den enhedsoperation, som kaldes tumbling, og
hvis du virkeligt gider kan du læse alt om det på nettet.

-V-

-V-

Fra : Prinz Ali

Dato : 26-01-05 00:46

Hejsa V
Jeg giver han heller ikke æren for det.
Dog arbejder de stadigt med det.

-André

Fra : Bo Warming

Dato : 28-01-05 06:23

"Prinz Ali" <nix_a@prinzali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og det er ikke noget man opdager ved opskæring eferfølgende.
>
> Det er da et brugbart middel. Ved ikke om jeg selv har lyst til at købe

Enzymer nedbrydes af mavesyren. Jeg syns kødpølse og andet maskinafpillet
kød hænger fint sammen, men kan det gøres med mindre tilsætningstoffer, er
det nok en vej til smagsintensitet

Molekylær gastronomi er klart interessantere end snobbeoplysninger på
varedeklarationen, som ikke rummer funktionel forståelse af varens
egenskaber. Men vil producenter , dvs multinationale, afsløre deres
hemmeligheder?
Og kan noget bruges til at forenkle køkkenrutiner?