Re: kædestramning
Fra : Sven Møller Jensen

Dato : 20-05-01 18:26

Davs
Thomas m.fl. skriver om kædestramning/slækning.
Jeg har lige fået skiftet kæde på min GS 500.
Tandhjulene fejlene intet efter 17.000 km, men
Motorhjørnet i Viborg ville ikke montere en O.ring
på brugte hjul, så jeg fik en almindelig god kæde (siger de)
Den var MEGET stram i begyndelsen, men har nu det
anbefalede "slip" på ca. 2 cm, når cyklen ikke er belastet.
Armand skriver ganske rigtigt, at pilen ved afmærkningerne
skal være ens i begge sider, men vær opmærksom på, at
det beslag, der sidder bagved boltene, kan forskubbes ved
stramning af venstre bolt, så den flyttes med rundt, og det kan
måske give en afvisning på 2-3 grader. Ikke at jeg ved eller
har kendskab til, om det har nogen betydning for hjulretningen,
men det er da værd at tage med, når vi piller.
Hej
* * * * * * * * * * * * * *
"Per 'aspera ad astra"
* * * * * * * * * * * * * *
sven møller
rindsholm
svenmjensen@vip.cybercity.dk

Fra : Armand

Dato : 20-05-01 23:59

Sven Møller Jensen <svenmjensen@vip.cybercity.dk> skrev i en

> Jeg har lige fået skiftet kæde på min GS 500.
> Tandhjulene fejlene intet efter 17.000 km, men
> Motorhjørnet i Viborg ville ikke montere en O.ring
> på brugte hjul, så jeg fik en almindelig god kæde (siger de)

Din nærigrøv!

Kæden er langt det dyreste og du kommer sikkert kun til at bruge flere
penge på denne kæde (p.g.a. kortere holdbarhed) end du ville have gjort
ved at investere(!) i en frisk O-ringskæde og nye tandhjul, som ville
kunne holde de næste 30.000 km

Forøvrigt skal man stå med et nyt kædehjul i hånden, sammen med det
gamle for at se, ikke OM men HVOR slidt det faktisk er!

> [...]
> det beslag, der sidder bagved boltene, kan forskubbes ved
> stramning af venstre bolt, så den flyttes med rundt, og det kan

Jup!
Et værre bøttejerns-system, som også sidder på min RGV

>......Ikke at jeg ved eller har kendskab til, om det har nogen
> betydning for hjulretningen, men det er da værd at tage med, når vi
piller.

Det er en smart ting at få flugtet sine hjul af v.h.a. en lang skinne,
og derefter huske at bevæge strammeskruerne synkront ved alt
forekommende arbejde ved bagakslen!

--
Armand.