Myte: Bageplade
Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 04:26

Er der nogle, der har erfaringer med at bage med en bageplade som f.eks. Il
Forno? Jeg har prøvet og synes ikke rigtigt, at der er nogen forskel

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 05-01-05 05:03

On Wed, 5 Jan 2005 04:25:46 +0100, "Henrik Andersen"
<peter900000@hotmail.com> wrote:

>Er der nogle, der har erfaringer med at bage med en bageplade som f.eks. Il
>Forno? Jeg har prøvet og synes ikke rigtigt, at der er nogen forskel

Måske er din ovn ikke varm nok - prøv at skrue den op på 300-350
grader og sørg for at pladen er gennemvarm, så skal du se resultater.

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 05:57

Min ovn går kun til 250 grader...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-01-05 15:19

Henrik Andersen wrote:
> Min ovn går kun til 250 grader...

Du burde nu alligevel kunne mærke forskel. Husker du at varme "sten"pladen
op sammen med ovnen?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 05-01-05 18:53

Wed, 5 Jan 2005 05:56:50 +0100, skrev "Henrik Andersen"
<peter900000@hotmail.com> i dk.kultur.mad+drikke:

>Min ovn går kun til 250 grader...

Det gør vores også, så det er intet problem. Men sæt gerne stenen ind
mens ovnen er kold og lad den varme op sammen med ovnen + 10-15
minutter ekstra, så plejer stenen at være brandvarm og virke fint.

--
mvh Gitte Sørensen
Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-01-05 22:40

jubija@yahoo.dk wrote:

> Måske er din ovn ikke varm nok - prøv at skrue den op på 300-350
> grader og sørg for at pladen er gennemvarm, så skal du se resultater.

Når jeg skal have en ny ovn en gang, så skal den kunne lave 300-350
grader. Lige nu, ja; så er 250 grader hvad jeg må nøjes med :-/

--
Steen Suder

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 05-01-05 18:50

Wed, 5 Jan 2005 04:25:46 +0100, skrev "Henrik Andersen"
<peter900000@hotmail.com> i dk.kultur.mad+drikke:

>Er der nogle, der har erfaringer med at bage med en bageplade som f.eks. Il
>Forno? Jeg har prøvet og synes ikke rigtigt, at der er nogen forskel

Vi har en "Il Forno" bagesten, og den er genialt god til pizza og til
brød á la "bagt i stenovn". Vi kan tydeligt smage forskel.
Men du skal huske at forvarme stenen i ovnen inden du lægger pizzaen /
brødet på, og du skal endelig ikke bruge bagepapir, men lægge dejen
direkte på stenen (så stenen kan opsuge noget af fugten - det er
noget af fidusen).

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-01-05 22:38

Henrik Andersen wrote:
> Er der nogle, der har erfaringer med at bage med en bageplade som f.eks. Il
> Forno? Jeg har prøvet og synes ikke rigtigt, at der er nogen forskel

Jeg har en billig, rund terracotta-"skive" (rund), som jeg f.eks. i
aften har brugt til at bage pizze (pluralis?) til min kone og hendes
kollegaers videoaften.
Selvom vor ovn kun går til ca. 250grd., gør bagepladen at hver pizza kan
nøjes med 5-8 minutter. Dertil gør den at bunden bliver sprød uden at
blive hård og overbagt, også selvom dejen er tunet med durum.

"Husmoderpizza" er én ting, men forsøger man at lave "autentisk" pizza,
vil jeg ikke undvære pladen. Dét uanset om det er en "rigtig" eller bare
en flise eller klinke fra byggemarkedet.

--
Steen Suder

Fra : Henrik Andersen

Dato : 05-01-05 23:07

Mange tak for svarene! Jeg vil prøve jeres råd næste gang!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-01-05 23:14

Henrik Andersen wrote:

> Mange tak for svarene! Jeg vil prøve jeres råd næste gang!
>
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev

Hej Henrik,

Det var godt, du kunne bruge svarene! Jeg har selv meget glæde af sådan en
"pizzasten".

Vi er mange, der automatisk scroller ned i bunden af indlæg, for at læse
dine svar, men ak, de står oppe i toppen! Kunne du overtales til at poste
svar under det, du svarer på?

Læs evt. mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 07-01-05 17:04

I Tv-programmet Rabatten blev en flise fra byggemarkedet sammenlignet med en
bagesten. Der var nok ingen forskel, så den billige sten fra byggemarkedet
blev anbefalet.
Det kan godt være der er penge at spare, men også en risiko for
forgiftninger. Stenen fra byggemarkedet anvendes i salgsøjemed til gulve
etc, men er ikke beregnet til kontakt til fødevarer. Virksomheder, som
sælger materialer, der kommer i berøring med fødevarer skal kunne
dokumentere, at der ikke forekommer migration af skadelige stoffet som bly
over i maden.
Jeg ville bestemt være bekymret, hvis man anvender en tilfældig flise til
pizza eller anden brug.

Henrik